تعداد بازدید: 3512

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 9 بهمن 1392-0:22

در خانه اول مانده ایم

استاندار محترم، عباس آباد را دریابید

ماه هااز آن تاریخ گذشته است ولی هنوز شهرستان عباس آباد در حسرت تصویب یک طرح تفصیلی ست/ محلات و نقاطی در این شهر وجود دارند که حتی کد آبادی ندارند. اما خدمات شهری دریافت می کنند


مازندنومه؛ یادداشت مهمان، سعید محمدپور، مدرس دانشگاه: بنا ندارم در این نوشتار حاشیه پردازی کنم چرا که نه خود شخصا این گونه ام و نه موضوع مورد بحث این را می طلبد. اما گذری کوچک به برخی از حاشیه ها می تواند به روند نوشتاری بنده کمک کند؛ بنابراین از حاشیه ها شروع می کنم.

در بحبوحه ی انتخابات چهارمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر بود که بحث طرح تفصیلی و طرح جامع شهر عباس آباد از سوی برخی از کاندیداها مطرح می شد. بنده نیز که خود به عنوان یکی از کاندیداها در انتخابات حضور داشتم به جد پیگیر این مساله و مراحل اجرایی آن بودم، اما طبیعی بود که به اسناد دسترسی نداشتم و در حال حاضر نیز همین گونه است، چون لزومی به این کار نبود و نیست، لیکن نتیجه ی اقدامات نه تنها برای بنده بلکه برای تمام کسانی که در حوزه مدیریت شهری و برنامه های توسعه دغدغه داشتند و دارند بسیار مهم است.

در آن ایام از روند اجرایی و نهایی طرح صحبت می شد و مواردی نظیر اینکه محدوده شهری افزایش داشته و کار تا مراحل پایانی پیش رفته است و ....

انتخابات تمام شد. اعضای جدید شورای اسلامی شهر هم، فعالیت خود را آغاز کردند. اما باز همان بحث قدیمی طرح تفصیلی شهر عباس آباد همچنان داغ بود.

شهردار جدید معارفه شد. خوب به یاد دارم که ریاست محترم شورای شهر در جلسه معارفه شهردار چگونه عاجزانه از معاون عمرانی وقت استانداری مازندران جناب آقای مهندس هاشمی درخواست کردند این طرح را به تصویب برسانند و البته خوب تر به یاد دارم که ایشان این قول را دادند و البته قول های دیگر که بماند.

امروز ماه ها از آن تاریخ گذشته است ولی هنوز این شهر در حسرت تصویب یک طرح تفصیلی ست. اصلاً بگذارید به بیان دقیق تر بگویم، به نظر می رسد طرح تفصیلی عباس آباد سالهاست در روند مطالعات گیر کرده است. نمی دانم این مطالعات کی قرار است به نتیجه عملی برسد؟!

محلات و نقاطی در این شهر وجود دارند که حتی کد آبادی ندارند. اما خدمات شهری دریافت می کنند، در انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت می کنند و از مزایای شهرداری استفاده می کنند. نمی دانم مسئولان محترم مرکز استان نشین چه اندیشه ای در سر دارند؟ تاکنون چه نتیجه ای از جلسات بی ثمر گرفته شده است؟ مشاور محترم طرح چه مطالعاتی انجام داده است؟ چرا روند کار این گونه کند و البته ناموزون به پیش می رود؟

دوستان بزرگوار ما و متولیان امر برنامه ریزی می دانند که متاسفانه به غلط حجم بسیاری از درآمدهای شهرداری از ارائه خدمات عمرانی و جوازهای ساخت و ساز تامین می شود که این درآمدها بعضا به 70 درصد و بلکه بیشتر هم رسیده است، آیا تاکنون از خود سوال نکرده اند سبد درآمدی شهرداری این شهر با چه اندوخته ای پر خواهد شد؟ آیا این مسأله راه را برای تخلف و رانت و سودجویی برخی باز نمی کند؟ آیا تنها راه حل کمیسیون ماده 100 است؟

البته این را اضافه کنم که به شخصه مخالف این شیوه ی درآمدی شهرداری ها هستم و معتقدم شهرداری ها باید پتانسیل و ظرفیت های جدیدی به ویژه در حوزه گردشگری و توریسم در جهت ایجاد درآمدهای پایدار ایجاد نمایند

 البته ناگفته پیداست که عباس آباد از این حیث اگر نگوییم بی نظیر حداقل کم نظیر است. ولی طبیعتاً حرکت به سمت ایجاد درآمدهای پایدار شهری در حوزه های مختلف اعم از گردشگری و توریسم، مالیات و عوارض و ... برنامه ای مدون و جامع می طلبد و البته نیازمند نگاه های همسوی مدیران منطقه و همچنین شناخت دقیق ظرفیت های آن است که لازمه آن نگرشی بلند مدت و برنامه ای است که در بستر زمان اتفاق خواهد افتاد و البته بخشی از آن نیازمند فرهنگ سازی نیز هست، اما سوال اینجاست کدام طرح و برنامه را می توان بدون نقشه جامع شهری پیاده سازی و اجرا کرد؟

