تعداد بازدید: 4235

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 20 خرداد 1393-14:5

ابراهیمی با «مطالعات سیاست اسلامی» آمد

شماره نخست فصلنامه تخصصی «مطالعات سیاست اسلامی» به مدیرمسئولی هادی ابراهیمی منتشر شد+فهرست مطالب+سرمقاله شماره نخست


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: امروز شماره نخست فصلنامه تخصصی مطالعات سیاست اسلامی با مدیرمسئولی هادی ابراهیمی- دانش آموخته دکترای علوم سیاسی- منتشر شد.

این فصلنامه که در 152 صفحه منتشر شده، حاوی مصاحبه ها و مقالاتی از استادان و پژوهشگران برجسته علوم سیاسی است.

فصلنامه تخصصی مطالعات سیاست اسلامی در این شماره خود، مصاحبه ها و مقالات زیر را به چاپ رسانده است:

*ولایت فقیه و مدیریت چالش‌ها/ گروه سیاسی فصلنامه

*مردم سالاری دینی؛ زمینه و زمانه/ دکتر محمدباقر خرمشاد

*تعمیر کشتی در اقیانوس/ دکتر رحیم پور ازغدی

*ما شناسنامه داریم/ آیت اله جوادی آملی

*امکان یا امتناع تفکر سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ دکتر عباسعلی رهبر

 *چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی/ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی

*شیوه های دشمنان در مواجهه با نظام اسلامی از منظر علی(ع)/ دکتر فرزاد جهان بین

*حزب، تشکلی مشترک‌المواضع، نه مشترک‌المنافع/ دکتر جواد منصوری

*حزب باید از قاعده‌ی جامعه بجوشد، نه از رأس قدرت!/ دکتر ابراهیم برزگر

*تحزب در آینه اندیشه‌ی اسلامی/ دکتر اخوان کاظمی

*«مقاومت» ابزاری برای پیشرفت یا مانعی در برابر آن؟/ دکتر منوچهر محمدی

*انقلاب اسلامی آغازی برای پایان جنگ سرد بود/ دکتر محمدرضا حافظ نیا

*حلقه‌ی وصل یا عامل فصل؟/ دکترمحمد جواد نوروزی

*دفاع مقدس مبناي تمدن بزرگ اسلامي خواهد بود/ سرلشكر پاسدار دكتر سيد يحيي صفوي

*آفت های نهضت اسلامی/ استاد شهید مرتضی مطهری

*جنگ گفتمانی بر سر پیچ تاریخی/ دکتر سید جلال فیروز آبادی

*تاکتیک‌های «عملیات روانی» و «جنگ نرم» جبهه‌ی استکبار علیه انقلاب اسلامی/ دکتر حمید حاذق نیکرو

* کرامت انسانی مبنای اخلاق مدرن است/ دکتر شهین اعوان

 *تفکر امت‌برانداز تکفیر/ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی

*آمده‌اند تا اهل «لااله‌الا‌الله» را بکُشند/ رییس مرکز تحقیقات و پژوهش‌های وحدت اسلامی سوریه

*رقابت سیاسی در مسیر قانون‌گرایی و اخلاق/ دکتر محمد شفیعی‌فر

*ماتریالیسم، پست ماتریالیسم و انتخابات/ دکتر حسین سلیمی

*مکتب سیاسی امام(ره) و مرکزیت‌زدایی از غرب/ حجت‌الاسلام دکتر بهروزی لک

*پیچیدگی‌های جهانی و آسیب‌های اقتصاد ما/ دکتر محمد جواد ایروانی

*ضرورت ها و الزامات سياسي، امنيتي درفراگرد توسعه ايراني- اسلامي/ دكتر فاطمه سليماني پورلك

*مردم سالاری دینی و شالوده های نظری آن/ دکتر پرویز امینی

*منشور مطالبات رهبری از دانشجویان در دهه‌ی چهارم انقلاب/ گروه سیاسی فصلنامه

علاقه مندان برای دریافت فصلنامه می توانند از طریق شماره 09118041354 یا ایمیل mtseslami@gmail.com نسبت به تهیه و مطالعه آن اقدام نمایند.


