تعداد بازدید: 5028

توصیه به دیگران 7

دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-23:55

طراحی جایزه ادبی نیما

بزرگ نیا: به دنبال راه‌اندازی انجمن خیران میراث‌فرهنگی هستم

گزارش+عکس از نشست مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با فعالان میراث فرهنگی استان


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: جمعی از اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد دوستدار میراث فرهنگی، عصر امروز با دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، دیدار و گفت‌و گو کردند.

در این نشست، دغدغه‌های انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی درباره بناهای تاریخی و به ویژه خانه نیما مطرح شد.

محمد عظیمی -مسئول انجمن میراث فرهنگی هوتو- در این نشست اظهار داشت: میراث فرهنگی مازندران در طول سال‌های اخیر، دست‌خوش ناملایمات بسیاری شده است، باستان‌شناسان تبدیل به ناباستان‌شناس شدند و حفاری‌های غیرمجاز، کمتر از دزدان چراغ به دست، به میراث فرهنگی ما آسیب زده‌اند.

وی با بیان اینکه چند سالی است که بحث ثبتِ نامی به اسم روز نیما را در تقویم رسمی کشور، پیگیر هستیم و کمپین اینترنتی هم راه‌اندازی کرده‌ایم، ادامه داد:‌ استاندار وقت در دومین همایش نیما از این مسئله استقبال کرد اما این موضوع هنوز مسکوت مانده است.

این نیماپژوه با اشاره به اینکه خانه نیما هم که قرار بود به موزه تبدیل شود، عملا چیزی به عنوان موزه در آنجا وجود ندارد، گفت: آثار شخصی نیما در این مرکز، بسیار کم است.

وی با بیان اینکه به خاطر مسائلی که در چند سال اخیر وجود داشت انگیزه سازمان‌های مردم‌نهاد برای فعالیت کم شد، افزود: اما با تمام نامهربانی‌ها همچنان مقاومت کردیم.

*بناهای تاریخی، تعیین حدود شوند

دکتر بلارک -عضو هیئت مدیره انجمن سوادکوه‌شناسی- در این نشست اظهار داشت: از خواسته‌های انجمن‌های دوست‌دار میراث فرهنگی این است که بناهای تاریخی، تعیین حدود شوند.

وی با بیان اینکه غار اسپهبد خورشید، بزرگ‌ترین غار قلعه جهان در معرض آسیب‌های فراوانی قرار دارد، افزود: این منطقه، منطقه کلیدی است و می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.

بلارک با  اشاره به اینکه آلاشت را می‌توان پایلوت گردشگری در منطقه سوادکوه قرار داد، گفت: برای احیای این منطقه باید فکر اساسی کرد.

*طراحی مقبره نیما به اتمام رسید

امیرحسین سروی، طراح مقبره نیما و مرمت کار برجسته چالوسی در سخنانی اظهار داشت: بناهای تاریخی غرب مازندران در حال از بین رفتن هستند.

وی ادامه داد:‌از مشکلات ما نداشتن نیروهای کافی برای حفاظت از بافت‌های تاریخی است.

سروی با بیان اینکه به خاطر عشقی که به نیما داشتم طراحی آرامگاه نیما را بر عهده گرفتم، تصریح کرد: طراحی این مقبره به اتمام رسیده و آماده انجام کار هستیم.

وی در بخشی از اظهارات خود با عکس و سند به بیان تخریب های صورت گرفته در بناهای غرب استان پرداخت و فیلم طراحی آرامگاه نیما را برای حاضران پخش کرد.

*روابط عمومی میراث ضعیف است

علیرضا صادقی امیری -دبیر انجمن جوانان سپید پارس- هم در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت نامناسب آثار تاریخی در مازندران، گفت: 12 سال است فریاد می‌زنیم که بناهای تاریخی تعیین حدود شوند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

وی با بیان اینکه از گردشگری هم چیزی جز تخریب و تبعات اجتماعی نداریم، یادآور شد: نیاز است در بحث گردشگری، حساسیت بیشتری به خرج دهید.

صادقی با اشاره به اینکه تنها راه نجات میراث، همکاری متقابل با سمن‌ها است، ادامه داد: انجمن‌ها نیروهای متخصصی دارند که به رایگان در اختیار شما هستند.

وی با ابراز گلایه از وضعیت اطلاع‌رسانی در سازمان میراث فرهنگی مازندران، اظهار داشت: ضعیف‌ترین خروجی و روابط‌عمومی در میان سازمان‌ گردشگری در استان‌ها، مربوط به مازندران است و این اداره کل خروجی ندارد.

