تعداد بازدید: 3468

توصیه به دیگران 0

جمعه 21 شهريور 1393-8:34

ابتکار: شهرداران و شوراها نقش كليدي در مديريت پسماند دارند

گزارش+عکس+حاشیه نگاری از جلسه شوراي اداري استان با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمداسماعیل بخشی سورکی: صبح امروز جلسه شوراي اداري استان با حضور ابتكار-معاون رئيس جمهور و ريیس سازمان محيط زيست كشور- در سالن همايش شماره يك استانداري مازندران برگزار شد.

حسن خيريان پور-معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري مازندران - در اين مراسم با بيان اينكه آيين نامه توسعه خدمات الكترونيك اداري در قالب هشت برنامه اصلاح ساختار اداري جهت توسعه فرايند الكترونيك ابلاغ شده است، افزود: هر چهار ماه بايد روند كار به صورت گزارش ارسال شود.

وي با بيان اينكه گزارش شش ماهه عملكرد دستگاه هاي اجرايي استان در حال انجام است، گفت: از اول تا دهم مهرماه دستگاه هاي اجرايي بايد از طريق سامانه استانداري گزارش عملكرد شش ماهه خود را وارد كرده و از 11 تا 30 مهرماه نيز ارزيابي در استان انجام و در نهايت به نهاد رياست جمهوري ارسال خواهد شد.

*روزانه 3 هزار تن زباله تولید می شود

ناصر مهردادي –مديركل سازمان حفاظت از محيط زيست مازندران- نيز در اين جلسه با بيان اينكه به دليل داشتن مناطق چهارگانه، زيست بوم مازندران از جايگاه ويژه اي برخوردار است افرود: 22 درصد از مساحت استان را مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست در بر مي گيرد.

وي با ارائه گزارشي از روند عملكرد محيط زيست استان ابراز داشت: مشكلات مربوط به پسماند، برداشت بي رويه شن و ماسه، مشكلات دريا و دفع سموم و كاهش آن از دغدغه هاي اصلي استان است.

مهردادي گفت: هر روز در استان سه هزار تن زباله تولید می شود كه در ايام تعطيل به چندين برابر افزايش مي يابد و سامان دهي اين امر مستلزم اعتبارات بيشتر است.

اين مسئول با بيان اينكه شيوه دفع زباله تا 3 درصد به صورت دفع كمپوست و مابقي به صورت دفن بهداشتي است، افزود:در دو شهر ساري و نوشهر بحث هايي در خصوص نيروگاه زباله سوز وجود داشت كه تابه حال نزديك به 50 ميليارد تومان در بحث زباله سوز هزينه كرده اند و نياز به توجه جدي سازمان محيط زيست دارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع ميانكاله هم اشاره كرد و گفت: ميانكاله به عنوان پناهگاه حيات وحش، ويژگي هاي خاصي دارد و داراي تنوع زيستي ويژه است .

مديركل محيط زيست استان مازندران با بيان اينكه ميانكاله نگين تالاب های كشور به شمار مي رود، افزود: آنچه كه بارها مورد تاكيد و گفتگو واقع شده است، موضوع مديريت يكپارچه منطقه است كه در خصوص بعضي از گفتگوهاي استان همجوار نگراني هايي وجود دارد.

وي گفت:38 شهرك صنعتي داريم كه تنها 10شهرك داراي تصفيه خانه است و بايد اعتبارات لازم براي اين بخش تامين شود.

اين مسئول با بيان اينكه آلودگي رودخانه ها و احياي آن دغدغه اصلي ما است، افزود:بارها در كميسيون اصل 90 هم شركت كرديم و توضيحاتي ارائه كرديم كه اميد است با تدبير درست اين موضوع نيز مديريت شود.

