تعداد بازدید: 2085

توصیه به دیگران 19

سه شنبه 5 آذر 1392-23:36

دولت تدبیر و امیدهای فرهنگی

به بهانه گزارش غرور آمیز 100 روزه رییس جمهوری به مردم(2)/دکتر روحانی و هم اندیشانش با گفتمان و رویکرد عقلانیت و اعتدال و کوشش در قالب دولت تدبیر و امید از آغاز راه و در گام های صد روزه خود نشان داده اند که آمده اند در حوزه های مختلف و از جمله حوزه مهم فرهنگ، مجالی را برای تنفس فرهنگ در هوای آزادتر و سالم تر فراهم سازند.


مازندنومه؛ لطف الله آجدانی، مورخ و مدرس دانشگاه: در گستره ی تاریخ تحولات فرهنگی، آن چه را که از آن به عصر طلایی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی یاد کرده اند، نتیجه و نشانه گزاره هایی چون آزاداندیشی، خردگرایی، فرهنگ دیالوگ و دیالوگ های فرهنگی است که سرمایه هایی درخشانی از امکان و فرصت زایش و پویش علم و فرهنگ را در جامعه ی ایران فراهم ساخت.

میراثی گرانبها از گزاره ها و آموزه هایی که با تعطیل شدن و کم سو شدن چراغ آنها در ادوار مختلف تاریخی، به انحطاط علوم عقلی و تصلب ساختار و نهادهای فرهنگی انجامید.

در چنبره ای از آن انحطاط و تصلب، اندیشه های مولد و فرهنگ خلاق و پویای ایرانی - اسلامی از تحرک افتاد و در سایه ی حاکمیت تصلب و انسداد فکری و فرهنگی، دیالوگ فرهنگی جای خود را به مونولوگ بخشید و آزادی های اندیشه و اندیشه های آزاد جای خود را به سرکوب آزاد اندیشی و دگراندیشان داد.

از پی آمدهای جزم اندیشی ها و افراطی گری ها و خشونت طلبی های فکری و فرهنگی، تنگ شدن فضای مناسب برای امکان گفتمان فکری بالنده و فرهنگ آفرین و تمدن ساز در ایران بود.

فضایی متصلب و عقیم که در آن با محدود کردن امکان تبادل و تعامل فکری و فرهنگی، چراغ امید به غنای فکری و فرهنگی کم سو شد و از عصر طلایی فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی جز خاطره ای تاریخی، سرمایه های درخشان چندانی بر جای نماند.

عقلانیت و اعتدال حلقه ی مفقوده و غایب بزرگ در سرگذشت و سرنوشت تلخ اندیشه و فرهنگ در ادواری از تاریخ ایران بوده است.

در چنین شرایطی از تاریک اندیشی های فرهنگی و در استمرار کوشش هایی چند در تاریخ معاصر ایران برای تعالی فرهنگی، طرح گفتمان عقلانیت و اعتدال از سوی دکتر حسن روحانی و تلاش هم اندیشان و حامیان شان در رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی، بیش و پیش از آن که یک شعار باشد، انعکاسی از تفکر و تلاش متمایز و ممتاز در توجه به ضرورت تاریخی بازتولید و تحقق و کاربرد گفتمان عقلانیت و اعتدال در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و تلاش مدیریت اجرایی برای عبور از گذرگاه و تنگناهای موجود است.

بدون آن که بتوان پاره ای از تلاش ها و دستاوردهای برخی از مدیران و متولیان حکومتی و دولتی پیشین در حوزه های مختلف فرهنگی در ایران را نادیده گرفت، نمی توان از برابر این واقعیت فرار کرد که در نتیجه پاره ای افراط و تفریط ها، عرصه های مختلف فرهنگی با درجات متفاوتی مبتلا به برخی تنگ نظری ها و بی تدبیری های در مدیریت فرهنگی شد.

در چنین شرایطی، دکتر حسن روحانی و هم اندیشانش با گفتمان و رویکرد عقلانیت و اعتدال و کوشش در قالب دولت تدبیر و امید از آغاز راه و در گام های صد روزه خود نشان داده اند که آمده اند در حوزه های مختلف و از جمله حوزه مهم فرهنگ، مجالی را برای تنفس فرهنگ در هوای آزادتر و سالم تر فراهم سازند.

حضور وزرای توانمند و کارآمد در حوزه های مختلف مرتبط با فرهنگ ، به ویژه حضوراعتدالی علی جنتی در سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از همان آغاز، نوید بخش امید در بهبود و تغییرات مطلوب در روند نگرش ها، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اجرایی در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر و کاهش مشکلات و تنگناها و افزایش امکانات و فرصت های فرهنگی است.

در حوزه ی سینما، موسیقی، مطبوعات و کتاب نویدها و امیدهایی در رویکردهای عقلانی و اعتدالی در عرصه های فرهنگی شنیده و دیده می شود.

دیدگاه ها، برنامه ها و تلاش های علی جنتی نشان می دهد او و دولت تدبیر و امید آمده اند تا با درک هرچه درست تر از سرشت مشکلات و نیازهای اهالی فرهنگ و هنر و رسانه ها و اتخاذ تدابیر کارآمد و امیدبخش، حامی وحافظ و مجری ضرورت اعتلا و غنای فرهنگ دینی، ملی و بومی و نیز صیانت از حقوق و مطالبات صنفی و مدنی و آزادی ها و امنیت قانونی اهالی فرهنگ و هنر و مطبوعات و رسانه ها باشند.

