تعداد بازدید: 2834

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 12 تير 1393-0:50

ضرورت تمرین گفتگو بین شهروندان و مسوولان

مسوولی که ظرفیت و تحمل شنیدن یک انتقاد ساده شهروندی را ندارد و خیلی زود از کوره در می رود، نمی تواند برنامه ها و طرح های خود را اجرا کند.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری: به واسطه حضور در دفتر نماینده مجلس با اقشار مختلف جامعه در ارتباط هستم. علاوه بر برنامه هایی که توسط ادارات یا شوراها برنامه ریزی می شود، خودم طرح های ارتباطی و تعاملی با هدف هم اندیشی اجرا می کنم.

هدف اصلی طرح های تعاملی معطوف به توسعه شهرستان بابل و در ارتباط با حل مشکلات بخش های مختلف جامعه است.

ویژگی های رفتاری جامعه در مواجهه با یکدیگر در طرح مسائل یا چگونگی گفت و شنود جمعی از مردم پیرامون یک موضوع حکایت این قلم است.

ما در دفتر نماینده مجلس در حال فراهم سازی فضایی هستیم تا اقشار مختلف مردم مشکلات، انتظارات، نظرات یا انتقادات خود را به راحتی با مسوولان اجرایی در میان بگذارند.

علی رغم اینکه خیلی از مسوولان -چه دولتی چه نهادهای عمومی- از پاسخگویی طفره می روند، اما خود نماینده مجلس با فراخوان عمومی زمینه ارتباط با موکلانش را فراهم می کند تا بی واسطه برای طرح مسائل و مشکلات همفکری نمایند.

در این هفته، در کناربرنامه های پرحجم جاری دفتر حاج حسین نیازآذری، دو برنامه تعاملی از دیگر برنامه ها بیشتر مورد توجه قرار داشت. یکی نشست با مدیران مدارس شهرستان بابل و دیگری هم اندیشی با شورایاران و نمایندگان محلات شهر.

در این دو برنامه نماینده محترم فضای باز و آرامی را فراهم کرد تا کنشگران آموزشی و اجتماعی مسائل خود را براحتی مطرح کنند، اما شاهد بودیم برخی عزیزان حاضر در برنامه، تریبون را عرصه تاخت و تاز علیه یکدیگر قرار دادند.

اینکه چگونه از ظرفیت های ارتباطی و فرصت های عمومی استفاده کنیم، با چه ادبیاتی طرح مسئله کنیم و پاسخ مسوولان به اشکالات و انتظارات چگونه باشد به آموزش و تمرین و کار فرهنگی نیاز داریم.

اینکه یاد بگیریم خواسته های خود را درست و منطقی مطرح کنیم یا آنکه مسوولان با سعه صدر و گشاده رویی به درد دل های مردم گوش دهند از ضرورت های ارتباطی و تعاملی جامعه است؛ چه آنکه طرح انتقادی مشکلات و اشکالات به صورت محترمانه، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

مهارت های ارتباطی و تعاملی باید از فنی ترین و مهمترین مهارت های اجتماهی و فرهنگی جامعه به خصوص مدیران و مسوولان و به ویژه مقامات شهری و شهرداری باشد.

مسوولی که ظرفیت و تحمل شنیدن یک انتقاد ساده شهروندی را ندارد و خیلی زود از کوره در می رود، نمی تواند برنامه ها و طرح های خود را اجرا کند.

چگونگی مشارکت شهروندان در اجرای برنامه های شهری، باید یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش هر برنامه باشد.

 


  • جمعه 13 تير 1393-0:31

    بعضی مسوولین مامور کسانی هستند که آنها را کاشتند نه این که برای خدمت به مردم و اجرای صحیح ضابطه آمده باشند. برای همین رابطه بر ضابطه ترجیح می یابد و پارتی بازی مردم را ناراضی می کند.

    • جمعه 13 تير 1393-0:29

      بعضی مسوولین سیاسی کارند و به همه چشم می گویند و کارشان را هر گونه که می خواهند پیش می برند. برخی نیز دین دارند و با راست گویی یا به خودشان فشار می آورند یا دوام نمی آورد و او را بر می دارند.