وي گفت: تامين اعتبار زباله سوزها، اولويت دادن به تصفيه فاضلاب شهري به منظور تخصيص 100 اعتبار، بهره گيري از منابع توسعه ملي ،كاهش كود و سم كشاورزي با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي و تخصيص اعتبار جهت ايجاد تصفيه خانه شهرك هاي صنعتي از اولويت هاي درخواست هاي ما در سازمان محيط زيست استان از خانم ابتكار است.

*رییس جمهوری بهترین فرد را انتخاب کرده است

حجت الاسلام علي تقوي فرد – رئيس كل دادگستري مازندران- هم در اين نشست گفت: در طول 20 سال، قاضي حفاظت محيط زيست استان بودم و اكنون نيز با همين روند در حال فعاليت هستيم.

وي با بيان اينكه رئيس جمهور بهترين فرد را براي تصدي اين سمت انتخاب كرده است، افزود: دكتر ابتكار از پيشكسوتان در عرصه محيط زيست و چهره بين المللي در اين زمينه هستند.

اين مسئول با اشاره به حداقل امكانات و تجهيزات در سازمان هاي تابعه ابراز داشت: در هر حال بهترين تلاش و خدمات را با امكانات حداقلي انجام مي دهيم.

وي با بيان اينكه بي توجهي هايي كه از قبل مانده است بي شمار است، افزود: نيازمند گذشت زمان هستيم تا با برنامه درست و منطقي، مانع از تشديد مشكلات شويم و گذشته را جبران کنیم.

حجت الاسلام تقوي افزود: بايد تلاش كرد تا با تعامل دو طرفيه بين صنعت و محيط زيست مشكلات را حل كنيم و ما هم در اين خصوص كمك خواهيم كرد.

* موانع همچنان باقي ست

احمدعلي مقيمي -نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي – نيز در اين با بيان اينكه وظيفه ديني ،عقلي و قانوني همه مديران حفاظت از محيط زيست است، افزود: سال64 ما را به عنوان قطب كشاورزي معرفي كردند اما به حداقل ها هم نرسيديم و در خانه سبز به خاكستر نشستيم.

وي گفت:در دولت نهم اخذ مصوبات صنعتي شدن و استقرار صنايع در مازندران گرفته شد اما موانع همچنان باقي مانده است.

دبير مجمع نمايندگان مازندران با بيان اينكه نرخ بيكاري استان در مجموعه 17 درصد است گفت: با توجه به داشتن چهار اقليم در استان و ظرفيت هاي عظيمي كه در معادن مازندران وجود دارد، از همه عقب تريم.

وي با اشاره به پرداخت سليقه اي به قانون در كشور و استان اظهار داشت: متاسفانه آنچه كه اتفاق نمي افتد قانون است و مساله اصلي اين است كه صورت مساله را پاك مي كنند و مي گويند نمي شود.

مقيمي با بيان اينكه كار به جايي مي رسد كه نماينده ولي فقيه در استان و پدر معنوي اين خطه، محيط زيست را محيط ايست مي خواند، افزود: صدا و سيما از بنده مصاحبه گرفت و بنده عرض كردم مقصر اصلي در آتش سوزي ميانكاله محيط زيست است.

اين مسئول ادامه داد: اين موضوع در زماني اتفاق افتاد كه شما به مردم اجازه ورود به اين بخش را نداديد و كل اين منطقه در مديريت شما بوده است، وقتي جلوي مردم را گرفتيد يك جايي كار مي برد.

نماينده مردم بهشهر،نكا و گلوگاه ابراز داشت: تعداد محيط بانان محدود است و مطمئن باشيد كه اهداف پيش بيني شده بدون حضور مردم محقق نخواهد شد.

وي با بيان اينكه عملكرد دولت قبل در عسلويه براي شما تجربه شود، افزود: در آنجا وقتي به نفت و گاز رسيديد گفتيم استانداردهاي محيط زيستي را اعلام كنيد، اما اين كار صورت نپذيرفت و چون منطقه مشترك بهره برداري بود، تخت گاز رفتند و به جايي رسيده است كه اكنون نمي توان آنجا نفس كشيد.

