تعداد بازدید: 2854

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 2 شهريور 1393-22:44

"اوجا" در مازندران ریشه می زند؟

نام جشنواره خانواده در پرده ابهام/یونسی: فراخوان بگذارید

نخستین جشنواره ملی فیلم زن و خانواده اردیبهشت ماه سال آینده در شهرستان ساری برگزار می‌شود.(گزارش+عکس)


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: نشست خبری اعضای شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی فیلم زن و خانواده با حضور تعدادی از سینماگران در سالن شماره دو استانداری مازندران برگزار شد.

مریم جمشیدی مدیرکل بانوان استانداری مازندران در این نشست گفت: نخستین جشنواره ملی فیلم زن و خانواده اردیبهشت ماه سال آینده در شهرستان ساری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره با نام "اوجا" برگزار می‌شود، افزود: اوجا نام درختی در مازندران است که نسل آن منقرض شده و شاید سایه سار بلندی نداشته باشد اما ریشه محکمی دارد. نام دیگر این درخت، درخت آهن است که از منظر محکم بودن این نام را گرفته است و تشبیهی برای خانواده است.

افسانه منادی -دبیر اجرایی این جشنواره- در سخنانی اظهار داشت: این جشنواره دارای دو بخش داستانی و مستند است.

وی با بیان اینکه انتخاب نام بومی به این معنا نیست که دامنه جشنواره، استانی باشد، تصریح کرد: خانواده، موضوعی ملی و فراملی است.

منادی با اشاره به اینکه اسمی را برای جشنواره انتخاب کردیم که با جغرافیای منطقه مرتبط باشد، ادامه داد: معنای ظاهری و باطنی این اسم، فراتر از مرز و استان است.

لاله اسکندری هم در این نشست گفت: هدف اصلی برگزارکنندگان این جشنواره، کشف چهره های مستعدی است که در سراسر کشور مشغول به کار هستند.

همایون اسعدیان در این نشست اظهار داشت: استانداری مازندران به عنوان یکی از متولیان اصلی شرایط اجتماعی و حرکت های فرهنگی، اجرای این جشنواره را بر عهده گرفته است.

وی افزود: در ایران عادت داریم بنشینیم و فکر کنیم که دولت باید کاری برای ما انجام دهد. چرا تجار به این فکر نمی‌افتند؟ مگر در دیگر نقاط دنیا، دولت‌ها هزینه جشنواره‌ها را می‌پردازند؟

اسعدیان یادآورشد: امیدواریم حرکتی که استانداری مازندران آغاز کرده به عنوان بستر سازی موضوع، این ذوق را ایجاد کند که تجار و بازرگانان از این برنامه ها حمایت کرده و تصور کنند که جزئی از وظایف فرهنگی‌شان است. البته ما به این نوع نگاه کردن به قضیه عادت نداریم.

این فیلم ساز با اشاره به اینکه همه جشنواره های دنیا تعریف دارند، گفت: تنها جشنواره بدون تعریف دنیا، جشنواره فیلم فجر است که در تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در جشنواره، طرح موضوع می‌شود، افزود: موضوع بررسی مجدد می شود تا شاید بتوان به راهکار جدیدی در نهاد خانواده رسید.

اسعدیان ادامه داد: سینماگر و فیلم ساز قرار نیست به عنوان جامعه شناس، پاسخگوی مسائل اجتماعی باشد. سینماگر هشدار می‌دهد و می‌تواند این نگرانی را برای دولتمردان و دانشگاهیان مطرح کند.

   وی درباره موضوع خیانت همسران در فیلم‎‌ها و سریال‌ها، خاطرنشان کرد: هرگاه درباره موضوعی بسیار صحبت می‌شود مطمئن باشید در لایه های زیرین جامعه، فعل و انفعالاتی در  حال صورت گرفتن است.

*فتح بابي براي آموزش هنري

مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: مريم جشميدي-مديركل بانوان استانداري مازندران-در جمع شوراي سياست گذاري جشنواره فيلم خانواده اظهار داشت:اين جشنواره با توجه به بستر مناسب در سال اقتصاد و فرهنگ برنامه اي براي نخستين بار در مازندران تحت عنوان جشنواره فيلم خانواده برگزار خواهد شد.

وي با بيان اينكه هدف از برگزاري اين جشنواره ارتقا سطح آگاهي جامعه با هدف بسط ارزش هاي والاي معنوي و تحكيم خانواده است، افزود: نگاه ارزشي و هنري به مازندران با توجه به پتانسيل هاي بالاي آن در اين جشنواره مورد توجه خواهد بود.

جمشيدي با اشاره به اينكه كارهاي ابتدايي اين جشنواره از بهمن ماه سال 92 با درايت استاندار مازندران و مجموعه معاونين استانداري آغاز شده است، افزود: اميدواريم كه اين جشنواره فتح بابي براي آموزش هنري و ارتقاي سطح فكري زنان مازندران و كشور باشد.

