تعداد بازدید: 3257

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 9 شهريور 1393-21:35

فلاح: مردم را سرگردان نکنیم/ به سرمایه گذار شخصیت بدهیم

گزارش سومین جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی به ریاست استاندار مازندران


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز سومین جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی به ریاست استاندار در سالن شماره یک استانداری برگزار شد. روند این جلسه گفتمان محور بود که در ادامه بخش های مهمی از سخنان مطرح شده را می خوانید.

*سرمایه گذار باید احساس امنیت کند

غلامرضا عشریه-رئیس اتاق بازرگانی، کشاورزی و صنایع و معادن مازندران- در این نشست با بیان اینکه این جلسات در راستای تسهیل سرمایه گذاری در استان برگزار شده است، افزود: سرمایه گذار باید احساس امنیت داشته باشد تا بتواند در استان سرمایه گذاری کند.

وی گفت: تمام تلاش ها جهت توسعه سرمایه گذاری در استان است و مدیران دستگاه های مرتبط با امر سرمایه گذاری در این جلسه جهت گفتگو و ارائه راهکار حضور دارند.

*استانداری ستاد جذب سرمایه گذار تشکیل داد

محمود احمدی –مدیر کل امور اقتصادی و امور بین الملل استانداری مازندران- ابراز داشت: این جلسه در راستای بهبود فضای کسب و کار تشکیل شده است، زیرا یکی از موضوعاتی که به شدت فضای اقتصادی استان را تحت تاثیر قرار می دهد طولانی شدن روند اخذ مجوز برای سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه در بین 189 کشور دنیا ایران رتبه 152 و در بین شاخص های جزیی استان ها نیز مازندران رتبه 169 را داراست، افزود: این روند طولانی شدن اخذ مجوز سرمایه گذار را دلسرد خواهد کرد.

احمدی گفت: برای رفع مشکلات سرمایه‌گذار، ستادی در استانداری و دفتر امور اقتصادی تشکیل شده است که سرمایه گذار از این طریق می تواند تقاضای خود را مطرح و برای دریافت مجوز پیگیری کند.

* استعلامات، 15 روزه قابلیت پاسخگویی ندارد

علی نژاد –معاون سازمان محیط زیست استان- نیز در این جلسه با بیان اینکه همه استعلامات در مدت 15 روزی که قید شد، قابلیت پاسخگویی نخواهند داشت، افزود: بعضی از این استعلامات نیازمند استعلام از دستگاه های دیگر است.

وی گفت: در موضوع خروج از رکورد و کاهش تورم نباید تنها به دنبال کاهش زمان صدور مجوز بود بلکه باید دید همان افرادی که برای واحدهای خود مجوز دریافت کرده اند، چرا موفق به بهره برداری از پروژه نشدند؟

محمود احمدی –مدیر کل امور اقتصادی و امور بین الملل استانداری مازندران- در پاسخ این اظهار داشت: چرا یک متقاضی باید به دنبال این اداره و آن اداره باشد؟ 15 روز گذشته است، اما دستگاه متن قانون را برای بنده فرستاده است.

وی همچنین ابراز داشت: در راستای حمایت از سرمایه گذاری حتی مجلس هم حاضر است که در راستای بهبود فضای کسب و کار و حمایت از اقتصاد مقاومتی با ارائه لایحه بعضی از قوانین را اصلاح کند.

*سرعت دادن به قانون کار مسئولان است

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران-نیز در این نشست با بیان اینکه روند تسهیل سرمایه گذاری در استان های دیگر در حال اجراست و ما متاسفانه در این امر عقب مانده ایم افزود: مصوبه ای از دولت قبل وجود دارد که در آن قید شده استاندار کلیه اختیارات رئیس جمهور و هیات وزیران را داراست که در صورت نیاز این مصوبه را در دستور کار قرار می دهیم.

وی ابراز داشت: نباید برای طرح سرمایه گذاری، مردم را پشت در بگذاریم و پاسخ مشخصی نیز دریافت نکند.

