تعداد بازدید: 4763

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 2 دی 1392-18:57

علیرضا قزوه:

پیشینه شعر مازندران بسیار خوب است

در گفت و گوی مازندنومه با علیرضا قزوه –شاعر- مطرح شد: غرب مازندران هم شعرای خوبی دارد /شاعرانی که به نشست با رهبری دعوت می‌شوند تلفیقی از 2 گروه جوان و پیشکسوت است/لحن عاشورایی موضوع تازه ای است + عکس


 

مازندنومه، کلثوم فلاحی: علیرضا قزوه بعدازظهر امروز در مراسم عصر شعر "حضرت آفتاب" در ساری حضور یافت. وی در حاشیه این نشست، پاسخگوی سوالات مازندنومه بود.

* بعضی از شاعران مازندران در این مراسم به شعرخوانی پرداختند، با توجه به اشعار خوانده شده، عیار این جلسه را چگونه ارزیابی می کنید؟

قزوه: برگزاری این نشست، حرکت خوبی بود برای اقدامی که قرار است در سال آینده پیرامون لحن‌های عاشورایی صورت گیرد، نیاز است برای برگزاری کنگره لحن‌های عاشورایی، برنامه‌ریزی کرده و همه شاعران استان درگیر این مسئله شده و به صورت جدی وارد شوند.

برای خواندن یک یا دو شعر در این کنگره، نیاز است ماه‌ها وقت صرف کنند و جلسات نقد و بررسی بگذارند تا در اربعین سال آینده شعرهایی ارائه کنند که کم عیب باشد و در سطح کشور بدرخشد.

پیشینه شعر مازندران بسیار خوب است و در شعر معاصر هم کارهای خوبی انجام شده، از نیما گرفته تا چهره‌های امروز ما مثل آقایان سعیدی، دهرویه، باغستانی، ذبیحی و ... طیف جوان هم استعدادهای خوبی دارند و اگر در شعر آیینی با وسواس و دقت بیشتری وارد شوند و وقت بگذارند می‌توانند سال آینده کارهای شاخصی ارائه کنند.

در این نشست هم شعرهای خوبی ارائه شد ولی جا داشت برنامه‌ریزی بیشتری صورت می‌گرفت و کارها قبل از ارائه در این نشست، مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت.

غرب مازندران هم شعرای خوبی دارد از سلمان هراتی تا رجب افشنگ و  ایرج قنبری، شعرای غرب مازندران هم می‌توانستند در این مراسم دعوت شوند.

قالب‌ها در شعر آیینی باید مورد دقت قرار گیرد تا در همه قالب‌ها اثر ارائه شود و آثار فقط در قالب غزل و کلاسیک نباشد.

لحن عاشورایی موضوع تازه‌ای است که کنگره‌ای هم به این نام در سال آینده قرار است برگزار شود، خیلی از افراد برای شعر عاشورایی وقت گذاشته‌اند و نیاز است به لحن عاشورایی هم پرداخته شود.



*شما  به عنوان شاعر انقلاب شناخته شده‌اید، به نظرتان شاعر انقلاب چه ویژگی باید داشته باشد؟

قزوه: شاعر انقلاب باید بتواند پابه‌پای انقلاب حرکت کند و درباره موقعیت‌های مختلف و مسائل روز، موضع‌گیری کند. اگر افرادی حرف‌هایی می‌زنند شاعر انقلاب باید پابه‌پای شخصیت‌های سیاسی و افرادی که موضع می‌گیرند، در موضوعات ادبی موضع‌گیری کند و حرف بزند.

روی دشمن، شناخت و نسبت به بحث‌های سیاسی و بحث‌های روز تسلط داشته باشد. نیاز است شاعر انقلاب در سایر عرصه‌ها هم آگاهی داشته باشد و از مسائل روز عقب نباشد و بداند چه کسانی کشور و انقلاب را تهدید می‌کنند.



*چرا معمولا شما در نشست‌های رهبری با شاعران کشور، به عنوان مجری انتخاب می‌شوید؟

قزوه: قبل از من هم افرادی بودند که در این جلسات به عنوان مجری انتخاب می‌شدند و ممکن است دوستان دیگری هم بیایند، در هر صورت اتفاق مبارکی است.

چند صباحی دوستان به من گفتند که اجرای این نشست‌ها را بر عهده بگیرم، دوستان دیگری هم لیاقت انجام این کار را دارند.



