تعداد بازدید: 5112

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 5 خرداد 1393-11:6

پیشنهاد به خیر مازندرانی برای پایان مددجویی

قالی بافی به جای اهدای قالی

اهدای ماهیانه 50 هزار تومان مستمری، همچون یارانه های نقدی دولت، ره آورد اقتصادی موثری برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ندارد.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، عباس مهدوی: هفته گذشته خبری در برخی رسانه های استان انعکاس یافت که به مهربانی و نوعدوستی یک خیر مازندرانی اختصاص داشت.

خیری که از فعالان اقتصادی استان محسوب می شود و در شرایطی که اوضاع اقتصادی واحدهای صنعتی ، ناخوش احوال است، به اندازه کمیته امداد مرکز استان به حمایت از محرومان و خانواده های آسیب پذیر می پردازد.

این خیر که مدیر یکی از واحدهای صنعتی است ،پرداخت مستمری به 12 هزار و 580 نفر از مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ساری را تقبل کرده است.

وی ماهانه مبلغ 50 هزار تومان به هر یک از این مددجویان مستمری پرداخت می کند. این فرد خیر تنها در فروردین امسال 630 میلیون تومان به حساب کمیته امداد واریز کرد.

این رقم کمک ماهانه به مددجویان در نوع خود کم نظیر است و یک حمایت ارزنده و ستودنی از نیازمندان محسوب می شود. اما با توجه به بالا بودن میزان بخشش این خیر نوعدوست، به نظر می رسد که تداوم چه شیوه ای با توجه به تعداد زیاد مددجویان، تاثیر چندانی در زندگی آنها نداشته باشد.

اهدای ماهیانه 50 هزار تومان مستمری، همچون یارانه های نقدی دولت، ره آورد اقتصادی موثری برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ندارد و تحولات اساسی که منجر به توانمند سازی مددجویان شود  را رقم نمی زند.

در چنین اوضاع اقتصادی اهدای « قالی» مشکلی از یک خانواده نیازمند رفع نمی کند و باید « قالی بافی» را پیشه او ساخت تا دیگر محتاج ومددجو نباشد. با نقدینگی ماهانه 630  میلیون تومان، می توان اشتغال زایی مولدی را در قالب کارگاه های کوچک اقتصادی زودبازده در بخش های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدماتی ایجاد کرد و از تعداد مددجویان کاست.

در میان این مددجویان هستند بسیاری که حرفه ای بلدند یا ایده ای دارند، اما به دلیل ناتوانی در تامین سرمایه لازم، توانمندی هایشان ظهور و بروز نیافته است. شناسایی این مددجویان می تواند منجر به کارآفرینی و فعالیت های موثر اقتصادی شود.

کارگاه های کوچک خانگی با اندک حمایت مالی، می تواند اقتصاد مولد و مد اوم را برای یک خانواده ایجاد کند.

با این رقم می توان همه ماهه چندین کارگاه کوچک و زودبازده ایجاد کرد و تا پایان سال به مستمری بگیری صدها نفر در مازندران پایان بخشید.

خواندن تغییر سرنوشت برخی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) را که با اندک حمایت مالی به کارافرین نمونه کشوری مبدل شدند را به این خیر مازندرانی پیشنهاد می کنیم.
 
سعید مرسلی

کمیته امداد امام(ره) با امیدی که در ما ایجاد کرد، باعث شد تا ما بپذیریم حتی با سرمایه ای اندک می توان کارهای بزرگی را به ثمر رساند.

در گذشته کارگر کفاشی بودم؛ چون پدرم در کار کفش بود با این حرفه آشنایی داشتم تا اینکه با کمیته امداد آشنا شدم و پس از استعدادسنجی پیشنهاد شد که این کار را به صورت حرفه ای تر ادامه دهم.

با مشاوره های شغلی و دریافت وام پنج میلیون و 500 هزار تومانی از این نهاد توانستم، کارگاه کوچکی را راه اندازی و ابتدا کار را با چهار نفر آغاز کنم و بعد از یکسال آن را توسعه دهم، اکنون هفت کارگر ثابت دارم و سه نفر هم به صورت کار در منزل با من همکاری دارند.

دارای دو فرزند هستم. با پرداخت پول کارگران، متوسط درآمدم در ماه یک میلیون تومان است که از این بابت بسیار راضی و شکرگذار هستم.
 
ابراهیم اسپرجانی
 
از سن 18 سالگی با کارگری و پذیرفتن مسئولیت باغ زیتونی در 14 هکتار و باغ پسته 4 هکتاری به تنهایی وارد کار شدم.در قبال این کاری که انجام می دادم دستمزد را زیتون به صورت نصف با کارفرما دریافت می کردم که زیتونهای دریافتی را توانستم در مکانی که بخشداری در اختیارم قرار داد و با حمایتهای کمیته امداد و دریافت 10 میلیون تومان وام از این نهاد در "ایستگاه

زیتون کاخ ساسان سروستان" به فروش برسانم و طی سه سال2 شعبه از این ایستگاه راه اندازی کنم.

اکنون توانسته ام 5 نفر را به طور مستقیم و 15 تا 30 نفر را به صورت کارگر فصلی و غیر مستقیم مشغول به کار کنم،افزود:همچنین توانسته ام در شغل دیگری در زمینه دامداری پدر و برادرم را مشغول به کار و برای انان درآمدزایی کنم.

بانوی کارآفرین

خانم رمضانی بعد از اتمام دوره کارشناسی در رشته دام پروری دانشگاه رازی کرمانشاه، با وجود اینکه خانواده وی تحت پوشش کمیته امداد شهرستان مریوان بودند و از نظر مالی وضعیت خوبی نداشتند اما توانست با خلاقیت و عشق به کار، نمونه یک زن ایرانی را به نمایش بگذارد.

خانم رمضانی ورود خود را به پرورش بوقلمون تنها علاقه به کار دانست و افزود: با وجود اینکه در شهرستان مریوان 4 واحد پرورش بوقلمون وجود داشت و چنین کاری نیازمند ریسک زیادی بود اما با تشویق خانواده و کمک های بی دریغ کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان مریوان موفق به پرورش بیش از 500 قطعه بوقلمون و ایجاد اشتغال برای دو نفر شدم.

بانوی کارآفرین مریوانی قصد دارد در آینده نزدیک با پرورش 1500 قطعه بوقلمون زمینه اشتغال 5 نفر دیگر را فراهم کند او همچنین تلاش می کند محصول پرورشی خود را به کشور عراق(اقلیم کردستان عراق) صادر کند.

این بانوی کارآفرین با دریافت وام 10 میلیون تومانی از صندوق قرضه الحسنه کمیته امداد شهرستان مریوان و دریافت 10 میلیون تومان دیگر در منابع داخلی این کمیته توانسته است نام خود را به عنوان اولین بانوی کارآفرین شهرستان مریوان مطرح کند.



  • همولایتیپاسخ به این دیدگاه 2 1
    دوشنبه 5 خرداد 1393-22:37

    یه کاری نکنید که این خیر از خیر کمک مالی بگذره!

    • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 2 0
      دوشنبه 5 خرداد 1393-20:15

      با تشکر از آقای مهدوی این پیشنهاد هوشمندانه را تایید می کنم البته سخاوتمندی خیر نوعدوست نیز در جای خود قابل تقدیر است . موفق باشید

      • دوشنبه 5 خرداد 1393-12:10

        واقعا درست می گویید، این روند غلط دادن پول بخصوص از طریق کمیته امداد( منظور یارانه نیست که آن بحث دیگری است) باید اصلاح شود. مطلب بجا و خوبی بود


        ©2013 APG.ir