استاندار مازندران گفت: قانون باید اعمال شود اما سرعت دادن به قانون کار ما مسئولان است.

*برخی شاخص ها هر روز در استان تکرار می شود

یخکشی –مدیرعامل آب منطقه ای استان مازندران-نیز در این نشست اظهار داشت: زمان معقول و منطقی برای پاسخگویی بستگی به نوع استعلام دارد و نمی توان مطلق نظر داد.

فلاح جلودار در پاسخ گفت: روند طولانی شدن انجام استعلامات سرمایه گذاری در استان را دچار چالش خواهد کرد .

وی ادامه داد: شاخص هایی تکراری وجود دارد که هر روز در استان دوباره تکرار می شود و هر زمان که به قسمتی رجوع می کنیم انگار مازندران نسبت به آن بیگانه است.

فلاح گفت: مدیران دستگاه های مرتبط حداقل بگویند چند وقت زمان برای پاسخگویی به استعلامات مد نظر است.

وی ادامه داد: البته بنده فکر کردم این مباحث قبلا در کارگروه بحث شده است اما ظاهرا اینگونه نبوده است، در صورتی که مدیر دستگاه باید در کارگروه مباحث را پیگیری کند و رویکرد باید به گونه ای باشد که به سمتی پیش رویم که سرعت پاسخگویی کاهش یابد.

*آمایش سرزمین مورد نظر قرار گیرد

دلاور بزرگ نیا-مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران-نیز در این نشست با بیان اینکه باید طرح آمایش سرزمینی مورد نظر قرار گیرد، افزود: باید به روند تهیه طرح آمایش سرزمینی سرعت بخشیم تا تکلیف سرمایه گذاری در بخش های مختلف در نقاط مختلف استان مشخص شود.

وی گفت: باید مناطق آمایش شود تا اگر سرمایه گذاری حاضر شد و برای استعلام و یا اصلا سرمایه گذاری در بخشی ورود پیدا کرد به او بگوییم که در کدام قسمت چه نوع سرمایه گذاری می تواند انجام دهد.

استاندار مازندران نیز در پاسخ، با بیان اینکه اصل این مطلب مورد قبول است و بحث آمایش سرزمین موضوع مهمی است که همه دستگاه ها هم باید آن را دنبال کنند، افزود: نباید به بهانه آمایش سرزمین دست روی دست گذاشت.

*تعیین مدت 15 روز برای پاسخگویی به استعلامات، زمان مناسبی نیست

دلاور حیدرپور-مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندران- در این نشست با بیان اینکه هر یک از ما مدیران دستگاه ها برای اینکه بخواهیم خود را مهم جلوه دهیم سعی می کنیم بیشتر سرمایه گذار را اذیت کنیم، افزود: البته کاهش اختیارات بعضی از مدیران دستگاه ها در استان ها نیز مزید بر علت است.

وی با بیان اینکه تعیین مدت 15 روز برای پاسخگویی به استعلامات، زمان مناسبی نیست، گفت: بسیاری از استعلامات نیازمند بررسی و تشکیل جلسات متعدد است که این امر مشمول زمان خواهد شد.

حیدرپور همچنین به مشکلات در حوزه پاسخگویی به بعضی از استعلامات اشاره کرد و ابراز داشت: سلب اختیار از دستگاه های استانی روند طولانی تری برای پاسخگویی به استعلامات را در پی خواهد داشت.

*سرعت انجام کار و استعلامات باید در زمان مشخصی انجام پذیرد

محمد محمدپور عمران-مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان مازندران-نیز در این نشست با بیان اینکه دور هم نشستن و بحث در خصوص ارایه راهکار کار فرهنگی مناسبی است و جای تحسین دارد، افزود: قانونگذار برای اینکار راه روشنی را پیش بینی کرده است.

وی گفت: قانون ماده 70 برنامه پنجم توسعه بیان می کند که سرعت انجام کار و استعلامات باید در زمان مشخصی انجام پذیرد که باید اجازه دهیم از طریق دستگاه ها این امر پیگیری شود تا در صورت عدم پاسخگویی، کار به ستاد ارجاع شود، چرا که خود ستاد نمی تواند مجوزی صادر کند.

