تعداد بازدید: 5154

توصیه به دیگران 0

شنبه 27 ارديبهشت 1393-23:9

درخواست 400 هنرمند از شهردار ساری:

نگذارید ماتیس تعطیل شود

از حضرتعالی انتظار می‌رود تا با حمایت جدی و متعهدانه که در مشی شما سراغ داریم از تعطیلی نگارخانه ماتیس جلوگیری کرده و موجبات رونق هر چه بیشتر بازار فرهنگ و هنر را در سال اقتصاد و فرهنگ فراهم نمایید.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: نگارخانه ماتیس به همت سید عبدالکریم موسوی -شناخته شده ترین چهره معاصر گرافیک مازندران- در ساری آغاز به کار کرد. این گالری در مدت دوسال فعالیت خود، بیش از 40 نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی به صورت کاملا رایگان و با هزینه شخصی برگزار کرد که کاری بی سابقه در شمال کشور محسوب  می شود.

این مجموعه  پس از گذشت یکسال از فعالیت خود، «جمعه بازار هنرمندان» را راه اندازی کرد که تا پایان سال 92 ادامه داشت. جمعه بازار هنرمندان متشکل از هنرمندانی بود که در حوزه هنرهای تجسمی و صنایع دستی فعالیت داشته و مستقیما آثار خود را هرجمعه در محل گالری ماتیس به فروش میرساندند.

  مدیر نگارخانه ماتیس قریب به 3 سال پیش، پس از یک دهه فعالیت حرفه ای در تهران به سرزمین پدری خود -ساری- بازگشت تا با کمک هنرمندان ساروی، فعالیت های فرهنگی و هنری مرکز مازندران را رونق ببخشد.

او تا کنون بیش از 10 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور (فرانسه، آلمان و ایتالیا) برگزار کرده و همچنین جایزه اول نهمین بینال بین المللی گرافیک معاصر ایران را در کارنامه خود دارد.

متاسفانه فعالیت نگارخانه ماتیس و جمعه بازار هنرمندان در آغاز سال 93 برای همیشه متوقف شد و موسوی دلیل آن را ضعف منابع مالی اعلام کرد. در پی انتشار این خبر بیش از 400 تن از اهالی فرهنگ و هنر شهر ساری در نامه ای خطاب به شهردار ساری خواستار بازگشایی و ادامه فعالیت این نگارخانه و جمعه بازار هنرمندان شدند.

در این نامه امضای اشخاصی چون دکتر حسین اسلامی ساروی، علیرضا پاک بین، مهدی معصومی گرجی، صادق گنجوی، سید پیام غضنفری، مسعود شهریاری، منصور دهستانی، دکتر محمد اعظم زاده، دکتر فریدون رهامی، عالین نجاتی، مرتضی لطفی و بسیاری دیگر از هنرمندان، استادان و فرهیختگان ساری به چشم می خورد.

متن کامل نامه را مدیریت نگارخانه ماتیس برای مازندنومه ارسال کرده، که به این قرار است:


 
هنر متاع کسادیست خاصه در این شهر
 
 
محضر شهردار محترم و فرهیخته شهر ساری، جناب آقای عبوری
عرض سلام و ادب

پیش از بیان اصل موضوع شایسته است از توجه حضرتعالی در مدت تصدی امور شهرداری ساری به مقوله فرهنگ و هنر سپاسگزاری کنیم.

امسال اما همانطور که می‌دانید به نام اقتصاد و فرهنگ رقم خورده است. لذا بایسته است شهرداری محترم در این سال، عنایت و الطفاتش را به مقوله فرهنگ که همواره مظلوم بوده بیش از پیش کند، چرا که مظلومیت فرهنگ در مازندران از دیگر مناطق مهم کشور به مراتب محسوس تر است.

چنانکه می‌دانیم این استان (سرزمین طبری‌ها و ابن شهرآشوب‌ها و طالب‌ها و سید حیدر آملی‌ها) حتی از یک کتابخانه نسبتاً جامع برخلاف شهرهایی چون تهران، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، یزد و... محروم است.

همچنین شهر ساری هیچگاه از یک نگارخانه حرفه ای برخوردار نبوده و به تبع آن مردم و مسئولینش نیز از اهمیت آن بی اطلاعند.

جای بسیار تاسف است که هنرمندان این شهر برای نمایش و فروش آثار خود به تهران مراجعه کرده و حتی با شرایط بسیار کم هزینه تر حاضر به برگزاری نمایشگاه در شهر خود نیستند!

