تعداد بازدید: 4584

توصیه به دیگران 5

شنبه 9 آذر 1392-0:46

پیاده روهایی که دیگر پیاده رو نیست!

زن که در پیاده‌رو بود، مدام عصایش را به سمت این دیواره‌ی آبی رنگ می‌گرفت که در مقابلش بود و شاید تصور می‌کرد راه را اشتباه آمده و به کوچه بن‌بست رسیده است/ خیابانی اشغال شده است و شهرداری شکایت می‌کند و خسارت هم دریافت می‌کند اما حقوق عابر پیاده را چه کسی پرداخت می‌کند؟+عکس


مازندنومه، کلثوم فلاحی: اگر خودروی‌تان را در جایی که پارک کردن ممنوع است، پارک کنید و اگر آن‌طرف‌ها مامور راهنمایی و رانندگی حضور داشته باشد، حتما با برگ جریمه مواجه می‌شوید؛ حتی گاه خودروی‌تان را به پارکینگ هم می‌برند.

در ایامی که پروژه هدایت آب‌های سطحی از میدان امام ساری به سمت عمارت شهرداری در حال احداث و این مسیر بسته بود، خودروها از مسیر فرعی خیابان بعثت و نهضت و از پشت پارک مرحوم دامادی، عبور کرده، از کنار فروشگاه رفاه، به خیابان اصلی می‌آمدند.

ترافیکی زیادی در آن مسیر فرعی به وجود می‌آمد و در آن زمان، پلیس راهنمایی و رانندگی، در سر کوچه فروشگاه رفاه می‌ایستاد و خودروهایی را که رانندگان آنها کمربند نبسته بودند، جریمه می‌کرد.

در همان زمان که هفتمین روز از درگذشت مرحوم میرصالح صالح‌نیا در مسجد جامع ساری برگزار می‌شد، همین مسیر فرعی را یک ساعت( خدا شاهد است که دروغ نگفتم) در ترافیک بودم و از پلیس راهنمایی و رانندگی خبری نبود.

اینها را به عنوان مقدمه گفتم تا به مسئله دیگری اشاره کنم. مدت‌هاست که پیاده‌روهای شهرستان ساری در حال خورده شدن هستند، یا به محل پارک خودروها تبدیل شده‌اند یا ایستگاه تاکسی و یا به خیابان ویژه بدل شده‌اند، یا اینکه عده‌ای مشغول ساخت و ساز هستند و مصالح را در پیاده‌رو ریخته‌اند و یا داربست زده‌اند.

اما این‌بار درست در روبه‌روی ساختمان شورای شهر ساری، ساخت و سازی صورت می‌گیرد که نه تنها پیاده‌رو، نیمی از یک لاین خیابان را هم به خود اختصاص داده است.

پنج شنبه گذشته حدود ساعت سه وقتی از محل کارم به خانه می‌آمدم، عابر پیاده‌ای دیدم که نابینا بود، با عصای سفیدش، از پیاده‌رو به سمت سر خیابان می‌رفت، سپس به سد معبری رسید که نه تنها پیاده‌رو بلکه خیابان را هم گرفته بود.

زن که در پیاده‌رو بود، مدام عصایش را به سمت این دیواره‌ی آبی رنگ می‌گرفت که در مقابلش بود و شاید تصور می‌کرد راه را اشتباه آمده و به کوچه بن‌بست رسیده است. نزدیک شدم و هدایتش کردم.

سد معبرهای این چنینی که در چند نقطه از شهر، به وضوع دیده می شود، مربوط به محلات محروم و جنوب شهر نیست که در تیررس نباشد، اینجا مرکز و قلب شهر است.

در چند نقطه از خیابان فرهنگ و قارن، به دلیل ساخت و ساز، پیاده‌رو را به خود اختصاص داده‌اند و عابر پیاده باید به خیابان بیاید و بوق ماشین‌هایی را بشنود که به اعتراض به او بگویند چرا از پیاده‌رو حرکت نمی‌کند! عابر می‌ماند و پیاده‌رویی که اشغال است و بوق‌هایی که برای او به صدا درمی‌آیند.

تجاوز به حریم عابر پیاده را در جای جای شهر، شاهد هستیم و از سوی دیگر اعلام می‌شود که عابر پیاده، عامل تصادفات است.

فرامرز نقیبی -عضو شورای شهر ساری- درباره ساخت و سازهایی که اشغال خیابان و پیاده‌رو را در پی دارد، گفت: واحد کنترل و نظارت شهرداری باید به این مسائل رسیدگی و جلوگیری کند.

