تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

شنبه 6 فروردين 1384-0:0

خانه‌های تاریخی ساری را به آتش می‌کشند

تهدید و تخریب خانه‌های تاریخی ساری بالا گرفته است.


 این روزها برخی مالکین خانه‌های تاریخی ساری هنگامی که از ارزشمندی خانه خود اطلاع کسب می‌کنند پیش از آن که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از راه برسند تا با ثبت خانه های آن ها در فهرست آثار ملی آنان را دچار دردسر کنند، آن را به آتش می‌کشند.
از جمله مواردی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با آن دست به گریبان است، تهدید خانه‌های تاریخی از سوی مالکین آنها است. این تهدیدها به حدی افزایش یافته است که برخی از این مالکین اقدام به آتش زدن خانه خود می‌کنند.
«منیرالله قلی‌پور»، مدیر دفتر بافت‌های تاریخی ‌سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران در این باره  گفت: «در میان خانه‌هایی که در بافت تاریخی شهر ساري قرار دارند، خانه‌های بسیار ارزشمندی به چشم می خوردند که مالکین آن ها اجازه تخریب این خانه ها را ندارند.نوسازی یا تخریب دیگر خانه‌های موجود در بافت تاریخی نیز با رعایت ضوابط طرح تفصیلی بافت تاریخی امکان پذیر است.»
وی در ادامه گفت: «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران تنها با ثبت خانه‌های تاریخی و ارزشمند می‌تواند جلوی تخریب آنها را بگیرد اما اتفاقی که می‌افتد آن است که هر خانه تاریخی و ارزشمند برای ثبت؛ نیازمند طی کردن مراحلي است مالکین این خانه‌ها نیز وقتی متوجه موضوع ثبت خانه‌شان و پیامدهای آن می‌شوند، اقدام به تخریب یا به آتش کشیدن آن می‌کنند.»
هم اکنون مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با پافشاری قصد نگه داشتن باقی مانده چهره بافت تاریخی ساری هستند، اما به علت عدم همکاری شهرداری این کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. از جمله این مشکلات دریافت جریمه توسط شهرداری‌ها به جای تخریب است که اجازه نوسازی در بافت را می‌دهد. (chn)


    ©2013 APG.ir