تعداد بازدید: 4913

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 5 خرداد 1393-20:7

روز نخست حضور اعضای خانه سینما در مازندران

عصر عکس یادگاری و امضا

گزارش+عکس از حضور اهالی سینما در ساری/سریال های ترکیه جذب گردشگر کرده اند و فقط به فکر متلاشی کردن خانواده های ما نیستند./ماهواره زمینه گردشگری را فراهم کرده است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: عصر دوشنبه کاروان حامل اعضای صنف های متلف خانه سینما که به دعوت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران 3 روز مهمان استان ما هستند، به ساری رسید.

جمعیت زیادی برای دیدار با هنرمندان سینما در پارک روشن ساری حضور یافته بودند.

اتوبوس هنرمندان دقایقی بعد از ساعت 19 به میان مردم آمد و هنرمندان از جمله لاله اسکندری، مسعود رایگان و رویا تیموریان با مردم گفت و گو کردند. بازار گرفتن امضا از هنرمندان هم بسیار داغ بود.

مسعود رایگان در بازدید از خانه فرهنگ شهرستان ساری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از وظایف دولت، فعالیت در عرصه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه توجه به تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و ... جزو وظایف مسئولان است و باید در این مسائل مشارکت کنند، ادامه داد: در امور فرهنگی، بدون فرهنگ چیزی درست نمی شود.

رایگان با اشاره به اینکه سینماگران چالش های زیادی دارند، افزود: فعالیت در سینما هزینه بر است و این اقدامات بدون حمایت مسئولان فرهنگی در سطح کلان، محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه وظیفه مسئولان فرهنگی، دادن غذای معنوی به جامعه است، گفت: در زمینه فرهنگی باید دست هنرمندان باز گذاشته شود تا اگر کاستی هایی در جامعه وجود دارد را به چالش بکشند و منجر به رفع آن کاستی شوند.



رایگان با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات سینماگران مربوط به امروز و فردا نیست و همواره بوده است، یادآور شد: امید به رفع این نقیصه ها داریم.

وی با بیان اینکه ما راجع به رنج صحبت می کنیم و کار هنر این است، ادامه داد: آرزومندیم رنجی برای بشریت وجود نداشته باشد.

رایگان با اشاره به اینکه فیلم مزارشریف را در دست ساخت دارم، تصریح کرد: این فیلم در مراحل فیلمبرداری قرار دارد و تا یک سال آینده آماده می شود.



لاله اسکندری هم از با بیان اینکه الان بازیگری نمی کنم به فعالیت های خود در شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در حوزه زیباسازی با شهرداری تهران همکاری می کنم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی، تاثیر منفی بر سینمای کشور گذاشته بود، ادامه داد: با روی کار آمدن دولت جدید امیدواریم بتوانیم کارهای بیشتری انجام دهیم.

در ادامه اتوبوس هنرمندان به سمت خانه کلبادی رفت.

*شهر آباد اما بدون شهروند شاد نمی خواهیم

در مراسم خانه کلبادی، جمال باقری رئیس شورای شهر ساری، مسعود رایگان و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما به سخنرانی پرداختند. گروه کایر موسیقی اجرا کرد و تئاتر ورف چال هم توسط هنرمندان مازندرانی به نمایش درآمد.

جمال باقری آمادگی شورای شهر برای همکاری با سینماگران را اعلام کرد و افزود: شهر آباد اما بدون شهروند شاد نمی خواهیم.



رئیس شورای شهر ساری درباره برخی منتقدان به برگزاری برنامه های این چنینی با اشاره به اینکه این برنامه ها فقط اجرای موسیقی و ساز و آواز نیست، گفت: یکی از پیامدهای این برنامه ها، کار شورا و شهرداری در بحث شهر آباد و شهرسازی بر مبنای معماری خاص و بازگشت به معماری اصیل ایرانی است، معماری چنین فضایی که اکنون در آن قرار گرفته ایم با قوطی کبریت هایی که امروز به عنوان خانه ساخته می شود، قابل مقایسه نیست.

باقری با اشاره به اینکه از پیامدهای چنین برنامه هایی، بازنگری در زندگی شهرنشینی امروز است، ادامه داد: زندگی پر از اضطراب امروز ما متناسب با روحیه یک ایرانی نیست.

*می توانیم پیشنهاد دهنده باشیم

مسعود رایگان هم در سخنانی اظهار داشت: چه اتفاقی افتاده است که رویکرد مردم ما به گونه ای شده که به تلویزیون آن ور آبی بیشتر گرایش پیدا کرده اند؟

وی ادامه داد: آنجا که به شعور مخاطب احترام می گذاریم پاسخ مناسب هم دریافت می کنیم.

این کارگردان و بازیگر سینمای ایران افزود: جذابیت های زیادی در کشور ما وجود دارد و می توانیم همزمان تابستان و زمستان در فاصله زمانی یک ساعته لمس کنیم.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت مناسب باشد می توانیم از این مراکز برای جذب توریست استفاده کنیم، یادآور شد: این موضوع دل مشغولی  بوده اما مسئله نبوده است.



