تعداد بازدید: 3355

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 28 آبان 1392-23:23

رهبر معظم انقلاب: روایات ابن شهرآشوب مستند شود

متن کامل سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان برگزار کننده کنگره ابن شهرآشوب+عکس


مازندنومه: آن چه در پی می آید متن کامل سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای –رهبر معظم انقلاب-است که مهرماه امسال در جمع مسئولان استانی از جمله استاندار و نماینده ولی فقیه در مازندران، پیرامون کنگره ابن شهرآشوب ایراد شد. این سخنرانی 4:52 ثانیه است که عینا" از نوار پیاده شده است.

«یک جمله ما عرض می کنیم در مورد کار بجایی که آقایان علمای مازندران و جناب آقای طبرسی در مورد ابن شهرآشوب -عالم بزرگ- دارند انجام می دهند؛ و آن این است که تکریم چهره های برجسته علمی مان در تاریخ، ما را تشویق می کند به این که بیشتر به سمت قله های علم حرکت کنیم.

در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت و وسایل مسافرت بسیار محدود بود و تحصیل علم بسیار دشوار بود، ما شخصیتهایی مثل ابن شهرآشوب داریم. حالا از قبیل ابن شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخ ما و در میراث علمی ما ثبت وضبط شده است.

این بزرگوار در آن شرایط از استادانی مثل طبرسی صاحب احتجاج، طبرسی صاحب مجمع البیان،عبدالجلیل رازی قزوینی، سید فضل الله و قطب الدین راوندی وابن زهره استفاده کرده؛ یعنی رفته پیش اینها و علم آموخته است. کتاب معروف رفیع الابرار زمخشری را ایشان پیش خود زمخشری خوانده و اجازه روایت آن را گرفته است.

در آن دوران بسیار دشوار، ایشان صدسال عمر کرده و عمر طولانی وخوبی هم کرده و حقیقتا" این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم استفاده کرده است؛ لذا ایشان فقیه، بود، محدث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود و آن چه درباره ایشان نوشته اند اینهاست که یک شخصیت جامع الاطراف بود.

این برای ما و جوان های ما درس آموز است،هم افتخار می کنیم به گذشته، هم تشویق می شویم که بیاموزیم.


کارهایی که ذکر کردید که کتاب های ایشان تحقیق و کار شود، این ها کارهای بسیار خوب و مفیدی است، اما یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن شهرآشوب صورت نگرفته و آن مستند و مسند کردن روایات اوست.

در مناقب، این همه روایت ایشان نقل کرده که هیچ کدام شان سند ندارد. در حالی که ایشان از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل می کند؛ یعنی گاهی نقل می کند از پدرش و او از استادش از شیخ طوسی، گاهی هم از جدش روایت می کند و او هم از شیخ طوسی؛ یعنی این قدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است.

افرادی بنشینند، طرق ابن شهرآشوب را تصحیح و تنقیح کنند به روایت مشایخی مثل شیخ طوسی. این جوری همه این روایات یا بیشتر روایات کتاب مناقب، مستند خواهد شد، یعنی روایتی که الان مرسلات است ، مسندات خواهد شد.

این کار را البته باید بسپارید به جمع فاضل حدیث شناس و رجال دان در قم که این کار بزرگ را انجام دهند.

امیدوارم خداوند به شما توفیق دهد که بتوانید این گردهمایی و کار تحقیقی را به بهترین وجهی تمیز و مرتب و شسته و رفته از آب دربیارید. ان شاء الله»


  • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

    این مطلب نشان می دهد مقام معظم رهبری هم دغدغه دارند مسوولین تحقیق را فقط به پذیرایی و خرج کردن منتهی نکنند بلکه به نتیجه برسانند.

    • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

      وقتی شخصیت هایی مثل مقام معظم رهبری و آیت ا... نوری همدانی از علامه طبرسی مازندرانی می گویند چه وقت مراجعی مانند اوقاف شجره نامه آنها را منتشر می کنند؟

      • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

        یادمان هست همایش این چنینی برای علامه طبرسی قائم شهر گرفته شد، ولی تحقیق آن به طور کامل منتشر نشد!

        • چهارشنبه 29 آبان 1392-0:0

          استاندار کجا نشسته ؟

          • چهارشنبه 29 آبان 1392-0:0

            سلام سید بزرگوار جناب حسینی
            آن تصویر و آن نشستن و آن همه با منظور است سید اولاد پیغمبر !!! آنان نه به جایگاه استاندار بلکه تنها برای ابقاء مدیر کل ارشاد مازندران به دیدار آقا رفتند برادر !!!... خدایا تو شاهد باش برای ماندگاری خویش چه می کنند !!! اما خبر ندارند احمدی نژاد رفت !!! دیگر دوران روشنفکری است . حضرت آقا به یقین نیک این بازی ها را درک می کنند... ... جانم فدای رهبرم .

            • چهارشنبه 29 آبان 1392-0:0

              چرا استاندار با فاصله در کنار رهبر معظم انقلاب نشسته است .مرسوم نیست مدیر کل ارشاد در کنار نماینده ولی فقیه آن هم جایی به این مهمی بنشیند

              • چهارشنبه 29 آبان 1392-0:0

                پایند باد رهبر معظم انقلاب


                ©2013 APG.ir