تعداد بازدید: 4371

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-22:41

آغاز تحول در میاندورود با صنعت گردشگری

بزرگ نیا: سرمایه گذاری ها باید جدی و حقیقی باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دسی مازندران گفت: در حال لیست کردن میراث معنوی مازندران - اعم از زبان و گویش، حوزه شعر و ادبیات، حوزه های آیینی و یا بخش های مربوط به موسیقی و مشاهیر- هستیم.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمداسماعیل بخشی سورکی: پیش از ظهر امروز دلاور بزرگ نیا- مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران- به همراه ارسطو قادری فرماندار میاندورود، کشاورز بخشدار مرکزی ، نواییان بخشدار گهرباران و جمعی از سرمایه گذاران از چند طرح گردشگری در شهرستان میاندورود بازدید کرد.

  مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران ابتدا از دو طرح گردشگری ساحل بخش گهرباران و سپس منطقه جنگلی هفت چشمه روستای اوسا و پس از آن هم از امامزاده علی اکبر این روستا بازدید کرد در مصاحبه با مازندنومه به سوالات ما پاسخ گفت.

مازندنومه: با توجه به بازدید شما از ساحل گهرباران، نظرتان درباره سواحل میاندورود چیست و سازمان گردشگری چه تسهیلاتی می تواند در اختیار دو سرمایه گذار سواحل این بخش قرار دهد؟

بزرگ نیا: خوشبختانه علی رغم اینکه شهرستان میاندورود شهرستان جدیدالتاسیسی است ولی سرمایه گذاری در بخش گردشگری و ساحل این شهرستان که قریب به ده کیلومتر است و جزو سواحل شناخته شده می باشد در حال انجام است.

با توجه به اینکه سرمایه گذاری در حوزه ساحل معطوف به مرکز 300 کیلومتری دریای مازندران و غرب آن است اما امروز ما مواجه شدیم با دو سرمایه گذاری که یکی با همکاری فرماندار شهرستان ایده های خوبی را برای گردشگری طراحی کردند که این ایده ها را با کمک هایی تحت عنوان قابلیت دستیابی به پروژه را می توانیم به کار بگیرم و در خدمت این عزیزان خواهیم بود.

طرح دیگر هم که مربوط به طرح دریای معروف به رضایی است ، خوشبختانه امروز در اختیار سرمایه گذار است که آن را خریداری کرده و در قالب تعاونی فعالیت های خوبی را در دست اقدام دارند.

فکر می کنم با تسهیلاتی که در اختیار آنها می گذاریم و ایده هایی که کارشناسان فنی ما در حیطه گردشگری برای طرح های زیبایی که قابل استفاده گردشگران در قالب طرح های دریایی باشد قطعا در خدمت عزیزان خواهیم بود.

مازندنومه: در خصوص منطقه هفت چشمه روستای اوسا و با توجه به اینکه این منطقه در ایام تعطیل مورد توجه بسیاری از مردم منطقه و حتی شهرستان های ساری و نکا است به نظر شما منطقه با توجه به طبیعت بکر و پتانسیل خوب برای جذب گردشگر، در چه زمینه ای قابلیت سرمایه گذاری دارد؟پیشنهاد شما برای ایجاد تحول در این منطقه چیست؟

بزرگ نیا: خوشبختانه مازندران هم در حوزه ساحلی و هم در حوزه جلگه ، میان بند و کوهستان ، قابل سرمایه گذاری و بهره برداری برای اهداف گردشگری است . منطقه هفت چشمه روستای اوسا هم یکی از مناطق بکر گردشگری است.

پیشنهاد بنده ایجاد دهکده قدیمی و یا ساخت کلبه های روستایی به سبک سنتی در کنار این چشمه و فضای بکر طبیعی است که اگر این اتفاق بیفتد و آوازه وجود چنین فضایی به گوش مردم برسد قطعا بسیاری از مسافران برای حضور و ماندن در این منطقه مشتاق خواهند بود در عین حالی که با تبلیغات گسترده در سطح کشور و انجام کارهای نرم افزاری می توان در دراز مدت برای ثبت نام اینترنتی حضور و اسکان در این منطقه برنامه ریزی کرد.

