تعداد بازدید: 3462

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 7 فروردين 1393-15:11

تغییر تازه در آمار مسافران؛

محاسبه آمار مسافران بر اساس نفرشب و اقامت

مرتضی رحمانی موحد: در سال های گذشته آمار ورود و خروج مسافران بر اساس تردد و نفرسفر بود که اشکالات فراوانی داشت و از پایه علمی برخوردار نبود


مازندنومه؛ سرويس محيط زيست و گردشگري، کلثوم فلاحي:مرتضی رحمانی موحد -معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور- در حاشیه سفر به مازندران در گفت و گوی تلفنی به سوالات مازندنومه پاسخ داد.

*سرویس های بین راهی از کیفیت و کمیت مناسبی برخوردار نیست و مردم مجبور هستند از سرویس بهداشتی پمپ بنزین ها استفاده کنند که ممکن است در برخی موارد دلخوری هایی به وجود بیاورد. ادعایی به نام نهضت ساخت دستشویی در دولت گذشته آغاز شده بود اما سرانجام آن مشخص نشد. آیا برنامه ای در این امر مغفول مانده، دارید؟

رحمانی موحد: بحث مربوط به سرویس های بهداشتی و مجتمع های بین راهی، مصوبه دولت گذشته است که متاسفانه محقق نشد. برخی از این مراکز هم که ساخته شد بهره بردار مشخصی ندارد. از کارهایی که سازمان میراث انجام می دهد این است که در این پروژه ها بازبینی صورت گیرد تا پروژه هایی که در این لیست بوده ساماندهی شود. این مراکز باید با مشارکت بخش خصوصی ساماندهی شود و کیفیت و کمیت این مراکز، محقق شود.

*مازندران مقصد سفر است اما برای ترویج تورهای گردشگری به مازندران اقدامی صورت نگرفته است و اغلب به صورت خانوادگی و شخصی به مازندران سفر می کنند که شلوغی مسیر و ترافیک و انباشت زباله و ... را به همراه دارد. در زمینه ترویج تورهای گردشگری به مازندران چه برنامه ای دارید؟

رحمانی موحد: مازندران به واسطه نزدیک بودن به تهران و جذابیت های طبیعی می تواند هدف برنامه ریزی برای بسته های سفر و تور حتی به صورت یک روزه باشد و این مسئله از مواردی است که ما هم مورد توجه قرار دادیم. تورهای طبیعت گردی خانوادگی را با همکاری کانون اتومبیل رانی و جهانگردی اجرا می کنیم و حسن آن این است که خانواده ها با وسایل شخصی اما تحت برنامه منسجم حرکت کرده و نقطه را برای بازدید، برنامه ریزی می کنند. مازندران می تواند هدف این طرح باشد. سازمان میراث کشور برای این منظور بسته های سفر ترکیبی را به صورت طبیعت گردی و میراث فرهنگی در دست دارد. سیاست های ما تشویق خانواده ها به انجام سفر با تورهای جمعی است تا افراد از جذابیت ها بهره گیری کنند.

*آمار متنقاضی درباره ورود و خروج مسافران وجود داشت و متناقض بودن آمار، مانع برنامه ریزی صحیح می شود. آیا در دولت اعتدال می توانیم انتظار داشته باشیم روند ارائه صحیح آمار، بهبود یابد؟

رحمانی موحد: امسال آمار مسافران را بر اساس نفرشب و اقامت محاسبه می کنیم نه بر اساس تردد خودروها. این تحول و تغییری است که نسبت به سال های گذشته انجام شده است. در سال های گذشته آمار ورود و خروج مسافران بر اساس تردد و نفرسفر بود که اشکالات فراوانی داشت و از پایه علمی برخوردار نبود و برنامه ریزی ها را به اشتباه می انداخت. البته ما آماری به نام آمار پنهان هم داریم که در مازندران هم از درصد بالایی برخوردار است. باید برنامه ریزی هایی داشته باشیم تا با مکانیزمی، واحدهای املاک، شهرداری ها و ... را تنظیم کنیم تا بتوانیم گردشگرانی که به منازل دوستان، اقوام و یا ویلای خودشان می روند را هم احصا کنیم چون این آمار هم حجم بزرگی است.

*مازندران قطب نخست گردشگری داخلی است و اکنون هم مازندران رتبه نخست اقامت را دارد. اما شاهد برنامه ویژه برای رونق گردشگری نیستیم. شما در این زمینه برنامه ای دارید؟

رحمانی موحد: این برنامه و خدمات باید توسط واحدهای خدماتی و گروه هایی که در ارائه خدمات موثر هستند صورت گیرد. ما تسهیل کننده و سیاست گذار هستیم و باید بخش خصوصی را تشویق به حضور در این زمینه کنیم. دولت می تواند بستر ساز باشد که این هم جزو برنامه های ما است.



    ©2013 APG.ir