تعداد بازدید: 3206

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 2 تير 1393-7:26

مجالس ترحیم: ضد تولید، ضد فرهنگ

علي رغم اينكه در آموزه هاي ديني توصيه شده است از خانه فرد متوفي تا سه روز دودي بلند نشود يا حداكثر سه روز براي متوفي اقامه عزا شود، اما عرف ما كاملاً مغاير آموزه هاي ديني عمل مي كند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، ایرج نیازآذری: جامعه به شدت عرفي ايراني چنان به مستحبات و خرده فرهنگ ها گره خورده است كه در بسياري از امور با آموزه هاي ديني فاصله مي گيرد.

خيلي از برنامه هاي آييني و مناسبتی اولويت اصلي شارع مقدس اسلام نيست، بلكه تاكيد شرع مقدس انور بر انجام واجبات و ترك محرمات است، چه آنکه در رساله عمليه مجتهدان و مراجع عظام چگونگي انجام تكاليف ديني هر فرد مسلمان و در كتب ادعيه و زيارات تعاليم مذهبي و چگونگي حفظ شعائر وبه خصوص وظايف اجتماعي مسلمانان انشا و ابلاغ شده است.

آنچه كه امروزه در جامعه مسلمين مي گذرد با تعاليم و آموزه هاي ديني تفاوت معناداري دارد و در طول تاريخ خرافات، تحريف و انحرافات مانع از اجراي صحيح امور ديني و مذهبي شده است.

با اين مقدمه كوتاه مي خواهم درباره يكي از آئين هاي پرهزينه و غير ضرور در جامعه مطلبي بنگارم و آن موضوع «مجالس ترحيم اموات» است! علي رغم اينكه در آموزه هاي ديني توصيه شده است از خانه فرد متوفي تا سه روز دودي بلند نشود يا حداكثر سه روز براي متوفي اقامه عزا شود، اما عرف ما كاملاً مغاير آموزه هاي ديني عمل مي كند.

هزينه هاي سنگين ناهاردهي در مجالس ترحيم، برگزاري مراسم متعدد در ساعات كاري(صبح) و خرج ساير هزينه هاي غير ضرور به يك آسيب فرهنگي و اجتماعي تبديل شده است و براي خانواده و بازماندگان معزّی دردسر جدیدی علاوه مصیبت وارده ايجاد مي كند؛ حال آنکه رسیدگی شرعی به اموال متوفی و ادای تکالیف شرعی پس از دفن میت مثل نماز،روزه وتعهدات متوفی تاکید و اولویت شارع مقدس است.

خوشبختانه در برخي محلات كليه مراسم ترحيم در عصرها انجام مي شود، اما همچنان خيلي از محلات و شهرها نتوانستند در اين خصوص تجديد نظر نمايند و قدرت تصميم گيري ندارند و عزمی عمومی نیاز هست تا این مسئله اصلاح شود.

متاسفانه بارها مشاهده شده است خانواده هاي كه صغيرهم داشته اند، به جبر عرف مجبورشدند بخشي از دارايي اندك شان را هم صرف پذيرايي مجالس ترحيم کرده، يا براي اينكه آبروداري كنند به قرض و وام افتاده اند.

شایسته است هموطنان خیر اندیش درصورت برخورداری وتوانایی مالی هزينه هاي برگزاري اینگونه مراسم را به نيابت از اموات صرف امور خيريه، فعاليت هاي آموزشي و فرهنگي يا ازدواج جوانان نيازمند کنند و همگان تلاش کنند تا چشم هم چشمی های کاذب در برگزاری مراسم های پر زرق و برق و غیر واجب کاهش یابد.

از ديگر آسيب هاي مجالس ترحیم و ولیمه در نوبت صبح كاهش و کسرساعت کاری كاركنان ادارات دولتي است.ملاحظه فرماييد مثلاً يكي از بستگان كارمندي به رحمت خدا مي رود. متأسفانه در آن روز كل اداره تحت شعاع مراسم ختم مذكور قرار مي گيرد. اگر به مراسم نروند براي كارمند بد مي شود يا اگر به مراسم بروند اداره تعطيل مي شود و ارباب رجوع سرگردان خواهد شد، در صورتي كه اگر مراسم در عصرها برگزار شود اين گونه نگراني ها به وجود نمي آيد.

سال فرهنگ و اقتصاد فرصت مغتنمي است تا شوراي فرهنگ عمومي با عارضه یابی و مطالعه برخي رفتارهاي نادرست فرهنگی و اجتماعي كه هيچ تناسبي با آموزه هاي ديني و مذهبي ندارد نسبت به اصلاح رويه ها و رفتارهاي نادرست بومي و عرفي اقدام کند. رفتارهايي كه بعضاً ماهيت ضد توليد دارند و كاهنده جريان کار و خدمت هستند.

صاحب اين قلم از همكاران فرهیخته رسانه اي، خطبا و فعالان فرهنگي و مذهبي درخواست مي کند در صورت موافقت با پيشنهاد نگارنده، نسبت به اشاعه آن اقدام کنند و برگزاري مجالس ترحيم و ولیمه در عصرها وغیرساعت اداری را ترويج کنند.


