تعداد بازدید: 2492

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 4 آذر 1392-9:18

هنر گدایی - گدای هنری!

یک متکدی را 17 بار به دادگاه معرفی کردیم و دادگاه هر بار او را ترخیص کرد/در هشت ماهه امسال 273 نفر متکدی را جمع آوری کردیم/کودک پنج ساله ای که توسط متکدیان، مورد اذیت و آزار قرار می گرفت شناسایی شد و تحویل منازل امن بهزیستی دادیم(گزارش مرکز ساماندهی متکدیان ساری+عکس)


مازندنومه، کلثوم فلاحی: پدیده تکدی گری، امروز به معضلی تبدیل شده که برای رفع آن، نیازمند همکاری بین بخشی هستیم.

 تکدی گری امری نیست که صرفا با ورود یکی دو دستگاه، بتوان ساماندهی کرد. علاوه بر تکدی گری به روش سنتی، در سالیان اخیر شاهد متکدیانی هستیم که با روش های مدرن، اقدام به تکدی گری می کنند.

وجود متکدیان در شهرها، به ویژه در شهرهای گردشگر پذیر، چهره نازیبایی بر صورت شهر می نشاند و این معضل اجتماعی، مسائل دیگری را هم در خود پرورش می دهد.

 اعتیاد، خشونت، سوء استفاده از زنان و کودکان و سرقت تنها بخشی از معضلاتی است که در درون تکدی گری جای گرفته است.

مرکز ساماندهی تکدیان شهرستان ساری از مهرماه سال 90 فعالیت خود را آغاز کرده است. برخی از مسئولان استان و شهرستان، بازدیدی از مرکز ساماندهی متدکدیان در ساری داشتند.

مهدی عرب، مسئول مرکز ساماندهی متکدیان شهرستان ساری در این دیدار، اظهار داشت: مشکل ما در امر ساماندهی متکدیان این است که همکاری های بین بخشی نداریم.

وی ادامه داد: از میان تعداد بی شمار دستگاه های عضو ستاد ساماندهی متکدیان، فقط بهزیستی و شهرداری و شورای شهر ساری با ما همکاری دارند.

 عرب با اشاره به اینکه اگر در ستاد ساماندهی متکدیان هر نهاد و دستگاهی به خود بپردازد، این کار به خوبی پیش می رود، تصریح کرد: این مرکز، مختص قرنطینه است و بعد از آن، متکدیان باید ساماندهی شوند.

وی یادآور شد: به طور مثال وقتی یک متکدی بیمار است، دانشگاه علوم پزشکی باید به کمک ما بیاید و زمانی که یک متکدی را به صورت مکرر جمع آوری می کنیم و باز هم در خیابان به تکدی گری می پردازد، دستگاه قضا باید برخورد کند و این در حالی است که ما یک متکدی را 17 بار به دادگاه معرفی کردیم و دادگاه هر بار او را ترخیص کرد.

مسئول مرکز ساماندهی متکدیان شهرستان ساری، خاطرنشان کرد: در هشت ماهه امسال 273 نفر متکدی را جمع آوری کردیم و از این تعداد، 10 نفر به کمیته امداد معرفی شدند.

 وی با بیان اینکه از این تعداد، 120 نفر زن و 153 نفر مرد بودند، گفت: 41 درصد متاهل، 29 درصد مجرد، 13 درصد مطلقه و 17 درصد هم همسر فوت شده بودند.

 عرب درباره وضعیت حمایتی این افراد، اظهار داشت: 25 درصد تحت پوشش کمیته امداد و 2 درصد هم تحت پوشش بهزیستی بودند.

 وی با اشاره به بی سوادی 71 درصد از متکدیان جمع آوری شده در هشت ماه امسال، ادامه داد: 18 درصد دارای سواد ابتدایی، پنج درصد دارای تحصیلات مقطع سیکل و شش درصد هم دیپلم و بالاتر هستند.

 عرب با بیان اینکه 51 درصداز متکدیانی که امسال جمع آوری کردیم، بار نخست است که جمع آوری شده اند، گفت: 20 درصد برای دومین بار و 29 درصد هم سومین و بار و بیشتر جمع آوری شده اند.

وی درباره محل سکونت این افراد، اظهار داشت: 47 درصد ساکن ساری، 9 درصد قائمشهر، هفت درصد نکا، هفت درصد سورک، 2 درصد آمل و 28 درصد هم مربوط به نقاط دیگر هستند.

 عرب درباره فراوانی معضلات اجتماعی در متکدیان جمع آوری شده، تصریح کرد: 15 درصد بدسرپرست، هفت درصد بی سرپرست، 10 درصد زن سرپرست خانوار، 16 درصد معتاد مرد، 12 درصد معتاد زن، 11 درصد کارتن خواب، 21 درصد بیمار و 9 درصد معلول بودند.

*ساماندهی متکدیان، مصوبه هیئت دولت است

 رئیس شورای شهر ساری هم در سخنانی، اظهار داشت: ساماندهی متکدیان، مصوبه هیئت دولت در سال 79 است و وظایف دستگاه ها در آن مصوبه مشخص شده بود.

جمال باقری، با بیان اینکه بهزیستی این مکان را در اختیار موسسه خیریه کیامره قرار داد و شهرداری هم نسبت به تجهیز این محل، اقدام کرد، افزود: اجرای این طرح، اثرات خوبی داشته است.

 وی با اشاره به شناسایی معضلات اجتماعی در جمع آوری متکدیان، ادامه داد: کودک پنج ساله ای که توسط متکدیان، مورد اذیت و آزار قرار می گرفت شناسایی شد و تحویل منازل امن بهزیستی دادیم.