وی افزود: ورود به حریم پیاده‌رو و خیابان، حکم تخریب دارد و من قبول دارم که واحد کنترل و نظارت شهرداری، در این زمینه کم‌کاری می‌کند و ناظر این پروژه‌ها هم متخلف محسوب می‌شود.

نقیبی یادآور شد: گاهی فقط برای استفاده از داربست آن هم در پیاده‌رو مجوز صادر می‌شود که البته باید دور تا دور داربست توری کشیده شود و مانع عبور افراد از زیر داربست‌ها شوند تا شاهد بروز حادثه نباشیم.

وی درباره ساخت و سازی که در مقابل ساختمان شورا در خیابان 15 خرداد در حال انجام است و نیمی از خیابان را هم اشغال کرده است، گفت: این از تخلفات شهرداری است و البته در این ساخت و ساز که موجب ریزش پیاده‌رو هم شد، شهرداری شکایت کرده و تعین خسارت هم شد.

خیابانی اشغال شده است و شهرداری شکایت می‌کند و خسارت هم دریافت می‌کند اما حقوق عابر پیاده را چه کسی پرداخت می‌کند؟

مدت‌هاست که در پیاده‌روها احساس امنیت نمی کنیم، نه فقط اینکه شاید دوچرخه و موتوری در پیاده‌رو تردد کنند بلکه شاهد رفت و آمد خودروها در پیاده‌روها هم هستیم!


  • دوشنبه 11 آذر 1392-0:0

    خانم فلاحي عزيز مواردي را كه اشاره كردين مربوط به جايي است كه به آن شهر گفته مي شود. بنظر شما ساري كداميك از مولفه هاي شهري را دارد.شهري كه به هنگام بارندگي بايد با يه دست چتر و با دست ديگر يه چوب دستي بدست بگيري تا مثل عزيزان روشندل مدام به زمين بكوبي تا غرق در چاله هاي پر آب و يا كانال هاي مرگبار نشوي مثل مادر و كودكي كه چندي قبل در كانال آب در خيابان بلوار خزر افتادند و كودك بيچاره در آن غرق شد.

    • يکشنبه 10 آذر 1392-0:0

      از اطلاع رساني مازند نومه سپاسگذاريم انتقادسازنده موردقبول همه است اما اگرقرارباشه يه دوربين دست بگيريم فقط ايرادبگيريم درست نيست .هرچند طبق پروانه ساخت يك سوم پياده رو جهت ساخت وساز گرفت هرچند درعكسها كاملا واضح است كه مجري ساخت وسازها با داربست ومحافظ هاي رنگي وبا سيم توري جهت امنيت عابران اقدام نمودند.هرچند اين ساختمانها تجاري اند وتراكم سازي ميكنندوهرساخت وسازي اين مشكلات راداردوبعدمدتي همسايگان اين واحدهااز اين ساختمان بهره مند ميشوند.پس درهنگام خبرسازي كمي تامل وآشنايي باقانون و..لازم است

      • رضاشریعتیپاسخ به این دیدگاه 2 0
        شنبه 9 آذر 1392-0:0

        عابر از پیاده رو نره از کجا بره الان که موتور وماشنیم رحم نمیکنن به پیاده رو

        • شنبه 9 آذر 1392-0:0

          نویسنده عزیز فرمودید در جنوب شهر ..... خواستم یاد اوری کنم ما جنوب شهریهاچون منافع زیادی در این مساءل نداریم هم کمتر تخلف میکنم و هم برای حرمت داری مردم بیشتر رعایت میکنیم.ضمنا..... شهرادری منطقه ما با یه عده جوون و با امکانات کم خیلی دارن به داد مردم میرسن.خداییش دست شهردارشون و جوونهای دور و برش درد نکنه.لا اقل اگه کارت راه نیافتاد با ادب باهات رفتار میکنند.اما باور کنید رفتم یکی از مناطق( یک یا دو بماند)فقط یقه ما رو جمع نکرد اون بنده خدا....

          • شنبه 9 آذر 1392-0:0

            احسنت به این خانم شجاع شیر مادرت حلالت البته همگان بدانند که این ساختمان واسه آقای ... می باشد و کاش در نحوه و مقدار عوارضی که برای این ساختمان پرداخت شده نیز اطلاع رسانی صورت میگرفت


            ©2013 APG.ir