 چارچوبي مفهومي براي فصلنامه سياست اسلامي

(متن سرمقاله فصلنامه تخصصی مطالعات سیاست اسلامی به قلم هادی ابراهیمی)

سياست اسلامي با ابتناء به دانش و هويت بومي سياست بر آن است تا كاركردي ميان رشته اي از حوزه دانش سياسي را ارائه كند كه در آن دين و ارزشهاي الهي و اخلاقي نقش تاثير گذارتري را داشته باشد . بنابراين جوهره فعاليت و پژوهش ما در اين عرصه ، سياست علمي بومي بر اساس اصول اسلامي است تا بتوان از ره گذر نقد و تحليل محتواي نظريه ها و تئوريها موجود در حوزه سياست با فصل الخطاب قرار دادن روشهاي جديد و تازه نظريه پردازي آغاز گر حركت جديدي در بسط و تحكيم علوم انساني بومي باشيم . چرا كه بر اين باورم از طريق ديدگاه اسلامي ايراني امكان استناد به آن فراهم مي شود از اين منظر سياست اسلامي ، شرح و تحليل ديدگاهها ي غير بومي را در الويت خود نداشته و بجاي آن نقد هوشمندانه و راهگشا را كه به ارايه نظريه اي بديل منتهي مي شود را دنبال مي كند.

سياست اسلامي به دنبال كاربردي كردن دانش سياسي است تا هم مسائل جاري سياسي را در عرصه داخلي و بين المللي مورد توجه قرار دهد و هم ضمن ورود به حوزه عملي سياست ، امكان حضور فعالانه را براي محققان ، اساتيد محترم دانشگاههاو حوزويان فراهم آورد تا براي مسائل سياسي ، راه حل هاي بومي ارائه كنند . تبيين ظرفيت فقه اسلامي براي تحول در علوم انساني ، الگوي پيشرفت در نظام سياسي مدينه النبي ، ساختار يابي قدرت سياسي، فرآيند قرآني تحقق سبك زندگي سياسي در اسلام از جمله اهداف موضوعي فصلنامه است .بر اين باوريم در فلسفه سياسي اسلامي به گونه اي متفاوت از غرب به مقوله سياست نگريسته مي شود .

در باب حكمت عملي و تدبير منزل بطور مستوفي در تعليمات اسلام دستوراتي وجود دارد . مستند وبراساس حكمت عملي اسلامي ، نخست قرآن مجيد و سپس اخبار و روايات و سيره معصومين عليهم السلام . بنابراين اسلام داراي نظام سياسي خاصي است و هيچگاه حيات معنوي آن فارغ از سياست نبوده است چرا كه : اسلام در مقايسه با ديگر اديان تنها يك دين نيست بلكه نظام دولتي نيز بوده و نظريه سياسي و حقوقي آن به اشكال مختلف اجراء گرديده است .

رويكرد ما به بشريت ، معنويت و جهان بيني تفاوت هاي بنيادين با نظام مردم سالاري غربي دارد . دموكراسي غربي كه نوعي مردمسالاري برآمده از قرائت ليبرالي است با چالشها و ناهمخواني در شعارها و كاركردها مواجه است اين ناهمخواني و تناقص بر گرفته از ضعف معرفت شناسي فلسفه غربي است كه جوهره و ماهيت آن استبداد و خود راي است . نظام ولايت فقيه در جمهوري اسلامي به دليل برخورداري از مشروعيت الهي ديني و بر اساس ادله روايي به عنوان نايب عام امام معصوم عليه السلام منصوب شده است تحليل ظرفيت نظريه ولايت فقيه در حوزه كارآمدي سياسي يكي ديگر از اهداف تبيني فصلنامه سياست اسلامي است، چرا كه غفلت از اين اصل سياسي  تكرار آسيب هاي مشروطيت در انقلاب اسلامي است 

