تعداد بازدید: 4462

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 2 بهمن 1392-8:57

حل مشکلات کشاورزی با برندسازی

یکی از اشتباهات رایج در برندسازی این است که ما فکر می‌کنیم تنها با ایجاد یک نام، مشکل حل می‌شود.


مازندنومه، کلثوم فلاحی: یک کارشناس تبلیغات گفت: بخشی از مشکلات برنج،مرکبات و چای شمال کشور با توجه بیشتر به مقوله برندسازی قابل حل است.

علی فرح آبادی که این روزها مشغول تدارک برگزاری همایش مدیریت برند و تبلیغات است، معتقد است بخشی از مسائلی که امروز پیش روی محصولات کشاورزی شاخص شمال کشور قرار دارد ناشی از بی توجهی مسئولان به مقوله برند سازی و معرفی صحیح این محصولات در بازار است.

از همین رو گفت‌وگویی با وی که مدیر مسئول کانون تبلیغاتی کاچ است و حدود18 سال در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات فعالیت دارد، انجام دادیم. این مصاحبه را بخوانید:

مازندنومه: به نظر شما علت ورود محصولات خارجی کشاورزی که این روزها در بازار زیاد هم شده چیست؟
رشد تقاضا و بروز رسانی نشدن تکنولوژی تولید محصولات کشاورزی، به اعتقاد من مهم‌ترین بخش بی‌توجهی دست اندرکاران و متولیان به مقوله برندسازی برای محصولات شاخص کشاورزی شمال کشور است که فضا را برای ورود رقبای خارجی و جولان این محصولات در بازار، باز گذاشته چراکه برخی از محصولات وارداتی با کیفیتی به مراتب پایین‌تر از محصولات ایرانی، مهمان خانه‌های ما شده‌اند.

مازندنومه: یعنی اگر ما برای محصولات مان یک اسم پیدا کنیم مشکل حل می‌شود؟
خیر . یکی از اشتباهات رایج در برندسازی این است که ما فکر می‌کنیم تنها با ایجاد یک نام، مشکل حل می‌شود، برندینگ چندین مرحله و فاز تحقیقاتی و اجرایی دارد که در ایران و در بسیاری موارد صرفا با انتخاب یک نام و یا آرم و در مواردی که جدی‌تر به آن پرداخته می‌شود با انتخاب بسته‌بندی زیبا پایان می‌یابد، در صورتی که این 2 مقوله از ابتدایی‌ترین گام‌های ایجاد یک برند هستند.


مازندنومه: با این تفسیر، تعریفی از برندینگ داشته باشید.
برندسازی فرآیندی مدیریتی،اجتماعی و فراگیر است که طی آن یک شخص، محصول و یا شرکت را از سایران متمایز می‌کند. البته این تعریفی خلاصه از اقداماتی است که در برندینگ انجام می‌شود.

مازندنومه: دستاوردهای برندینگ برای صاحبان کسب و کار چیست؟
شرح دستاوردهای برندینگ مقوله‌ای است مفصل که از حوصله این گفت‌وگو خارج است ولی اگر به‌طور خلاصه بخواهم بگویم برخی آثار آن عبارتند از افزایش سهم بازار، آسیب‌پذیری کمتر در دوران رکود و... نکته‌ای که در برندینگ باید به آن توجه کرد این است که اتفاق برندینگ یک شبه و با چند حرکت، اتفاق نمی‌افتد بلکه باید با برنامه‌ریزی و حوصله یک برند را خلق کرد.

مازندنومه: در مورد محصولات کشاورزی شمال کشور گفتید که یکی از کمک‌های بزرگ به این بخش می‌تواند برندسازی در این حوزه باشد، لطفا کمی بیشتر توضیح دهید.
من به عنوان نمونه، برنج شمال را مثال می‌زنم، همه ما می‌دانیم برنج طارم از مرغوب‌ترین برنج ها در شمال کشور است. اما این دانسته ما چه کمکی به معرفی این برنج و ایجاد ارزش افزوده حداکثری برای متقاضیان برنج کرده و یا چه مقدار اقدامات ما برای تولید و عرضه محصول با کیفیت موثر بوده است. از سویی دیگر صنایع تبدیلی و فرآوری ما چقدر توانسته برای محصولات کشاورزی ما ارزش افزوده ایجاد کند؟ سال‌های سال است که می‌گوییم چای شمال بهترین چای است و خواص فوق‌العاده ای دارد ولی برای عملیاتی شده و ارائه آن به بازار چه اقداماتی انجام شده که به روز باشد؟ و یا در مورد مرکبات هم همین چند سال پیش در بحث صادرات مرکبات به کشورهای حاشیه دریای مازندران بسیاری از بازرگانان ما مرکبات مازندران را صادر می‌کردند ولی در فروش و یا وصول مطالبات خود مشکل داشتند، خوب اگر ما کشوری بودیم که مرکبات ما با شاخصه‌های مثبت تعریف شده‌ای به بازار این کشورها راه پیدا می‌کرد بسیاری از مشکلات پیش آمده برای بازرگانان ایرانی حل می‌شد.
اگر نیت بر رونق معیشت کشاورزان باشد و همت متولیان امر به دنبال آن، در مراحل تحقیقاتی به نتایج خوبی می‌توان رسید. این خوش شانسی است که هنوز اتفاقی که برای زعفران ایران افتاده به صورت چشمگیر و اساسی برای سایر محصولات کشاورزی نیافتاده است.

