تعداد بازدید: 4051

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 28 بهمن 1392-10:26

نوروز در راه است...

گردشگری مجانی!

آنچه که در مازندران مشهوداست، استفاده رایگان ازمنابع خدادادی است؛ بدون اینکه این استفاده سودی برای بومی ها داشته باشد..


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری، علیرضا حکمتی: سالهای زیادی است که استان های شمالی، به عنوان قطب بزرگ گردشگری کشورمان مطرح هستند. گرچه برباور بسیاری ازافرادی که درصنعت گردشگری کشورمان دستی دارند، بعضی دیگر از استان ها نیز پتانسیل بالایی برای جذب توریست داشته اند، اما به رغم این باور، هنوزحجم بالایی ازسفرهای تابستانی ونوروز، دراستان های مازندران وگیلان اتفاق می افتد.

 این نگرش ناصحیح که هزینه تردد درشهرهای شمالی، نسبت به سایرمناطق کشوربسیاربالاتر است وحضوردراین شهرها به عنوان توریست، برای خانوارهای ایرانی بسیارسخت است، تفکرناصوابی است؛ چراکه با بررسی هزینه های مختلف سفربه استان های دیگر وهمچنین طریق رسیدن به شهرهای مختلف، می توان به این نکته پی برد که مسافرت چندروزه به شهرهای شمالی درمقایسه با نقاط توریستی همچون کیش، قشم، اصفهان، مشهد و... بسیارارزان تروسهل الوصول تر است.

 این نکته رانیزبایداضافه کنم که باتوجه به استفاده از"چادرهای مسافرتی"و وجوداماکن مختلف ارزان قیمت دربسیاری ازشهرهای شمالی، نیازاولیه اسکان وتهیه محل خواب(البته درفصول گرم سال)دغدغه اصلی برای برای مسافران نیست.

 آنچه که دراستان مازندران و درشهرهایی که دارای تفرج گاه های طبیعی نیز هستند، مشهوداست استفاده رایگان ازمنابع خدادادی است، بدون اینکه این استفاده هزینه ای برای گردشگرها و سودی برای بومی ها داشته باشد.

جنگل ها، پارک های طبیعی، بسیاری از نقاط ساحلی و...به راحتی و به جزدرمواردی خاص(نظیراخذ وجوهی اندک برای مراقبت از خودرو یا محیط زیست) به رایگان دراختیارمسافران است، اما در سایر استان ها برای بهر گیری از امکانات شان پول و بلیت دریافت می کنند.

با وجودهمه ی منابع خدادادی وطبیعی، هنوز تمرکزخوب وقابل دفاعی ازصنعت "اقتصادی" توریسم دراستان مازندران ازسوی مسئولان ذی ربط اتفاق نیفتاده است.

باسفربه برخی استان هایی که داعیه جذب گردشگرداخلی وخارجی را دارند، می توان پی برد زیرساخت طبیعی ومواهب الهی آن قدردراستان مازندران مظلوم واقع شده که بسیاری ازمسافران و گردشگران داخلی وخارجی، باعدم پرداخت و یا پرداخت هزینه ای بسیارناچیز، سفر خودرا به پایان می رسانند.

عوایداین صنعت کم فروغ دراستان مازندران، با توجه به بنیه بالای وجود مراکز ومنابع گردشگری طبیعی وتاریخی ،بسیاربسیارناچیز است.

خوب است مسئولان ودست اندرکاران ومتولیان اصلی گردشگری دراستان مازندران(به ويژه مدیر کل آینده گردشگری مازندران که در راه است)، شهرها وروستاهای بکر و زیبای این استان را به راحتی درمرزهای ناشناختگی وفراموشی قرارندهند و تلاش کنند جز زباله، چیزی هم از گردشگری عاید مازندرانی ها شود.


  • پدر بارانپاسخ به این دیدگاه 1 0
    پنجشنبه 1 اسفند 1392-13:15

    باسلام و خسته نباشید با تشکر از اینکه حق مطلب را بواقع بیان کردید ولی دریغ از گوش شنوا انشاالله در سایه ایزد منان در کنار خانواده ی سبزتان روزهای خاطره انگیزی را سپری کنید به ری را ی عزیز و گلم سلام برسانید

    • سه شنبه 29 بهمن 1392-18:41

      Ba salam , Farshad hastam az sweden- Stockholm. Chand sal pish dar rabete ba daram az torist sobhati dar shahdari shar Ghaemshar dashtam. Sobhat mano ghosh nadadn va man ra az shahdari byron kardan. Ba sepas- Farshad- Stockholm

