تعداد بازدید: 3876

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-8:17

در همایش روابط عمومی ها مطرح شد:

نباید دروغ گفت

معاون سیاسی، امنیتی استاندار: همه دنیا در این جنگ یک طرف و ایران یک طرف است و هیچ عقل سلیمی نمی گوید سربازان و سپاهیان خود را در مقابل کفر تضعیف کنید/مشاور وزیر ارشاد: در دولت جدید قرار نیست چیزی فراتر از واقعیات به مردم بگوییم و به تعبیر مقام معظم رهبری با دستمال کثیف نمی توان جای کثیف را تمییز کرد/(گزارش+عکس از همایش مدیران روابط عمومی های مازندران)


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، ربابه حسین پور: به مناسبت 27 اردیبهشت -روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی- همایش مدیران روابط عمومی های مازندران تحت عنوان«فرهنگ روابط عمومی و روابط عمومی فرهنگی»در سالن سلمان هراتی فرهنگ و ارشاد استان برگزار شد.

قرار بود استاندار مازندران در این مراسم حضور داشته باشد، اما ربیع فلاح برای ملاقات با معاون اول رییس جمهور رهسپار پایتخت شد و معاون سیاسی و امنیتی او آمد.

بابک دربیگی -مشاور وزیر ارشاد و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد- هم مهمان ویژه این همایش بود.

*روابط عمومی ضبط صوت نباشد

این مراسم با سخنرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران شروع شد. او در سخنانی با تاکید بر این نکته که روابط عمومی باید فرهنگی باشد، روابط عمومی را بلندگو و چشم حقوقی دستگاهها خواند و افزود: آداب و سنن و باورهای جامعه همان فرهنگ است و هر کدام در صورتی در جای خود قرار می گیرند که عمومی شوند و این رسالت روابط عمومی است که چشم و گوش و زبان دستگاه ها هستند.

وی روابط عمومی را کار تخصصی و حرفه ای بیان کرد و اظهار داشت:روابط عمومی باید شانیت خود را حفظ کند چرا که از سر گذر به اینجا نرسیده است.

عباسعلی ابراهیمی با تاکید بر حرکت ابداعی و نوآوری در روابط عمومی گفت: روابط عمومی نباید مثل ضبط صوت عمل کند، اکنون عصر دیجیتال است، باید به روز حرکت کنیم، البته نمی خواهیم سنت ها را به هم بزنیم.

وی ادامه داد: روابط عمومی باید جامع نگر باشد و جزیره ای عمل نکند، خودجوش و حساس و مثل خبرنگاران شکارچی باشد، ارائه طریق و راهبرد دهد تا موازی کاری نشود.

ابراهیمی افزود: برخی از مدیران دستگاه ها -سلیقه ای-  شخصی را برای روابط عمومی می آورند، در صورتی که فرد باید در این سمت متخصص و متبحر باشد و از فیلتر هایی عبور کند.

*روابط عمومی به مثابه بمب ساعتی

در ادامه مراسم معاون سیاسی و امنیتی استاندار نقش روابط عمومی را دو سویه خواند و گفت: روابط عمومی ها مدافع حقوق شهروندان در دستگاه ها و به عنوان مدعی العموم هستند، در عین حال وکیل مدافع برنامه های سازمان نیز می باشند، لذا نقش آفرینی دو سویه در یک زمان کاری بس ظریف و مشکل است و هنرنمایی ویژه و پاک دلی می طلبد.

علیرضا یونسی افزود: جلسات و همایش های اینچنینی باید از حالت نمایشی به سمت محتوایی پیش برود و دستاورد داشته باشد ،محصولی که از دل آن راهکار و برنامه بیرون بیاید. وی با تاکید بر بهره گیری از تجربیات روابط عمومی های برتر اظهار داشت: امروز روابط عمومی هایی موفق هستند که از دستاوردهای نوین استفاده کنند و بهترین هنر را به نمایش بگذارند.

این مسئول مسولیت ها را یک برگ کاغذ قلمداد کرد و افزود: تا زمانی که مسوول هستیم باید با عشق کار کنیم و عشق یعنی بالاترین محبت و دوستی به کسی یا چیزی، لذا کسی که باید جزا بدهد خود می دهد.

وی برخی از افراد در روابط عمومی را به مثابه بمب ساعتی خواند و گفت:در روابط عمومی باید حرفه ای ترین نیروها با تخصص و مهارت و تعهد به کارگیری شوند تا کارها را باری به هر جهت انجام ندهند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر هنرمند بودن روابط عمومی ها افزود: دمیدن روح صداقت و آزادگی در کارها و امید و شادابی برای شکوفایی و توسعه استان از هنر های روابط عمومی و از اختلافات دم زدن و دل مردم را خالی کردن نهایت بی هنری است.

وی مذاکره را نوعی مبارزه خواند و گفت: مذاکره در اصل نوعی جنگ است، جنگی نرم که پیچیدگی هایش از جنگ سخت بیشتر است، همه دنیا در این جنگ یک طرف و ایران یک طرف است و هیچ عقل سلیمی نمی گوید سربازان و سپاهیان خود را در مقابل کفر تضعیف کنید، لذا باید همه تلاش مان این باشد که روحیه امید و شادابی وهمبستگی ملی را تقویت کنیم.

*روابط عمومی یک کار سیاسی است

سخنران پایانی مهمان ویژه همایش بود که صبورانه به سخنرانی های طولانی میزبانان گوش کرد و در نهایت میکروفون به او رسید.

