تعداد بازدید: 3930

توصیه به دیگران 0

جمعه 21 شهريور 1393-10:11

وظیفه شهرداری ها در مدیریت زباله/ ابتکار: نداشتن پول، رافع تكليف قانونی نیست

رییس سازمان محیط زیست کشور: شوراي شهري كه نمي تواند پسماندها را به ساده ترين شكل حل كند، چگونه پاسخگوي مسئوليت هاي ديگري است كه قانونگذار بر او تكليف كرده است؟/ جبران 8 سال تعطيلي همه چيز، در اين چند ماه امكان پذير نيست(گزارش نشست خبری+عکس)


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمداسماعیل بخشی سورکی: ممعصومه ابتكار -رییس سازمان محیط زیست کشور- شامگاه پنج شنبه در جمع خبرنگاران حضور يافت و به سوالات آنها پاسخ گفت.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص كاهش وضعيت آلودگي هواي تهران اظهار داشت: اعتقاد داريم 30 درصد آلاينده ها ناشي از آلودگي محيط زيست و يك درصد ناشي از آلودگي آب است كه اخيرا هم سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد از هر 7 مرگ و مير يكي به دليل آلودگي است.

معاون رئيس جمهوری با بيان اينكه دولت اقدامات جدي را دراين خصوص پيش گرفته است، افزود:سياست هاي كاهش آلودگي ها توسط دولت تبيين شده است و اصلاح كيفيت خودرو نيز در صدر برنامه ها قرار دارد.

وي به تشكيل كارگروه كاهش آلودگي هوا نيز اشاره كرد و گفت: اين ستادها در سطح استاني نيز تشكيل شده و دستاوردهاي مهمي نيز در اين زمينه داشته است.

دكتر ابتكار حذف بنزين آلوده پتروشيمي ها و ارتقای بنزين به بنزين يورو4 را در تهران، يكي از دستاوردهاي اين كارگروه برشمرد و ابراز داشت: آلايندگي هواي تهران از 10هزار ppmبه 100ppm رسيده كه نشان مي دهد هواي تهران از وضعيت ناسالم به وضعيت مطلوب رسيده است.

*برنامه ای برای جذب محیط بان زن نداریم

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ايجاد پالايشگاه در منطقه بندر اميرآباد اظهار داشت: هيچ موضوعي در اين ارتباط وجود ندارد، در واقع نه درخواست و نه تاييدي وجود دارد.

اين مسئول اظهار داشت: مصوباتي كه وجود دارد مربوط به دولت قبل است و تحرك جديدي هم در اين خصوص انجام نشده است،در دولت قبل مجوز و تايیديه گرفته شده و اتفاق جديدي در اين دولت شكل نگرفته است.

وي همچنين در خصوص استخدام محيط بان خانم نيز اظهار داشت: با توجه به شرايط كاري در حال حاضر برنامه اي در ارتباط با به كارگيري محيط بان زن در دستور كار نداريم.

*كلاردشت دستخوش تغيير و تحول و تغيير كاربري بي رويه شده است

دكتر ابتكار در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ايران در خصوص مسايلي كه در كلاردشت و ارتفاعات مازيچال وجود دارد و ادعاي شهردار اين شهر مبني بر اينكه اگر دكتر ابتكار مشكلات را حل كند حاضريم به عنوان شهردار افتخاري كلاردشت در خدمت ايشان باشيم، نيز اظهار داشت: وظايفم به بنده اجازه نمي دهد شهردار افتخاري جايي باشم.

وي ادامه داد: كلاردشت دستخوش تغيير و تحول و تغيير كاربري بي رويه شده است كه متاسفانه موضوع زمين خواري نيز جنگل هاي اين منطقه را تهديد مي كند اما دولت تدابير ويژه اي در اين خصوص اتخاذ كرده است و جلسه اي با حضورمعاون اول رئيس جمهور هم در اين باره تشكيل شده است.

رياست سازمان حفاظت محيط زيست كشور الگوي حفاظتي 40 ساله اين نهاد را در حراست از جنگل ها و مناطق حفاظت شده موفق ارزيابي كرد و گفت: در مجموع مي توان ادعا كرد كه در مناطق حفاظت شده، تغيير كاربري كمتري اتفاق افتاده است.

وي به طرح جامع مدیريت در منطقه ميانكاله هم اشاره كرد و گفت:در طرح هاي تفصيلي اين منطقه زوم بندي ها مشخص شده است كه اميدواريم با امضاي تفاهم نامه امروز با استاندار مازندران، شاهد اجراي اين طرح ها در منطقه ميانكاله باشيم.