مقيمي ادامه داد: در حوزه شمال نيز در درياي خزر به نفت و گاز رسيده اند و بايد دفترچه زيست محيطي مربوطه در خصوص استانداردها اعلام شود تا دچار مشكل جنوب كشور نشويم.

وي به يكپارچگي در امر مديريت محيط زيست هم اشاره كرد و گفت: اگر اعتقاد داريم كه ميانكاله نگين بين المللي است بايد مديريت يكپارچه اي آن را هدايت و راهبري كند.

*باید از میان کاله حمایت کرد

ربيع فلاح جلودار-استاندار مازندران-نيز در اين جلسه با بيان اينكه دولت امسال واردات برنج را ممنوع كرده است، افزود:همه وظيفه دارند تا در اين خصوص با نهادهاي دولتي همكاري كنند.

وي با بيان اينكه بازديدهاي ما از محل شاليكوبي ها نيز نشان از وجود مشكلات جدي در اين بخش دارد، افزود: بايد در اين موضوع به صورت بسيار جدي وارد شد.

نماينده عالي دولت تدبير و اميد در مازندران با بيان اينكه محيط زيست يمي از برجسته ترين توفيقات دولت است، افزود: خود ريیس جمهوری به اين موضوع تاكيد كرده است و بايد تلاش شود تا در فرايند توسعه جايگاه محيط زيست مشخص شود.

وي با ابراز خرسندي از وجود نگاه جامع و ملي در سطح كلان كشور ابراز داشت: تسري يافتن اين موضوع به استان ها و ورود در امر تصميم گيري، مانع از آسيب ديدن محيط زيست خواهد شد.

استاندار مازندران بازنگري و مطالعه جدي در خصوص مناطق تحت حفاظت محيط زيست را خواستار شد و گفت: محيط بانان ما از حداقل امكانات برخوردارند و بايد تلاش شود تا مشكلات اين عزيزان كاهش يابد.

وي به تدوين ساز و كار جديد براي مشاركت مردم و تشكل هاي مردم نهاد هم اشاره كرد و گفت: مطابق اصل 50 قانون اساسي حراست از محيط زيست يك تكليف عمومي است، لذا بايد براي تحقق آن برنامه هاي اجرايي و عملياتي داشته باشيم.

فلاح جلودار به ورود مسافران به مازندران هم اشاره كرد و گفت:ضمن اينكه اين واقعه يك اتفاق خوب و مثبت است، اما مشكلات فراواني نيز براي استان در پي خواهد داشت، چرا كه حجم توليد زباله بسيار زياد و اعتبارات ما براي سامان دهي آن اندك است.

وي ابراز داشت: استان مورد هجمه جدي و بحراني در خصوص ساخت و سازهاي غيرمجاز قرار گرفته و يكي از مهم ترين اهداف ما در مجموعه مديريت استان نيز اين امر است، اما چه كنيم كه بسياري از كارها از دست ما خارج شده است.

نماينده دولت تدبير و اميد در مازندران به بيش از ده هزار حكم صادره از دادگستري هاي استان هم اشاره كرد و گفت: ما محكوم به اجراي اين احكام هستيم، چرا كه موظفيم از بيت المال حراست كنيم.

وي با بيان اينكه دريا يكي از محورهاي توسعه است اما استفاده صحيح و بهينه از آن انجام نمي شود، افزود: امروز آلودگي هاي ايجاد شده در دريا يكي از دغدغه هاي جدي ماست.

فلاح جلودار به مشكلات پساب ها و فاضلاب ها هم اشاره كرد و گفت: بيشترين بيماري هاي سرطاني از همين محل ايجاد مي شود و اين موضوع تنها با بودجه استاني قابل حل نيست.

