تعداد بازدید: 5652

توصیه به دیگران 1

شنبه 25 مرداد 1393-23:2

جایی برای نخبه ها

مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران: در درجه اول از مسئولان می خواهیم آستانه تحمل شان را بالا ببرند و خبرنگار را به هر بهانه ای به دادگاه نبرند، اما اگر به هر دلیلی کار به محکمه کشید، ما وعده می دهیم تیمی از وکیلان باتجربه را در اختیار رسانه ها و خبرنگاران قرار دهیم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سردبیر: زمستان 1391 با برپایی نخستین نشست مطبوعاتی دکتر احمد فاطمی، تاسیس یک سازمان مردم نهاد فعال در عرصه شناسایی و جذب نخبگان، رسانه ای شد: مجمع عالی نخبگان مازندران.

پیش تر نام بنیاد نخبگان کشور را که وابسته به نهاد ریاست جمهوری است ، شنیده بودیم، اما راه اندازی یک تشکیلات مردمی در این راستا، کم تر از دو سال پیش در بابل کلید خورد.

دکتر احمد فاطمی دارای درجه دکتری حقوق بین الملل، استاد دانشگاه، وکیل دعاوی و داوری های بین المللی و مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران است.

او با این که بابلی است اما می گوید: «تعصب ساری و بابل ندارم، ولی به دلیل مشغله کاری، شرط استقرار دفتر مرکزی را در بابل پذیرا شدم.»

این مدرس دانشگاه باور دارد نخبگان سهم مهمی در مدیریت کلان کشور دارند، لذا توجه به این قشر برای رشد و توسعه کشور ضروری است.

فاطمی بارها یادآور شده که نباید برای حمایت از نخبگان و هدایت ایده های برتر آنها در تجاری سازی، وابسته به کمک های دولتی باشیم، بلکه با راه اندازی سازمان های مردم نهاد می توان از فرار مغزها به خارج از کشور جلوگیری و آنان را برای ماندن در کشور و استفاده از ایده های آنها دلگرم کرد.

نبود بانک اطلاعاتی نخبگان به عنوان یک نقیصه اصلی برای جذب و ساماندهی این قشردر مازندران است. هم اکنون یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل از نخبگان و استعدادهای برتر دراستان در اختیار نیست، بنابراین مجمعی که دکتر فاطمی و همکارانش آن را تاسیس کرده اند، در درجه اول برای رسیدن به این هدف می کوشد.

* خبرنگاران مردم را از تصمیم های پوپولیستی دور نگه دارند

تجلیل از خبرنگارهای بابلی بهانه ای شد تا شنبه شب بیش از 40 خبرنگار این شهرستان، میهمان مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران باشند؛ مکان برنامه رستوران ملی بود که بارها دکتر فاطمی به خاطر گرمای بیش از حد سالن، مجبور به عذرخواهی شد.

ابتدا دکتر امانی -مسئول این تشکیلات در بابل- خیر مقدم گفت و در چند فراز مهم ترین فعالیت های ماه های گذشته مجمع را برشمرد.

او به مراسم تجلیل از معلمان برتر بابل، کتابت قرآن و پیگیری راه اندازی رصدخانه در مرزی کلا  اشاره کرد و گفت: 16 مهر ورزشکاران برتر بابل تجلیل و تا پایان سال نیز همایشی علمی در راستای شعار سال برپا خواهد شد.

در ادامه دکتر احمد فاطمی به جایگاه خبر و رسانه در جامعه اشاراتی کرد و گفت: چون حزب واقعی در کشور نداریم، بار تحزب روی دوش رسانه ها و خبرنگاران قرار گرفته است.

او با بیان این که اطلاعات مرز نمی شناسد، بنابراین خودمان باید حد و مرزی برای آن تعیین کنیم، این پرسش را مطرح کرد: چرا آستانه تحمل مدیران باید به حدی باشد که خبرها و نقدهای منصفانه خبرنگاران را تحمل نکنند و کار را به دادگاه بکشانند؟

فاطمی سپس توقعات خود را از رسانه ها این گونه اعلام کرد: خبرنگاران باید مردم را از تصمیم های پوپولیستی دور نگه دارند و سطح مطالبات و انتظارات افکار عمومی را ارتقا ببخشند!

مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران خیلی کوتاه سخن گفت و تریبون را به خبرنگاران داد تا پرسش های خود را مطرح کنند.

* از پوسته به محتوا

سردبیر مازندنومه که مهمان خبرنگاران بابلی بود، در این نشست گفت: در دوسالی که مجمع نخبگان تاسیس شده، بیشتر برنامه های شما معطوف به مراسم تجلیل و همایش شده است.

وی افزود: برگزاری همایش و تجلیل هر چند اقدامی مثبت تلقی می شود، کاری قشری و پوسته ای است و عمق ندارد.

علی صادقی از مجمع عالی نخبگان درخواست کرد از بابل خارج شوند و شعبات خود را در سراسر استان گسترش دهند.

در ادامه جلسه سایر خبرنگاران هم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و پرسش های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند و فاطمی نیز به پرسش ها پاسخ داد.



