تعداد بازدید: 2764

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 20 آبان 1392-17:52

خلا مديريتي را درك كنيم

من به عنوان كسي كه سالها در اين حوزه كاركرده ام، هرگز شاهد اين همه صبر و حوصله در انتصاب مديران نبودم/اكنون حدود دو ماه از زمان انتقال خدمت به بعضي ازاستانداران مي‌گذرد،ولی هنوز در بعضي از استان ها تحول خاصي صورت نگرفته و مديران جديد با گرايش به دولت تدبير و اميد منصوب نشده‌اند.


مازندنومه، محمدرضا منصوریان: می دانیم که استانداري ها، فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها؛ مهم‌ترين وسيله و ابزار تحقق منويات يك دولت است كه ماموريت ذاتي آن معطوف به اجراي سياست عمومي دولت براي پيشبرد برنامه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و عمراني پايدار و ارتقاي سطح مشاركت عمومي از جمله ساماندهي و تمشيت امور در جهت تامين و توسعه آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي و زمينه‌سازي براي فعاليت مطلوب احزاب و تشكل‌هاي سياسي و نهادهاي مدني، تمشيت امور انتظامي و فراهم نمودن اسباب تامين و حفظ امنيت داخلي و استقرار نظم و آرامش در كشور است.

برگزاري انتخابات هم تمهيد بستر مناسب جهت مشاركت مردم دراداره كشور است؛ از اين رو با قاطعيت مي‌توان ادعا كرد كه وزارت كشور و دستگاه‌هاي تحت امر آن مانند استانداري ها «شاه‌كليد» گشودن بزرگ‌ترين قفل مشكلات و معضلات اساسي جامعه و تحقق مطالبات مردم است.

حال اگر قرار باشد در اثر مقاومت جريان بازنده انتخابات و با اعمال فشار بر استانداران تازه منصوب شده استان ها به نمايندگي از دولت، اين «شاه‌كليد» را به هر دليلي از او گرفته يا دور شود و يا آن را دوباره به همان كساني بسپارند كه خود مولد مشكلات موجود بوده ‌اند، اين اقدام نه تنها نافي اهداف رئيس جمهوری و در تقابل با مطالبات مردمي است كه در 24 خرداد با صداي بلند وشفاف خواسته هاي خود را گفتند ، بلكه اين عمل موجب ازدست دادن عقبه‌يي خواهد شد كه حامي تغييرات بودند.

اكنون حدود دو ماه از زمان انتقال خدمت به بعضي ازاستانداران مي‌گذرد و به دلايل كاملا مشخص كه همه مسئولان و شهروندان به آن آگاه هستند هنوز در بعضي از استان ها تحول خاصي صورت نگرفته و مديران جديد با گرايش به دولت تدبير و اميد منصوب نشده‌اند.

من به عنوان كسي كه سالها در اين حوزه كاركرده ام، هرگز شاهد اين همه صبر و حوصله در انتصاب مديران نبودم.

استقلال استانداران در انتخاب همكارانش و تعامل مثبت با نمايندگان مجلس و ائمه جمعه و حفظ حرمت كامل آنان، هرگز نبايد انتخاب نمايندگان سياسي خود در ستاد و صف در مركز استان و شهرستان‌هاي مختلف را به اراده كساني كه فاصله توقعات آنان با اراده ملت درانتخابات اخير كاملا مشخص شده است پيوند بزند، درغير اين صورت بايد با هرگونه تغيير دلخواه مردم وداع گفته و به تثبيت وضع نامطلوب گذشته و هموار شدن مسير پيروزي كانديداهاي مورد نظر آنان كه درانتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي تن دهند.

از اين‌رو رفع هرگونه ترديد درباره ضرورت عدم دخالت نمايندگان مجلس و ساير اشخاص غيرمرتبط در انتصابات را در رضايت مردم و راي بالاي مردم شريف استانها به جناب اقاي دكتر روحاني دانست.

علاوه بر استدلال هاي كه برشمرده شد توجه به نظرات دوچهره تاثيرگذار ملي و استاني حاوي پياميست كه اين روزها در محافل سياسي واجرائي استان بهتر مي تواند راهگشا باشد.

