تعداد بازدید: 4221

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 17 بهمن 1392-11:14

آیا واقعا راه انتقاد باز شده است؟!

مردان بزرگ در سطوح عملیات، استراتژی، اهداف و رسالت که باید آرمانهای بلند توسعه و پیشرفت یک کشور را رقم زنند چه کسانی هستند و با کدام استاندارد پذیرفته شده علمی انتخاب و منصوب شدند؟


مازندنومه؛ سرویسی سیاسی، علی اصغر خلیل پور کتی سری، کارشناس ارشد مدیریت: مقام محترم ریاست جمهوری فرمودند چراانتقاد نمی کنید؟ اگر چه ایشان به طور خاص موضوع توافق ژنو را مطرح و نسبت بهدانشگاهیان این درخواست را مطرح کردند، به نظر می رسد نگاه دکتر روحانی عام بوده و هر نوع انتقادی را شامل می شود .

می دانیم که سوال و انتقاد باید ریشه عقلانی داشته و برخاسته از اصول عقلانی و انسانی باشد و صد البته  می دانیم که خصوصیت مطلوب هر انتقادی، سازنده بودن آن است؛ یعنی اولا منتقد باید مشکل را بشناسد، ثانیا با استفاده از نظر کارشناسان راه حل نسبی را پیش بینی کند و در نهایت با انتقاد مبتنی بر ارائه راه حل، قاطعانه انتقاد کند.

اجازه می خواهم برای تلطیف سخن ابتدا به شوخی چند سوال را مطرح کنم و سپس موضوع جدی خود را در این مقال بیان دارم:

1-    آموزشگاه  هنر پارتی بازی کجاست ؟
2-    مدرک دکتری را کجا می فروشند ؟
3-    مرکز حمایت از ویژه خواران کجاست ؟
4-    آیا می توان مرکز مشاوره توسعه مفاسد اقتصادی تاسیس کرد؟
5-    راستی آن مرد که تورم ایجاد کرد کجاست و پاداش این هنر بزرگش چه شد؟

اما موضوع جدی این است که می گویند آرمان های بزرگ به دست مردان بزرگ اتفاق می افتد؛  پس سوال جدی اینجاست:
مردان بزرگ در سطوح عملیات، استراتژی، اهداف و رسالت که باید آرمانهای بلند توسعه و پیشرفت یک کشور را رقم زنند چه کسانی هستند و با کدام استاندارد پذیرفته شده علمی انتخاب و منصوب شدند؟

شاید نگاه به وزرای کابینه نمره مطلوب و یا تا قسمتی مطلوب را نشان دهد اما انصافا سطوح معاونان وزیر و مدیران کل ستادی،استانداران و مدیران کل استانی تماما توان تحقق آرمان های بلند توسعه و پیشرفت مخصوصا حماسه سیاسی و اقتصادی منظور نظر مقام معظم رهبری را دارند.

در اهداف بلند مدت نظیر قانون توسعه چهارم و پنجم و قانون مدیریت خدمات کشوری و در بسیاری از قوانین بودجه سالیانه موضوع بودجه ریزی عملیاتی بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته است که متخصصان فن می داننداگر بودجه ریزی عملیاتی در کشور اجرائی شود، دوای درد بسیاری از ویژه خواری ها و اسراف ها و... خواهد بود، اما واقعا چرا تقریبا در یک دهه گذشته موضوع فوق هنوز عملیاتی نشده است؟

بنده باور دارم فقط نیروی انسانی یا بهتر بگویم سرمایه انسانی که باید مجری این فعالیت ها و وظایف باشد، درست انتخاب نشد.

سوال دیگر این است که آیا استراتژیست ها، استاندارد های لازم و جهان پذیر با ضمانت اجرائی و قانونی برای انتخاب مدیر را طراحی کردند؟ آیا نمی توانستند یا نخواستند که این استانداردها طراحی شود؟ استانداردهایی نظیر تحصیلات مرتبط، مهارت لازم، سابقه پذیرفته شده و حساب پس داده، خلاقیت مستدل و...و یا اگر استانداردی طراحی شده، سیستم کنترل، نظارت، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی و پاسخ خواهی هم طراحی و اجرا شده است؟  

شاید طراحی استانداردی که بتواند تمامی سلایق و علایق سهامخواهان احزاب و گروه ها را در بر گیرد و در محک خدمت و ارائه قابلیت ودر نتیجه پاسخگویی از نحوه عملکرد خود قرار دهد  قابل دست یافتن نباشد! نمی دانم؟! اما این قدر می دانم که نظام مقدس جمهوری اسلامی برآمده از آرمان کمال طلب تئوری مدیریت اسلامی  توسط امام راحل طراحی شده، شایسته سالاری جزء لاینفک آن است.