* نخبگی به معنای عام

سنگ بنا در هر کشوری سپردن کارها به مردم است و دولت فقط باید ناظر باشد.

مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران در این باره تصریح کرد: این سازمان مردم نهاد با هدایت برخی از مسئولان کشور شکل گرفت و هیئت امنای کشوری دارد.

وی با بیان این که مجمع عالی نخبگان با بنیاد ملی نخبگان تفاوت دارد، استدلال کرد: ما نخبه های عام را در نظر می گیریم و نه فقط نخبگان علمی را، چرا که ممکن است یک کشاورز نخبه هم داشته باشیم که در کارش خلاقیت دارد.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این که همایش های ما در راستای شناسایی نخبگان است، ادامه داد: تقویت کرسی های آزاداندیشی را هم در دستور کار داریم و هر هفته یک کرسی با حضور استادان دانشگاه برپا می شود.

فاطمی از افتتاح شعبه های مجمع در شهرهای مختلف از جمله ساری و قائم شهر و چند شهر دیگر خبر داد و تاکید کرد: هفته آینده در قائم شهر، مراسم تجلیل از نخبگان برتر کنکور برپا می شود.

وی با بیان این که علاوه بر شناسایی نخبه ها، نخبه پروری هم جزو اولویت های مجمع است، افزود: 12 کارگروه را در زمینه های مختلف، از جمله دانشگاهیان، روحانیان، ورزشکاران، فرهنگیان، فرهنگ و هنر، کشاورزان، مهندسان، دانش آموزان و... تعریف کرده ایم.

* با تیم وکلای مان به کمک خبرنگارها می آییم

در این مجمع، روش شناسایی  و جذب نخبه ها از طریق تبلیغات در رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و مجازی است.

مجمع عالی نخبگان مازندران تاکنون 2 هزار نخبه مازندرانی را شناسایی و برای 1600نفر نیز کارت عضویت صادر کرده است. برآورد اولیه مجمع نشان می دهد که در استان حدود 6 هزار نخبه در رشته های مختلف وجود داشته باشد. جالب این که صلاحیت نزدیک به 80 نفر که خودشان را نخبه معرفی کرده بودند، پس از بررسی رد شد!

نخبه ها پس از شناسایی و بررسی پرونده های شان، سطح بندی می شوند و گاهی نیز برای آن ها کلاس آموزشی برپا می شود.

کمک مالی به نخبه های نیازمند در دستور کار مجمع قرار دارد، نیز معرفی آنان به بنگاه های کاریابی.

 گاه مجمع اسپانسر همایش های علمی هم می شود. در نهایت نیز بانک اطلاعات نخبگان مازندران تهیه و به مسئولان ارائه می شود.

در ادامه پرسش  و پاسخ ها، فریبرز سیفی از نقش مجمع عالی نخبگان در حمایت قضایی از خبرنگارها سئوال کرد که دکتر فاطمی این گونه گفت:ما در درجه اول از مسئولان می خواهیم آستانه تحمل شان را بالا ببرند و خبرنگار را به هر بهانه ای به دادگاه نبرند، اما اگر به هر دلیلی کار به محکمه کشید، ما وعده می دهیم تیمی از وکیلان باتجربه را در اختیار رسانه ها و خبرنگاران قرار دهیم.

خبرنگاری از وضعیت رصدخانه مرزی کلای بابل پرسید و به این نکته اشاره کرد که امام جمعه منطقه، نخستین بار این موضوع را طرح کرد.

فاطمی ضمن تایید حرف این خبرنگار در پاسخ گفت: رصدخانه مرزی کلای بابل حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه دربردارد و در حال حاضر تنها مجمع عالی نخبگان پیگیر امور مربوط به احداث آن است.



*به دنبال هدف خاص سیاسی و اقتصادی نیستیم

مجمع عالی نخبگان مازندران تصمیم دارد نخبه های استان را از انزوا و عزلت برهاند و از سهم شان در نخبگی دفاع کند.

این ها حتی برای ورزشکاران نخبه هم ردیف بودجه تخصیص داده اند تا بتوانند بدون مشکلات مالی، در میادین ورزشی حاضر شوند.

بیش از 200 استاد دانشگاه عضو این مجمع شده اند که بخشی از هزینه ها نیز با پرداخت حق عضویت آن ها تامین می شود.

کمک های مردم و خیران و همین طور کمک های گاه و بیگاه مسئولان نیز راه های دیگر تامین بودجه مجمع عالی نخبگان مازندران است.

دکتر احمد فاطمی می گوید: ما این جا به دنبال هدف خاص سیاسی و اقتصادی نیستیم. ماموریت ما کشف و شناسایی و جذب نخبه به مفهوم عام آن و نیز نخبه پروری است.

 نشست به بخش تجلیل از خبرنگاران حاضر و صرف شام نزدیک شده بود و مدیر مجمع عالی نخبگان، جمله پایانی اش را این گونه بیان کرد: خبرنگاران طلایه داران عرصه اندیشه و فرهنگ هستند و ما تمایل داریم با شما همکاری نزدیکی داشته باشیم. ما دوست داریم رسانه ها در فضایی امن سخن بگویند و فضایی ایجاد شود که مردم ما اطلاعات شان را از رسانه های داخلی بگیرند و نه رسانه های بیگانه!


