تعداد بازدید: 2931

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 26 آبان 1392-0:45

فرزند خصال خویشتن

در گفت و گو با دبیر علمی کنگره ابن شهرآشوب مطرح شد: قرار نیست ابن‌شهرآشوب به جایی برسد، این ما هستیم که باید با آثار و اندیشه‌هایش آشنا شویم/ از کشورهای لبنان، عراق، پاکستان، افغانستان، هندوستان، آذربایجان و آمریکا مقاله داشتیم.


*مازندنومه، کلثوم فلاحی: کنگره بین‌المللی علامه ابن‌شهرآشوب ساروی، روزهای 29 و 30 آبان در ساری و دوم آذر در قم برگزار می‌شود. علی جنتی وزیر ارشاد میهمان احتمالی روز دوم این کنگره در ساری و علامه جوادی آملی سخنران این کنگره در قم است.

117 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال که از این میان، 75 مقاله انتخاب شد و 53 مقاله هم در کتاب کنگره چاپ می‌شود.

در آستانه برگزاری این کنگره، با دکتر زین العابدین درگاهی -دبیر علمی کنگره ابن شهرآشوب- گفت وگو کردیم.

*مازندنومه: چه شد که برای برگزاری کنگره ابن‌شهرآشوب، راغب شدید؟

 درگاهی: علامه ابن شهرآشوب به عنوان یک عالم شیعی مطرح است. شناخت ابن‌شهرآشوب در هویت تاریخی شیعه نقش دارد، ضمن اینکه این عالم تبرستانی است و آثار متعددی خلق کرده که قابل توجه است. در حقیقت، در شناخت هویت فرهنگی و شیعی مازندران، شناخت ابن‌شهرآشوب، ضروری است، این گونه بود که به سراغ کنگره آمدیم.

* مازندنومه: منابع کافی برای تهیه مقاله و ارسال به دبیرخانه کنگره، وجود داشت؟

درگاهی: درباره ابن‌شهرآشوب، آثار خیلی کم است و می‌توان گفت آثار مستقل به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد. آثاری که ابن‌شهرآشوب خلق کرده هم به زبان عربی است و به فارسی ترجمه نشده بود.

آثار او را تنها خواص در حوزه‌های علمیه و دانشگاهی آن هم به اختصار می‌شناختند. چون منابع کمی در اختیار بود اقبال برای نوشتن مقالات هم کم شد، منابع مطالعاتی برای این موضوع خیلی کم است، برای همین شمار مقالات، زیاد نیست و از سایر کشورها هم مقالات کمی ارسال شده است که ممکن است به دلیل این باشد که اطلاع‌رسانی درستی انجام نداده‌ایم.

*مازندنومه: از چه کشورهایی مقاله دریافت کردید؟

 درگاهی: از کشورهای لبنان، عراق، پاکستان، افغانستان، هندوستان، آذربایجان و یک مقاله هم نویسنده مسلمان آمریکایی فرستاده بود که ترجمه و چاپ شد.

مقالات داخلی هم تعدادی به عربی و تعدادی به فارسی بود. نکته جالب این کنگره، دریافت پنج رساله دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بود، یک مورد رساله دکترا را خانم سلوا قریشی از دانشگاه کوفه فرستاده که این رساله دفاع هم شده است، مابقی رساله‌ها از داخل کشور ارسال شد.

* مازندنومه: ترجمه المناقب به چه صورت بود؟

درگاهی: 2 ترجمه المناقب به زبان اردو داریم، یکی از این کتاب‌ها را دیدم و دیگری هم کپی کتاب بود که به دبیرخانه ارسال شد.

 سعی کردیم یکی از مترجمان اردو را به کنگره دعوت کنیم اما ظاهرا مرحوم شده بود. آخرین تصحیح از کتاب المناقب که تا 12 جلد به زبان عربی بوده و در ایران چاپ شده مربوط به حجت‌الاسلام سید اشرف حسینی است که اجداد او مازندرانی و بابلی بودند و از نوادگان آیت‌الله عبدالغفار مازندرانی است.

* مازندنومه: بعد از کنگره، قرار است ابن شهرآشوب به کجا برسد؟

درگاهی: قرار نیست ابن‌شهرآشوب به جایی برسد، این ما هستیم که باید با آثار، افکار و اندیشه‌هایش آشنا شویم. تمام تلاش کنگره بر بازخوانی و بازکاوری افکار و اندیشه‌های ابن‌شهرآشوب است و در این مسیر، غیر از مقالات، تلاش کردیم متون عربی ابن‌شهرآشوب را به فارسی ارائه کنیم و آثار و اندیشه‌های او بیشتر از گذشته در دسترس باشد.

* مازندنومه: از ویژگی‌های ابن شهرآشوب هم بگویید.

 درگاهی: ابن‌شهرآشوب در عصری برای احیای افکار شیعی کار کرده که شرایط ویژه‌ای داشته است. وی از مرکز تشیع در مازندران خارج شده و به میان اهل سنت رفته و در مرکز خلافت بغداد، کتاب‌هایی درباره ائمه نوشته است.

ابن‌شهرآشوب مقتضیات زمان را می‌شناخته و بنا بر شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی درک کرده که باید این کار را انجام دهد.

 وی آشنا به مقتضیات زمانه بوده و نیاز روزگارش را درک کرده و دیده شرایط به گونه‌ای است که پاسخ به نیازهای فکری و فرهنگی، وظیفه‌ای است که باید انجام دهد.