 
*شاعرانی که به دیدار با رهبری دعوت می‌شوند آیا حتما باید شاعر معروف باشند یا نه شاعران گمنام از مناطق محروم هم در این جلسات مورد توجه هستند؟

قزوه: شاعرانی که به نشست با رهبری دعوت می‌شوند تلفیقی از این 2 گروه است که نام بردید. هم شاعران معروف و هم شاعران جوان و گمنام به این نشست‌ها دعوت می‌شوند. سال گذشته از 30 شاعری که به دیدار رهبری رفتند 22 نفر از شاعران جدید و چهره‌های تازه بودند و این اتفاق مبارکی است که به سراغ چهره‌های جوان هم می‌روند.



 
نظرتان درباره ناصر فیض – شاعر طنزپزداز- چیست؟

قزوه: از شاعران خوب در عرصه  جدی و هم در عرصه شعر طنز است، بیشتر در قالب طنز دیده می‌شود و شاعر موفقی است.

عرصه شعر طنز مانند عرصه ادبیات کودک و نوجوان نیاز به حمایت دارد و به این دلیل که مردم هم به این حوزه توجه می‌کنند باید دارای شاعران بیشتری باشد.

شعر طنز می‌تواند مردم جامعه را شاداب کند، جامعه ما نیاز به شادی دارد. شاید بتوانیم با پرورش چهره‌ها و شاعران جوان، در آینده به تعادلی در این عرصه برسیم.   

 


  • چهارشنبه 4 دی 1392-13:55

    حالا روز تعطیل خبر کجا بود، قزوه هم لنگه کفشی در بیابان بیش نیست

    • پنجشنبه 5 دی 1392-6:54

      احتمالا این لنگه کفش بد جوری خورده تو سرت که صدات در اومده

    • چهارشنبه 4 دی 1392-1:7

      واقعا که
      متاسفم از کوته بینی شما
      حیف علیرضا قزوه ی عزیز که با مازندنومه پرت و پلا گفتگو کرد
      دلیل آن را در نظرات داده شده و بعدی نظاره کنید

      • سه شنبه 3 دی 1392-17:3

        شاعر شعر (مولا ویلا نداشت) بروید ببینید توجه سر شعر انقلابی گفتن چه مال و منالی فراهم کرده !!

        • سه شنبه 3 دی 1392-16:6

          (سعیدی، دهرویه، باغستانی، ذبیحی ورجب افشنگ و ایرج قنبری )اینها اسامی شاعرانی است که در ذهن سنتی و خطی جناب قزوه حک شده. طیف شاعران سنتی و هم مسلک ایشان ! در صورتی که شاعران امروز و تاثیر گذار ؛ نوپرداز و مطرح استان اقایان جلیل قیصری؛ ولی اله پاشا؛احسان مهدیان؛حمیدتیموری؛عرفانی و ... می باشند.

        • همولایتیپاسخ به این دیدگاه 6 0
          سه شنبه 3 دی 1392-14:3

          برید از شاعرانی مصاحبه بگیرید که مردمی باشند، نه مجیزگو...

        • حمید صالحیپاسخ به این دیدگاه 2 1
          سه شنبه 3 دی 1392-12:4

          من قائمشهری به عنوان یه آدم وسط استانی دارم یواش یواش به این اعتراضای غرب استانی ها یه جورایی حساس میشم.میگم حتما یه چیزکی هست که اینا چیزها میگن دیگه.ببین چی بوده که این قزوه هم شاکی شده.
          البته این زنمار و زنپیر ما که کرد کردستان هستند هم همینجور ادعایی رو دارن.میگن به کردها ظلم میشه.هرچی هم من میگم آقا ما نمی گیم به شما ظلم میشه،میگیم به ما هم مثل خود شما ظلم میشه تو کتشون نمیره که نمیره که نمیره.آخرشم باید بهشون بگی آقا باشه،اصلا شما از ما بدبخت تر و بیچاره تر و توسری خورتر باش.

          بیچاره ما قائمشهری ها که مرکز دنیاییم.نه شرقی،نه غرب،نا بالا،نه پایین،تیم فقط نساجی،کامنت فقط غلط انداز.

          یه پیشنهاد هم واسه آقای استاد دارم.فامیلیشونو از قزوه به غزوه تغییر بدن اسلامی تره.خدارو چه دیدی شاید با سرداران صدر اسلام محشور شد.

          باتشکر از خانم فلاحی،زیارت قزوه قبول


          ©2013 APG.ir