تعداد بازدید: 3323

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 19 مرداد 1393-7:24

ضعف رسانه ای دولت

چرا دولت روحانی رسانه ندارد؟

یکسال پس از روی کار آمدن دولت یازدهم می شود نتیجه گرفت که این دولت در مقایسه با دولت پیش از خود حتی از حمایت بی چون و چرای صدا و سیما نیز برخوردار نیست. در چنین شرایطی انفعال دولت در ایجاد نشریات همسو با خود نیز جای تعجب دارد.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، سیامک حبیبی: حالا که یکسال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گذشته است، قضاوت درباره آنچه در این بازه زمانی صورت گرفته و بررسی نقاط قوت و ضعف آن امکان پذیر تر است.

موارد متعددی در کارنامه یکساله دولت تدبیر وجود دارد که می شود آن را موضوع نقد و بررسی قرار داد؛ موضوعاتی نظیر سیاست خارجی، مذاکرات 5+1  ،عملکرد اقتصادی دولت و حتی موضوعات مربوط به مباحث فرهنگی موضوعات جذابی برای رسانه ها هستند، چرا که همگی از اهمیت بالایی برخوردارند.

یکی از نکاتی که هنوز در ارتباط با دولت به صورت یک ضعف باقی مانده، مساله ارتباط آن با رسانه ها و نوع انعکاس آن در رسانه های استانی است، به شکلی که بشود نام آن را بومی سازی رسانه ای کردن فعالیت های دولت در هر استان نامید.

یکسال پس از روی کار آمدن دولت یازدهم می شود نتیجه گرفت که این دولت در مقایسه با دولت پیش از خود حتی از حمایت بی چون و چرای صدا و سیما نیز برخوردار نیست. در چنین شرایطی انفعال دولت در ایجاد نشریات همسو با خود نیز جای تعجب دارد.

از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی فضای رسانه ای در ایران تا حد بسیار زیادی رو به گشایش رفته است. در فضای مجازی رسانه های پر شماری متولد شده اند و بازار نقد های آزادانه رونق گرفته است، اما این رسانه ها به طور کلی دو خصیصه بارز دارند:

1-اصلاح طلب هستند و به نظر می رسد با هزینه از دولت نوپای یازدهم اهداف جناحی خود را دنبال می کنند.

2-مهمترین بخش از فعالیت رسانه ای خود را به افشای حجم تخلفات دولت گذشته اختصاص داده اند و کمترین توجه را به آنچه دولت صورت داده اختصاص می دهند.

در هر دوحال نتیجه ای که می شود از این دو خصیصه گرفت این است که جیب  دولت در بخش رسانه ای اش پر نیست. پس از تعطیلی روزنامه آسمان که عنوان نخستین روزنامه اعتدالیون را یدک می کشید(آن هم تنها پس از انتشار یک شماره)دولت مدت هاست تمرکز خود را به دو روزنامه ایران(ارگان رسمی دولت) و شهروند( محصول دولت گذشته ) اختصاص داده است.

اگر چه بر خلاف عملکرد ضعیف در رسانه های مکتوب، دولت در رسانه های مجازی تا حدی وضع بهتری دارد، اما نمی شود انکار کرد که طرفداران رسانه های مکتوب در قیاس با طرفداران رسانه های مجازی (خصوصا در شهر ها و استان های کوچک و محروم)بیشتر است.

«پایگاه اجتماعی دولت» هنوز هم دغدغه بسیاری از کنشگران سیاسی ست که تا کنون موفق به حصول  توافقی برای روی آن نشده اند.

با این همه دولت یازدهم می توانست(هنوز هم دیر نشده است) از فرصت 24 خرداد و تمایل جامعه به خودش برای ایجاد یک پایگاه اجتماعی بهره کافی را ببرد، اما همانطور که می دانیم یکی از شروط اصلی برای تحقق چنین ظرفیتی ایجاد رسانه های طرفدار گفتمان دولت نظیر آنچه پس از دوم خرداد از سوی اصلاح طلبان صورت گرفته است.