اين مسئول همچنين به افتتاح سامانه ديجيتال و دوربين هاي افتتاحي براي كنترل مناطق حفاظت شده اشاره كرد و گفت: اين كار هم مي تواند جلوي تعرضات و دخل و تصرفات غير قانوني را بگيرد.

*در بحث زباله هاي خانگي، شهرداري ها مستقيما تكليف دارند

ابتكار در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص مشكلات پسماند شهرهاي استان مازندران اظهار داشت: سياست هاي كلان بر عهده سازمان محيط زيست است، اما اجراي اين سياست ها را قانون به عهده شهرداران گذاشته است.

وي با بيان اينكه در موضوع پسماندهاي بيمارستاني نيز متولي دستگاه توليد كننده زباله است، افزود:در موضوع نخاله هم شهرداري ها مسئول هستند و ما فقط در موضوع زباله هاي ويژه مسئوليت مستقيم داريم.

معاون رئيس جمهور تاكيد كرد: در بحث زباله هاي خانگي، شهرداري ها مستقيما تكليف دارند و اينكه شهردار بگويد پول و اعتبار ندارم، رافع تكليف قانوني او نيست.

وي با بيان اينكه شهردار و شورا طبق قانون مكلف هستند كه اين كار را انجام دهند، افزود:شوراي شهري كه نمي تواند پسماندها را به ساده ترين شكل حل كند، چگونه پاسخگوي مسئوليت هاي ديگري است كه قانونگذار بر او تكليف كرده است؟

دكتر ابتكار به لزوم همكاري دولت در اين زمينه نيز اشاره كرد و گفت: البته دولت هم در اين مسير همراه است و ما دستورالعملي را براي استان هاي ساحلي آماده كره ايم و تسهيلات و حمايت هاي آن نيز در تبصره ماده 5 بودجه سال 93 آمده است كه بايد از صندوق توسعه ملي پرداخت شود.

وي تاكيد كرد: همه شهرداران وشوراهاي شهر بايد برنامه اي براي اولويت دادن به موضوع پسماند در محدوده حوزه شهر خود داشته باشند و اين مسئوليت نيز بسيار جدي است كه طبق قانون بايد به آن عمل كنند، البته اميدواريم شاهد ورود بخش خصوصي نيز در اين عرصه باشيم.

اين مسئول گفت: جمع نکردن زباله به دلیل حجم زیاد مسافر در استان بهانه ای است که شهرداری ها برای فرار از مسئوليت آن را مطرح مي كنند، چرا كه با دریافت عوارض قانونی از مهمان پذیرها، مراکز رفاهی و تفریحی می توانند موضوع پسماند را سامان دهند.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست كشور ابراز داشت: جبران 8 سال تعطيلي همه چيز، در اين چند ماه امكان پذير نيست و اين دليلي براي بازداشت و برخورد نمي شود بلكه بايد طبق برنامه و زمان بندي حركت كنيم.

وي با بيان اينكه در اين موضوع تاخيرجدي داريم، افزود:در برنامه چهارم مديريت پسماند استان هاي شمالي تكليف بوده است، اما اجرا نشد و در دوره پنجم نيز كه رو به پايان است كاري صورت نپذيرفته است كه البته ما كارهايي در اين مدت انجام داده ايم و با جديت در حال پيگيري آن هستيم.

* تا زماني كه الگوي مصرف عوض نشود، با مشكل مواجيهم

خبرنگار مازندنومه نيز در اين نشست با بيان اينكه خوشحاليم كه پس از بي مهري هاي 8 ساله، دوباره گفتمان انديشه و اصلاح در راس هرم تصميم گيري سازمان محيط زيست كشور قرار گرفت افزود: گذشت زمان و مشكلاتي كه در اين مدت براي محيط زيست كشور به ودجود آمد، نشان داد كه تصميم سازي و تصميم گيري در اين حوزه كار هر كسي نيست.

بخشي سوركي به نبود قانون حمايتي از محيط بانان به دليل به روز نبودن قوانين اشاره كرد و گفت: آيا سازمان برنامه اي براي تدوين لايحه حمايتي جهت طرح در هيات دولت و تقديم به مجلس در اين خصوص دارد يا خير؟ همچنين با عنايت به ابلاغ سياست هاي اقتصاد مقاومتي و بهره گيري از فن آوري هاي دانش بنيان، برنامه سازمان محيط زيست در راستاي حمايت از اقتصاد مقاومتي چيست؟

ابتكار در پاسخ ابراز داشت: اساس و بنياد اقتصاد مقاومتي در اقتصاد محيط زيست، مصارف و مديريت مصارف و منابع و همچنين كاهش آلودگي و تخريب است كه اگر همه اين مسايل را در كنار هم داشته باشيم مي توان آن را تعريف كرد.

