تعداد بازدید: 5476

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 30 دی 1392-9:48

مازندران میزبان پنجمین نشست تاریخ محلی

پنجمین نشست تخصصی با عنوان تاریخ محلی در مازندران، مهرماه 1393 در ساری برگزار می‌شود. (گزارش چهارمین نشست تخصصی تاریخ محلی+عکس)


مازندنومه:تاریخ محلی یکی از روش‌های تاریخ نگاری است که بیشتر و دقیق‌تر به مسائل جزیی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی یک منطقۀ جغرافیایی می‌پردازد.

نگارش تاریخ‌های محلی به عنوان یک شیوۀ تاریخ نگاری دورۀ اسلامی از قرن دوم و سوم آغاز شد و به شکل‌های گوناگون دیده می‌شود، مانند تاریخ یک شهر: تاریخ بخارا؛ تاریخ یک سلسله: تاریخ مرعشیان؛ مزارات: مزارات تبریز و... .

در گذشته تاریخ محلی بیشتر بر فضائل‌نویسی یک شهر و منطقه مبتنی بود و در آن روایت‌های اسطوره‌ای، افسانه‌ای و شگفت‌انگیز فراوان دیده می‌شود.

 در تاریخ‌های محلی مازندران افسانۀ بنای شهر آمل به خواست «آمله» معروف است. این گونه روایت‌ها در تاریخ‌های محلی برای تشخّص یک منطقه و تقدس آن است که در حیات سیاسی و اجتماعی برای هر قوم و قبیله به ویژه حاکمان آن مهم بود.

مورخان محلی گاهی با نگاه و انگیزۀ فردی نسبت به شهر و دیار خود به ثبت رخ‌دادی می‌پرداختند که موضوع این روی‌داد و زمان و مکان آن، قابل توجه است و در تحلیل‌های تاریخی نقش مهمی برعهده دارند.

امروزه با توجه به روش‌های نوین علمی و کاربردی، تاریخ‌های محلی بسیار مهم‌اند. از سوی دیگر مواد و مصالح این نوع تاریخ‌ها در ارزیابی‌ها بسیار مهم‌اند که سبب اعتبار و اصالت و از سوی دیگر غنای آن خواهد شد. از جملۀ این مواد و مصالح اسناد، مطبوعات و تاریخ شفاهی و... است.

توجه تاریخ محلی در روی‌کرد نوین فقط تاریخ سیاسی و حکومتی نیست، بلکه توجه به تمام امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و... با روی‌کرد بیان و توصیف واقعیت است؛ نه برای تقدس و تشخّص یک منطقه و شهر، بلکه با نگاه شناخت دقیق مبتنی بر توسعۀ همه جانبه برای نیل به یک نگاه صحیح اجتماعی و فرهنگی است.

یادآور می‌شویم بیشترین تمرکز تاریخ محلی در دوره‌های جدید بر مباحث حدود یکصد و پنجاه سال اخیر می‌باشد. در این میانه علاوه بر اسناد و مطبوعات، تاریخ شفاهی نقش ویژه‌ای دارد.

چهارمین نشست تخصصی تاریخ محلی با عنوان اولین نشست تاریخ محلی خراسان به همت انجمن تاریخ نگاری محلی (به سرپرستی دکتر مرتضی نورایی) و با همکاری سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی 25 دی ماه در سالن بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این نشست پس از سخنرانی کوتاه آقای زاهدی ریاست سازمان و گزارش دبیر کمیتۀ علمی نشست آقای حسن‌آبادی، چهار نشست با عنوان‌های زیر برگزار شد:

نشست اول: مبانی و کلیات تاریخ محلی خراسان (با ارائۀ سه مقاله)

نشست دوم: آسیب شناسی فعالیت‌های تاریخ محلی خراسان در دورۀ معاصر ( با ارائۀ چهار مقاله)

نشست سوم: اسناد و تاریخ محلی خراسان ( با ارائۀ پنج مقاله) که در این نشست آقای دکتر اسلامی رئیس جلسه و دکتر رمضانی پاچی نائب رئیس جلسه از مازندران بودند .