برای این منظور رسانه های موجود در استان ها ظرفیت بکری هستند که دولت می تواند از آنها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.(امری که تاکنون گامی برای تحققش برداشته نشده است)

از سویی دیگر آنها باید به این نکته اساسی هم توجه کنند که بیان «حرف های عوام فهم» و نه عوام پسند تا چه اندازه می تواند در تسریع خواست دولت اثر گذار باشد.

بیانیه هفته گذشته چند رسانه مستقل که اتفاقا فصل مشترک فراوانی با دولت دارند مبنی بر عملکرد ضعیف دولت در ارتباط با رسانه ها خصوصا رسانه های مستقل، خبر از راه طولانی دولت در این زمینه دارد.

 


  • سه شنبه 21 مرداد 1393-0:7

    اکثریت قریب به اتفاق رسانه های نوشتاری و ماهواره ها که حامی دولتند. در ضمن صدا و سیما هم که رسما شده تریبون دولت.

    • دوشنبه 20 مرداد 1393-19:6

      جامعه ای که نخبگان در منزل خود منزوی هستند شما باید عرض اندام کنید. البته که نظر شایسته ای دادید!! شهرداری جای شما خیلی خالی است!!!

      • دوشنبه 20 مرداد 1393-14:14

        تحلیل وپیشنهاد سیامک عزیز را تاج سرمون میکنیم
        .........سپاس

        • دوشنبه 20 مرداد 1393-8:26

          در حالي اين مشكلات از سوي شما مطرح ميشود كه تا شهریورامسال دولت بر حسب گزارش بانک مرکزی، ۲۵۵ میلیارد دلار ارز دریافت کرده است که این رقم تا اسفند به ۲۸۰ میلیارد دلار می رسد. به زودی هم خودمان، هم نسل بعد و هم دنیا خواهد پرسید این کشور چه کرده است که ۲۸۰ میلیارد دلار منابع ارزی تثبیت شده و قوی داشته است، ولی روزگار و شاخص های رشد آن باید اینچنین باشد.يقينا و بدون تعصب بايد بپذيريم كه دولت در يكسال اخير نتوانسته انتظارات را براورده كند و ضعف ان بويژه در مازندران مشهود است.البته وزرات خارجه و بهداشت تا حدي اين ضعف را پوشش دادند ولي به هيچ وجه كافي و قانع كننده نيست.

          • دوشنبه 20 مرداد 1393-7:40

            اقاي حبيبي دولت شما (دامادي) كه رسانه(خجسته) دارد چه كار كرد؟ از دو هفته نامه تبديل به سالنامه شده!!
            آقاي حبيبي كاش مي نوشتي دولت قاليباف كه رسانه دارد چه كار كرده است؟؟؟

            • دوشنبه 20 مرداد 1393-8:28

              اگر دامادي هم مثل ديگر دوستان از رانت هاي مجلس و جيب دولت ستفاده ميكرد يقينا امروز روزنامه اي با صفحات رنگي را در پيشخوان دكه ها مشاهده ميكرديد.

              • دوشنبه 20 مرداد 1393-10:22

                يعني دامادي بودجه نداره و براي اينه كه دو هفته نامه خجسته سالي يكبار منتشر ميشه؟
                ...؟

                • دوشنبه 20 مرداد 1393-11:1

                  شما و مردم كه باور نميكنند ولي اين حقيقت ماجراست كه نماينده سالم و با تعهد شهرمان از سلامت مالي برخوردار است و شما با اندكي تحقيق متوجه ميشويد كه نبود بودجه لازم براي چاپ اين وضعيت را بوجود اورده است

                  • سه شنبه 21 مرداد 1393-9:33

                    1-جناب صادقي چرا نظرات من رو منعكس نمي كنيد؟ من 3نظر ديگر هم گذاشتم كه شما انعكاس نداديد
                    2-دوست عزيز قضيه اين بن هاي فروشگاه رفاه آقاي دامادي چيه كه به دور و برياش ميده؟ خود اقاي نگارنده مطلب هم استفاده كرده!!
                    3...