 امروز بعد از چند صد سال باید توجه کنیم که شرایط امروز ما چه می‌طلبد و همان را انجام دهیم. ابن‌شهرآشوب بعد از سقول آل بویه، که افکار، آثار، کتابخانه‌ها و علمای شیعی تار و مارشدند یک حلقه واسط از زمان خود به بعد و ماقبلش است، بخشی از میراث فرهنگی شیعه در کتاب‌های او قرار دارد که امروز سراغی از این تاریخ در کتابخانه‌ها نداریم. وی میراث شیعه را تا حدود زیادی حفظ کرده است.

 نکته جالب در افکار او این است که در حین نوشتن المناقب، مثالب (مخالف‌خوانی) را می‌نویسد، یعنی بیان نقاط فکری، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی افراد به زبان طعنه. مشرب فکری بسیار وسیع داشته آنچنان که در میان اهل سنت هم شاگردی کرده است و هم استادی؛ با این فضای فکری توانسته در دستگاه خلافت، خطیب معروف باشد.

این نوسان فکری مثبت ابن‌شهرآشوب باعث شده بتواند با گروه‌های مختلف مسلمانان همنشین شود. در شرایط بد روزگار، پیرو وحدت اسلامی بوده است همان که یکی از نیازمندی‌های امروز دنیای مسلمانان است. ابن‌شهرآشوب پیوند عمیق بیت سنت و شیعه برقرار کرده است.


  • شنبه 2 آذر 1392-0:0

    عباس عمو ته حال خاره نیه ....کجه کار دری گگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • چهارشنبه 29 آبان 1392-0:0

      بادرود جناب اقای پوررمضان کسی به دکتر زحمت کش استان ما انتقاد نکرد این بنده خدا حتی نمیتونه حق خودشو بگیره دبیر علمی هست اما تصمیمات درجای دیگه گرفته میشه... دکتر ما تنها عیبش اینه که به کسی باج نمیده از جمله حضرتعالی

      • سه شنبه 28 آبان 1392-0:0

        به فکرهوشمندسازی مدارس باشید که ازخانواده هاپول می گیرند.

        • عباس پوررمضانپاسخ به این دیدگاه 0 3
          دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

          ازانتقادهایی که به دکتردرگاهی شده یاداین ضرب المثل ها افتادم:

          1-چاه مکن بهرکسی ......

          2-اوسا علم علم

          • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

            امه دل خش بییه ته امه مطلب ره سانسور نکندی ته هم که هچی برار صادقی ته گره

            • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

              باسلام ابن شهر اشوب ها بهانه ای برای رزومه پر کردن اقایون میباشد ... بعدش چند نفر از طلبهای خارجی رو از حوزه علمیه میارن میگن همایش بین الملی حال امید وارم که خروجی علمی داشته باشد

              • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                انشاالله برای شناخت صرفا شهر اشوب باشد نفع فردی و گروهی نباشد هر چند اقای ابراهیمی بسیار زحمت کشیدند ولی چند صباحی باید برای استراحت خودشان را اماده کنند

                • یک فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 4 1
                  يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                  درود بر مدیر مازند نومه و به شجاعت شما ... شما را به خدا این کامنت را بگذارید ... این عوامل اجرایی از صدر آن گرفته تا انتها برای این عالم ربانی ابن شهر آشوب کیسه های بزرگی دوخته اند !!! این آقای... که هر جا پول مشامش را نوازش می دهد آنحا ایشان را می بینید !!! از خون شهدا بترسید !! از خانواده شهدا و جانبازان بترسید !!! از خدا بترسید !!! آقای... تا حالا برای چند عالم ربانی کنگره گرفته که این عالم ربانی دومیش باشد ؟؟؟ آقای جنتی بهوش باش که خزانه بیت المال به یغما می رود !!! آقای ربیع فلاح بیدار باش که بیت المال مردم را در لباس کنگره در این پایان برخی دست و پا زدن های بیهوده افراد و عوامل اجرایی کنگره به یغما می برند . خدایا تو شاهد باش این عوام فریبی از دولت نهم و دهم ادامه داشته و هنوز رد پای آن را می شود به عینه مشاهده کرد !!! ... این روزها همه خود را دکتر نامیدند ... و بزور به لطف دولت آقای احمدی نژاد خود را تا اینجا رسانیدند

                  • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                    یکی از اسکناس ها اگر گوشه اش کج باشد ... کار نمیکرد... خدا یا اصلاح طلبان را تنها نگذار

                    • برای آشنایی بیشترپاسخ به این دیدگاه 2 0
                      يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                      برای آشنایی بیشتر با ابن شهرآشوب چه کتابی در دست است؟

                      • دكترسيف الرضا شهابيپاسخ به این دیدگاه 1 0
                        يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                        بهتران بود در ابتداي اين يادداشت مختصري درمعرفي "ابن شهر"نوشته مي شد.متاسفانه اكثرقريب باتفاق مازندراني ها اين عالم را نمي شناسند.بهرحال هرحركت فرهنگي قابل تقديراست.

                        • پیوند عمیق بیت سنت و شیعهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                          پیوند عمیق شیعه و سنی پیغمبر اسلام و کتاب آسمانی او قرآن است نه آن که ابن شهر آشوب این پیوند را برقرار کرده باشد . دبیر علمی کنگره در پاسخ به سوالات چیره دستی نشان نداد . هر فارسی زبان دوست دارد که معنای نام این فرزانه مازندرانی را نیز بداند ولی افسوس که توضیحی داده نشد .


                          ©2013 APG.ir