تعداد بازدید: 4138

توصیه به دیگران 7

دوشنبه 5 اسفند 1392-23:39

«محمـد حسن خـان» نـای ایستـادن نـدارد



چندی پیش در یک اقدام بسیار نابهنجار و ضد فرهنگی، افرادی ناشناس با پتک به جان بخشی از بدنه پل محمدحسن خان افتادند که سبب تخریبی بزرگ و ایجاد حفره ای به پهنای بیش از یک متر و ژرفای تقریبا دو متر در بدنه اصلی آن شده است که اکنون به محلی برای شب گذرانی معتادان و کارتن خواب ها بدل شده است


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، علیرضا صادقی امیری، دبیر انجمن جوانان سپید پارس: پل تاريخي "محمد حسن خان" واقع در شهرستان بابل, در تاريخ 22/2/1356 خورشيدي به شماره ي 1414 در سیاهه آثار ملي ایران جاي گرفت. این پل در اواخر دوره ي زنديه، به دست والي وقت بارفروش(بابل) "محمد حسن خان قاجار"،( نیای آغا محمدخان قاجار) به گونه معماري صفوي بنیان شد.

اين اثر تاريخي6 متر پهنا و 140 متر درازا و داراي 8 تاق چشمه است و بلنداي اين پل تا کف رودخانه (بابلرورد)11متر است. متاسفانه به برهان وضعیت نگهداری موجود، این اثر تاریخی به یکی از نگرانی ها و دغدغه های اصلی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی تبدیل شده است.

با وجود عمر بسیار و هشدارهای کارشناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی نسبت به تخریب های انسانی و طبیعی، متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای پاسداری و صیانت و نجات بخشی آن روی نداده است.

از دو سال پیش تاکنون به ویژه پس از بازگشایی جاده کنار گذر ساحلی، صدمات وارده به آن چند برابر شده است. بر بنیان نگاره های موجود از سال 90 تاکنون، این اثر ارزشمند تاریخی دچار آسیب های جدی شده است؛ تخریب چند تاق چشمه، به برهان برخورد خودرو های سنگین به آن، حجم بالای یادگار و دیوار نویسی های نا موزون و ناهنجار، ایجاد ترک و شکاف در بخشی از بدنه و کف بالایی پل، به برهان تردد خودرو های سنگین و فوق سنگین(تریلر های باربری)، دست اندازی های غیر کارشناسانه به بهانه زیبا سازی آن، همانند نصب چراغ و پرچم و...، شـُوَند نابسامانی های جدی برای این بنای عظیم و ارزشمند و ایجاد نگرانی های بسیار برای کارشناسان و دوستداران این حوزه شده است.

 متاسفانه چندی پیش در یک اقدام بسیار نابهنجار و ضد فرهنگی، افرادی ناشناس با پتک به جان بخشی از بدنه این پل افتادند که سبب تخریبی بزرگ و ایجاد حفره ای به پهنای بیش از یک متر و ژرفای تقریبا دو متر در بدنه اصلی آن شده است که بنا بر گواهی های موجود، اکنون به محلی برای شب گذرانی معتادان و کارتن خواب ها بدل شده است.



 با نابسامانی های موجود در بدنه میراث فرهنگی کشور، به ویژه در مازندران، هیچگونه انتظاری از سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای صیانت و حفاظت از آثار تاریخی ، وجود ندارد که این این آثار ارزشمند را رصد و بررسی کند.


 این همه ویرانی و تخریب در بیخ گوش مدیران و کارکنان این سازمان، نشان از بی رغبتی و بی دانشی آنان نسبت به آثار فاخر و ارزشمند تاریخی و فرهنگی کشور دارد.



 با آنکه بر بنیان ماده های 558 ، 560 و 568 قانون مجازات اسلامی، تخریب و دست اندازی به آثار تاریخی ثبت شده در سیاهه ملی کشور، جرم محسوب شده و مجرم مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و زندانی می شود؛ با آنکه  نیروی انتظامی مسئول گشت زنی های شبانه روزی برای اجرای قانون و امنیت  برای شهروندان و حفظ اموال عمومی استت، اما متاسفانه بی تفاوت از کنار این اعمال غیر قانونی و وندالیسم ها می گذرد، چراکه تخریب و ایجاد حفره ای به این حجم در بدنه پل، نیازمند صرف ساعت ها زمان و انرژی است.



 این موارد در کشور و مازندران تازگی ندارد، چند سال پیش نیز "سردر دانشگاه علوم پزشکی " بابل که به شماره 10281 به تاریخ 1مهر1382 در سیاهه آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در 150 متری یکی از کلانتری های شهرستان بود، تبدیل به خانه کارتن خواب ها و معتادان شد و آنان با تعویض قفل در اتاقک های این بنا، آن را به کاربری شخصی بدل نموده بودند که با هشیاری دوستداران میراث و گزارش انجمن جوانان سپید پارس، موضوع پیگیری و آن مکان پاکسازی شد.