 رئیس شورای شهر ساری با بیان اینکه بعد از اجرای طرح ساماندهی متکدیان، در مرکز استان دیگر کمتر شاهد حضور متکدیان هستیم، گفت: ادامه این طرح نیازمند همکاری های بین بخشی است.

*باید غفلت زدگی را برطرف کنیم

 علی شادمان در این نشست، اظهار داشت: با توجه به گردشگر پذیر بودن استان، تلاش ما بر استفاده از ظرفیت ها و تبدیل مازندران به استان بدون متکدی است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه به دور از شعارزدگی، باید به واقعیت های عینی بپردازیم، تصریح کرد: موانع بازدارنده ساماندهی متکدیان را باید از سر راه برداریم.

شادمان با اشاره به اینکه نیازمند افزایش هماهنگی میان دستگاه ها هستیم، یادآور شد: بعضا در انجام امور غفلت می شود و تعمدی در کار نیست.

وی با بیان اینکه باید غفلت زدگی را برطرف کنیم، ادامه داد: می توان برای ساماندهی متکدیان، در غرب و شرق استان هم چنین مراکزی دائر کرد.

این مسئول ادامه داد: این روز‌ها شاهد تکدی گری با روش‌های دیگری هستیم. اگر فرد متکدی در گذشته کودکی را به همراه داشت تا دل رهگذران را به درد آورد، این روزها شاهد متکدیانی با ابزار موسیقی در گوشه و کنار خیابان هستیم.‌

شادمان با اشاره به اینکه متکدیان با هر نوع ابزاری که بخواهند به تکدی گری بپردازند را جمع آوری می کنیم، اظهار داشت: فرقی ندارد متکدی با آلات موسیقی به تکدی گری بپردازد یا با هر نوع وسیله دیگر.

وی با بیان اینکه رسانه ها ناظران ما در اجرای این طرح هستند، یادآور شد: انتظار داریم رسانه ها در سایه تدبیر و امید دولت، در اجرای این طرح در کنار ما باشند.

* دستگاه ها، امکانات نگهداری متکدیان را ندارند

فرماندار ساری هم در این نشست، اظهار داشت: چهره شهر ما، بدون متکدی شده است و معدود افرادی هم که حضور دارند، تکرار جرم مرتکب می شوند.

جواد واحدی با اشاره به اینکه متکدیان، مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کردند، افزود: موانع و مشکلاتی برای ساماندهی متکدیان وجود دارد که برخی از این موانع قانونی است.

 فرماندار ساری با بیان اینکه دستگاه ها، امکانات نگهداری متکدیان را ندارند، گفت: بعد از جمع آوری و قرنطینه متکدیان، پالایش این افراد باید صورت گیرد و دستگاه های مرتبط باید پاسخگو باشند.


  • خانواده تحت پوششپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 5 آذر 1392-0:0

    سلام؛ درود میفرستم برجناب محمد رنجبرکه تلاش شبانه روزی برای خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی میکشد.

    ممنونم جناب ردایی با مدیران دردمند وخستگی ناپذیر. ساری

    • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

      برای همکار خوبم آقای عرب مدیریت محترم طرح آرزوی موفقیت میکنم،

      • سوادكوهي كيجا پاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

        به نظرم قويترين بازو براي يرچيدن تكدي گري فرهنگ سازي درين رابطه اس كه صدا و سيماي استان مي تونه نقش پررنگي رو ايفا كنه همچنين اموزش و پرورش و بويژه مساجد در دروستاها با بالا بردن سطح اگاهي عمومي از تبعات شوم اين پديده . با مواردي كه شما نام برديد به ارگانهاي ديگه هم بايد حق داد و ازسويي ما غير مستقيم و ناخوداگاه شكل جديدي از گدا پروري رو شكل مي دهيم . كشوري كه مردم عادي و ابرومندش از سطح بهداشت و درمان استاندارد برخوردار نيستن ايا برخورداري متكديان از هرگونه بهداشت رايگان در جهت تقويت اين پديده زشت گام بر نميداريم و به مردم ياد نميديم اگه گدا شديد مي تونيد ازين مزايا به طور رايگان برخوردار شيد!!! اين شيوه براي كشورهاي جهان سومي نيست!!! و نيز بايد در نظر داشت زدن مراكز براي متكديان در استان باعث سرازير شدن متكديان استان هاي ديگه به اينجا ميشه ما بايد تكدي گري رو از ريشه در بياريم نه اينكه اونو نهادينه كنيم، چنين متدهايي براي كشورهاي پيشرفته جواب ميده .... به نظرم بايد منبع تغذيه رو خالي كرد كه همون عدم كمك مردم به اين گدانماهاس. بايد جهت مساعدت هاي مردمي رو با كمك رسانه به سوي بهزيستي ها توانبخشي ها و كميته امداد هدايت كرد و مردم رو از تبعات شوم و خطرناك اين پديده اگاه و اگاه تر نمود نه اينكه استانمون رو براي گدانماها امن كنيم تا بيشتر جا خوش كنن. به نظرم استان به اندازه كافي ظرفيت باز كرده كه انواع و اقسام ادما اومدن ... ديگه با جا خوش كردن گداها هم گل بود و به چمن هم اراسته خواهد شد؟؟؟... با سپاس

        • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

          درود بر مهدی عرب عزیز،امیدوارم همیشه موفق وپیروز باشی

          • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

            دوستان بزرگوار دستتان درد نکند اگر چه تکدی گری هم در حال به روز شدن است مثلا شیوه های جدیدی را تجربه می نماید اما باید گفت در ساعات اداری شاید شما کنترل هایی داشته اید اما تکدی گری در ساعاتی از عصر در شهر ساری مخصوصا محیط های بازار و میدان امام ره بسیار جلوه بدی دارد


            ©2013 APG.ir