البته اگر بتوانیم منطقه را توسط شاخصه های طبیعی موجود به سرمایه گذاران معرفی کنیم می توان ظرفیت بسیار مناسبی برای تحول این منطقه فراهم آورد، علی رغم اینکه سازمان گردشگری آمادگی معرفی سرمایه گذاران جهت ورود و سرمایه گذاری به این بخش را دارد.

به عقیده بنده این چشمه ها در کنار رودخانه و سنگ و صخره های طبیعی و همچنین مناظر دست نخورده و فضای آزاد و باز ، منطقه بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم آورده است و نیاز است تا فرماندار عزیز، بخشداران و اعضای شورا و دهیار این روستا تصمیم خوبی برای توسعه این بخش اتخاذ کنند که هر تصمیمی این عزیزان گرفتند سازمان گردشگری هم آماده ارائه تسهیلات و همکاری است.

مازندنومه:به نظر می رسد یکی از مشکلات اساسی گردشگری در استان مربوط به بحث مجوزها است، بفرمایید چه اقداماتی سازمان در این زمینه در راستای تسهیل سرمایه گذاری انجام داده است و توصیه شما به سرمایه گذاران بخش گردشگری چیست؟

بزرگ نیا: در هر حال توصیه این است که اولا سرمایه گذاری ها باید جدی و حقیقی باشد و خیلی وابستگی به تسهیلات دولتی نداشته باشد. اولویت های ما سرمایه گذاری های است که با علاقه و سرمایه سرمایه گذار بشود به بهره برداری برسد یا اینکه در چند فاز قابل بهره برداری باشد تا فازهای بعدی را در قابل تسهیلات دولت به کمک سرمایه گذار بیاید.

در مورد مجوزها و سرعت بخشیدن به صدور آن، خوشبختانه استانداری و خصوصا حوزه معاونت برنامه ریزی و اشتغال، کارگروهی را شکل دادند که همه دستگاه هایی که با سرمایه گذار ارتباط دارند و می توانند پنجره ی واحدی را برای سرمایه گذاری تعریف کنند ، در حال رایزنی برای بیان ایده ها در راستای تحقق این امر هستند که امیدواریم این جلسه بعد از چند جلسه نتیجه دهد و ما به آن پنجره واحد برسیم و دیگر گلایه ای از اطاله صدور مجوزها و نوع پروانه هایی که صادر می شود نداشته باشیم.

مازندنومه:در حال حاضر طرح ملی و یا طرحی که بتواند از صندوق توسعه ملی اعتبار جذب کند در دست اقدام است یا خیر؟

بزرگ نیا:بله خیلی از طرح های ما در استان از این موارد می باشند که در حال احداث هستند و بعضا هتل های پنج ستاره و مجتمع های فرهنگی-هنری هستند، حتی تله کابین که اعتباراتی که برای بهره برداری و سرمایه گذاری اش لازم است قابل توجه است که باید از اعتبارات ملی و یا از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

مازندنومه:با توجه به حضور جنابعالی و استاندار محترم در یکی از برنامه های صبح گاهی شبکه تبرستان و تاکید شما به ترویج فرهنگ بومی و آداب و رسوم سنتی مازندران، بفرمایید مهم ترین برنامه های شما در راستای ترویج فرهنگ بومی و محلی چیست؟

بزرگ نیا:مهم ترین برنامه این است که ما در حال لیست کردن میراث معنوی مازندران - اعم از زبان و گویش، حوزه شعر و ادبیات، حوزه های آیینی و یا بخش های مربوط به موسیقی و مشاهیر- هستیم که با تدوین این برنامه ها به اطلاع عزیزان خواهیم رساند و بنده فکر می کنم اهمیت این بخش اگر بیشتر از دیگر بخش ها نباشد کمتر نیست و ما بی توجه به حوزه میراث معنوی نخواهیم بود.


  • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه 1 0
    سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-11:48

    آقای بزرگ نیا ی عزیر ما رو نا امید نکنید. امیدواریم در عمل شاهد باشیم.خدا پشت و پناه شما ومازندران باشه


    ©2013 APG.ir