محمدپور عمران ابراز داشت: در هر دستگاهی پنجره واحدی برای محقق شدن این امر وجود دارد که باید اجازه فعالیت داشته باشند تا اگر کار به سرانجام نرسید از طریق ستاد وارد شد.

*باید مشکلات را لمس کرد

نیازی -از فعالان اقتصادی بخش خصوصی- در این زمینه اظهار داشت: بسیاری از مسئولان به دلیل رفع تکلیف حرفی را می زنند و جلسه را می گذارند در حالی که اراده برای تحقق عزم ملی ضعیف است.

وی گفت: بسیاری از گفتمان ها تنها در همان جلسه خلاصه می شود در حالی که باید مشکلات را لمس کرد و سپس برای آن دنبال چاره بود.

ربیع فلاح جلودار در واکنش به این اظهارات ابراز داشت: اتفاقا این جلسات تشکیل شده است که همین دوستانی که در کار هستند حرفهای خود را بیان کنند.

وی با مثبت ارزیابی کردن چنین افکاری در این نشست ها ابراز داشت: باید صدای منتقد و مخالف در این جمع ها باشد تا بتوان تصمیم درستی گرفت.

استاندار مازندران منظور از 15 روز را مدت زمان برای تعیین تکلیف سرمایه گذاران و مردم دانست و گفت: بالاخره بعد از 15 روز مردم باید بدانند که روند انجام کارشان به چه صورت است و باید به آنها پاسخ دهیم که از چه راهی باید وارد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت های استان مشخص است، افزود: پیشنهاد بنده این است که در خصوص کارهای سرمایه ای دستگاه ها فرمی تهیه کنند و روند انجام کار در بخش های مختلف سرمایه گذاری را شرح دهند تا متقاضی سردرگم نشود.

مقام عالی دولت تدبیر و امید در مازندران به لزوم حفظ احترام شخصیت سرمایه گذار افزود: باید به مردم و سرمایه گذاران شخصیت بدهیم نه اینکه در ادارات مختلف سرگردان باشند و بعضا هم تحقیر شوند.

* دبیرخانه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت تشکیل و فعال شود

غلامرضا عشریه-رئیس اتاق بازرگانی، کشاورزی و صنایع و معادن مازندران- ابراز داشت: قرار نیست اختیاری از سازمانی گرفته شود، اما سرمایه گذاری هایی که با مشکل خاصی مواجه می شوند با مراجعه به ستاد در کارشان تسهیل ایجاد خواهد شد و این به معنای تداخل در کار نیست.

استاندار مازندران هم در پایان این نشست با بیان اینکه شنبه هفته آینده ساعتی را به عنوان گفتگوی ویژه در خصوص صنعت طیور و موضوع صادرات اختصاص خواهیم داد، افزود:همه اعضای نشست و مدیران اطلاعات خود را تکمیل و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را مطرح کنند تا بتوانیم تصمیم درستی اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که تصمیماتی که در این نشست ها گرفته می شود به نفع مردم است یا خیر گفت: بعضی از مسایل ملی است که ما می توانیم برای حل آن راهکار پیشنهاد دهیم اما بعضی مسایل نیز در استان قابل حل است.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران ابراز داشت: برای تصمیم سازی و تصمیم گیری نیاز است که دبیرخانه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت تشکیل و فعال شود.


  • سه شنبه 11 شهريور 1393-9:21

    جناب اقای استاندار /قبول کنیم که دستگاههای اجرایی استان هنوز باور ندارند تا در راستای جذب سرمایه گذاری که تنها مولفه اصلی اجرای طرح اقتصاد مقاومتی است از خود حرکت ومدیریت جهادی اعمال دارند امید است این موضوع مهم ملاک ارزیابی مدیران قرار گیرد

    • دوشنبه 10 شهريور 1393-8:22

      تعریفی از سرمایه گذار ارائه گردد. سپاس از مازند نومه


      ©2013 APG.ir