تعداد بازدید: 4888

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 23 مرداد 1393-10:43

تولید، مهم ترین رکن اقتصاد مقاومتی/دشمن ذائقه ما را تغییر داده است

دو جلسه با محوریت اقتصاد مقاومتی در ساری/ اقتصاد مقاومتی باید در برابر تکان‌های اقتصادی مقاوم باشد / این طرح متکی بر ایمان و اراده است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضا شریعتی: ساعت 10 صبح پنج شنبه، سردار محمدرضا نقدی -رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور- و ابراهیم عزیزی -رییس سازمان بسیج سازندگی- در ساری حضور یافتند تا در جلسه ای که با حضور فعالان حوزه اقتصاد مقاومتی استان مازندران برگزار شد، به مشکلات موجود در این عرصه و راهکار های لازم جهت تحقق آن بپردازند.

در ابتدای نشست که در سالن آمفی تئاتر سپاه ثارالله ساری برگزار شد تعدادی از فعالان حوزه اقتصادی مازندران با اشاره به توانمندی های استان مازندران در حوزه های زنبورداری، پرورش ماهی و دام وطیور، عمده مشکلات این حوزه را برشمردند که سود بالای بانکی تا 22 درصد، نبود مدیریت فروش، نبود دلسوزی مسئولان و ندان مجوز در مواردی نظیر پرورش ماهی کپور در سدهای بتونی از آن جمله بود.

سردار نقدی پس از شنیدن سخنان تولید کنندگان پشت تریبون رفت و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، مهم ترین رکن اقتصاد مقاومتی را تولید دانست.

وی رکود و تورم را دو درد اصلی جامعه دانست که درمان هر یک از این دردها اثر معکوس بر دیگری می گذارد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور افزایش تولید به گونه ای که نقدینگی لازم نباشد را عامل رهایی از رکود دانست و راه حل آن را استفاده از ظرفیت های خوابیده در کشور اعلام کرد.

نقدی با اشاره به اردوگاه های بلااستفاده در کشور به چند نمونه از کاربرد از این اردوگاه ها در شهرهایی نظیر ارومیه در پرورش قارچ اشاره کرد و به دلیل تغییر دمایی اندک، آن را کم هزینه دانست.

وی دیگر استفاده از این اردوگاه ها را در پرورش طیور دانست و ابراز امیدواری کرد از این ظرفیت ها در سایر استان ها نیز استفاده شود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور تبلیغات، مکلف کردن به همکاری دستگاه های دولتی نظیر وزارت بهداشت و سازمان جهادکشاورزی، ایجاد تعاونی ها ،مذاکره با کارخانه ها و تاسیس سایت های اینترنتی فروش را از راه حل های موجود جهت برطرف شدن مشکلات موجود تولید کنندگان و تقویت اقتصادمقاومتی دانست.

نقدی با اشاره به طبیعت استان مازندران به فعالان اقتصادی پیشنهاد داد تا با حمایت بسیج مستضعفین در زمینه فرش مازندران ورود پیدا کنند..

وی سپس از سردار بابایی خواست تا با اشاره به شورای جهاد اقتصادی فعال در بسیج مشکلات فعالان حوزه اقتصادی را بر طرف کنند ودر صورت عدم موفقیت در استان این مشکلات برای حل شدن به سازمان مرکزی بسیج ارسال شود تا با وزارت خانه مربوطه مکاتبات لازم صورت گیرد.

*دشمن ذائقه های ما را تغییر داده است

ابراهیم عزیزی -رییس سازمان بسیج سازندگی کشور- در نشست خبری که از ساعت 11:50 دقیقه پنج شنبه در محل فرماندهی سپاه ساری برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی شاید تنها فرمول رسیدن به قله استوار اقتصادی باشد.

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور استقلال اقتصادی و رضایت قضایی را یکی از اهداف کلان نظام اسلامی و وظیفه همه دلسوزان تلقی کرد وافزود: اگر اقتصاد مقاومتی را اجرایی وعملیاتی کنیم، کار آفرینی، امید مندی و تحول در جامعه به وجود خواهد آمد.