  • سه شنبه 28 مرداد 1393-17:59

    سلام به همه کاربران و مدیریت سایت پربیننده مازندنومه
    عزیزان بنده از نزدیک آشنای دفتر نخبگان ایشان هستم و واقعاً هم متاسفم چون تعدادی جوان بیکار در آنجا جم شده اند و همه آنها هم شکست خورده دوره قبل کاندیداتوری استاد فاطمی هستند و فقط در حال حاضر انتظار اشتغال را دارند همینو بس......
    حال اسم مجمع نخبگان مازندران فقط بازیچه دست این افراد شده است لذا بنده با توجه به شناخت از این مجمع اعلام میکنم شاید به تعداد انگشتان دست هم این مجمع نخبه ندارد اما تا دلت بخواد آدم سیاسیه سوخته دارد......
    در آخر فقط یک سوال از آقای فاطمی و کاربران آشنا به ایشان دارم آن هم این است که آقای فاطمی شما که این همه دلسوزید چرا مسئول دفتر و یا ستادتان بیکار است و منبع درآمدی ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ...

    • دوشنبه 27 مرداد 1393-10:40

      من در این جلسه حاضر بودم و اصلا این مجمع رنگ و بوی سیاسی ندارد. متاسفانه ما عادت کردیم الکی اعتراض کنیم و هی غر بزنیم. نباید هر اقدام مفیدی را به مسایل سیاسی نسبت داد. حالا کو تا انتخابات مجلس؟ تازه هر کس مختار است دست به هر گونه کاری بزند تا رای بیاورد. مگر این کار دکتر فاطمی خلاف قانون و شرع است؟ اگر برای ایشان جنبه تبلیغی هم داشته باشد مباح است. مهم مختوای اقدام ایشان است. لطفا موضع گیری کورکورانه نداشته باشیم.

      در ضمن از تنظیم عالی این گزارش که در نوع خود کم نظیر است و در مطبوعات و سایتهای استانی نمونه ان را نداریم و فقط در مازندنومه سراغ داریم تشکر میکنم.

      • دوشنبه 27 مرداد 1393-8:3

        مجمع به اصطلاح نخبگان نهادی کاملا پوپولیستی!تعجب نفرمائید کاملاپوپولیستی برای هدفی کاملاسیاسی می باشد. تنهاکاری این مجمع انجام نمی دهد امور مربوط به نخبگان است. وقتی با عنوان نخبگان برای رسیدن بقدرت استفاده ابزاری می شود چه انتظاری از سایرگروه های سیاسی داریم. آقای فاطمی با پوشش مجمع نخبگان فقط کارانتخاباتی می کند . لطفا سری به سایت این مجمع و سایت شخصی ایشان بزنید و ملاحظه برنامه ها و خبر های مشترک چیزی جز دم خروس را نشان نمی دهد. اینجا مجمع نخبگان نیست ستاد انتخاباتی آقای فاطمی می باشد. لطفابرای رسیدن به قدرت شفاف باشید وبا اعتبار شخصی خودتان استفاده کنید نه عنوان نخبکان.

        • نخبه ها کدام جمعیتند؟پاسخ به این دیدگاه
          يکشنبه 26 مرداد 1393-20:52

          اتحادیه اند ؟ گروه صنفی اند ؟ کدام حزب اند؟ کدام دسته از دانشمندان اند ؟ مخترعانند یا چیزی دیگر ؟ مدرسان دانشگاهی اند ؟ راستی اگر جمعیتی نظیر را در کشوری دیگر می شناسید برای استفاده از تجربیاتشان آن ها را به ملت معرفی کنید .با تشکر

          • جواب بابل ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 3
            يکشنبه 26 مرداد 1393-12:26

            واقعامتاسفم دکتراحمدفاطمی چندسال پیش دفاع کردعزیز سواد خودت را نگاه کن به کامنت خودت نگاه کن وغلطهای املایی رادرست کن

            • بابلی ریکاپاسخ به این دیدگاه 3 0
              يکشنبه 26 مرداد 1393-9:13

              فرمودید دنبال هدف خاص سیاسی و اقتصادی نیستسد اما بعید است شما مطمئنا به دنبال نماینده مجلس شدن هستید
              ضمنا آقای صادقی عزیز ایشان دکتر نیستند آیا مدرک دکترای ایشان را دیده اید؟؟من خود کارمند سازمان مرکزی د انشگاه آزاد هستم ایشان هنوز دفاع نکرده اند!!!

              • يکشنبه 26 مرداد 1393-8:21

                تشکردکترفاطمی به خاطرتیم وکیلان باتجربه ات برای خبرنگاران

                • يکشنبه 26 مرداد 1393-8:19

                  تشکرازدکترفاطمی که هرساله درروزخبرنگاربه فکرخبرنگاران است پیروزباشید


                  ©2013 APG.ir