                    • سه شنبه 21 مرداد 1393-12:3

                      اقاي حسن اقا دامادي هيچ بني به كسي نداده اگر هست اسم و ادرس بفرماييد بنده تماس بگيرم تا بنده هم از اين بن ها بهرمند شوم.

            • دوشنبه 20 مرداد 1393-0:50

              مهمترین رسانه " عوام فهم " همان صدا و سیمای خودمان است که بعید است اشتیاقی برای رسانه دولت مستقر شدن داشته باشد!!
              ضمن آنکه علی الاصول شاید نیازی نباشد که دولت به " رسانه سازی " و " رسانه داری " بپردازد، همان مقدار که بستری برای فعالیت رسانه های آزاد و مستقل فراهم شود، به نظر کفایت میکند. اگر دولت از ظرفیت قانونی اش ( روابط عمومی ها) در برقراری ارتباط با جامعه تلاش کند ( که البته پای دولت در این مسیر میلنگد!) خودش جبران مافات میکند...
              ایضا پیشنهاد نویسنده مبنی بر استفاده از رسانه های استانی در جهت انتقال گفتمان و عملکرد دولت به جامعه هدفش در مختصات محدودتر(محلی) قطعا مفید خواهد بود اگر استقلال رسانه را مورد خدشه قرار ندهد.

              • مونا گودرزیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                يکشنبه 19 مرداد 1393-16:9

                روز خبر نگار بر شما و همکارانتان مبارک

                • استراتژی و تاکتیکپاسخ به این دیدگاه 1 1
                  يکشنبه 19 مرداد 1393-9:45

                  تاکتیک دولت یا همان کلید آقای روحانی تا کنون درست عمل کرده است .بی روزنامگی هم از تاکتیک های درست ایشان است ! استراتژی دولت اما ، هنوز ناروشن است . اگر این نقص برطرف نشود معنای آن این است که دروازه ای که باز شد ،پشت سردولت ناگهان بسته خواهد شد !!

                  • يکشنبه 19 مرداد 1393-23:36

                    سلام
                    همش شایعه بخور بخور مرتضوی مطرح میشه من امروز شایعه اختلاس در ...مازندران را شنیدم.

                    حتی با خبر شدم که بازرسان ویژه از ...کشور در ساری مستقر شدن. چرا این مسایل را پوشش نمی دهید.

                    موضوع مرتضوی را رسانه های کشوری می پردازن و خبرهای استان را پوشش دهید لطفا. تا ببینیم چه بر سر ما می اید.

                    با تشکر

                  • جعفر قربان پورپاسخ به این دیدگاه 0 2
                    يکشنبه 19 مرداد 1393-7:42

                    با احترام ، باور دارم خبرنگاران ، رسانه ها و مطبوعات متعهد و متخصص ، چشمهای بینا ، گوشهای شنوا ، پیگیر کارها ، دلسوز جامعه ، مورد اعتماد نظام ومردم و مددکار مسئولین هستند . برای این عزیزان ، توفیق در انجام رسالت مطبوعاتی در حفاظت از ارزشهای انقلابی و اسلامی ، عدالت اطلاع رسانی آزاد برای معرفی ظرفیتهای واقعی علمی ، تخصصی و تجربی نخبگان جامعه و رواج شایسته سالاری ، انعکاس نقاط قوت و ضعف اداری ، اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی ، کشاورزی ، سیاسی ، ورزشی و ... برای کمک به پیشرفت و تعالی کشور بر اساس وجدان خبرنگاری و نگاه تیزبین رسانه ای آرزو دارم . جعفر قربان پور ، منتخب یونسکو در خاورمیانه ، کاندیدای مجلس هشتم و نهم و شورای شهر ساری ، کاندیدای ثبت نام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم در وزارت کشور

                    • يکشنبه 19 مرداد 1393-10:10

                      قربانپور عزيز چقدر اينطور كامنت ميدي اي بابا مديران شما را نمي خوان چرا چرا بسه اينطور خودت رامعرفي نكن بده


                    ©2013 APG.ir