اول اينكه وزيركشور در مراسم توديع ومعارفه استاندار گلستان در تاریخ 23 مهر ماه با صراحت مطالبي گفتند كه به ضرس قاطع مي تواند به عنوان يك رهبرد مورد توجه استانداران باشد.

آقاي رحماني فضلي وزير كشور گفتند:« وقتی دولت‌ها جابه‌جا می‌شوند بنابه تغییر گفتمان، مردم انتظار دارند در حوزه مدیران اصلی تغییراتی صورت بگیرد و این تغییر متناسب با رأی و خواست مردم به دنبال دگرگونی، تحول و نوآوری است. این جابجایی‌ها یک رسم است و امیدواریم تبدیل به خیر و نیکی برای همه باشد.»

وزیرکشور با بیان اینکه، جابجایی‌ها نباید موجب دلخوری شود، تصریح کرد: «هر دولتی با یک نگاه و گفتمان و رویکرد ویژه بر سرکار می‌آیند و مردم به دولت ها رأی می‌دهند و توقع جابجایی‌ها را در مسئولیت‌های کلان و اصلی را دارد.»

وی با اشاره به اینکه مراجعه و پیگیری مردم به طور مستمر موجب جابجایی‌ها می‌شود افزود:« این امر به دلیل ضعف مدیران نیست بلکه برای حرمت گذاشتن به نظر مردم است.»

موضوع دومي كه موجب خرسندي است مصاحبه حجت الاسلام روحاني -امام جمعه بابل- است كه در سايتها و نشريات استاني انعكاس داشت و بهترين سفارش را به استاندار مازندران داشت كه تغيير را يك امر عادي و معمولي بدانيد همچنان كه استانداران گذشته اين كار را با جديت و زودتر از شما انجام داده اند: «امام جمعه بابل با اشاره به اینکه عزل و نصب‌های مدیران مازندران سریع‌تر انجام شود، گفت: استاندار مازندران با انتصاب‌های جدید خلاء مدیریتی مازندران را برطرف کند.»

حجت‌الاسلام حسن روحانی اظهار داشت : «جابه‌جایی مدیران از جمله اختیاراتی است که قانون اساسی به هر دولتی داده است و دولت‌ها بر اساس معیارهای مورد نظر خود مدیران را انتخاب می‌کنند.»

وی با تقدیر از استاندار مازندران به دلیل تعامل با ائمه جمعه این استان افزود: «از استاندار مازندران انتظار داریم اگر تصمیم به تغییر و تحول در هر اداره‌ای دارد این امر زودتر محقق شود، چرا که شایعاتی که بر سر زبان‌ها جاری است قدرت را از مدیر یک اداره می‌گیرد.»

روحانی بیان داشت: «اگر مدیری دغدغه ابقا یا عزل خود را داشته باشد ثبات و قدرت تصمیم‌گیری از وی گرفته شده و نمی‌تواند پاسخگوی خوبی برای ارباب رجوع باشد.»

امام جمعه بابل با اشاره به اینکه در برهه کنونی با خلاء مدیریتی در شهر و استان مواجه هستیم، تصریح کرد: «امروز خلاء مدیریتی که به دنبال بروز برخی شایعات در شهرستان بابل به وجود آمده بسیار نگران‌کننده است که نیاز است استاندار مازندران نسبت به رفع این نگرانی‌ها اقدام کند.»

روحانی اذعان داشت: «اگر قرار است مدیری در جایگاه خود ابقا شود با قاطعیت گفته شود و اگر قرار است مدیری تغییر یابد شایسته است این امر زودتر محقق شود.»

در پايان لازم است با بازگوئي وقايع بعد انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران در سال 1384 به شهرونداني كه مسائل سياسي استان را رصد مي كنند ياد آوري کنیم بازندگان انتخابات رياست جمهوري در آن سال با كمترين مقاومت صحنه اجرايي كشور را به برنده انتخابات سپردند و پي كارخودشان رفتند.

اما چرا اکنون رفتار برعكس را از بازندگان مي بينيم؟ در پاسخ بايد گفت: جريانهاي بازنده رقابت انتخابات 92 نمي خواهد باور كند مردم به مديريت شان جواب نه دادند، لذا تلاش مي كنند به هر طريق ممكن وقت بخرند و با سرگرم كردن تصميم گيران به اين دست امور، فرصت لازم را از دولت بگيرند.