مازندنومه: داستان زعفران ایران چیست؟
سال‌ها پیش زعفران ایران را به عنوان معروف‌ترین زعفران دنیا اعلام کردند، از آنجایی که این حرکت با یک سری اقدامات صرفا تبلیغاتی انجام گرفته بود و در عین حال ما رقیبی به نام اسپانیا را در زعفران داشتیم، آنها با برنامه‌ریزی و اقدامات برندسازی، خود را به عنوان شاخص زعفران در دنیا مطرح کردند و از آنجایی که اقدامات زعفران ایرانی صرفا با کارهای تبلیغاتی بود و پشتوانه‌سازی نشده بود میدان را به راحتی به رقیب واگذار کردیم. البته با هوشمندی به موقع مسئولان و تلاش صاحبان کسب و کار زعفران، ایران توانست خود را در میان کشورهای مطرح تولید کننده نگه دارد.

مازندنومه: شما تاکنون چه اقداماتی برای برندسازی محصولات کشاورزی انجام داده اید؟
ما در سال‌های گذشته چند مورد مکاتبه با مسئولان و متولیان داشتیم مبنی بر اینکه برندسازی در گام نخست می‌تواند کمکی برای جلوگیری از پس‌رفت و در گام بعدی برای بهبود وضعیت فعلی باشد، اما پاسخی دریافت نشد و از آنجایی که این فرآیند مدیریتی، اجتماعی و فراگیر است باید بانیانی داشته باشد که با تفکر و اعتقاد کامل به این مقوله به میدان بیایند.

مازندنومه: مثلا چه سازمان هایی؟
مدیریت ارشد اجرایی استان، نمایندگان مجلس، مدیران اقتصادی و بازرگانی استان، تجار و بازرگانان، تشکل‌های دولتی و خصوصی تخصصی و تولیدکنندگان همه نقش مهم و پیش برنده‌ای در تحقق این امر خواهند داشت.

مازندنومه: از حال و هوای همایش مدیریت برند و تبلیغات کمی برایمان بگویید.
به لطف خدا و تلاش همکارانم و همراهی مردم خوب مان استقبال خوبی از این همایش شده ، در این همایش همان طور که از نام آن پیداست در 2 حوزه تبلیغات و برند صحبت خواهد شد که دکتر بلوریان تهرانی موضوع تبلیغات را ارائه می‌کند و اینجانب هم به موضوع برند خواهم پرداخت.

مازندنومه: شیوه ثبت نام به چه صورت است؟
متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.kach.ir نسبت به ثبت‌نام اینترنتی با 20درصد تخفیف اقدام نمایند و یا با شماره تلفن 3209077-0151 تماس بگیرند.


  • پنجشنبه 3 بهمن 1392-8:46

    درود بر فرح آبادی . فرح آبادی از متخصصان خوشنام در امر تبلیغات می باشند.همایش های اینچنینی و دعوت از مدیران صنایع می تواند در توسعه استان چشمگیر باشد.

    • روابط عمومی دفتر نماینده بابلپاسخ به این دیدگاه 1 0
      چهارشنبه 2 بهمن 1392-22:40

      باسلام ، روابط عمومی دفتر آقای نیازآذری این آمادگی را دارد تا از نظرات کاربردی ایشان و سایر صاحب نظران بهره گرفته و زمینه ی و برقراری ارتباط موثر مابین ایشان و آقای نیازآذری و دیگر نمایندگان و مدیران استان را فراهم نماید .

      • چهارشنبه 2 بهمن 1392-13:54

        چه رپورتاژی گرفته خانم فلاحی!!

      • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه 1 0
        چهارشنبه 2 بهمن 1392-11:53

        خوابم یا بیدار؟؟؟ بالاخره یکی به این مسئله به ظاهر ساده ولی اصولی اهمیت داد صداش درومد و کاری کرد... اگاهی بخشی و بکارگیری نخبگان درین زمینه می تونه با یه چهش اقتصادی در استان همراه باشه که قاعدتا در روند گردشگری- جذب توریست- حل معضلات بیکاری- افزایش تعاملات منطقه ای و بین المللی در هر زمینه ای بی تاثیر نخواهدبود که رشد و توسعه استان رو در پی خواهد داشت البته به شرط اینکه مسئولان با کارشناسان همراه و همگام و البته همفکر باشن تا نام مازندران و کاسپین جهانی شود. با سپاس فراوان از شما


        ©2013 APG.ir