سخنان سه شنبه شب رییس جمهوری و ارایه گزارش صد روزه به مردم از تصمیم برای کاهش تصدی گری دولت در حوزه های فرهنگی، افزایش نقش حمایتی و نظارتی دولت بر فعالیت های فرهنگی، افزایش مشارکت بخش خصوصی فرهنگ و هنر در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها در حوزه فرهنگ و هنر، تغییر و تحولات و عزل و نصب های مدیریتی بر اساس شایسته سالاری ،اراده برای به رسمیت شناختن تکثر و تنوع افکار و ترویج فرهنگ گفت و شنودهای فرهنگی در فضای آزاد و امن ، صیانت ازآزادی اندیشه و اندیشه های آزاد در چارچوب قانون خبر داد که جملگی نوید دهنده تدبیر برای بازگشت امید به عرصه های فرهنگی در دولت تدبیر و امید است.


  • یک سرهنگ فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 0 1
    پنجشنبه 7 آذر 1392-0:0

    لطفاً با تحلیل هایت اسطوره تقوا ،مبارز فرهنگ چاپلوسی و ریا - متنفر از میز ریاست ... را تضعیف نکنید چرا که تضعیف این ذوب در راستی و صداقت در واقع تضعیف یاوران امنیت فردی وافسردگی جوانان تازه شاغل در اداره کل است .

    • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 1 1
      پنجشنبه 7 آذر 1392-0:0

      1- شاه و دستگاه فرهنگی شاه به روحانیت لقب ارتجاع سیاه داده بود

      2- مارکسیست ها به روحانیت شیعه مرتجع می گفتند و آنها را دارای تصلب فکری و غیر منعطف می پنداشتند.

      3- آقای آجدانی هم راستی ها را دارای تصلب فکری و جمود و انحطاط و انسداد فکری و فرهنگی می گویند.

      4- غلط انداز هم یک کلمه به بعضی از آنها که 8 سال حاکمیت احمدی نژاد را استقبال کردند کلمه گروه انحرافی را می افزاید تا از قافله عقب نماند.

      5- دولت تدبیر و امید به یاری و همکاری نیاز دارد تا مشکلات مردم را از جلوی پا بردارد و اینهمه مشکل برجای مانده از دولت دهم را حل و فصل کند

      6- علیرغم آنهمه سوال غلط اندازانه از نتایج مذاکرات شخص غلط انداز اعتقاد دارد که همه باید در برابر غرب زیاده خواه ید واحد باشیم و به تیم مذاکرات هسته ای خسته نباشید عرض نمائیم و برایشان آرزوی توفیق بیشتر داشته باشیم.

      7- برای استاندار و تیمش هم آرزوی تحرک و برنامه ریزی و ایجاد تحول در استان می کنم و امیدوارم مسیر درستی را برای حل مشکلات استان بپیمایند.

      • پنجشنبه 7 آذر 1392-0:0

        آجوداني مچكريم

        • چهارشنبه 6 آذر 1392-0:0

          درود بر خانمي و هاشمي و روحاني. درود بر ربيع فلاح ومتشكريم از استاد آجوداني

          • کارمند نگون بخت ارشادپاسخ به این دیدگاه 3 0
            چهارشنبه 6 آذر 1392-0:0

            آقای روحانی ، آقای ربیع فلاح تغییرات نفس تازه است در کالبد جان ، ما رای دادیم که تغییر ایجاد شود پس کو تغییر مدیران فرهنگی و هنری استان .

            برای رای خودم متاسفم

            • چهارشنبه 6 آذر 1392-0:0

              قدر مسلم کرامات انسانی ، اخلاق ، خرد و اندیشه ، زاییده فکر و ذهن انسانهای دینممدار ، خلاق و اندیشمند است . در طول تاریخ ایران و جهان ثابت شده که ؛ با هیچ ابزار نظامی و سرهنگی ، نمی توان با تفکر و فرهنگ ملتها ستیز نمود . مگر ابزارهای فرهنگی و استحاله نمودن هویت و اصالت آنان ؛ که امروزه از آن با عنوان " جنگ نرم" تعبیر می شود . لذا نتیجه می گیریم که ، دولت تدبیر و امید و مسولان ارشد استانی باید ، مدیرانی را ، که در عرصه فرهنگ و هنر کشور و استان ، دارای تفکر سرهنگی و مشی امنیتی و حراستی هستند را ؛ در اسرع وقت عزل نموده و به جای آنان ، مدیرانی که داری تفکر و مشی عقلانی و اعتدالی هستند را ؛ منصوب نمایند . بنابراین تساهل و تسامح بی مورد پذیرفتنی نیست . لذا با توکل ، عقلانیت ، صلابت ، سرعت ، جسارت و اقتدار این کار را ؛ پیگیری و عملی نمایید .

              • کارمند ارشاد پاسخ به این دیدگاه 3 0
                چهارشنبه 6 آذر 1392-0:0

                جناب آجدانی از تحلیل شما متشکرم پس کی مدیر ارشاد استان عوض میشه چرا استاندار نسبت به این موضوع بی تفاوت...

                • استاد دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 3 0
                  چهارشنبه 6 آذر 1392-0:0

                  درود بر دولت تدبیر و امید. با آرزوی تعالی فرهنگی در ایران

                  • چهارشنبه 6 آذر 1392-0:0

                    تحلیل بجا وشاسته و دقیقی بود. استفاده کردیم.

                    • آجودانی 2پاسخ به این دیدگاه 0 4
                      چهارشنبه 6 آذر 1392-0:0

                      جناب آجودانی به وظیفه ات در مشورت دادن به استاندار عمل کن این کارها را خبرنگاران انجام میدهند باور کن با همین کارهای عجولانه مدیر کلی از دست ما آملی ها پر


                      ©2013 APG.ir