      • کارن تبریپاسخ به این دیدگاه 4 2
        سه شنبه 29 بهمن 1392-13:54

        از دوست شاعرم آقای حکمتی به خاطر نوشتن این مقاله با ارزش سپاسگزارم . باید گفت که همه از مهمان نوازی ما مازنی ها تعریف می کنند و مارا به هیجان می آورند اما صداقت و صمیمیت ما نباید به سادگی بینجامد کما این که بسیاری از هموطنان به همین علت مارا مردمی ساده (الته به معنای منفی) می انگارند. ما هم باید روی حقوقمان پافشاری کنیم و حقمان را از توسعه درست و زیربنایی و آبادانی به معنای واقعی بدست آوریم. اگر سرعت رشد و امکانات را در استانهایی مانند اصفهان و کرمان و حتی همین سمنان ببررسی کنیم خواهیم دید که در سایه سرسبزس و زیبایی های خدادادی و مهمان نوازی کلاه گشادی بر سر ما رفته است. شهرستانهای ما که در مسیر خراسان واقع شده اند و سالانه محل عبور زائران بی شماری نیز هستند از جاده و راه آهن و دیگر امکانات رفاهی بهره درستی ندارند. وضعیت شهرسازی اسفبار است و ساخت و ساز در شهرها و روستاها به ویژه دامنه های باصفای طبیعت بی حساب و کتاب است . این همه منظره ناخوشایندی را در این بهشت خدا دادی پدید آورده و این بهشت چیزی نمانده است که به جهنم تبدیل شود. در این صورت ما باید پاسخ گویی خداوند باشیم که با نعمت او چه کردیم.

        • سه شنبه 29 بهمن 1392-10:6

          موضوع گردشگري و به خصوص صنعت گردشگري موضوع پيچيده و چند بعدي است. همه آدرسهاي گزارش درست است اما به ضعف - و در واقع نبود - زيرساختهاي گردشگري غير از منابع طبيعي اشاره نشده است. براي مثال حتي پاركينگ، مثلاً خط كشي ساده هم در اطراقگاهها وجود ندارد. هتل و مسافرخانه ارزاني ما. به نظر من مخاطبان بالقوه اين گزارش متوليان و مسولين برنامه ريز و سياستگذار هستند كه با دست روي هم گذاشتن موجب ضعف يا نبود زير ساختهاي اين بخش شده اند. آشكار است كه مرثيه و موري كردن فايده ندارد. البته جلوي خلق الله را گرفتن و پول زور طلب كردن به خاطر خدماتي كه وجود خارجي ندارد هم فايده ندارد.
          در نهايت اينكه تا آن فردايي كه صنعت گردشگري واقعي در استان جا بيافتد نصيب ما تنها زباله، ترافيك و دود بنزينهاي غير استاندارد و صد البته گراني است كه اين يكي حداق به جييب گت مردم مازروني مي رود.

          • انديشه عرشياپاسخ به این دیدگاه 12 3
            سه شنبه 29 بهمن 1392-8:41

            باسلام
            برخي كامنت گذاشتن كه نبايد ازدريا وجنگل عوارض گرفت !!!؟؟
            بايد گفت:
            آيا شما ميخواهين در دريا وجنگل چند ساعتي باخانواده بگذرانين احتياج به خدمات وتاسيسات بهداشتي ندارين !؟
            به نگهداري وجمع آوري زباله امنيت و....نداين
            اينها كه خدادادي نيستن!
            درسته زيرساختهاي گردشگري مامناسب نيست
            اما كسي كه ميخواهد خوشگذراني كنه بايد هزينه بكنه
            همين طرزتفكره كه مازندران مازندران ماند!

            • سه شنبه 29 بهمن 1392-7:39

              من چندین سال پیش به اصفهان رفتن و قدم به قدم اتوبان جدید منتهی به اصفهان از ما ورودی میگرفتن .جاده کاملا کویری بی آب وعلف و دریخ از ی سرویس بهداشتی و یا حداقل ی سوپر مارکت که ی جرعه آب ازش تهیه کنیم.خو اونا به بهانه دراوردن هزینه ساخت اتوبان قدم به قدم عوارضی گذاشتن و تو مازندران هم به بهانه چند بانده و تعریض چاده و یا ساخت جاده جدید و یا بهبود شرایط جاده ای میتونن عوارض بگیرن.