رایگان خاطرنشان کرد: برای جذب مخاطبان بیشتر و دعوت آنها به کشور برای دیدن جاذبه های توریستی در سطح نیمه کلان، کم لطفی شده است.

وی ادامه داد: در برنامه های آینده که تاثیر آن را خواهیم دید باید منتظر باشیم و ببینیم که دولت چه نقش تعیین کننده ای در این میان دارد.

رایگان با اشاره به اینکه به تصویر کشیدن منطقه شهداد در فیلم خیلی دور خیلی نزدیک، بسیاری از هموطنان را علاقه مند به سفر به این مناطق کرد، اظهار داشت: استعدادهای حرفه ای زیادی در کشور ما وجود دارد اما نیمی از بیشتر بیننده های تلویزیون ما بیننده سریال حریم سلطان هستند.



وی افزود: دقتی که در طراحی صحنه و لباس و قطع پلان ها وجود دارد زیبایی را به رخ می کشد.

رایگان با اشاره به اینکه ما می توانیم در این زمینه پیشنهاد دهنده باشیم، ادامه داد: درباره سینما و گردشگری راهکارهای زیادی وجود دارد و نیازمند اراده از بالا است تا این راهکارها را عملی کند.

*ماهواره زمینه گردشگری را فراهم کرده است

محمدمهدی عسگرپور -مدیرعامل خانه سینما- هم در سخنانی گفت: ماهواره زمینه گردشگری را فراهم کرده است. فروردین امسال یک و نیم میلیون ایرانی به ترکیه رفتند اما ما وقتی ماهواره را آنالیز می کنیم فقط به جنبه های منفی آن توجه می شود که البته این اتفاق هم ممکن است بیفتد.



وی با بیان اینکه توجه کنیم که شبکه های ترک و کره ای چگونه و به چه شکل عجیبی باعث رشد گردشگری خود شده اند، متذکر شد: سریال های ترکیه جذب گردشگر کرده اند و فقط به فکر متلاشی کردن خانواده های ما نیستند.

عسگرپور با اشاره به اینکه در حوزه سینما مرتبه ما از کشورهای ترکیه و کره بالاتر بود اما تصور می کنم امروز کره در رتبه پنجم و ما در رتبه پانزدهم قرار گرفتیم، افزود: آنها با سرعت بسیار زیاد تلویزیون ما را پشت سر گذاشتند.

وی با بیان اینکه چند سال قبل تقاضاهایی وجود داشت که فیلمسازان و کارگردانان ما را دعوت می کردند تا برای آنها فیلم بسازند، تصریح کرد: می ترسم به زودی روند معکوس در این زمینه داشته باشیم ضمن اینکه در برخی سریال ها هم این اتفاق افتاده است.



مدیرعامل خانه سینما با اشاره به اینکه بر اساس وظیفه صنفی ام، بعضی از مناطقی که در سریال های کره ای و ترکیه بود را دیدم و بسیاری از مناطق کشور ما از این مناطق زیباتر و جذاب تر هستند، گفت: اما چه می شود که آن قصه های ضعیف که گاهی حتی فیلم نامه هم ندارند در این مناطق زیبا با آن دقت در دکور، لوکیشن، قاب بندی و ... ساخته می شود.

وی با بیان اینکه در مبانی توسعه گردشگری در دنیا توجه به رسانه مهم ترین پارامتر است، اظهار داشت: سفرکارت، بن کارت، اضافه کردن مهمان سرا و ... در جای خود اما هیچ یک جای استفاده از رسانه را نمی گیرد.

عسگرپور خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری دارای سه پایه مشخص در سینما است.

وی ادامه داد: دولت، مردم و هنرمندان سه پایه توسعه گردشگری در سینما هستند.



این هنرمند با اشاره به اینکه نگاه استراتژیک در کلان دولت در هیچ دولتی وجود نداشته است گفت: بلاتکلیفی مفرط در حوزه گردشگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه مردم باید درخواست خود را درست منتقل کنند، ادامه داد: انگار درخواست عمومی در این زمینه وجود ندارد.

عسگرپور با اشاره به اینکه هر وقت زمینه فراهم شود انگیزه های فراوانی برای کار وجود دارد، متذکر شد: میانگین تماشای برنامه های نمایش تلویزیون در سال گذشته حدود 16 درصد بود که آمار وحشتناکی است در حالی که بخشی از بودجه ای که صرف این سریال ها شد را می توانستند از ابتدای سال به ساخت سریال در شهرها و با رویکردهای مشخص اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید در این زمینه نگاه استراتژیک داشته باشد که در طول سال های گذشته نداشته است.

گفتنی است اعضای صنوف مختلف خانه سینما که طی تفاهنامه ای با سازمان میراث فرهنگی مازندران وارد استان ما شده اند، اجلاس سالانه خود را روز سه شنبه در عباس آباد بهشهر برگزار می کند.



    ©2013 APG.ir