 متاسفانه وضعیت نگاهداری و حفاظت از آثار تاریخی در کشور اصلا مطلوب نیست و این روند همچنان ادامه دارد. با آنکه سیاست کلی دوستداران و سازمان های مردم نهاد حوزه های سه گانه میراث بر  معرفی و نشان دادن افقی روشن نسبت به این دست از آثار به عموم جامعه است، تخریب و ویرانی در کشور تا آن اندازه بالاست که نمی توان از آن چشم پوشی کرد؛ چراکه این همه نگرانی و هشدار هیچ تاثیری بر روش کار مدیران و مسئولان نداشته و گویا همچنان در خواب زمستانی بسر می برند.



 باید هرچه زودتر در اندیشه ایجاد آگاهی و دانش جهت شناخت ارزش های ملی،فرهنگی و اقتصادی این دست آثار گران سنگ برای مسئولان، مدیران و شهروندان بود، چرا که نبود دانش و دغدغه نسبت به پاسداشت از آثار فاخر فرهنگی ، تاریخی و هنری، شـُوَند این گونه ناهنجاری ها و پرورش وندال ها می شود. باید با همکاری همگانی و یک جهاد فرهنگی برای پاسداشت از میراث فرهنگی،طبیعی و هنری گام برداشت.


  • پنجشنبه 8 اسفند 1392-10:18

    سیاستهای شهر را شورای شهر بایدمشخص کند اقایان شورای شهر بابل که مشغول .............!!!!!!!!تازه روابط عمومی شورای شهربابل انقدر توانمندهست !!!!!!ا.................!!!!!!!!اخه یکی نیست به این اقا بگه برای چی گرفتی اونجا نشستی اقای رحیمایی!!!!!!!!

    • چهارشنبه 7 اسفند 1392-0:9

      با تشکر از جناب صادقی. از دکتر بزرگ نیا مدیرکل بافرهنگ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت تدبیر و امید در مازندران می خواهیم که به داد میراث فرهنگی برسند و متصدیان نالایق سازمان خود را پاکسازی کنند و دست شهرداری را از این اقدامات ضد فرهنگی کوتاه نمایند.

      • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 3 0
        چهارشنبه 7 اسفند 1392-0:0

        در این موردازسالهاپیش بارها به شهرداری بابل درتجاوز به حریم این اثر تاریخی که باایجاد جاده زیرگذر روند تخریبی فزاینده آن را موجب شده است هشدار داده شده از جمله اینجانب درمصاحبه باآقای عسکری که دوباره اکنون نیز شهردا ر بابل است گلایه های میراث فرهنگی بابل را در مطبوعاتازشهرداری نشان دادم .اخیرااین اقدام شهرداری وروند تخریبی این تنها پل تاریخی بابل را به فرماندار گفته و هشدار داده ام . اما شاید اقدام واعتراض قاطع مردم ونهادهای مردمی تنها راه وچاره ساز باشد.

        • سه شنبه 6 اسفند 1392-14:59

          اعضای شورای شهرقبلی وفعلی بابل فعلا به فکر ....خودشان هستند کجا فرصت این کارها را دارند!!!!!!!!!!!

          • سه شنبه 6 اسفند 1392-13:36

            سلام
            فقط میتونم بگم متاسفم ..... ما با توجه با آب وهوای مرطوب به طور طبیعی با این مسئله یعنی ماندگاری بنا مشکل داریم چه برسه که بخواهیم تخریبش کنیم...... متاسفانه مسولسن شهر ما به این موارد فکر نمی کنن ..... طی چند دوره ای که مقامات بالای استانی بابلی بودن هیچ اقدام خاصی در مورد رفاه بابل از آنها ندیدیم...... متاسفم

            • سه شنبه 6 اسفند 1392-7:48

              با درود- قدر زر زرگر شناسد! به نظر تا حالا مدیری نیومده که قدر آثار باستانی این مرز و بوم را بداند‍! شما نگاه کنید معلوم نیس چه اتفاقاتی در حوزه آثار باستانی و تاریخی با اون سرقتهای عجیب و غریب از موزه ها و گنجینه های تاریخی تو این 8سال گذشته افتاده که جناب نجفی مدیر سابق گردشگری ناگزیربه استعفا شده اند. امیدوارم مدیران استان قدر این آثار تاریخی را بدانند و ان ها را از گزند حوادث و بلایا مصون دارند. امیدوارم

              • سه شنبه 6 اسفند 1392-7:30

                مرغ همسايه....
                اصفهاني ها يك پل دارند ميگن 33پل ،بيست ستون دارند ميگن چهل ستون ،ويه رودخانه خشك دارند..يه اصفهانه ميگن نصف جهان!!!؟
                حالا ماچي ...
                اگر اين پل دراصفهان بود...
                متاسف شدم از اين خبر
                وجدانا اين سازمانهاي عريض وطويل باخدم وحشم چه كاره اند!!؟؟


                ©2013 APG.ir