*مرمت به تغییر مناظر تبدیل شد

نعمتی از باستان‌شناسان شرق مازندران هم در سخنانی گفت: مرمت در چند سال اخیر به تغییر مناظر تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تپه‌های باستانی ما دیگر تپه نیستند و به آبکش تبدیل شده‌اند، ادامه داد: اگر مرمت آثار باستانی را به دست فرد متخصص نمی‌دهند، به هر فرد دیگری که این کار را واگذار می‌کنند حداقل اطلاعاتی بدهند که از چه مصالحی استفاده کند.

نعمتی خاطرنشان کرد: آجر 400 سال قبل در عباس‌آباد سالم مانده اما آجری که در 2 سال قبل در مرمت‌ها جایگزین شده، پوک شده و ترکیده است.

*مشکلات را رسانه ای کنید

علی صادقی -مدیرمسئول و سردبیر مازندنومه- در این نشست گفت: برای حساس کردن افکار عمومی، سمن ها باید از تمام ظرفیت ها، به ويزه ظرفیت رسانه ها استفاده کنند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند به این حجم از مطالبات فعالان حوزه میراث و تخریب های صورت گرفته پاسخ دهد و چاره ای جز ورود شما به عرصه رسانه و فرهنگ سازی نیست.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: در آن سو، مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز باید از تمام تریبون ها از جمله نماز جمعه، همایش دهیاران، شوراها و...برای مطرح کردن مشکلات این حوزه بهره گیری کند.

*به دنبال راه‌اندازی انجمن خیران میراث‌فرهنگی هستم

دلاور بزرگ‌نیا -مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران- در پایان این نشست، اظهار داشت:‌ تاکیدم بر پیوستگی ارتباط بین بخش دولتی و سمن‌ها است.

وی با بیان اینکه برای ثبت وضع موجود باید ابتکاراتی را به کمک هم ایجاد کنیم، گفت: به دنبال راه‌اندازی انجمن خیران میراث‌فرهنگی هستم.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه نیاز است مناطق را اولویت‌بندی کنیم و کار را به پیش ببریم، ادامه داد: در شرایط کاری آدم خستگی‌ناپذیری هستم. وقتی می‌بینم کار انجام می‌شود و اتفاقات مثبت می‌افتد، انرژی می‌گیرم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که جایزه جهانی ادبی نیما را طراحی کنیم، متذکر شد: ما در همه مسائل، همراه شما هستیم اما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم در حالی که میراث فرهنگی حفظ می‌شود وارد فضای فرهنگ‌سازی شویم.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه بهترین بستر برای همنشینی فرهنگ و اقتصاد، میراث فرهنگی است، ادامه داد: تصور می‌کنم رهبری در بیانات ابتدای سال، میراث فرهنگی را مورد خطاب قرار دادند.

وی مسابقه عکس یادگار و اجرای همایش میراث مشترک را جزو برنامه های امسال سازمان متبوع خود اعلام کرد.


  • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-19:13

    جناب دلاور بزرگ نیا بالا غیرتا بجا ی استخدام عروسها مثل سیف الله فرزانه که در محمود اباد لقب... سردار سازندگی به او داده اند افراد با تجربه راکه دلشان پای میراث است استخدام کنید و از اقدامات شما بیرون کردن این عروسان با توجه به ازدیاد نیرو باشد که مرضی خدای تعالی است البه نقش اقای ... میراث مازندران در این استخدام فراموش نشود

    • دوستداران میراث کهن غرب مازندرانپاسخ به این دیدگاه 1 0
      پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393-11:3

      استاد عظیمی بزرگوار سلام جانا سخن از زبان ما میگویی حرفهایت زخم دل ماست که گفتی بیا ببین که در غرب مارندران ابنیه ها و اثار به چه روزیند امید واریم با درایت و جسارت و شجاعت جناب دکتر دلاور بزرگ نیا شاهد احیای مجدد میراث باشیم دعایتان میکنیم و از جناب صادقی استد عا داریم که همچنان شجاعانه خبر های میراث را انعکاس دهند به اراجیف این وان توجهی نکنند هر که نقش خویش میبیند در اب برزگر باران و گازر افتاب از معمارومرمت کار رویهنرمند برجسته مازندرانی استاد سروی ممنون

      • منصوری و جمعی از همسایگانپاسخ به این دیدگاه 0 1
        سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-23:17