شایستگان چه می کنند؟

1-    نمی گذارند علی رغم سال ها شعار کوچک سازی دولت ها همچنان درد بزرگتر شدن غده سرطانی آن، خوره جان ملت شود.
2-    بلدند چگونه نظام انتخاب و گزینش،ارزیابی و مدیریت عملکرد، پاسخ گویی و پاسخ خواهی و...را آن هم به صورت کاملا علمی طراحی و قاطعانه اجرا کنند.
3-    می دانند برنامه ریزی و آینده نگری بر مبنای واقعیتها که اساس پیش بینی است، لازمه مدیریت امور بوده و هرگز روزمرگی را دستور کار خود قرار نمی دهند.
4-    شایستگان ظرفیت مدیریت(شرح صدر) به حکم "رب الشرح لی صدری " برای تحقق قابلیت متمایز شدن در رقابت برابر یا نابرابر محیطی را دارند.
5-    آگاهند که چگونه استراتژی طراحی کنند، به اجرا گذارند و اصلاحات سیستمی بر خاسته از تفکر سیستمی را عملیاتی کنند.
6-    شایستگان می دانند که انتقاد ضرورت مدیریت مشارکتی بوده و برای یک سیستم انتقاد و پیشنهاد مطلوب برنامه ریزی می کنند و به منتقد پاداش درخور می دهند نه اینکه...
7-    و می دانند که " یک مرد جنگی به از صد هزار "


  • شنبه 19 بهمن 1392-13:31

    اي كاش هوشمندان متقي همانند اين شيخ بزرگوار را دريابيم و از توانيائيها وشايستگيهايشان دولت وملت را بهرمند سازيم تا در پايان دوره چهارساله به جاي افسوس خوردن برخود بباليم
    اي كاش!!!!!!!

    • مهرداددهقانپاسخ به این دیدگاه 3 1
      جمعه 18 بهمن 1392-19:58

      باسلام و احترام به دوست عزیز جناب حاجی خلیل پور و خوانندگان محترم و باتشکر از مدیریت سایت بخاطر درج مطلب زیبا و جالب ÷البته خواستم در مورد مطلب 7 گانه شایستگان چه میکنند به عرض شما برسانم واقعا شایستگی در کشورمان را در سیاسی بازی غرق کردند منظورم سیاسی بازی جناحی وحزبی نیست منظور سیاست نامردی و نابخردانه بعضی ها که فقط با اعمال نفوذ و چسباندن خود به این وان انتخاب میشوند اگر ملاک شایستگی بود که امروز هر 24 ساعت یک گزارش اختلاس و کلاهبردای انهم با اعداد و ارقام انچنانی از دانه درشت های مملکت گزارش نداشتیم

      • واقع بینپاسخ به این دیدگاه 11 1
        جمعه 18 بهمن 1392-16:13

        آیا واقعا راه انتقاد باز شده است؟! نه!!! چونکه مردم ...می ترسند که نقد کنند!!! مثال کوچک! سانسور کامنت ها و با اسم های مستعار در روزنامه های سراسر کشور خود گویای همه چیز است! روشنفکران و گل محمدی های ما مزه و طعم انتقاد را چشیدند!!! به 4 تا دهدار و بخشدار و شهردار و ... انتقاد کردن چه سود! زمانیکه زیرساختار بنا و خانه کچ و خراب است! تا موقعیکه زمین لرزه بیاید و خانه بر سر صاحب خانه خراب شود!!!

