تعداد بازدید: 4081

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 19 آذر 1392-23:44

تضادی که مطلوب نیست

دغدغه های بعد از یک مراسم/ معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی، ضمن ایجاد فضای شور و نشاط سیاسی در بین تشکل های دانشجویی باید اولا جهت پاسخگویی به يكي از نيازهای این دو تشکل، گزينش افراد پخته تر و باصلاحيت در بخشهاي مختلف را مد نظر قرار داده و  سپس آنها را به وظایف درست خود آشنا کند  و ثانیا اینکه نمایش تضاد بین دو تشکل بسیج و انجمن اسلامی کار عقلانی به نظر نمی رسد.


 

مازندنومه، محمد اسماعیل بخشی سورکی: جشن روز دانشجو در دانشکده علوم پزشکی مازندران در حالی برگزار شد که با برخی حواشی همراه بود.


شاید استارت شروع این ماجرا در همان ابتدای جلسه و پس از پخش سرود ملی آغاز شد که عده ای صلوات فرستادند و عده بیشتری نیز کف زدند .


پس از آن و قبل از قرائت بیانیه بسیج دانشجویی نماینده این تشکل با بیان اینکه درج عبارت تشکل های اسلامی در ذیل برنامه های این مراسم  شامل بسیج دانشجویی نمی شود افزود:ما اصرار داشتیم که مراسم در همان روز 16 آذر برگزار شود اما دوستان انجمن اسلامی و مسئولان جهت هماهنگی جهت حضور دکتر مطهری تصمیم گرفتند که مراسم روز دانشجو با دو روز تاخیر برگزار شود.


این اظهار نظر با پاسخ تند نماینده انجمن اسلامی همراه بود که قبل از آغاز بیانیه، تشکل بسیج را به پذیرفتن رای اکثریت و تمرین دموکراسی دعوت کرد.


این فراز و فرودها در ادامه مراسم و در پرسیدن سوالات نیز پر رنگ تر شد و  متاسفانه فضای مناسبی بر جلسه حاکم نشد.


البته باید گفت در سالهای بعد از انقلاب اسلامی  و مخصوصا در دوران بعد از سازندگی همواره این تفاوت رویکرد در برخورد با مسایل سیاسی از الزامات دو تشکل بسیج و انجمن اسلامی دانشجویی بوده است اما به نظر می رسد در این مراسم نماینده هر دو تشکل به نوعی از بسیاری از مسایل کلان سیاسی و اجتماعی کشور کم اطلاع بودند به گونه ای که ابهام نماینده انجمن اسلامی در  پرسش خود نسبت به طرح برخی از مسایلی که ظاهرا به صورت دیکته شده بیان می شد، مشهود بود.


نوع بیان سوال نماینده بسیج دانشجویی هم به شدت مورد انتقاد بسیاری از حاضران و دانشجویان قرار گرفت، هر چند که آنها هر جا که فضای سخن به سمت احساس گرایش می یافت به شدت تشویق می کردند و برای شان هم مهم نبود که سخنگو نماینده بسیج است و یا نماینده انجمن اسلامی!


در هر صورت اعتراض نهایی دختر دانشجو به نوع رفتار بسیج و متهم کردن تشکل بسیج به ظاهر فریبی ، ریا و عضویت در آن برای رسیدن به مقامات و مطامع دنیا هر چند که با تشویق برخی از هم عقیده های این تفکر همراه بود اما دفاع مجری برنامه و دکتر مطهری موجب شد تا نماینده تشکل بسیج دانشجویی از پاسخگویی انصراف دهد.


البته پس از این سخنان و شعارهای رد و بدل شده ، دانشجوی پسر دیگری نیز  با صراحت از نبش قبر مسایل سیاسی سال 88 انتقاد کرد و گفت:اولا بیان مسایلی که در آن سال مطرح شد به چه درد ما می خورد؟ ثانیا:برگزاری این مراسم و سوالاتی که در اینجا مطرح شد چه دردی از بیماران روی تخت بیمارستان دوا خواهد کرد؟


در ادامه هم این دانشجو با بیان اینکه به نظر بنده همه دستگاه ها و نهادها در حادثه 88 غفلت کردند،دکتر مطهری را به جای یدک کشیدن نام پدر به عمل از روش و سیره او دعوت کرد.
نویسنده بر این عقیده است که بسیج و انجمن اسلامی دانشجویی هیچ فرقی ندارند، اگر نگاه جنبش‌های دانشجویی به هدف‌های کلان کشور و بر اساس ویژگی‌های بنیادی جوانان دانشجو باشد .

به نظر می رسد معاونت فرهنگی دانشگاه ضمن ایجاد فضای شور و نشاط سیاسی در بین تشکل های دانشجویی باید اولا جهت پاسخگویی به يكي از نيازهای این دو تشکل، گزينش افراد پخته تر و باصلاحيت در بخشهاي مختلف را مد نظر قرار داده و  سپس آنها را به وظایف درست خود آشنا کند  و ثانیا اینکه نمایش تضاد بین دو تشکل بسیج و انجمن اسلامی کار عقلانی به نظر نمی رسد چرا که دو گروه شاید در موضع گیری های سیاسی در برخی از موارد با هم اختلاف سلیقه داشته باشند اما در اهداف مشترک انقلاب ، دفاع از دستاوردهای نظام، استکبار ستیزی و مطالبات اساسی اجتماعی تفاوتی بین این دو تشکل وجود ندارد.