وي در خصوص مهار پساب ها و ايجاد تصفيه خانه در شهرك هاي صنعتي به مذاكره خود با معاون رییس جمهوری اشاره و تصريح كرد: اين امر بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

استاندار مازندران گفت: تغيير آب و هوا در سالهاي اخير سبب تغييرات اكوسيستمي شده است كه بايد با تركيبي از مديریت حاكميتي و حفاظتي وارد ميدان شويم .

وي ادامه داد:محيط بانان و جنگل بانان با امكانات بسيار محدود و با روشهاي قديمي اقدام به مهار آتش سوزی ها مي كنند كه بنده گمان مي كنم همه ما نسبت به اين موضوع وظيفه داريم و مسئوليم.

فلاح جلودار به كندي روند پاسخگويي به استعلامات از محيط زيست اشاره كرد و گفت: بايد براي خروج از فضاي ركود، توجه جدي و ويژه به بخش توسعه فضاي كسب و كار داشته باشيم.

وي ادامه داد: اعتقاد داريم كارها بايد پيوست محيط زيستي داشته باشد و اگر محيط زيست نتواند همگام با دستگاه هاي ديگر پيش رود، دچار مشكل خواهيم بود.

نماينده عالي دولت در مازندران به كاهش محدوده اختيارات سازمان محيط زيست در استان اشاره كرد و ابراز داشت: ما هم در بعضي از زمينه هاي سياسي و امنيتي به دليل فشارهاي مضاعف عقب نشيني مي كنيم و چاره اي نداريم، اما اگر بخشي از اختيارات مركز به استان منتقل شود ما قول مي دهيم در چارچوب قانون و ساختار فعاليت كنيم .

وي ادامه مي دهيم: متعهد مي شويم از اجراي هر طرحي كه پيوست محيط زيستي نداشته باشد، حمايت نخواهيم كرد و مانع از انجام كار آن خواهيم شد.

فلاح جلودار به موضوع ميانكاله نيز اشاره كرد و اظهار داشت: بايد برنامه كامل و جامعي داشته باشيم تا بتوانيم با مديريت صحيح موضوعات مربوط به ميانكاله را پيگيري و مشكلات را حل كنيم.

وي گفت:اعتقاد داريم كه بايد با نگاه ملي و جهاني به آن انديشيد و از آن حمايت كرد.

*شهرداران و شوراها نقش كليدي در بحث مديريت پسماند دارند

معصومه ابتكار-معاون ریيس جمهوری و ريیس سازمان حفاظت از محيط زيست كشور- در اين جلسه با بيان اينكه انتخابات 24 خرداد ماه 92 تحول عمده اي را با راي و نظر مردم به وجود آورد، افزود: مردم سالاري با اراده و راي مردم و نظارت رهبر انقلاب محقق شد و دولتي با انديشه و تدبير امور را در دست گرفت.

وي به ناپايداري شديد زيست محيطي در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از جهت گيري هاي ما در محيط زيست ناپايداري هاي شديدي بود كه كشور را با چالش هاي اساسي روبرو كرده بود و دكتر روحاني در ابتداي مسير كار را با محيط زيست آغاز كردند.

معاون رئيس جمهوری با بيان اينكه همه ما به عنوان الزام و سپس مسئوليت در قبال محيط زيست تعهد داريم، افزود: گاهي ما از محيط زيست بهره كشي مي كنيم كه اين درست نيست.

وي با تشريح انديشه هاي دولت يازدهم در به كارگيري استانداران با درايت و جامع نگر مانند دكتر فلاح كه سابقه اي در حوزه زيست محيطي دارند، افزود: در مدت يك ساله اميدهاي زيادي زنده شده است و اميدواريم حداكثر استفاده از توسعه پايدار در راستاي حمايت و حفاظت از منابع طبيعي پايدار شكل گيرد.

ابتكار از حمايت ریيس دستگاه قضا در مازندران از محيط زيست ابراز خرسندي كرد و گفت: محيط زيست محدود به يك قوه نيست، بلكه همه قواي كشور بايد در اين راستا تعامل و همكاري داشته باشند.

