تعداد بازدید: 3079

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 4 خرداد 1393-13:55

دولت و افزایش بودجه بخش فرهنگ و هنر

آیا فعالیت های فرهنگی هنری فایده هایی برای کل جامعه فراهم می کند تا دلیل موجهی برای دخالت مالی دولت باشد؟!


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سیدسعید اندیکلایی: در چند دهه اخیر علم اقتصاد مانند سایر رشته های علوم اجتماعی شاخه های متعددی پیدا کرده است.

 اقتصاد فرهنگ و هنر در کنار شاخه هایی چون اقتصاد آموزش، اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد کار و.....یکی از این شاخه ها را تشکیل می دهد.

 در حوزه تولید و مصرف کالاها و خدمات فرهنگی و هنری که اقتصاد فرهنگ و هنر به آن می پردازد، به بخشی (دولت) بر می خوریم که به رغم آن که خود مستقیما" در تولید و یا مصرف این کالاها ذی نفع نیست، منابعی را به بخش فرهنگ و هنر تزریق می کنند.

در ایران این گروه برای مثال به شهرداری ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک مالی می کنند تا فضای فرهنگی بسازد یا بخش از ثروت خود را وقف فعالیت های فرهنگی کند و یا به تشویق و هدایت تولید کنندگان کالاهای فرهنگی مثل نویسندگان و هنرمندان در تخصیص اوقات خود به تولید این کالاها -چه با انگیزه مادی و یا غیر مادی- می پردازد.

 امروزه یک حوزه مهم مطالعات اقتصادی آن  است که اقتصاد دانان بر اساس معیارهای عدالت و کارایی در تولید و مصرف کالاها و خدمات مختلف، باید ها و نبایدهای دخالت های اقتصادی در بخش های ذی ربط را تبیین نمایند و سیاست اقتصادی دولت در هر بخش را به آن سمت هدایت کنند، بنابراین در بخش فرهنگ و هنر این سئوال پیش می آید که

آیا تولید و مصرف کالاها و خدمات فرهنگی و هنری شایسته دریافت کمک های مالی دولت است یا نه و این شایستگی بر چه معیارهایی استوار است؟!

هر چند ضعف اقتصادی بخش فرهنگ و هنر ریشه های غیر اقتصادی نیز دارد، ولی سیاستگذاری دولت بر اقتصاد فرهنگ و هنر چگونه باید باشد؟!

آیا فعالیت های فرهنگی هنری فایده هایی برای کل جامعه فراهم می کند تا دلیل موجهی برای دخالت مالی دولت باشد؟!

آیا مشکلات هماهنگی بین روش های تامین مالی فعالیت های فرهنگی و هنری با هدف های سیاست فرهنگی ریشه در دولت دارد؟!

آیا اقتصاد دانان باید دولت را به افزایش بودجه بخش فرهنگ و هنر تشویق کنند؟!

حال و با توجه به مطلب گفته شده، هر کدام از مخاطبان می توانند به بررسی و ارزیابی سیاست های فرهنگی و هنری دولت بپردازند.



  • آزاده ابوالقاسمی پاسخ به این دیدگاه
    دوشنبه 9 آذر 1394-2:4

    سلام آقای مهندس . سخن شما را تصدیق میکنم مقاله ای ارزشمند است که چالش برانگیز باشد این سوال است که چالش ایجاد میکند از طرفی وقتی سوالی طرح شود به دنبال آن راهکار مطرح میشود امیدوارم اهل فن به دنبال راهکار باشند تا چارچوب مقاله نویسی باتشکر و سپاس فراوان از شما دوست عزیز

    • حاج اهوراللهپاسخ به این دیدگاه
      چهارشنبه 7 خرداد 1393-23:46

      در تمام دنیا دولت هابرای تعالی فرهنگ ملی -میهنی سرمایه گذاری می کنند شوربختانه در این سرزمین همیشه زخم برتن بین فرهنگ رسمی ودولتی با فرهنگ ملی -مردمی تفاوت از زمین تا آسمان است .داداش ! فرهنگ سیری چند؟

      • سه شنبه 6 خرداد 1393-2:28

        عکست خیلی فرهنگیه...

        • اندیکلایی-سید سعیدپاسخ به این دیدگاه 2 0
          دوشنبه 5 خرداد 1393-11:13

          درود بر خوانندگان محترم- به حضورتون عرض شود یکی از همکاران با خواندن مقاله بنده فرمودن اینکه مقاله نیست فقط چند تا سئواله!بهش گفتم شاید این طور به نظر یباد ولی مقاله پیش رو سبکی خاص بدست می دهد که می تواند چالش برانگیز باشد! شاید اسمش مقاله نباشه اما با توضیحی ساده در ارتباط با نقش اقتصاددانان در فرهنگ و هنر و همچنین نقش دولت در تامین بودجه بخش فرهنگ و هنر خواستم شما را( البته منظورم شماها هم هستید!) با چند سئوال کلیدی و چالشی روبرو کنم تا نظرات مفیدتان را به اشتراک بگذارید تا منتج به نتیجه ای شود.نمی خواستم مقاله ای با موضوعی به این گستردگی نتیجه ای یک طرف گرفته شود! به نظر بنده سبک مقاله نباید حتما" بلند و منتج به نتیجه یک طرفه شود مقاله میتواند ساده و بی تکلف ولی در عین حال چالشی باشد تا دوستان اقتصادی و هنری و فرهنگی با نظرات محترمشان راهکارهای متفاوتی ارائه نمایند تا باشد چراغ راه نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری که همین اندک بودجه اختصاصی در جایش و مفید هزینه شود انشاء الله. با سپاس


          ©2013 APG.ir