وی با اعلام اینکه طرح اقتصاد مقاومتی از سال 89 توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد، اظهار داشت: بسیج و سپاه از سال 91 ورود به این عرصه را در دستور کار خود قرار داده اند و با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های قبل، باتجربه‌ترین دستگاه در عرصه اقتصاد مقاومتی بسیج است.

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور با اعلام اینکه عرصه‌های اقتصاد مقاومتی باید از تکیه گاه داخلی برخودار باشد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید در برابر تکان‌های اقتصادی مقاوم باشد.

وی مهم ترین خطر موجود در بخش اقتصاد مقاومتی را آنجا دانست که دشمن تا مرز تغییر ذائقه های ما پیش رفته است و ابراز امیدواری کرد تا با اتخاذ راهکاری از این تغییر ذائقه برگردیم.

این مسئول دیگر مشکل این حوزه را واردات بی رویه دانست وابراز امیدواری کرد تا با تعریف کالاهای اساسی و تولید آن، از روند واردات کاسته شود.

عزیزی با اشاره به نقش دولت در این روند گفت: دولت می‌تواند در امر اقتصاد مقاومتی به صورت میدانی ورود پیدا کند.

وی در خصوص سوال یکی از خبرنگاران که آیا مکاتباتی با دولت‌مردان درباره همکاری با اجرای اقتصاد مقاومتی انجام شده، گفت: مکاتبات زیادی با مسئولان دولتی در این زمینه انجام شده ولی نشستی در این زمینه نداشتیم و دولت در این زمینه همکاری مناسبی انجام نداده است.

این خبرنگار در ادامه پرسید: دولت کنونی بیشتر همکاری نکرد یا دولت قبل که عزیزی گفت: لطفا بگذارید بحث اقتصادی را سیاسی نکنیم.

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره میزان اعتبارات و تسهیلات در سال گذشته گفت: در سال 92 برای 23 هزار واحد تسهیلات تامین کردیم و در مازندران در سال 92 مبلغ 35 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم که در سال 93 این مبلغ در مازندران به 26 میلیارد تومان شد.

وی ادامه داد: البته این میزان اعتبار کاهش پیدا نکرده است، چرا که در سال 92 اقتصاد مقاومتی و اشتغال با هم تعریف شده اند، ولی در سال 93 این میزان اعتبار فقط برای اقتصاد مقاومتی است.

این مسئول درباره به‌کارگیری دانش‌آموزان در عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اقتصاد زیر پله ای ژاپن گفت:همین طرح عامل رشد ژاپن شده است و ما نیز باید از فرصت‌ها و قابلیت‌های زیادی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم، اما در این امر نیاز به فرهنگ‌سازی مناسب داریم.

عزیزی تقویت تولید داخل را مهم‌ترین راهکار کاهش چالش اقتصاد مقاومتی عنوان کرد واظهار داشت: اگر مجلس قوانین اقتصاد مقاومتی را اصلاح نکند و دولت برای حمایت از فعالان اقتصاد مقاومتی ورود نکند این طرح با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در خصوص طرح های موجود در زمینه گردشگردی گفت: ما آماده ایم در صورت همکاری دولت تفاهمنامه در این زمینه امضا کنیم، اگرچه برای حضور در حوزه اقتصاد مقاومتی مسئولیت مستقیمی در امر گردشگری نداریم و ورود ما در طرح سالم‌سازی دریا به دلیل نیاز که احساس شد انجام گرفت.

وی درباره سرنوشت اقتصاد مقاومتی در کشور که سوال خبرنگاری بود گفت: این طرح متکی بر ایمان و اراده است و در یک حرکت کاملا برنامه‌ریزی شده به فضل الهی به همه افق‌های خودش می‌‌رسد.



    ©2013 APG.ir