مشاور وزیر ارشاد و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، برقراری پیوند اجتماعی در برون سازمان و انسجام درون سازمان را تعریف کارکرد روابط عمومی دانست و اظهار داشت: در شرایط فعلی که ممکن است هجمه به سمت دولت زیاد باشد چون دولت تازه روی کار آمده طبیعتا موافقان و مخالفانی دارد، ما اگر تلاش کنیم که مخالفان را موافق کنیم باید بدانیم وقتی موافق زیاد باشد و هورا بکشند مطالبات هم زیاد می شود.

بابک دربیگی افزود: در دولت جدید قرار نیست چیزی فراتر از واقعیات به مردم بگوییم و به تعبیر مقام معظم رهبری با دستمال کثیف نمی توان جای کثیف را تمییز کرد، جامعه ما پر از دروغ و تظاهر است و از این حیث اشباع شده است، بنابراین کار روابط عمومی باید مبتنی بر واقعیات باشد، حتی اگر همه واقعیت ها را نتوان بیان کرد، نباید دروغ گفت.

وی روابط عمومی را یک کار سیاسی دانست و گفت: روابط عمومی سیاسی کاری نیست بلکه فهم سیاسی است لذا اگر کسی سیاست مدار نیست باید این حوزه را رها کند البته داشتن فهم سیاسی خیلی وقت ها کار دست آدم می دهد.

دربیگی افزود: اگر اطلاع رسانی دقیق و به موقع داشته باشیم علاوه بر اینکه جلوی خیلی از ابهامات و شایعات را می گیریم، به پاسخگویی و جواب دادن هم نیازی نخواهد بود.

وی با تاکید بر این نکته که محتوا را باید متناسب با شرایط فراهم کنیم، گفت: جامعه ما بی حوصله شده و مردم دیگر کتاب نمی خوانند،ارتباطات توئیتری و نگاه ها فیس بوکی شده و باید در زمان اندک و مختصر اطلاع رسانی کرد.

مشاور وزیر ارشاد با اشاره به فرهنگ اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: سالها، سال اقتصاد بود و این نشان می دهد وضعیت اقتصاد ما خراب بود و امسال سال فرهنگ است و باید همه تلاش کنیم تا فرهنگ اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد بسیاری از سایت های ادارات را مدیر محور خواند و گفت: ما باید در این سایت ها پاسخگوی مردم باشیم.

*حاشیه ها

- معاون سیاسی امنیتی استاندار از روی نوشته سخنرانی کرد و بعد از خواندن از روی متن، توضیح مختصری هم می داد.

-در خلال مراسم کلیپ ماهک، ساخته مهدی قربانپور با هنر نمایی بازیگران مشهور سینمای ایران پخش شد. کلیپی هم تحت عنوان «آسمان هشتم» در ابراز ارادات به امام رضا (ع) پخش شد.

-از پایگاه خبری روابط عمومی های استان مازندران نیز رونمایی شد که دربیگی در سخنانش این اقدام را تحسین کرد.

-اکثر روابط عمومی ها قبلا بیرون از سالن از خود پذیرایی کردند و به آنهایی که داخل بودند فقط کیکی رسید. دربیگی با لبخند گفت: اشکالی ندارد پذیرایی کنید به سبک آمریکایی است دیگر، معلم حرف می زند و بقیه در حال خوردن هستند.

-رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، ابتدای سخنانش در خصوص سخنرانی طولانی ابراهیمی گفت: روحانیون وقتی مستمع خوبی گیر می آورند کم نمی آورند! اما وقتی جناب یونسی شروع به سخنرانی کرد، دیدم نه، ایشان هم دست کمی از ابراهیمی ندارد .

-مشاور وزیر ارشاد در خصوص سخنرانی ابراهیمی و یونسی گفت: هر چه در مورد روابط عمومی بود، آنها گفتند و جایی برای تقلب برایم نگذاشتند.

-در بیگی در خلال سخنلانش خطاب به ابراهیمی گفت: اجازه هست کمی سیاسی حرف بزنم ؟! شما امنیت جانی به من می دهید؟!سپس پدیده ظهور احمدی نژاد را یک امر طبیعی خواند و گفت: به نظر من در آن 8 سال آزادی رسانه ای داده بود اما آیا ما توانستیم از آزادی های مدنی خود استفاده کنیم؟!

-رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارات ارشاد گفت: روابط عمومی ها باید مثل علما و روحانیون باشند، متکی به خود، منتظر نمی مانند کسی آنها را دعوت کند، هر جا منبر گیر می آورند حرف می زنند و تاثیر خود را می گذارند.

-در پایان مراسم به دعوت فرماندار ساری از روابط عمومی های مازندران به صرف ناهار پذیرایی شد که البته این ضیافت را عباس مهدوی -مجری مراسم و مسوول روابط عمومی ارشاد استان- به گردن واحدی انداخت.


  • سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-10:52

    هرسال درهمين حد ....
    چندي قبل يه دستوالعمل از وزارت كشور به دستگاههاراجع به بالابردن جايگاه وپست سازمانيتاحد مشاورمديرعامل يارييس دستگاه به دستگاههايي كه پست روابط عمومي ندارندابلاغ شد بانضمام چندنكته اما كمتردستگاههايي عمل كردند
    روابط عمومي درحال حاضرجايگاهي ندارد باوركنين

    • دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-13:59

      برای ارائه یک سخنرانی خوب بهتر است از قبل بدانی و بنویسی و به همرا داشته باشی.چقدر خوب خواهد شد مدیران و مسئولین با نوشته سخنرانی کنند و به موضوع مورد بحث بپردازند . رهبر ما هم نکات مهم سخنرانی را یادداشت میکنند .خانم حسین پور عجب مسئله ایی را جزء حاشیه قرار داد .


      ©2013 APG.ir