زیر سوال بردن قاطبه اعضای عضو تشکل انقلابی بسیج که از اوایل انقلاب، در دوران دفاع مقدس و بعد از آن با اخلاص در همه زمینه های دفاع از آرمانهای نظام حضور داشته اند و برچسب زدن کلی به بسیج به دلیل انجام  کارهای خودسرانه عده ای اندک از این تشکل،خارج از مدار انصاف است.


 البته نوع رفتار دوستان دانشجوی علوم پزشکی در این تشکل نیز خارج از اشکال نبود چرا که اگر بنا بر منویات رهبری در جمع دانشجویان بسیجی در سال 86 عمل می شد، جلسه بهتر مدیریت می شد.


رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود در آن مراسم فرمودند: "شما به يك معنا، شبيه ما طلبه‏ ها هستيد، مردم از طلبه‏ ها انتظار بيشتري دارند؛ از بسيج هم انتظار بيشتري دارند. پس اخلاق و معنويت هم از نيازهاي عمده‏ي  شماست. درسهاي اخلاقي را در بين خودتان رائج كنيد."


به نظر می رسد دانشجویان باید در گفته ها و بیان مطالبات خود اصول اساسی انقلاب و نظام را مد نظر قرار داده و در چارچوب ضوابط تعریف شده اقدام کنند اما هر چند سخنان در نقد بسیج و برخی نهادهای انقلابی بسیار تند و به دور از انصاف بوده است اما نویسنده بر این گمان است نباید با این دست اظهار نظرها که بعضا جنبه احساسی نیز دارند، برخورد چکشی و  امنیتی صورت گیرد، چرا که این کار جز تایید برخی تفکرات اشتباه موجود، دستاورد دیگری در پی نخواهد داشت.


در پایان همه دانشجویان عزیز را به بازخوانی گوشه دیگری از سخنان رهبر انقلاب در سال 1386 در جمع تشکل دانشجویی بسیج دعوت می کنم: حقايق را از وراي جناح ‏بندي‏هاي سياسي نگاه كنيد و ببينيد؛ از بالا نگاه كنيد و جبهه را ببينيد. در يك جبهه‏ ي گسترده‏اي كه ممكن است طول آن صد كيلومتر باشد، واحدهاي گوناگوني هستند؛ يك نفر در يك واحد، فقط خودش را مي‏ بيند. اما آن كسي كه با هلي‏كوپتر از بالا عبور مي‏كند، آرايش جنگي مجموعه‏ي اين واحدها را مي‏بيند. از بالا اوضاع كشور را نگاه كنيد؛ آن وقت جاي خودتان را درست پيدا مي‏كنيد كه كجا بايد باشيد، چه كار بايد بكنيد، به چه چيز بايد حساسيت نشان بدهيد، به چه چيز بايد حساسيت نشان ندهيد. همان طور كه گفتم گاهي يك حرف حق را نبايد زد؛ چون گفتن اين حرف، پازل دشمن را تكميل مي‏كند. مواظب باشيد در هيچ مرحله‏ اي، شما تكميل‏ كننده ‏ي پازل دشمن نباشيد

 


  • چهارشنبه 20 آذر 1392-10:39

    جناب بخشی چ.ن با عجله نوشتند گزک دست غلط انداز دادند، ایشان نوشیتند:
    شاید استارت شروع این ماجرا در همان ابتدای جلسه و پس از پخش سرود ملی آغاز شد که عده ای صلوات فرستادند و عده بیشتری نیز کف زدند .
    اما نکته غلط اندازانه:
    1- استارت به معنی شروع است و شروع به ماعنی آغاز است. غلط انداز نمی فهمد استارت شروع یعنی چه؟ اگر استارت را به فارسی ترجمه کنیم می شود شروع شروع و این یعنی ادبیات کامل و مبتنی بر اصول بدایع و صنایع ادبیات فارسی.
    2- حالا گیرم شروع شروع هم درست باشد چرا باید گفته شود استارت شروع یک کاری از اینجا آغاز شد؟
    3- غلط انداز بدبخت آخر به شما چه ربطی داره که آقای بخشی چه جوری نوشته؟ مگر خودت کم غلط داری که داری به این بنده خوب و خالص خدا گیر بدهی؟
    4- تازه در عصر ادبیات نوین این مرزها و قید و بندها را باید برداشت و هر کسی با هر ادبیاتی که دلش می خواهد باید حرف بزند و چیز بنویسد و به هیچ کسی علی الخصوص غلط انداز هم مربوط نیست.
    5- سردبیر محترم برای تنبیه هم که شده باید مطالب غلط انداز را ممنوع النشر بفرمائید تا بفهمد یک کیلو ماست چقدر کره دارد.
    6- غلط انداز باید از آقای بخشی عذر خواهی کند حالا با هر ادبیاتی که دلش می خواهد باید این کار را بکند.
    7- غلط انداز شخصاً از این تذکر ادبیاتی از ساحت جناب بخشی معذرت می خواهد و امید که موجب تکدر نگردد.

    • چهارشنبه 20 آذر 1392-11:55

      آقا چقدر شیوا سخن میگویی. فصاحت و بلاغت شما باعث حفظ آبروی اهل قلم میباشد. کاش بجای این همه استاد دانشگاه تازه کار و کم سواد شما استاد دانشگاه ما بودید...


    ©2013 APG.ir