اين حركات شك برانگيز ريشه در خوابيست كه مخالفان و بازندگان رقابت براي شكست سيستم هاي دولت تدبير و اميد ديده اند.

نگراني از اين حركات موجب شد حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني -رئيس تشخيص مصلحت نظام- و حجت الاسلام سيد محمد خاتمي هم احساس خطر کنند و بارها گوشزد کردند که عده ای مي خواهند اقاي رئيس جمهوری را از عقبه اش جدا كنند.

به عبارتي كساني هستندكه سعي دارند اطراف آقاي روحاني را خالي كنند و بين مردم و رییس جمهوري فاصله بيندازند. پس ما بايد اين خطر را تا به مرز هشدار نرسيده درك كنيم.


  • شنبه 25 آبان 1392-0:0

    هنگامي كه شايسته سالاري در عمل محقق نشود اينگونه مي شود كه دولت بعدي بگويد عده اي در دولت قبلي بدون بليط سوار اتوبوس شدند!

    • شنبه 25 آبان 1392-0:0

      وقتي هنوز بحث عزل و نصب است پس چه وقت كار شروع مي شود؟

      • محمدي فولاديپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 25 آبان 1392-0:0

        اينقدر به استاندار محترم فشار نياوريد ايشان مهره هاي خودش را به همين زودي مي كارد با تد بير كار مي كند مكر مي شوذ

        هر كسي را مدير كرد عز يزان عجله نكنيد ياران دكتر فلاح خواهند امد ايشان حرف هجكس را كوش نمي كند فلان اقا ايشان را نمي كذرد فلان اقا فقط مي تواند مشاوره بدهد اختيا ر تام دست استاندار محتر م است كه به ممين زودي طوفان خواهد شد به همت دكتر فلاح واقاي يونسبي ومشاورانش شروع خواهد كرد بكذريد كارهاي اداري دوستان تمام شود كه ديكر نزديك است

        • پنجشنبه 23 آبان 1392-0:0

          ببخشید چرا نمینویسین مدرک تحصیلی این آقا چیه؟

          • کارمند فنی و حرفه ایپاسخ به این دیدگاه 0 1
            پنجشنبه 23 آبان 1392-0:0

            من دارم دیوانه میشم یعنی هنوز ام باید اعضای جبهه پایداری مدیر باشند پس کی استاندار اینها که در مجلس حتی یک نفرش به رئیس جمهور رای نداده اند

            • پنجشنبه 23 آبان 1392-0:0

              ...
              در ضمن از شما هم درخواست میکنم که اسم سایتتون رو فلاح نومه کنید!!!
              چون چپ و راست دارین از فلاح و مدیرانش تعریف و تمجید میکنید!!!!!!!!!
              البته از سایتی که یکبار فیلتر شد از این بیشتر انتظار نمیره که دروغ تحویل بده!!!!!!!!!!!!!

              • چهارشنبه 22 آبان 1392-0:0

                از مدیریت سایت خواهشمندم این مطلب را انعکاس دهید
                نمایندگان استان مازندران در خوابند برادر... نماینده محترم با پیشنهاد مدیرکل جدید دفتر برنامه ریزی و بودجه نظارتش در حوزه معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری بیشتر می شود . اقای نماینده مدیرکل پیشنهادی جنابعای سوادی کوهی...می باشد و کلیه اسناد موجود است قرار نیست معاون برنامه ریزی سوادکوهی و مدیرکل برنامه ریزی و بودجه هم سوادکوهی باشد این چهره خوشایندی برای استان نیست با ابروی دکتر فلاح و دکتر احسانی بازی نکنید و استان را گرفتار نکنید

                • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

                  ...
                  این آقا بدجور دنبال پست هستش!
                  ...