انديشه هاي اسلامي ، شيعي و عدالت طلبي ، لايه دوم انقلاب اسلامي است چرا كه انقلاب اسلامي ، در وهله نخست مرهون انديشه فلسفي امام خميني (ره) است  به تعبير حكيمانه مقام معظم رهبري  مكتب فلسفي صدرالمتالهين همچون همه فلسفه ها در محدوده مليت و جغرافيا نمي گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است در فلسفه سياسي او فاخرترين عناصر معرفت ديني عقل منطق شهود عرفاني و وحي قرآني آمده است بنابراين فلسفه صدرايي ، ذوق و عقل بر پايه شرع است و بشريت معاصر با سرخورده گي از تمدن غربي اومانيستي و سرمايه داري به دنبال شيخ انصاري ها ، ملاصدراها ، امام خميني ره و امام خامنه اي مدظله العالي است.

گونه شناسي فلسفه سياسي اعم از مشاء ، اشراق و متعاليه ، اهميت متعاليه ، نظام مندي ، نو آوري و اهميت آن ، تاثير حكمت متعاليه به نظريه ولايت فقيه و انقلاب اسلامي از جمله بحث هايي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد دستاورد بزرگ انقلاب اسلامي براي ما آزادي از سيطره گفتمان ها ي موسوم غرب در حوزه تفكر و عمل سياسي است.به قول يكي از محققين ضرورت ها صورت بندي پست مدرنيسم نيست ، بلكه صورت بندي پسا غربگرايي و پسا سكولاريسم است.چرا كه با پيروزي انقلاب اسلامي نقطه عطفي براي ايجاد تمدن ناب اسلامي پديد آمد و اين دگرگوني فضاي مناسبي براي تمدن سازي ديني فراهم كرده است.

اگر الزامات و پيش نيازهاي تمدن سازي ديني را به عنوان يك اصل راهبردي بپذيريم و به نوعي با تحول در نظام طراحي و برنامه ريزي و با پرهيز از بخشي نگري و جزيي نگري به ابعاد توسعه توجه اساسي داشته باشيم الگوي پيشرفت اسلامي –ايراني مهيا مي شود چرا كه مدل سازي و الگوسازي كار نخبگان دانشگاهي و حوزوي ماست و اگر اين مهم با تاريخ ، هويت ملي ، منابع و ظرفيت هاي طبيعي و انساني و همچنين با آرمانها و ارزشها ي ما ترسيم و تعيين شود حركت عمومي كشور به سوي پيشرفت در بخش هاي مختلف شكل مي گيرد .

نقد جدي ما بر نظام هاي رايج سياسي دنيا به منطقي بر مي گردد كه دنياي معاصر آن را در گذشته و حال تجربه كرده است چرا كه نظام كاپيتالستي و ماركسيستي هر دو مبتني بر اصالت انسان بوده كه يكي مالكيت خصوصي و ديگري مالكيت اشتراكي را دنبال كرده است . فروپاشي اتحاد جماهر شوروي سابق مهر تاييدي بر ناكارآمدي آموزه هاي ماركسيستي است. و كاپيتاليسم نيز از ناسازگاريهاي دروني مبتني بر اصالت سود، لذت وفايده در قالب اباحي گري و ليبراليسم لجام گسيخته  بوده كه موج جديد اعتراضات وال استريت آغازي دوباره بر وجود بيكاري ،نابرابري و فقر است.

نتيجه اينكه فصلنامه سياست اسلامي به دنبال معرفي و نقد انديشه ها ، گفتمان سازي توليد دانش بومي با رويكردي تحليلي ،نقادانه و خلاقانه است . سياست اسلامي با رسالت پژوهشي خود مي كوشد در راستاي ارتقاي معرفت سياسي حوزه هاي نوين نظريه پردازي را ترسيم نمايد طرح مسائل و مباحث اساسي پيرامون ساحت ها و حيطه هاي انديشه سياسي، ايجاد زمينه ها و نشر گسترش يافته هاي پژوهش در حوزه سياست اسلامي،  شناسايي بسترهاي مناسب براي كاربست يافته هاي پژوهش در حوزه سياست اسلامي، ترغيب پژوهشگران براي انجام پژوهش در حوزه سياست اسلامي ، بررسي و تبين ديدگاهها ، مكاتب و نظريه ها در حوزه علوم سياسي و تبين مدل بومي از جوهره سياست از اهداف اصلي دست اندركاران فصلنامه سياست اسلامي است.