بدون شک ارتقای درک بصری مردم که در نهایت منجر به خرید و فروش آثار هنری نیز خواهد شد جز با وجود نگارخانه های حرفه ای و نمایش پی در پی آثار هنری میسر نخواهد شد.

هم اکنون در میان اهل فرهنگ و هنر کمتر کسی را می توان یافت که نام نگارخانه ماتیس را نشنیده باشد. این نگارخانه با مدیریت و رویکردی حرفه ای توانست در طول مدت حیات 2 ساله خود بیش از 40 نمایشگاه برگزار کند و جمع کثیری از مردم شهر را با مقوله هنر و اثر هنری آشنا سازد.

جمعه بازار هنرمندان نیز یکی دیگر از ایده ها و فعالیت های مهم این نگارخانه بود که بدون هیچ حمایتی صرفا با همت و تلاش آقای سید عبدالکریم موسوی و همسرش سمیه عبداللهی به بار نشست.

این مهم نه تنها شرایط رودررو شدن مردم را به طور مستقیم با هنرمندان به وجود آورد، بلکه مهمتر از آن سبب ایجاد اشتغال برای آنان شد و موجبات تولید داخلی را نیز فراهم کرد.

حال با چنین وضعی اگر کسی از راه دلسوزی و با سرمایه شخصی به حرکتی فرهنگی دست زد، توقع این است که نهادهایی چون شهرداری از دستگیری و حمایت وی دریغ نورزند.

متاسفانه در روزهای اخیر یعنی درست در آغاز سال جدید که سال اقتصاد و فرهنگ نام گرفته است باخبر شدیم که این حرکت فرهنگی و هنری به دلیل فقدان توان اقتصادی لازم، تعطیل شده است.

از حضرتعالی انتظار می‌رود تا با حمایت جدی و متعهدانه که در مشی شما سراغ داریم از تعطیلی این نگارخانه جلوگیری کرده و موجبات رونق هر چه بیشتر بازار فرهنگ و هنر را در سال اقتصاد و فرهنگ فراهم نمایید.

و من الله التوفیق

اردیبهشت 1393

 


  • يکشنبه 4 خرداد 1393-16:39

    از سايت مازند نومه به خاطر انعكاس اين خبر تشكر مي‌كنم ولي هنوز تشكري براي شهردار محترم ندارم.
    چرا كه بعد گذشت تقريبا سه هفته از انتشار اين نامه هنوز متاسفانه هيچ پاسخي از سوي ايشون به 400 نفر از هنرمندان اين شهر داده نشده. حتي اگر هم بودجه نداشته باشند ( تنها پاسخي كه هميشه از شهرداري ميشنوي در صورتي كه در سخنراني خبر از افزايش 400 درصدي بودجه فرهنگي ميدن) تا به اين منظور اختصاص دهند، حداقل اين 400 هنرمند به عنوان شهروندان اين شهر ارزش يك پاسخ ساده را دارند.
    كار فرهنگي فقط ساختن توپ و فرفره تو شهر نيست. اگر ميخواهيم فرهنگ تاثير گذار باشد، بايد ريشه‌اي عمل كرد.

    • يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-16:3

      واقعا عبوری به شعار فرهنگ همسنگ عمران عمل کرد

      • يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-8:15

        واقعا ......
        دوستان عزيزان دليل حمايت من را ازعبوري شهردار پرتلاش مردمي شهرمان را به عينه ديدين ايشان آنقدر خوب وعالي در تمام زمينه ها خصوصاتوجه به فرهنگ وهنر با احداث پارك روشن درخيابان قارن ودايرنمودن خانه فرهنگ وهنروبرپايي جمعه بازارهنرمندان و...برپايي چندين جشنواره (اختتاميه جشنواره بهارنارنج وتعدادكثيري ازمردم درپارك قائم كه جاي سوزن انداختن نبود وشادماني ورضايت مردم عزيز وحمايت ازهنرمندان عزيز و..
        كاركردعبوري ومعاونت فرهنگي ايشان دراين مدت كم آنقدروسيع خوب ومورد رضايت بود كه اهل هنر به جاي درخواست از مديركل فرهنگ وارشاداز عبوري استمدادميكنند
        اين است كه عبوري محبوب القلوب شده وتاجايي كه مردم قبولش دارند وخوب كاركنه من هم دوستش دارم وجانانه ازايشان حمايت ميكنم چون سربلندي شهرم ساري وخوشنودي سارويها را دوست دارم


        ©2013 APG.ir