  • رفيعي ازبابلپاسخ به این دیدگاه
    شنبه 7 تير 1393-10:14

    ايرج عزيزجنابعالي براي چندمين مراسم سالگرد ابوي محترمتان وديگربستگان جه كاركرديدمردم همان كارراميكنندنكندشماخودتان راجنس برترميدانيدكه براي امواتتان مراسم ناهاروشام دهي ميگيريدبقيه مردم عصرها بگيرندمصداق عالم بي ....

    • جمعه 6 تير 1393-10:53

      سلام جناب آقای ایرج عزیزمقاله فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی خوبی نوشتیدوبنده با شما موافق هستم اما علماگفته اند که :(الناس بدین ملکهم)مردم به مسلک حاکمانشان هستند. این نوع فرهنگ سازی باید از بالا اعمال شود ولی متاسفانه گروهی از آقایون از این فرهنگ هزینه بر منتفع هستند و نه تنها خواهان اصلاح آن نیستند بلکه خودم به رای العین دیدم که حتی مروج آن هستند و به مزمت افرادی می پردازند که خواهان اصلاح آن می باشند

      • جمعه 6 تير 1393-8:40

        بهترین روش برای کمک به بیکاران، شنیدن راه کارها در نحوه تصویب و اجرای بودجه سالانه مجلس (هزینه، توزیع پول و وام) است؛ نه این که در اتاق های بسته مانند شورای برنامه ریزی تصمیم گرفته شود.

        • پنجشنبه 5 تير 1393-23:47

          بعضی ها برای کم کردن آلام مالی خانواده متوفیان، کمک های نقدی یا غیرنقدی می کنند.

          • پنجشنبه 5 تير 1393-9:44

            ...بهترین کار این است که رطب خوران منع رطب نکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            • کیست رطب خورده ؟پاسخ به این دیدگاه 2 0
              جمعه 6 تير 1393-20:49

              صاحب عزا یا مهمانان و تسلی دهندگان ؟کدام یک ؟

            • سه شنبه 3 تير 1393-11:9

              بادرود خدمت جناب اقای نیاز بنده با فرهنگ سازی در منطقه دودانگه از روستای خودم شروع کردم به فرهنگ سازی که مراسم سوم رو لغو کردیم الان هم اکثر روستاها دارند همین کار رو میکنند . در این امر علمای و روحانیون میتوانند نقش خوبی ایفا کنند اما نمی دونم چرا این فرهنگ و ترویج نمی کنند؟ بنده در کنارک از تریبون نماز جمعه شنیدم که امام جمعه فرمودند که مردم از خرجهای اضافی پرهیز کنند که الحمدلله تمام مردم استقبال کردند

              • سه شنبه 3 تير 1393-10:19

                رطب خورده....................

                • بهمن کلبادیپاسخ به این دیدگاه 3 0
                  سه شنبه 3 تير 1393-2:33

                  سالیان ساله که این موضوع فکرمنومشغول کرده .جز این چیزی بفکرم نرسیده که این کار ابلهان است تا مفلسان جامعه در امان باشنند . یعنی با هیاهو وراه انداختن اتش و دم دود دمی به خمره بزنندوشکمی از عزا در بیارن .حالا چه برسر خانواده عرادار میاد مهم نیست یعنی دیگر کسی نیست همه میزارند و میرن. بدبخت خانواده متوفا

                  • دوشنبه 2 تير 1393-16:2

                    اقای نیازشما برای جوانانی که الان زنده هستندوازشدت بیکاری دارند می میرندبرنامه ریزی داشته باشید!!!!!!!!!!!!!با مرده ها کاری نداشته باشید!!!!!!!!!!رسالت شما وبرادرشما چیزدیگراست نه این مقاله ها

                    • گره این مشکل چگونه باز می شود ؟پاسخ به این دیدگاه 8 1
                      دوشنبه 2 تير 1393-9:23

                      فقط به کمک مراجع تقلید این کار ممکن است !
                      کفن چگونه مختصر شد؟ اگر دستوری تمی بود شاید که امروز قالی های ابریشمی به جایش خرج می شد . بگذریم که ده ها ملیون تومان هم امرور گاهی فقط برای مکان قبر خرج می شود . امیدوارم که دستور حکمت آمیز کفَن در اسلام ، الهام بخش مراجع ذیصلاح باشد تا به این افراط و تفریط خاتمه داده شود .

                      • دوشنبه 2 تير 1393-9:21

                        درود بر شما جناب نیاز! ایرادات زیادی در نحوه انتخاب کلمات و ترکیب آن در جمله بندی و تناقضات جدی در جملات استفاده شده وجود دارد که به نحوی ناقض اثبات شی میشود!!
                        ولی به زبان ساده میشود فهمید منظورتان کاهش هزینه در مراسم های مختلف و تغییر ساعت این برنامه از صبح به عصر به خاطر صرفه جویی در وقت اداری و سرگردان نشدن ارباب رجوع می باشد!
                        خود شما که کارمند دانشگاه مازندران هستید چقدر به نوشته خودتان اعتقاد دارید؟! با سپاس

                        • دوشنبه 2 تير 1393-7:36

                          اي خدا از دهنت بشنوه عمو ايرج ما تو يك شركت توليدي بزرگ كار مي كنيم كه متاسفانه اين فرهنگ حاكمه كه بايد اصلاح بشه .


                          ©2013 APG.ir