تعداد بازدید: 4529

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 17 بهمن 1392-10:25

رییس کتابخانه و مرکز اسناد وموزه مجلس شورای اسلامی در ساری:

زبان تبری به تحقیق نیاز دارد/حوزه هنری جوشیده از بطن مردم است

گزارش+عکس های مازندنومه از مراسم رونمایی 6 اثر حوزه هنری مازندران


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضا شریعتی: از ساعت 15:50 دقیقه عصر چهارشنبه 16بهمن ماه 92 سالن آمفی تئاتر حوزه هنری استان مازندران میزبان هنرمندان، پژوهشگران و تعدادی از فرهیختگان استان بود.

دکتر محمد رجبی -رییس کتابخانه و مرکز اسناد وموزه مجلس شورای اسلامی- هم مهمان ويژه این مراسم بود.

در این مراسم که با هدف رونمایی از شش اثر فاخر هنری برگزار شد، دلشادی -رییس حوزه هنری مازندران- با بیان اینکه امیدوارم در بامداد آزادی بتوانیم میزبان خوبی باشیم، از کسانی که مسبب رونمایی از این شش اثر فاخر شدند، تشکر کرد.

در ادامه جشن رونمایی، ابتدا انیمیشن«هزاران سنگر عشق» رونمایی شدکه یک اثر تصویری است از علیرضا پاک بین.

این اثر با استفاده از هنر تجسمی، واقعه 6بهمن آمل را با استفاده از شن ها به تصویر کشیده است.کارگردان این اثر نادعلی زاده و ایده آن از سینا دلشادی ست. یاسر یمینی تصویر گر وتدوین گر این بخش ونیلوفر آذرسا دستیار تدوین وطراح لیبل اند.

دکتر محمد رجبی در این مراسم با بیان اینکه حوزه هنری جوشیده از بطن مردم است، فعالیت هنری حوزه هنری مازندران را باعث سر افرازی حوزه هنری دانست.

وی افزود:ما انقلاب نکردیم، بلکه ما انقلاب را آغاز کردیم و همان طور که امام فرمود سه نسل طول می کشد تا بگوییم انقلاب کردیم.

رییس کتابخانه و مرکز اسناد و موزه مجلس در ادامه یکی از دستاورد های انقلاب را حوزه هنری دانست.



وی حضور خود را در حوزه هنری از اسفند سال 57 دانست و اظهار داشت: دو - سه ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علی گرمارودی پیش من آمد وخواست تا به کانون نشر فرهنگ انقلاب اسلامی بروم، در آن زمان من بنا به دلایلی نپذیرفتم.

رجبی ادامه داد: پس از انقلاب در این نهضت باهنر، رجایی و مفتح حضور داشتند که به دلیل مسئولیت های اجرایی که گرفتند ادامه کار برای شان مقدور نبود. از همین رو در آن زمان تنها خانم مرحومه صفارزاده وگرمارودی آنجا بودند و من برای ممانعت از تعطیلی، به  عضویت این کانون در آمدم.



وی یادآور شد: ما عملا کار خود را از صفر شروع کردیم، اما امروز وقتی به آثارهنری مازندرانی ها نگاه می کنم می بینم این آثار نظیر درختی است که دارد به باروری می نشیند و پوستر ها وکارهای گرافیکی شما نشان از باروری فرهنگی وانتقال مفاهیم صریح دارد.

رجبی سپس ضمن اشاره به بیتی از حافظ: آن كس است اهل بشارت كه اشارت داند، حسن زبان هنر را انتقال مفاهیم دانست.

وی سپس تحقیق وتوجه به آئین منطقه ای، از تحقیق در گویش تا تحقیق در مورد هنر وتمدن هنری استان را ابزاری برای نشان دادن هویت ما ایرانی ها دانست وابراز داشت: زبان تبری در ارتباط بی واسطه با زبان فارسی، پهلوی،اشکانی وفارسی میانه است که به تحقیق نیاز دارد.



این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به اقوام آریایی گفت: ثابت شده سه هزار سال قبل از آریایی ها، اقوام دیگری شامل عیلامی ها،کاسی ها وگیل های گیلان و سیاه پوستان جنوب در فلات ایران سکونت داشتند .

وی در بخش دیگری  ادامه داد: ما می توانیم با توجه به ریشه کلمات به تاریخ آن ها پی ببریم؛ مثلا کلمه هایی نظیر بادمجان وفلفل کلماتی متعلق به دراویدی هاست.


رجبی کلمه شناسی را در برخی موارد برتر از باستان شناسی دانست وگفت :در مواردی کلمه شناسی می تواند اطلاعاتی به ما بدهد که باستان شناسی قادر به آن نیست.

در ادامه دکتر موسوی –معاون پژوهشی حوزه هنری که مجری برنامه بود- دومین اثر هنری را برای رونمایی معرفی کرد: قطعه موسیقی بی کلامی به نام «سفیران نینوا» ساخته جمشید قلی نژاد –آهنگ ساز ساروی- که به امام حسین(ع) تقدیم شده است.



مراسم با قدردانی از هنرمندانی که زحمت ساخت اثر هزاران سنگر عشق را کشیدند، پی گیری شد و سپس دو اثر یکی در حوزه تجسمی(ضامن آهو)به دکترمحمد رجبی و اثر دیگر که حاصل کوشش هنرمندان حوزه هنری مازندران بود، به اسناد ملی و موزه مجلس اهدا شد.

در این بخش معاون فرهنگی شهرداری ساری هم به خاطر حمایت هایش قدردانی شد و آن گاه مرجان سعادت نیا، ملیحه مقصودی، سیده سمیرا ابراهیمی، جمال الدین رمضانی، شاهین هوشمند، بهمن جلالی و محمدعلی دارایی که آثار خود را در قالب نمایشگاه از انقلاب اسلامی تا بیداری اسلامی در معرض دید قرار داده بودند هم قدردانی شدند.



اما آثار دیگری که در این مراسم رونمایی شدند: تلواسه های سقا مجموعه شعر آیینی شاعران مازندران در رثای حضرت عباس بن علی (ع) به کوشش میثم رنجبر وسید رحیم موسوی ،تبصره الزائرین سفرنامه حاج مصطفی خان سورتیج که به تصحیح نوه اش -سامان سورتیجی- به چاپ رسیده، مناقب علوی در دیوان طالب آملی اثر دکتر زین العابدین درگاهی و نیز شماره تازه ترین شماره فصل نامه استاره سو که پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد.


  • شنبه 19 بهمن 1392-23:58

    این برنامه رونمایی از چند اثر خوب بود. در خبر به حاشیه بیشتر از متن پرداخته شده است ظاهرا. بهتر بود آثار رونمایی شده بیشتر معرفی میشدند.

    • دوشنبه 21 بهمن 1392-22:58

      با نهایت احترام برای شما دوست عزیز بعضا دست خبرنگار به دلیل عدم تدبیر مسئولان برگزاری در معرفی مناسب اثر دست خبرنگار بسته هستش به علاوه تا جایی که امکانش بود به معرفی اثر پرداختیم متن رو دقیق خوندید دوست عزیز!هم نام نویسنده کتاب ها وهم موضوعاتش وهم اطلاعات مورد نیاز دیگه بیان شدند

    • جمعه 18 بهمن 1392-8:4

      ما به این حرکت ها بیشتر نیاز داریم. بودجه حوزه هنری اگر بیشتر شود بهتر است. از بودجه بلندگوهای بی صدا بکاهید و بر بودجۀ نهادهای پویا بیافزایید.


      ©2013 APG.ir