وي از رايزني با هنرمندان برجسته عرصه هنر براي پيشبرد امور و اجرايي شدن اين جشنواره خبر داد و اظهار داشت: اميدواريم كه اين جشنواره با سرمايه گذاري بخش خصوصي به شكل شايسته اي در استان برگزار شود.

جمشيدي گفت: كار اين جشنواره از امروز به شكل رسمي آغاز خواهد شد.

*كار فرهنگي مانند حريز بافي است

افسانه منادي-دبير اجرايي جشنواره در انجمن سينماي تجربي- هم در اين نشست با بيان اينكه كار فرهنگي مانند حريز بافي است كه دير بافته مي شود و دير هم جواب مي دهد.

وي با بيان اينكه براي رسيدن به يك كار ماندگار به همه استعدادهاي استان نيازمنديم افزود: اميدواريم تا با بكار گيري همه ظرفيت هاي استان جشنواره با حداقل امكانات و كاستي ها اجرا شود.

منادي گفت:در مازندران بانوان نقش ويژه اي در كاركرد اقتصادي خانواده و استان دارند كه جا دارد از اين استعدادها در اين جشنواره استفاده شود.

*با سخنراني نمي شود جشنواره برگزار كرد

عباسعلي ابراهيمي-مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران- در اين نشست با بيان اينكه برگزاري جشنواره بسيار خوب است افزود: اما بايد با آسيب شناسي همراه باشد.

وي گفت: ما جشنواره وارش را در استان چند سالي است كه برگزار مي كنيم و امسال هم در طي چند روز آينده فراخوانش به دو زبان منتشر خواهد شد كه هنرمندان در سطح فراملي به اين جشنواره دعوت خواهند شد.

ابراهيمي با بيان اينكه در دو سال قبل 862 اثر از فيلم هاي كوتاه 100ثانيه اي تا 45 دقيقه اي به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود، افزود: در هر حال صرفا با سخنراني يا كتابخواني نمي شود جشنواره برگزار كرد.

وي گفت: نفس اين عمل كه برگزاري جشنواره در مورد شخصيت زن است را مي پذيريم اما در مورد نام جشنواره به نظر مي رسد كه بايد تجديد نظر شود.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه بايد در خصوص عناوين جشنواره بيشتر تامل كرد، افزود: عجله اي براي سريع برگزار شدن و بين المللي شدن نبايد داشته باشيم، بلكه بايد جشنواره در حدي برگزار شود كه افكار عمومي پس از برگزاري آن اقناع شود.

وي در خصوص هزينه برگزاري جشنواره نيز ابراز داشت: همه كارهاي صفر تا صد ارشاد بر حسب دستوالعمل و محاسبات است، بنابر اين نبايد طوري عمل كرد كه داشته ها در مسير ديگري هزينه شود.

*جشنواره ی فیلم های آرشیوی نباشد

سينا دلشادي –رییس حوزه هنري مازندران- با بيان اينكه تعدد جشنواره ها در كشور بسيار است، افزود: آنچه كه باعث تمايز مي شود خلاقيت، نوآوري و بكر بودن موضوع و اثر است.

وي به ارسال فيلم هاي آرشيوي تنها با اندكي تغيير به دبيرخانه جشنواره ها اشاره كرد و گفت: اگر با اين گونه فيلم ها مواجه باشيم كار خاصي را انجام نداديم، اما اگر بتوانيم به واسطه اين جشنواره گروه هاي مختلفي را در حوزه زن و خانواده معرفي كنيم كه دوربين به دست بگيرند و اثر بسازند، موفق خواهيم بود.

دلشادي ابراز داشت: نظر شخصي بنده اين است كه براي هنرمندان مازندراني و نمايش زن مازندراني با محوريت سبك زندگي اسلامي بخش ويژه اي را در نظر بگيريم.

وي ادامه داد: نقش زن در بالندگي اقتصادي نيز مي تواند محور فيلم هاي جشنواره باشد.

* بايد بعضي واقعيات را بپذيريم.

همايون اسعديان-كارگردان و فيلم ساز سينماي كشور – نيز در اين نشست با بيان اينكه سخنان مسئول حوزه هنري بسيار خوب و ارزنده است، افزود: اين مصاديق در خصوص توليد فيلم هااست كه در آن قسمت حتما از اين نظرات استفاده خواهد شد.

وي ادامه داد: در خصوص اختصاص بخش ويژه به فيلم مازندران نيز ما همان جشنواره وارش را تقويت كنيم بهتر است، چرا كه قرار است اين جشنواره در سطح ملي برگزار شود و همه فيلم سازان مازندراني بايد بتوانند با فيلم سازان ديگر رقابت كنند.