 ما هنوز در خانه اول مانده ایم، مدیریت شهری برنامه می خواهد، اما ما حتی حریم مشخص و دقیق شهری نداریم. عزیزان و مسئولان محترم استان، استاندار محترم، معاونان گرانقدر و مدیرکل عزیز راه و شهرسازی، روی سخن با شماست، آیا تسریع در روند اجرایی طرح تفصیلی عباس آباد و بازکردن گره آن کار سختی برای شماست؟ آیا اگر این مسأله در یکی از شهرهای دیگر استان اتفاق می افتاد باز همین گونه رفتار می کردید؟

 نمی دانم چرا ناخودآگاه ذهنم به سمت نگاه نامهربان مسئولان به غرب مازندران می رود؟ این دیوار بی اعتمادی که بین مردم منطقه غرب مازندران با متولیان امور اجرایی استان کشیده شده است کار امروز نیست، مدیریت های سلیقه ای و عدم نگاه توسعه ی موزون به استان طویل مازندران دل های بسیاری از هموطنان مان را آزرده است. عزیزان، تقاضا می کنم بر این دیوار بی اعتمادی نیفزایید.

با شناختی که بنده از مسئولان استان دارم و البته خط مشی دولت تدبیر و امید که حتماً در سرلوحه تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها و مدیریت کلان استان نیز قرار دارد، مطمئن هستم هدف و نگاه عزیزان از سر عدالت و انصاف است و خواهد بود. اما حق بدهید که برای پاک شدن ذهنیت های نامناسب به جا مانده از سال ها مدیریت های یکسویه و اجحاف بزرگ در حق مردمان غرب مازندران نیازمند اقدامی عملی از سوی شما بزرگواران هستیم.

 از استاندار محترم به عنوان یک شهروند ساده ی عباس آبادی، که دلش برای رشد و آبادی منطقه اش می تپد و شکر خدا زیر بار منت هیچ فرد و گروهی نیست و هیچ منفعتی جز منفعت منطقه و استانش نمی خواهد عاجزانه تقاضا دارم دستور اکید بر مشخص شدن وضعیت طرح تفصیلی شهر عباس آباد را با استفاده از اختیارات خود بدهند و البته پیگر نتیجه ی نهایی آن نیز باشند.

به عنوان یک معلم کوچک این آب و خاک زرخیز که جای جای این استان از شرقی ترین تا غربی ترین نقطه ی آن را در جهت آموزش هم استانی های مهربانم طی کرده و از نزدیک روح بزرگ و منش بلند هموطنانم را لمس کرده ام، استدعا دارم اعمالمان به گونه ای باشد که در جهت همبستگی و ایجاد روح همکاری و همدلی برای ساخت استانمان گام بر داریم و همواره افتخار کنیم که مازندرانی هستیم.


  • عباس آبادیپاسخ به این دیدگاه 10 0
    جمعه 11 بهمن 1392-23:47

    با سلام خدمت مسئولین گرامی
    هروقت صحبت از آبادی و امکانات میشه ما شهروندهای عباس آبادی سرمون رو پایین میندازیم و یک آه میکشیم
    مشکلات این شهرستانک به حدی زیاده که نمیشه در چند سطر توضیح داد
    جناب استاندار فارق از مسائل عدم مدیریت صحیح شهری و خیانت هایی که مسئولین این شهر در حق ما و این خطه کردند میخواهم با زبان عامیانه بپرسم کی وعده ها عملی میشود؟
    ما هم به تحرک و پویایی معتقدیم اما این شهرستانک هیچ بسترسازی و امکاناتی ندارد، باور کنید این شهر عقب مانده ترین شهرستان در استان است، چراکه هیچگونه تمهیدات و تسلیهات و امتیازاتی برایمان قائل نشدند...
    لطفا به دردِ این مردم پایان دهید و امید ایجاد کنید..

    • محمد بنائیپاسخ به این دیدگاه 9 0
      جمعه 11 بهمن 1392-10:43

      استاندار عزیز
      بی صبرانه منتظر کمک های شما در آبادی شهر عزیزمان هستیم و لحظه شماری می کنیم ..

      • به نمایندگی جمعی از شهروندان که در یه مجلس محلی حضور داشتنپاسخ به این دیدگاه 22 0
        پنجشنبه 10 بهمن 1392-23:11

        جناب آقای استاندار شهرستان جدید عباس آباد فقط اسم آن را یدک میکشد بدون داشتن توسعه و عنوان آبادی فقط روستایه متورم شده است خواهشمندیم با تایید طرح تفصیلی این شهر کمکی به مردم این منطقه بنمایید این خواسته همه شهروندان است

        • پنجشنبه 10 بهمن 1392-0:8

          عجب داستانی داریم ما خودمون خبر نداریم. واقعا یکی به داد ما برسه

          • خستوی عضو شورای شهر عباس آباد پاسخ به این دیدگاه 19 2
            چهارشنبه 9 بهمن 1392-11:18

            عرض تشکر از مازند نومه و استاد گرامی جناب آقای محمد پور ، که یکی از مشکلات اساسی مردم عباس آباد را به قلمی شیوا برای استاندار عزیز مطرح نمودند . آرزومندم استاندار و همکاران محترمشان به این موضوع با حساسیت بیشتری نگاه کنند و آن را در کمترین زمان ممکن مرتفع نمایند


            ©2013 APG.ir