وي با بيان اينكه در طرح هاي صنعتي بايد حتما ملاحظات زيست محيطي را در نظر بگيريم، افزود: اگر اين كار صورت نگيرد به همان نقطه ايست خواهيم رسيد، چرا كه نابودكننده طبيعت و جامعه است.

اين مسئول با بيان اينكه سياست ها بايد در جلسات شوراي اداري استان ها تدوين شود، افزود: ظرفيت هاي فوق العاده اي در استان وجود دارد كه بايد به شكل درستي مديريت و از آن استفاده شود.

وي ادامه داد: اينكه بيشتر از ظرفيت بهره كشي، تخريب و آلوده سازي انجام شود در نهايت منجر به اين مي شود كه مي مانيم چه كنيم ، بنابر اين لازم است كه برنامه هاي آمايش سرزميني به شكل درستي انجام و تهيه شود.

ابتكار به موضوع درياي خزر هم اشاره كرد و گفت: بايد از ظرفيت هاي بين المللي افراد و كشورها در اين حوزه استفاده كرد و با شناخت ظرفيت ها و آسيب ها كارها پيگيري و مديريت شود.

وي از نبود مديريت درست منابع آب در كشور خبر داد و گفت: اعتقاد داريم كه بايد انقلابي در بخش كشاورزي و نحوه استفاده از آب صورت پذيرد چرا كه ما حتما نيازمند فرآورده هاي سالم و اشتغال پايدار در اين بخش هستيم.

اين مسئول به مشكلاتي كه بحث پسماند براي استان به وجود آورده اشاره كرد و گفت: متاسفانه با وجود اين مشكلات ديگر گردشگر نمي تواند از سواحل بكر دريا و جنگل لذت ببرد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: اگر خسارت هاي بحث پسماند را در نظر بگيريم به صدها ميليارد تومان در سال مي رسد و اگر آثار و پيامدهاي آن را هم در نظر گرفتيم توجيه اقتصادي آن براي مجلس و دولت آسان تر خواهد بود.

ریيس سازمان محيط زيست كشور با بيان اينكه بايد براي اين كار طرح اقتصادي ارائه كرد افزود: بخش مهم مديريت پسماند به مديران، شهرداران و شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها باز مي گردد، چرا كه بايد در بحث تفكيك زباله و آموزش آن به مردم اقدام كنند.

وي به امضاي تفاهم نامه اي با وزير كشور در خصوص مديريت پسماند اشاره كرد و گفت: مصوبه اي از اين تفاهم نامه مختص ساماندهي زباله در استان هاي ساحلي است كه به شدت پيگير موضوع هستيم.

ابتكار با اشاره به اينكه اين موضوع صرفا دولتي نيست ابراز داشت: شهرداران و شوراها نقش كليدي در بحث مديريت پسماند دارند، چرا كه يكي از اصلي ترين وظايف شوراها ارتقاي محيط زندگي مردم است.

اين مسئول با بيان اينكه هر كسي در قبال محيط اطراف خود مسئول است، افزود:اين امر يك تكليف شرعي و انساني است كه بخشي از آن هم به اراده دولتي و شوراها باز مي گردد كه نشان مي دهد تحقق اين موضوع نيازمند اراده جمعي است كه اگر شكل بگيرد بسياري از مشكلات حل خواهد شد.

 وي به موضوع نگاه اقتصاد سبز در توجه به مسايل توليد و اقتصاد در كشور هم اشاره كرد و گفت: بايد تلاش كرد تا در همه ابعاد توسعه و اقتصادي به مسايل محيط زيست نزديكتر شد و از اعتبارات صندوق توسعه نيز مي توان براي طرح هاي زيست محيطي استفاده كرد.