نشست چهارم: موضوع نگاری در تاریخ محلی خراسان ( با ارائۀ پنج مقاله)

16 مقاله هم با موضوعات زیر در این نشست ارائه شد که به تعدادی اشاره می‌کنیم:

- بازسازی کتاب فتوح خراسان (دکتر عبدالرحیم قنوات)
- مؤلفه‌های تاریخ نگاری محلی خراسان در دورۀ معاصر (دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی)
- تاثیر آستان قدس رضوی بر شکل‌گیری و گسترش فعالیت‌های تاریخ محلی خراسان ( آقای نعمتی)
- مورخان محلی در خراسان (آقای جابانی)
- عرصه‌های پژوهشی در باب خراسان شناسی در مجموعۀ اسناد مکمل قاجاریه 1230-1330 (دکتر مرتضی نورایی)
- جایگاه اسناد در بررسی‌های محلی با تأکید بر اسناد خراسان در آرشیو مجلس شورای اسلامی بین سال‌های 1287-1320 (دکتر علی ططری)
- تاریخ محلی تبعید در خراسان در دورۀ قاجار و پهلوی اول (آقای سید محمود سادات)
- زائران، روایان تاریخ محلی خراسان (دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی)
- ارزش تاریخ شفاهی در مستند سازی موضوعات تاریخ محلی (آقای علی نظرزاده)



در این نشست علمی محققانی از چند استان حضور داشتند. از مازندران پنج نفر دعوت شده بودند: حسین اسلامی، علی رمضانی پاچی، سید رحیم موسوی، رحمت رزاقی و زین العابدین درگاهی و دانشجوی دکترای تاریخ محلی اصفهان آقای رستم‌نژاد.

از سوی برخی اعضای مازندرانی شرکت‌کننده در سومین نشست تخصصی تاریخ محلی در اصفهان (رمضانی و درگاهی) پیشنهاد شده بود که پنجمین نشست در مازندران برگزار شود.

 در نشست چهارم این پیشنهاد دوباره مطرح و به صورت رسمی اعلام شد که به همت مسئولان علمی و فرهنگی استان مازندران و با همکاری انجمن تاریخ محلی، پنجمین نشست تخصصی با عنوان تاریخ محلی در مازندران در مهرماه 1393 برگزار می‌شود. بدیهی است فراخوان مقالات و زمان دقیق برگزاری از سوی برگزار‌کنندگان اعلام خواهد شد.

هیئت شرکت کننده در این نشست تخصصی روز پنجشنبه 26 دی 1392 ضمن ملاقات و گفتگو با دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر اسناد و مطبوعات سازمان و ملاقات و گفتگو با محمد نظرزاده کارشناس مسئول بخش تاریخ‌شناسی از فعالیت بخش تاریخ شفاهی بازدید کردند و با چگونگی فعالیت‌های این بخش بیشتر آشنا شدند.


  • علی رستم نژاد نشلیپاسخ به این دیدگاه
    چهارشنبه 2 بهمن 1392-11:9

    تاریخ، گفتگوی بی پایان حال با گذشته است.(ای. اچ. کار) و ما فارغ از هرگونه پیشداوری در باب گذشته و بی اعتنا به تنگ نظریهای اکنون به گفتگوی شیرین با اجدادمان ادامه خواهیم داد. ما در پی واقعیت ها هستیم و از ورای اسناد، خاطرات شفاهی ، تصاویر و گپ و گفت با برگ برگ جنگلهای مازندران دالنی به گذشته بازخواهیم کرد تا آیندگان پرسشگر ما بدانند نیاکانشان چگونه زیسته اند. انجمن تاریخ محلی با نگاهی جزئی نگر به تاریخ دم دست(NEAR BY HISTORY) به بررسی تاریخ می پردازد.(برای اطلاعات بیشتر به سایت WWW.LOCALHISTORY.IR مراجعه کنید) تاریخ محلی روشی نوین و جذاب در تاریخنگاری است که در اروپا و آمریکا توسط گروههای مختلف دانشگاهی و ان. جی. او ها پیگیری می شود. انجمن ایرانی تاریخ به دنبال همگانی کردن تاریخ است تا همگان در بازخوانی تاریخ سهیم شوند و هر قشری فرصت حضور و ارایه خویش در تاریخ را داشته باشد. راه ما اینچنین است... .

    • سه شنبه 1 بهمن 1392-12:58

      پشت کانت پنهان شدن خوبه؟

      • سه شنبه 1 بهمن 1392-9:53

        اون کیه اینجا دیسلایک میده؟ اگه مخالفی کامنت بده پشت دیسلایک پنهان نشو

        • دوشنبه 30 دی 1392-13:47

          باسلام وعرض خدا قوت به تمام اهالی فرهنگ استان مازندران علی الخصوص اقایان دکتر اسلامی و رمضانی و در گاهی عالمانی که هیچوقت سیاسی نبودند و فقط در جهت اعتلای فرهنگ این مرز و بوم قلم وقدم زدند .

        • محمد مهدی کریمی سلیمیپاسخ به این دیدگاه 7 2
          دوشنبه 30 دی 1392-13:35

          به به. خبر خیلی خوبی بود. به امید اعتلای روز افزون مازندران در عرصه های علمی و فرهنگی. از همۀ بزرگان متشکریم که آبروی مازندران را خریدند


          ©2013 APG.ir