      • جمعه 13 تير 1393-0:27

        مسوول کوره ای دو حالت دارد: 1- از او انتظار خلاف دارند و جز از کوره در رفتن او را رها نمی کنند.
        2- او فردی نالایق هست و از روی رانت قدرت گرفت و خود را ارباب همه می داند نه رعیتشان باشد.

        • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه
          جمعه 13 تير 1393-0:8

          خدایا شکرت و شکرت

          • پنجشنبه 12 تير 1393-22:27

            حرفی که می خواهم بزنم را خدا می داند هیچ سودی برایم ندارد.
            حاج حسین نیازآذری انسان بسیار شریفی است. خودم در جمع مدیران مدارس بابل بودم که یکی از مدیران مدارس حرف های بسیار زننده ای جلوی چشم حاج حسین به نماینده های بابل گفت و انتقاداتش بیشتر بوی توهین می داد تا انتقاد.
            اما حاج حسین کاملا به حرف هایش گوش داد و هیچ عکس العمل نامناسبی نشان ندادو بعدها هیچ مشکلی برای آن فرد پیش نیامد

            • پنجشنبه 12 تير 1393-17:5

              دو مفهوم عمده در این پروسه یکی منولوگ و دیگری دیالوگ با اهمیت است . برای اینکه این دو مفهوم تبیین گردد جا دارد به رفتار سازمانی اشاره ائی نمائیم . مشارکت مردم و برنامه های شهری از محصولات دنیای مدرن است بنا براین شایسته است که ذهنها را متوجه جامعه مدنی سازیم.
              درمطلب آقای نیاز که سنگینی بارتبلیغی آن منجر به محدودیت مقاله شد دو گروه یعنی مردم و آن دیگری مسئولین مورد نظر هستند که هریک از این دو گروه چنانچه به رفتار سازمانی واقف باشند بسیاری از مشکلات قابل حل به نظر می رسد . مردم با شاخصه های موجود رفتار طبیعی خودشان را دارند و متاسفانه این مسئولین هستند که آموزش رفتاری ندارند اصولا مسئولین فقط باید وسیله ائی جهت رسیدن مردم به اهدفشان باشند در این صورت مسئولین فقط و فقط خدمت گذارمردمند چرا که مردم آنان را در پستهائی می گمارند تا فقط مسائل و مشکلات آنان حل شود وهیچ شانی بیشتر از خدمت رسانی برای مسئولین اراده نمی شود . حال انصافا کدام طیف, رفتاری هنجار ارائه میدهد ؟ اکثریت مسئولین رفتاری مالکانه و ارباب مابانه ونا هنجاراز خود بروز می دهند و بیشتر( مونولوگ من ) هستند یعنی یکطرفه افاضه می نمایند و بیچاره مردمی که ظاهراَ صاحبان اصلی قلمداد می شوند ولیکن همواره مورد ستم واقع اند. تا زمانی که مسئولین استعداد درک شانیت خدمت به مردم را فرا نگیرند و نیاموزند که وظیفه آنان دیالوگ و گفتگوی مودبانه با مردم است انتظار مشارکت جز سر کیسه کردن مردم معنا نمی دهد . فقط کافیست که نهادهای مدنی به صورت گسترده ائی شکل بگیرد واز اینرو مسئولین آداب و تربیت و اخلاق مدنی را فرا بگیرند و به اصلاح ساختارمعیوب همت نمایند چرا که ازساختار معیوب و فرسوده برنامه های امید وار کننده ائی حاصل نخواهد شد در سایه اخلاق و تربیت مدنی است که مشارکت و برنامه ریزی معنا می دهد .

              • پنجشنبه 12 تير 1393-15:0

                با سلام خدمت آقای نیازآذری
                همیشه مطالب شما رادرسایت های مختلف می خوانم واز نظرات به جا ومناسب شما درفراگیری حرفه خبرنگاری بهره می برم.
                در جریان جشنواره ملی مطبوعات ،خبرگزاریها ورسانه های مجازی کانون پرورش فکری استان مازندران جزو کمیته اطلاع رسانی بودم .چندین بار برای مصاحبه بابرادر جنابعالی با شما ماس گرفتم .سوالات را به دفترمجمع نمایندگان تحویل دادم .درآخر نیز پاسخی دریافت نکردم .بد نیست اندگی هم خود مان پاسخگویی به دیگران را بیاموزیم :موفق وسلامت باشید:نداکلایی


                ©2013 APG.ir