        • جمعه 18 بهمن 1392-8:48

          دوست عزیز جناب آقای خلیل پور؛
          نقدپذیری صرفاً یک شعار است. البته نقد کار خوبیست. بشرط آنکه درست و صحیح انجام شود. مسئولین هم اگر تحمل نقد را داشتند، در روبرو شدن با ایرادات مطرح شده از سوی دیگران کمی شرح صدر از خود نشان می دادند. تا کسی پست بالایی می گیرد یک گروه بنام گروه مشاوران راه می اندازد. جدیداً هم مد شده که گروه مشاوران جوان راه اندازی شود. کدامشان گروه منتقدین یا منتقدین جوان را در حوزه کاریشان پیش بینی کردند؟ اصلاً از نقد خوششان نمی آید. اینها همه شعارهای خوش آب و رنگ است که مصرف ندارد. از کدام مسئول اجرایی می شود نقد کرد؟! پوست منتقد را می کنن. چون می گویند کارشان درست است. ضمن اینکه منتقدین روش های صحیح را رعایت نمی کنند. همان اول کار انتقادات خود را در قالب بیانیه، اعتراض نامه و یا اسامی دیگر در جراید و مطبوعات منتشر می کنند. درخصوص همین سبد کالا، آیا نمی شد از همان اول دولت منتقدین خود در مجلس را دعوت می کرد و از آنها نیز راهکار می خواست که روش بهتری را در پیش بگیرند و مشکلات پس از آن پیش نیاید؟ ما بدنبال منتقد نیستیم بلکه دنبال کسانی هستیم که مدام از ما تعریف کنند. بخصوص که مسئول هم باشیم. اتفاقاً داشتن گروهی بنام منقدین در حوزه ریاست - البته منتقدین منصف و واقعیت گرا - که بواقع منتقد دیدگاههای ما باشند سبب می شود تا در برنامه ریزی ها جانب انصاف را رعایت کنیم. وقتی گروهی دائم اشتباهات را منصفانه گوشزد کنند پس چاره ای نداریم جز اینکه دائماً اشتباهات را اصلاح و کاستی ها را جبران کنیم. امری که در ادارات و نهادهای مختلف رعایت نمی شود. کافیست تا ادارات ما یک نفر حتی بصورت خصوصی و منصفانه اشتباهات مهم در تصمیم گیری های مدیر آن مجموعه را به وی تذکر دهد و مدیر هم احساس کند که وی آدم توانمندی در کار بنظر می رسد، بلافاصله او را از دور خارج می کند. ابزار تخریب هم چندان فرقی نمی کند. حتی اگر آبروی آن شخص ریخته شود چندان فرقی ندارد. البته هستند مدیرانی که از این قاعده مستثنی هستند که اتفاقاً در کارشان نیز موفق هستند. اگر همه عزیزان ترس از منتقد را از دل بیرون کنند مطمئناً کارها بدرستی پیش میرود. ضمن اینکه منتقدین باید بواقع انتقاد کنند و نه اینکه با رفتارشان قصد تخریب کسی را داشته باشند.

          • بنده خداح.عپاسخ به این دیدگاه 2 0
            پنجشنبه 17 بهمن 1392-18:53

            بادرود: نقدونقادی خودعلم وهنری است که مقدمات خودرادارد.ابتداخواستم عرض کنم مابایدبه چه رویکردی وتوسط کدام مجری انتقادکنیم .بایک نظراجمالی متوجه می شویم اکثرفریب به اتفاق مدیران گذشته وحال واحتمالا آینده مملکت، یادارای تحصیلات دانشگاهی نیستندوآن عده ازعزیزانی که دودچراغ راتجربه کرده انددارای تخصصی غیرمرتبط باجایگاه خودهستندواین خوداصلی ترین مانع ازنقداکثرمدیران بوده وهست ،وقتی دردوره ای پزشکی پست وزارت خارجه رابعهده میگیردیادرجایی درسال 2014شخصی متخصص الهیات درکسوت...مابه کدام زبان سیاسی ازایشان نقدکنیم که ایشان توان پاسخ راداشته باشندولی مطلب بعدی برمیگرددبه شعارهای روسای جمهورمحترم دوره های قبل وحال حاضرکه دقیقاوقتی صحبت ازآزادی شدماشاهدسرکوب های شدید درجمعیت های مختلف بودیم وجایی فردمحترم دیگرکه بارویکرددینی وجلوه های دینی آمده بودماشاهد ازبین رفتن ابتدایی ترین موازین دینی دردستگاهها ومردم بودیم وامسال جناب روحانی عزیزوقتی صحبت ازنقدمیکنندماکمی برایمان باورش سخت شده که فضای بعدازنقدچگونه خواهدبود. بحث وگفتمل ن زیاده ولی تاوقتی مدیریت تخصصی وجودنداشته باشدخیلی نقدمعنانخواهدداشت.


            ©2013 APG.ir