اسعديان همچنين در پاسخ به بخشي از اظهار نظر مدير كل ارشاد اسلامي مازندران ابراز داشت: ما بايد بعضي واقعيات را بپذيريم.

وي ادامه داد: همين چند وقت قبل ما به همراه دو اتوبوس از هنرمندان به پاركي در ساري آمده بوديم كه ديدم بيش از چند هزار نفر از مردم براي ديدن هنرمندان و سخنراني آنها و يا عكس گرفتن با آنها در اين پارك جمع شده اند.

اين كارگران سينما و تلويزيون اظهار داشت: از يك طرف اين موضوع شادي دارد و از يك سو مايه تاسف است، چرا كه اين موضوع نشان مي دهد ما در كشور سرگرمي كمي داريم كه مردم با ديدن چند هنرمند شاد مي شوند اما همين كه بالاخره مردم مي آيند و به هنر و هنرمند ابراز علاقه مي كنند مايه دلگرمي است.

وي گفت: بالاخره قرار هم نيست همه هزينه ها را استانداري يا ارشاد پرداخت كند، بلكه بسيار از شركت هاي خصوصي در استان مازندران با ظرفيت بالاي اقتصادي حضور دارند كه مي توانند با تشويق در اين امر سرمايه گذاري كنند.

اسعديان ابراز داشت: مشكل ما اين است كه بسياري از شركت ها و واحدهاي تجاري و صنعتي توجيه فرهنگي نيستند وگرنه با هزينه بسيار كمتر از ساخت چند تله فيلم كوتاه كه در صدا و سيما ساخته مي شود مي توان اين جشنواره را برگزار كرد.

وي ادامه داد: اگر قرار است سه روز جشنواره اي برگزار شود كه همه شهرهاي استان را درگير خود كند و مردم را سرگرم سازد، امر بسيار مباركي است و جاي تقدير دارد.

ابراهيمي-مديركل ارشاد اسلامي مازندران-هم در واكنش به اين سخنان اظهار داشت: حرف بنده و شما يكي است اما بالاخره شايد زبان ما با شما متفاوت باشد.

وي گفت: بسياري از مردم براي ديدن يك سيرك ساعت ها در نوبت مي مانند و يك حيوان وقتي چند حركت مي كند مي خندند، بنا بر اين به همين راضي هستند. هنرمندان كه جاي خود دارند چرا كه مردم به هنر اين افراد اعتقاد دارند و از كنار آنها بودن شاد مي شوند.

این مسئول با بيان اينكه دين هم چيزي جز حزن و شادي در دستور كار ندارد، افزود: دين هيچ گاه دستور به مطلق شادی يا مطلق غم نمي دهد، بلكه بايد نوع نگاه را در هر دو مورد اصلاح كرد.

*برای نام جشنواره فراخوان بگذارید

محمدي-مديركل دفتر فني استانداري- با بيان اينكه بنده با خواندن متن دعوتنامه به اين جلسه برداشت ديگري داشتم، افزود: فكر مي كنم به جاي اسم (اوجا) اسامي بسيار بهتر و ريشه دار مازندراني وجود دارد كه مي تواند جايگزين شود .

عليرضا يونسي-معاون سياسي،امنيتي و اجتماعي استانداري مازندران-نيز در اين نشست با بيان اينكه بنده هم با نظر دوستان موافقم، افزود: خود بنده كتاب هاي زيادي مطالعه كرده ام و چند كتاب هم در خصوص مازندران نوشته ام اما با واژه اي به اسم اوجا روبرو نبوده ام.

وي ابراز داشت: واژه هاي بسيار با مسماتري در فرهنگ مازني وجود دارد كه مي توان آن را به مردم شناساند.

يونسي با بيان اينكه زبان هنر زبان همه انسان هاي حق طلب است، افزود:هنر پاك از جان پاك بر مي آيد و به همان اندازه كه صداقت و پاكي را مي تواند در آيينه درون خود منعكوس كند به همان اندازه هم مي تواند بر جان ها اثرگذار باشد.

وي ادامه داد: هنر عطر جان ما است و چه كسي است كه براي عطر جان خود هزينه نكند؟

معاون سياسي،امنيتي و اجتماعي استانداري مازندران با اشاره به گستردگي حوزه هنر ابراز داشت: به همين دليل است كه هر چه به او بدهيم كم داده ايم، چرا كه انسان با هنر است كه به سمت تعالي روح و جان حركت مي كند.

وي گفت: ميزان مطالبه انسان ها هم از هنر متفاوت است، چرا كه گاهي اين هنر مي تواند در دل و جان انساني اثر بگذارد و همين هنر ممكن است در فرد ديگري بي اثر باشد.