        خدا را سپاسگزارم که از شهر چالوس هم چنین هنرمند معمار و طراحی مورد توجه میباشد منهم ایشان را مدتها میشناسم ولی نمی دانستم ادم مهمی است در معماری انقدر ارام ومعمولی رفتار میکند که بفکر ادم نمی رسد ایشان وجودش برای مرمت و بازسازی با ارزش است برای ایشان ارزوی سلامتی و موفقیت میکنیم

        • عبدااه جعفریانپاسخ به این دیدگاه 1 0
          سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-18:18

          درود وسلام بر جناب صادقی جوان باتدبیر و مدیر توانای مازند نومه نگران حرف ها و نیش زبان بعضی ها نباش کارت را که رضای خدا و صلاح مردم خوب مازندران است در تحقق بخشیدن به مازندرانی اباد ازاد و همدل و همسو تداوم ده موفقیتت ارزوی ماست

          • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 2 0
            سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-16:36

            ضمن تقدیر و تشکر از تلاشی که در باره برنامه های فرهنگ استان صورت میگیرد . با آقای محمد عظیمی در باره جایزه نیما همصدا هستیم . دوستان در نشست نیما خوانی هم حاضر شدند آقای عظیمی ! من سخنان معاون وقت استاندار را قطع کردم تا این موضوع را اعلام کنم شاهد بودید که اعلام کردند تا دنبال شود اما عملا متوقف ماند . کمپین حمایت از روز نیما و شعر نوین بی نهایت خوشحال می شود که مدیران فرهنگی استان یک بار دیگر نگاهشان را به اهمیت و تاثیر شگرف نیما بر ادبیات معاصر معطوف دارند . با تشکر

            • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-15:5

              طرح بسیار ارزشمند استاد سروی از هنرمندان و معماران برجسته مازنی را در دومین همایش ملی نیماشناسی در بابلسر دیدم. طرحی که مورد توجه مسئولین وقت، دکتر ضیاء موحد استاد فلسفه و شاعران، استاد شهرام ناظری و دیگر هنرمندان قرار گرفت اما مسئولین میراث فرهنگی توجه لازم را به خرج ندادند و خانه نیما از بنای آرامگاهی همچنان رنج می برد. امیدواریم دکتر بزرگ نیا مدیرکل محترم میراث فرهنگی، هویت فرهنگی مازندران را با اجرای این طرح بومی احیا کند.

              • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-15:0

                خدارا شکر پس از ماهها از معمار بی تکلف مازنی استاد فهیم معماری سنتی و مرمت کار برجسته ابنیه و بافت های تاریخی خبری شد اخر او از همه جارو جنجال های رسانه ای بدور و تنها دغده اش حفظ اثار و مرمت انها که غرور ملی و میهنی هر ایرانی و مازندرانی است

                • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-12:16

                  خداوند به بزرگ نیا رحم کند ...

                  • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-9:12

                    مازند نومه شده....
                    سايت شخصي نماينده جوان
                    دلاوربزرگ نيا
                    نياز آذري
                    برخي دولتيان

                    • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-11:22

                      اگر مدیری فعال است و بارسانه ها مصاحبه می کند چه ربطی به رسانه دارد؟ فرزانه که بود سالی یک خبر هم ازش درز نمی کرد، بزرگ نیا فعال و با رسانه ها هم دوست است. طبیعی است که بازتاب کارهایش بیشتر باشد. البته شهردار ساری که دوست شماست هم کم خبرهایش بازتاب ندارد. هر نشریه استانی را که باز کنید عکس و اسمش هست، آیا به اونها هم این نقد را وارد می کنید یا نه چون شهردار دوست و رییس شماست ،مریدانه سکوت می کنید؟ تازه خبر دامادی وبزرگ نیا و اینها کجا و خبر یک شهرداری کجا که بدرد بخش کوچکی از شهروندان ان هم شهر هم نمی خورد. کمی تعصب را کنار بگذاریم خوب است. راستی شما کار دیگه ای جز کامنت گذاشتن در این سایت ندارید؟ یا اینکه موضوع چیز دیگه ای است؟!!

                      • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-11:9

                        مازندنومه چرا سایت شخصی مسئولان دولت تدبیر و امید در مازندران میشی؟ سایت شخصی شهردار ساری بشو این بشر،عرشیا، داره می سوزه! می دونه شما تاثیرگذارید، دوست داره شما رو هم مصادره کنه.برو این دام بر مرغ دگر نه. جلسه به این مهمی و فرهنگی رو پوشش ندید برید از آتش نشانی و فضای سبز و آسفالت بنویسید!!


                      ©2013 APG.ir