تعداد بازدید: 3053

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 15 اسفند 1392-23:56

پزشکیان:

باید همه صندوق های بیمه تجمیع شود

در گفت و گو با وزیر سابق بهداشت مطرح شد: افرادی هم که در کار مدیر دخالت می‌کنند که چرا فلان شخص را با خودش آورده، یا نباید مدیر بگذاریم و یا وقتی مدیر گذاشتیم باید اختیار بدهیم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: مسعود پزشکیان -نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی- بعد از حضور در جشن روز پرستار در ساری، به جمع پزشکان در سازمان نظام پزشکی شهرستان ساری رفت و در حاشیه این دیدار به سوالات اختصاصی مازندنومه پاسخ داد.

*چرا بیمه، بیماری‌های خاص و پرهزینه را پوشش نمی‌دهد و نواقص نظام بیمه‌ای کشور را در چه می‌دانید؟

مشکلی که بیمه دارد یکی تعدد بسیار زیاد مکانیزم‌های تجمیع منابع است. ما 2 بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی داریم ولی آموزش و پرورش، وزارت نیرو، شهرداری، نیروهای مسلح، شرکت نفت و ... هر کدام صندوقی برای خود دارند و این در حالی  است که تعداد زیادی از مردم حدود 16 درصد هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند و هزینه‌های کمرشکنی بر مردم تحمیل می‌شود.

برای اینکه بیمه بتواند کارآمد باشد و دغدغه‌ها را رفع کند باید طبق قانون همه صندوق‌ها تجمیع  و به یک صندوق تبدیل شود. سرانه دریافتی این صندوق‌ها یکی شود و کسانی که قادر به پرداخت هزینه نیستند دولت از مالیات و یا از محل هدف‌مندی، سرانه این افراد را در صندوق بریزد تا تمام کسانی که در این مملکت زندگی می‌کنند از پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.

اگر ما این سرانه‌ها را وارد صندوق کنیم و از محل قانون هدف‌مندی هم 10 درصد را وارد این صندوق کنیم قادر خواهیم بود پوشش بیمه‌ای بیماری‌های سرطانی، بیماری‌های خاص و اکثر بیماری‌ها را برای همه مردم انجام دهیم.  

* در بیمارستان‌های دولتی شهرستان‌ها، خطاهای پزشکی زیاد است و باعث فوت مادران، نوزادان و ... می‌شود. اغلب زیر بار نمی‌روند و اگر این اتفاقات رسانه‌ای شود شکایت می‌کنند. از رسانه ما هم در این زمینه چند شکایت صورت گرفته است. مجلس چه نظارتی بر روند فعالیت بیمارستان‌ها دارد؟

همین حرف‌هایی که می‌زنیم بر اساس نظارت مجلس است.
*درباره به‌کارگیری نیروهای تابلودار دولت گذشته در سطح معاون استاندار و مدیرکل در دولت کنونی چه نظری دارید؟ با توجه به این مسئله که امروز در صحبت‌های تان اشاره کردید وقتی دولت احمدی‌نژاد سر کار آمد شما را کنار گذاشتند.

اینکه من را گذاشتند کنار چون هر دولتی حق دارد وزیر انتخاب کند. مهم این است که ما تحمل کنیم کسی که مدیر است با کسانی که می‌تواند کار کند بیاید، افرادی هم که بر سر کار می‌آورد در آن رشته‌ای که نیاز است تجربه، علم و سابقه خوبی داشته باشند نه اینکه افرادی  را بیاورند که هیچ تجربه‌ای ندارند و فقط چون هم‌فکر هستند بر سرکار بیایند.
اگر می‌خواهیم مملکت موفق شود  باید افراد کارشناس، کاردان و با تجربه را سر کار بیاوریم. افرادی هم که در کار مدیر دخالت می‌کنند که چرا فلان شخص را با خودش آورده، یا نباید مدیر بگذاریم و یا وقتی مدیر گذاشتیم باید اختیار بدهیم کسانی که می‌توانند با او کار کنند را بیاورد اما آن افراد حتما تجربه داشته باشند.

*چرا برخی نماینده‌ها و اشخاص، گفت‌و گوهای هسته‌ای را برنمی‌تابند و سنگ‌اندازی می‌کنند؟

 هر کاری نیازمند تخصصی است و اظهارنظر در هر مسئله‌ای، اقدامی غیرکارشناسی است. سیاست علم توام با تجربه است. فردی که علم و تجربه و سابقه این کار را ندارد و اگر سابقه داشته، سابقه موفقی نبوده است اگر بیاید بگوید این کار را نمی‌کنند و آن کار را انجام می‌دهند غیر از اینکه در اموری دخالت می کند که تجربه‌اش را ندارد در حقیقت روابط ما را در اعمال تعامل سازنده با دنیا به هم می‌ریزد. اگر می‌خواهیم در دنیا زندگی کنیم باید ضمن حفظ استقلال و تمامیت، با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم  تا به جایی برسیم.

 *درباره تغییر شیوه پرداخت سبد کالا و تغییر نظام یارانه چه نظری دارید؟

دولت دارد روی این مسئله فکر می‌کند و بالاخره باید کاری کند که هدف‌مند باشد، معنای هدف‌مندی این است به کسانی که نیاز دارند بیشتر بدهیم و از کسانی که نیاز ندارند بیشتر بگیریم و بین دارا و ندار تعادلی به وجود بیاید نه اینکه بین دارا و ندار همان پول را بدهد، این دیوانگی است.

 



    ©2013 APG.ir