يونسي با بيان اينكه آمادگي داريم تا با همكاري فرمانداران نسبت به شناسايي سالن هاي سينما كه قابل نمايش فيلم هستند اقدام كنيم، افزود: سازمان هاي مردم نهاد نيز ظرفيت بسيار خوب ديگري است كه مي تواند در اين راستا به كمك بيايد.

وي به رويكرد دولت تدبير و اميد در راستاي حفظ كرامت و شان انساني افراد و جامعه هنري جامعه اشاره كرد و گفت: اسلام دين زندگي، آزادگي و حريت است و به همين دليل است كه تاكنون بدون تحريف باقي مانده است و دولت اعتدال نيز نگاهش به مقوله هنر و فرهنگ در همين راستا است.

معاون سياسي،امنيتي و اجتماعي استانداري مازندران افزود: بهتر است براي انتخاب نام اين جشنواره فراخواني انجام و در مهلت مقرر اسامي به دبيرخانه جشنواره ارسال شود.

يونسي همچنان گفت: دبيرخانه اين جشنواره به صورت منظم و دو هفته يكبار جلسات هماهنگي را برگزار كند.

لازم به ذكر است همايون اسعديان، لاله اسكندري، رضا كيانيان، فاطمه معتمد آريا، نادر مقدس، فرشته طائر پور، شاهرخي و افسانه منادي از اعضاي شوراي سياست گذاري جشنواره فيلم خانواده هستند.


  • صالحی .بابلپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 4 شهريور 1393-7:50

    جشنواره ای که نامش هنوز مشخص نیست چرا کنفرانس مطبوعاتی و جلسه شورای سیاستگذاری برگزار می کند ...

    • دوشنبه 3 شهريور 1393-22:43

      خانم جمشيدي ضمن خسته نباشيد اميدوارم در زمينه تعامل با زنان توانمند و فعالين اجتمايي و سياسي هم هنر خود ررا بروز دهيد زنان اين خطه چشم به تنها اداره حامي زنان در استان كه شما مديريت ان را بعهده داريد دارند اما تغييري در اين زمينه مشاهده نميكنند بنده به عنوان يك دوست و كسي كه سالها در حوزه زنان درد مشترك را با همه وجودت حس كرده از شما ميخواهم تا دير نشده به بازنگري. در حوزه زنان در استان اقدام فرماييد ارزو دارم ما زنان استان به نگرشهاي متفاوت ولي توسعه محورباهم فقط به پيشرفت زنان اين خطه بينديشيم

      • دوشنبه 3 شهريور 1393-22:20

        به به گل بود به سبزه نیز آراسته شد.جشنواره پشت جشنواره .خوب مسولین کم کاری خود را با برگزاری این جشنواره ها پنهان می کنند. خوب است جای استانداری وارشاد عوض شود .الان که استانداری شده متولی فرهنگ .مبارک است

        • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه
          دوشنبه 3 شهريور 1393-21:5

          سلام
          در صورت برگزاری جشنواره زن و خانواده یکی از مهم ترین اتفاقات فرهنگی و اجتماعی در مازندران رقم خواهد خورد به امید اینکه جشنواره فوق مثل بقیه تبدیل به یک کار روتین و انجام وظیفه صرفا کاری نشده و از خلاقیت و نیروهای متعهد و زنان فعال در عرصه های فرهنگی و هنری اجتماعی استفاده بهینه به عمل آید . امیدوارم به لطف خدا و تلاش مسئولان این سخنان ساحت عملی به خود بگیرد از پیش نهاد دهندگان و همچنین از جناب آقای یونسی که دستور فراخوان را صادر کرد تشکر می کنم

          • صبوری .ساریپاسخ به این دیدگاه
            دوشنبه 3 شهريور 1393-18:35

            یک سوال ؟جشنواره فیلم پروین اعتصامی که در تهران برگزار می شود چه تفاوتی با این جشنواره دارد ....لطفا این سایت را رویت کنید ...
            http://www.parvineff.ir/

            • خلیلی .بهشهرپاسخ به این دیدگاه
              دوشنبه 3 شهريور 1393-18:21

              بجای این همه رفتار نمایشی بهتر است جشنواره وارش تقویت شود که همچنا ن لنگش در هواست ...

              • دوشنبه 3 شهريور 1393-12:7

                نامهاي پيشنهادي:(زمين به معني زايش )-شاليزار-(اولي =جاييكه خزانه نشا هست )مهر-باغ -گل باغ-اسري يا هسري به معني اشك-مار يا مادر-ارمون به معني ارزو-نشا-صوايي به معني صبحدم-بني سربه معني صبح زود-روجا-مه يا ميا-ككي به معني فاخته مرغ كو كو(معني دارترين لغت براي جشنواره مي باشد


                ©2013 APG.ir