                  • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

                    آقای استاندارمحترم این ازبدیهات است که بعداز تغییردولت اول مسولین کمیته ها وشهرستانهااعضای استان بایدمسولیت بپذیرند که خوشبختانه مسولین ستاد افرادی باتحصیلات با وجانباز ومجرب هستنداما شماهنوزبه سراغ آنها نرفته ایدکه برخلاف آرای مردم است امیدواریم به خواسته های به حق مردم توجه شود تاماشاهدبالندگی ورشد همه جانبه در استان باشیم

                    • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

                      ناگهان خیلی زود دیر می شود. وقت خیلی کارها با آدمیزاد می کند. صبوری با شل و ول بودن متفاوت است. استاندار ظرفیت اداره استان را ندارد و به جای قاطعیت در کار ترسو عمل می کند. سطح مدیریت در عالیترین رتبه آن نیاز به شجاعت و جسارت و قدرت و سرعت در تصمیم گیری دارد. استان ضربات زیادی بابت این وقت تلف کردن ها می خورد و از استان های دیگر به مراتب عقب تر می افتد.

                      وضعیت حاضر استان ما بسیار وخیم تر از آنی است که فکرش را بکنیم. مقاله فوق خیلی از ابعاد مسئله شل بودن مدیریت عالی را روشن ساخت. در سطح عالی تر وزارت کشور هم دارد شل عمل می کند . اما همین وزارت کشور درست یا غلط به ضرورت تغییر سریعتر در مازندران دست زد. اما در عمل این تغییر سریعتر نتیجه ساماندهی سریعتر اوضاع مدیریتی استان را در پی نداشت و برعکس نوعی ناتوانی، ضعف و ترس را بروز داده است.

                      مگر می شود نماینده ای اقدام جسارت آمیزی در مقاومت در برابر تصمیم استانداری داشته باشد و استاندار به بهانه صبوری از قاطعیت و شجاعت خود بکاهد و در سایر نمایندگان هم این باور را به وجود بیاورد که می شود به استادار فشار آورد و او را ترساند و از اقدامات تغییر و تحول باز داشت.

                      کلاً کشور ما دارای جنبه های زیادی از مداخلات در امور مسئولیت های دیگران است. بحث تنها مربوط به بازندگان نمی شود بلکه نقطه ضعف مربوط به ملاحظات بی اساس مجریان حاضر و صاحب قدرت است.

                      اگر بخواهد به مداخلات نمایندگان و ائمه جمعه و گروههای فعال اجتماعی وقعی بگذارد این مدیریت سامانی نخواهد یافت. می شود به آن گفت شهر هردمبیل که هر کسی ساز خودش را خواهد زد.

                      اساساً دارد این باور دامن زده می شود که برای استاندار این مسئولیت خیلی بزرگ بود و قدش به اندازه آن نبود و الآن که وارد کار شده از عظمت کار ترسیده و دست و پایش را گم کرده و کار دارد بر او و معاونانش سوار می شود. مرد باید که در کشاکش دهر چون سنگ زیرین آسیاب باشد.

                      اینجا مازندران است و ناقلاها فراوان و یاران اندک و لابی گران بسیار و زد و بند بازان در قدرت و دلالان در صحنه حاضرند. کارکردن برای مردم و مستضعفان بسیار سخت است و تشخیص اینکه چه کسی دیدگاه دلسوزانه برای مستضعفان دارد خیلی مشکل تر از آنی است که بدان به صورت ساده نگاه کنیم. ناقلاها زبان بازند و اگر آنها را از در برانید از پنجره وارد می شوند.

                      ما که ناقلای اهل هستیم نیک می دانیم که هم جنسان بدجنس ما چقدر فرصت طلبانه عمل می کنند. پس یا ایهالاستاندار برحذر باشد که دیوار ناقلایی ما واقعاً سر می شکند.

                      • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

                        دوست عزیز این چهارسال نزدیک اتمام است تا چهار سال بعد خدا کریمه شاید لازم باشه این اقایان فعلی نیاز بشوند کلی برای چاپ حکم هزینه میشود ÷بخاطر صرفه جویی در هزینه کاغذ مدیران عوض نمیشوند

                        • دوشنبه 20 آبان 1392-0:0

                          نظر ایشان کاملا بجاست در ادارات یک حالت انفعال مشاهده میشود اقای استاندار کمی صبورند به قول زنده یاد قیصر امین پور خیلی زود دیر میشود


                          ©2013 APG.ir