تعداد بازدید: 10093

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 25 ارديبهشت 1393-8:46

قاتلان گنج یاب

در دهه های اخیر افرادی سودجو و بی اطلاع  به طمع یافتن جواهر و دفینه های با ارزش،  به تخریب این آثار ملی پرداختند، غافل از اینکه گنج حقیقی خود این خشت ها و آجرها هستند.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، سینا جعفری تیرتاش: سیزده هزار سال مدت زمانی است که باستان شناسان و محققان، باور بر پیدایش تمدن در شمال ایران دارند. در حدود 12500 سال پیش در مناطق خاوری تبرستان در غارهای "علی تپه"، "هوتو" و "کمربند" شهرستان بهشهر سیر فرهنگ و تمدن با ساخت سفال آغاز شد. سفال یا سفالینه مصنوعی هوشمندانه که از آب و خاک برای حفظ و انتقال آب اختراع شد که در رکاب دیگر دستاوردهای پیشین یعنی خشت و علم نهرسازی قرار گرفت.

 آب، خاک، نور و گرمای خورشید کافی بود تا بذر و علوفه برای طعام انسان و دام بروید و از کاه و آب و خاک و منازل ساخته و معابدی برای خداوند متعال به پاس شکر نعمت و افزون نعمت بنا نهاد شود.

   پرسش و یافتن پاسخ  شیوه ای که انسان را موفق به انقلاب کشاورزی و ایجاد نظام شهری و چرخش چرخ صنعت گردانید. پرسش هایی که از سوی فلاسفه مطرح و توسط فیزیکدانان راه حل پیدا شد و تاریخ نگاران مدارکشان را ثبت کردند و امروزه به همت باستان شناسان مدارکشان کشف می شود تا ما نیز از دستاوردهای آنها  بهره مند شویم.

   در دوران قبل از اسلام نیاکان ما مدارک اسنادی زیادی از خود بجای نگذاشته اند و تنها مدارک بناها و دیوارنگاره های بجای مانده از آن دوران است که همچون گنج  می ما نند.

 متاسفانه در دهه های اخیر افرادی سودجو و بی اطلاع  به طمع یافتن جواهر و دفینه های با ارزش،  به تخریب این آثار ملی پرداختند، غافل از اینکه گنج حقیقی خود این خشت ها و آجرها هستند؛ نقش برجسته هایی که بهای شان با استقرار در همان محل گرانبهاست.

   استان مازندران با درا بودن بیشترین قلعه های مرتفع در کشور و مرکزیت قدرت در زمان ساسانیان و عباسیان، دارای آثار و یادرگارهای بسیاری از پدران ماست که با حمایت و ارج گذاری روحی تازه می گیرد.

   امید است با همت و حمایت عموم مردم و تلاش سازمان میراث فرهنگی استان، این آثار حفظ بماند و به نسل بعد انتقال یابد تا آنان نیز با اجداد خود آشنا شوند.


  • چهارشنبه 5 شهريور 1393-1:0

    سلام من از شما ممنونم بسیاری ازوقت اوقات بیکاریمو صرف خوندن متالب جالب شما میکنم من اهل بابل هستم 10کیلو متری منتقه لفور سوال داشتم ایا میدانید تبه کله قندی بالای چاشت خواران لفور ( گل باغ ) و تبه لفورک یا بل عروس و همچنین هیدان گاه چاشت خواران و زیر بای کله قندی ( خسرو کشته چال ) ووووووو چی و کجا رفت این همه خیا نت به کی بد هم سد خاکی بنا کردن اخه چرا جاشو کردن زیر اب ( اش و خورن جاش و بردن ) ببخشید شرمتده دست خودم نبود

    • شنبه 10 خرداد 1393-16:19

      واقعا جالب بود، ممنون، درودبر شما

      • باستانشناسپاسخ به این دیدگاه
        دوشنبه 2 تير 1393-20:17

        سلام دوست عزیز ممنون از اینکه بفکر انتشار واطلاع رسانی اثار وابنیه تاریخی هستین بسیار ممنونم ولی تمدن در ایران مربوط به حدود 5000ق م می باشد در غارهای بهشهر هرچند اثاری از 12500بدست آمده ولی دست افزار بشری بوده که مربوط به اقوام کوچنده می باشد وهنوز به یکجانشینی نرسیده جه رسد به تمدن،تمدن یعنی آغغاز شهرنشینی خیلی خوب میشد که ما درمسایلی که تخصص نداریم وارد نشیم یا لااقل از متخصصینش مشاوره بگیریم در اخر ازشما ممنونم

        • شنبه 4 ارديبهشت 1395-12:40

          آخه ۱۲۰۰۰سال پیش شهر کجا بود.ساخت ظروف نشانه تمدن هست یا میشه گفت پیدایش تمدن.نمیدونی اظهار نظر نکن


      ©2013 APG.ir