معاون ریيس جمهوری با بيان اينكه رودخانه ها از آلودگي و ساخت و سازهاي غيرمجاز بسيار آسيب ديدند افزود: رودخانه ها منشا بالندگي براي دريا هستند كه از دست دادن آن ها از دست رفتن سرمايه ملي است.

وي از گردشگري به عنوان يك صنعت بزرگ درآمدزايي در جهان ياد كرد و گفت: در دنيا براي منظر ارزش زيادي قايل هستند، براي مثال در تركيه درآمد بخش گردشگري بالاي 36 ميليارد دلار است.

ابتكار از ارئه لايحه ارزيابي زيست محيطي دولت به مجلس خبر داد و ابراز داشت: اين لايحه راه حل پيوند توسعه با محيط زيست است چرا كه در ارزيابي مشخص خواهد شد كه با چه شاخص هايي حداقل توسعه در مرحله احداث و بهره برداري به وجود خواهد آمد.

وي به حضور و مشاركت مردم در راستاي نظارت بر امور و همچنين ديدبان محيط زيست در كشور اشاره كرد و گفت: سازمان هاي مردم نهاد با نگاه ظريف خودمانع بسياري از كارهاي نادرست مسئولان شده اند.

اين مسئول با بيان اينكه بايد اتاق فكر سازمان هاي مردم نهاد، صنعت، دانشگاه و دولت شكل بگيرد، افزود: اميدواريم با همگرايي و نگاه خوب و اميدي كه در مردم ايجاد شده است بتوانيم در راستاي سياست هاي توسعه پايدار و همگام با محيط زيست حركت كنيم.

حاشيه ها:

-تعويض صندلي هاي نامناسب رديف هاي كناري که محل نشستن خبرنگاران بود، بنا به درخواست خبرنگار مازندنومه در یک نشست خبري بود که به دستور استاندار مازندران و دكتر احساني انجام شد و همین جا مراتب سپاس خود را اعلام می کنیم.

-خانم ابتكار با معاونان خود و همچنين جمع چند نفره از اعضای سازمان هاي مردم نهاد در جلسه و بازديد حضور يافتند.

-استاندار در سخنان خود ابتكار را به سبب فداكاري ها و تلاش هايش در راستاي حفظ محيط زيست كشور، مادر محيط زيست ايران لقب داد.

-مقيمي-نماينده بهشهر،نكا و گلوگاه در بخشي از سخنان خود به سليقه اي بودن تصميم گيري در محيط زيست در سالهاي گذشته اشاره كرد و گفت: طي بازديد كه در زمان يكي از مسئولان وقت از يك سايت صنعتي داشتيم، متاسفانه علي رغم انجام همه استعلامات به ما گفتند كه خانم فلاني نمي خواهد اينكار در اينجا انجام شود. وي گفت: در زماني كه استاندار براي تصدي اين مسئوليت با بنده صحبت كردند به ايشان گفتم اگر دو مشكل استان را مي توانيد حل كنيد بياييد وگرنه سابقه خود را خراب نكنيد و آن دو موضوع مشكل محيط زيست و جنگل و مراتع مازندران است.

-مقيمي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:بسياري از افرادي كه به مازندران مي آيند مي گويند عجب فضايي و عجب مه اي دارد، دريغ از اينكه اينها دود زباله اي است كه ديشب سوزانده شده است.

-وي همچنن گفت:در مقطعي بنده شنيدم كه معاون اول رئيس جمهور دستور دادند حساب بانكي محيط بانان قلعه سر را به استان اعلام كنند كه واقعا جاي تعجب دارد.

-تقوي-رياست دادگستري مازندان-نيز در سخنان خود گفت: كارهاي دكتر روحاني در زمينه هاي مختلف بسيار عالي است اما انتصاب دكتر ابتكار يكي از بهترين تصميم هاي دولت يازدهم بوده است.

-در پايان اين مراسم تفاهم نامه همكاري زيست محيطي بين استاندار مازندران و رياست سازمان محيط زيست كشور امضا و مبادله شد.



©2013 APG.ir