بر اين عقيده ايم كه بخش عمده اي از علوم سياسي رايج در جامعه ما بدون شك علوم وارداتي است كه از فرهنگ و مباني غير اسلامي و نوعا غربي و سكولار   و با مسائل راهكارهاي غربي عجين شده است هر چند تلاشهاي صورت گرفته در سالهاي اخير در راستاي بومي سازي آن قابل تحسين است اما اين اندك هنوز نتوانسته خود را از تارو پود رويكردها ي مادي گرايانه پوزيتيويستي رها سازد در پايان دست همه محققين ، پژوهشگران و اساتيد محترم را براي همكاري و چاپ و نشر مقالات علمي ، پژوهشي و مصاحبه به گرمي مي فشاريم.


  • چهارشنبه 21 خرداد 1393-22:56

    عرشیا کجه جا بیمویی ندوندی که صادقی و ابراهیمی خله برارنه!

    • چهارشنبه 21 خرداد 1393-14:13

      ... هم نشريه سياسي رو به چاپ رسونده

      • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 2 1
        چهارشنبه 21 خرداد 1393-8:20

        باسلام ...اگه این مطلب و اقای صادقی نمیزد باید به او خرده میگرفتیم مگه نه این بود که تریبون ها رو از نخبگان گرفتیم الان در خارج از کشور نا خود اگاه مغرضانه سخن میگویند .

        • چهارشنبه 21 خرداد 1393-7:16

          خاک تو سرت... مبلغ ابراهیمی شدی

          • چهارشنبه 21 خرداد 1393-7:8

            ناپرهيزي مازند نومه !!؟؟
            چشي بيه چشي بيه مازندنومه اين مطلب ره كارهاكرده

            • کافه کتابپاسخ به این دیدگاه 2 0
              چهارشنبه 21 خرداد 1393-0:50

              بسی خوشحال شدیم

              • سه شنبه 20 خرداد 1393-19:13

                خله خش بموعه

                • سه شنبه 20 خرداد 1393-15:56

                  دکتررابه چند دلیل دوست دارم1سادگی وبی الایش بودنش2مردمی بودن وبی ریا بودنش3قلب پاک ومهربان4صلابت درمواضع وحرکتهای سیاسیش5اارمانگرایی ورنگ عوض نکردنش5.....اقای ابراهیمی معاون سابق استاندار واقعا جوانمرد بود دست خیلیهارا گرفت هرچند عده ای تلاش کردند تا پایش رابگیرند واورا زمین بزنند امااو مرد بود /کجاست ان نطقهای دلنشینت/کجاست ان مردانگی وصفای روستایی بودنت/یادش بخیر مردی که رکورددار ملاقاتهای عمومی در دیداربا مردم در پست معاونت سیاسی بود/هادی جان دوستت دارم ............دوستدارت سید

                • قادری سیدرضاپاسخ به این دیدگاه 5 14
                  سه شنبه 20 خرداد 1393-15:6

                  به برادر عزیز وفرهیخته مان اقای دکتر ابراهیمی عزیزتبریک عرض میکنیم.انصافا اقاهادی مرد شریف ودوست داشتنی است.چهره صبور.زجرکشیده وانقلابی که هیچ وقت خودش رانباخت دربرابر بداخلاقیهای سیاسی عناصردونپایه وفرصت طلب همیشه سکوت کرد.به امید اینکه این حرکت علمی اغاز خوبی برای فعالیتهای این مرد دوست داشتنی باشد


                ©2013 APG.ir