              • دوشنبه 28 بهمن 1392-18:53

                اونايي كه بيرون ميكنن اسمشون جابجايي نيست اخراجه

                • سرمایه گذارپاسخ به این دیدگاه 4 2
                  دوشنبه 28 بهمن 1392-18:37

                  نمی دونم خبر سراسری چند وقت پیش رو دیدید که دانشگاه پردیس تهران در جزیره کیش، ساختمان بزرگی ساخت و برای کمی بدهی، با هم درگیر شدند؛ ولی اینجا ما زمین و زمان را رایگان می دهیم؛ باز هم نیمه کاره رها می کنند. مثل دومین مرکز مبارزه باب بیماری های پرندگان جهان در روستای دوک قائم شهر!

                  • دوشنبه 28 بهمن 1392-18:34

                    من که می گم باید با حالت نظامی گری، سرمایه گذاری کرد. زیرا فقط آب دریا و رودخانه ها هر مترشان منبع عظیم تولید ماهی و سرمایه مفید اشتغال زایی است، اگر بخواهیم و اراده کنیم.

                    • مهمان دوستپاسخ به این دیدگاه 5 2
                      دوشنبه 28 بهمن 1392-18:32

                      وقتی ما به بزرگان غیربومی می گوییم بفرمایید و امکانات ارزان تر بدهیم و خانه و امکانات ارزان به آنان بفروشیم، معلوم است سرایداری بیش نشدیم.

                      • زباله دوست:پاسخ به این دیدگاه 4 2
                        دوشنبه 28 بهمن 1392-18:29

                        نویسنده دلسوز، به زباله ها در استان گردشگر بد ننگر زیرا:
                        1- پسماند طلای کثیف است؛ همچنانکه نفت طلای سیاه است.
                        2- اگر ما قدر زباله را نمی دانیم، لازم است از غربی ها دعوت کنیم تا از ما بخرند.
                        3- اگر طرح تفکیک از مبدأ را مسوولین جدی بگیرند آشغال هزینه نمی شود.
                        4- پسماند، سرمایه ای است ستدونی
                        5- مگر ندیدید شب ها علاوه بر گربه ها و سگ ها، شاغلین محترم در این حرفه بدون دریافت مجوز و به دور از چشم مامورین، آشغال را سرقت می کنند؟ زباله دان را باید با نصب دوربین حفاظتی، امنیتی کرد تا سرمایه هدر نرود.

                        • دوشنبه 28 بهمن 1392-18:21

                          دغدغه اصلی برای برای مسافران نیست.
                          برای تکراری است.

                        • دوشنبه 28 بهمن 1392-12:47

                          باسلام
                          خطر فرهنگ استفاده گردشگران ازشمال شده چادرزدن كنارسواحل وجنگل وچشمه هاوخوردكردن تراوروشايدخريدنمك وكبريت
                          !!؟؟وجدانا غيراينه
                          درفيلمها سريالها اين فرهنگ هم هميشه داره توصيه ميشه
                          اما دراصفهان نه اجازه چادرزدن نداري...
                          اصفهاني ها يك پل دارند ميگن سي وسه پل بيست ستون دارند ميگن چهل ستون و...اما ما چي

                          • دوشنبه 28 بهمن 1392-12:22

                            خیلی وقت بود به دنبال همچین مطلبی تو سایت های مرتبط با استان بودم!
                            میشه چند ایراد و چند راهکار بر این مطلب وارد کرد.
                            همانطور که خودتون هم گفتین منابع خدادادی، پس نمیشه کسی رو ملزم کرد به اینکه مثلاً برای استفاده از دریا مبلغی پرداخت کنه، همینطور برای استفاده از دریا!
                            ولی میشه برای نمونه با ایجاد ورودی برای جنگل و یا حتی دریا این مشکل رو حل کرد، البته این موضوع برای مردم ما خیلی قابل درک نیست که مثلاً بخوان برای استفاده ار دریا پولی پرداخت کنن، که این موضوع نیاز به فرهنگ سازی داره!
                            استان های دیگه رو که اشاره کردین، خودم مثال میزنم مثل اصفهان پولی که دریافت میکنن بابت دیدن و استفاده از بنا های تاریخی و مناطق حفاظت شده هست هست مثل کلیسا وانک و یا باغ پرندگان!
                            دریافت هزینه برای استفاده از دریا و جنگل برای استان ما مثل این میمونه که شما بخواین برای عبور و دیدن سی و سه پل هزینه پرداخت کنید!
                            البته این کار انجام شدنی هست، با کمک مردم و مسؤلین و فرهنگ سازی در این زمینه.


                            ©2013 APG.ir