وي ادامه داد: در اقتصاد مصرفي كه در حال حاضر ما در زمينه آب و كشاورزي با بحران جدي مواجهيم تا زماني كه الگوي مصرف عوض نشود و نتوانيم الگوي مصرف را عوض كنيم كماكان با مشكل مواجيهم.

معاون رئيس جمهوری در بحث حمايت از محيط بانان نيز گفت: اميدواريم مراسم اعطاي مدال و درجه شجاعت را با حضور يكي از روساي قوه برگزار كنيم تا به نوعي از خدمات اين عزيران قدردانی كرده باشيم.

وي افزود: در جايگاه حقوقي هم با استفاده از حقوقدانان زبر دست و حرفه اي از حقوق محيط بانان دفاع خواهيم كرد و اگر هم لازم باشد قانون جديدي براي دفاع از اين عزيزان مصوب شود حتما لايحه مربوط به اصلاح قانون يا قانون جديد را پيشنهاد خواهيم كرد.

مهناز مظاهری -معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست- نيز در پاسخ به سوال خبرنگار مازندنومه با بيان اينكه در 24 بندي كه در اقتصاد مقاومتي آمده است، اشاره مستقيمي به فعاليت هاي اين سازمان نشده است افزود: اما در بند سوم كاهش انرژي مورد نظر قرار گرفتع است.

وي با اشاره به اينكه 13 بند اين ابلاغيه در راستاي ايجاد توسعه پايدار است افزود: بايد مباحث زيست محيطي در اين موارد مورد نظر قرار گيرد.

مظاهري ادامه داد: كميته اجرايي در اين خصوص تشكيل و سياست هاي سازمان در سطح برنامه عملياتي تدوين شده است و در مرحله اي هستيم كه براي اجرايي شدن تا اقدام هم پيش برويم.

اين مسئول ابراز داشت:جلساتي نيز در مجلس با كميسيون آب و كشاورزي در خصوص خلاهاي قانوني موجود تشكيل شده است و اميدواريم بتوانيم با مديريت درست مصرف در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي حركت كنيم.


  • یک بانو فعال اجتماعی پاسخ به این دیدگاه 1 0
    يکشنبه 23 شهريور 1393-19:14

    حل گره کور زباله فقط در دستان پرتوان زنان استان و کشور است که متاسفانه کمترین ابتکاری در این خصوص وجود ندارد. چه در سطح مدیریتی و چه در سطح زندگی شهروندی. بندهبعنوان یک فعال امور زنان حاضرم مساله پسماند استان را بر عهده بگیریم و ظرف مدت 5 ساله مشکل نصف شهر را حل نمایم و در ظرف 10 سال تعهد می نمایم مشکلی به اسم پسمانددر شهر وجود نداشته باشد.

    • شنبه 22 شهريور 1393-16:13

      حالا سؤال اینجاست که شهرداری یا شورای شهر می تواند بی اذن سازمان حفظ محیط زیست، بخشی از جنگل را زباله دان یک شهر کند؟ خانم ابتکار- البته فریاد ما به گوش شما نخواهد رسید چون این یک اصل پیشینی در حکومت است -در شهر زیراب منطقه جنگلی شمال شهر را که چشم انداز بسیار زیبایی دارد و در تعطیلات پذیرای گردشگران بومی و غیربومی است، زباله دان کرده اند! سالهاست و هیچ مسئولی جیغ بنفشی نمی زند که هیچ جیکش هم در نمی آید!!!

      • شنبه 22 شهريور 1393-16:2

        من خودم درنشست حضورداشتم .آقای بخشی کاملا مثل سخنان خانم ابتکار را نقل کردند ولی درخبرنشست با انجمن های مردم نهاد انتظارداشتم بیشتر روی مشکلات انجمن ها منعکس شوید .اتفاقا سوال شما درنشست درباره محیط بانان بسیار برایم جالب بود.ای کاش بیشتر روش مانور می دادین و زود قانع نمی شدین .بازهم ممنون .ما که فرصت نکردیم سوال بپرسیم حداقل سوال شما از بقیه کمی بهتربود.موفق باشید

        • شنبه 22 شهريور 1393-14:37

          آخه بندگان خدا براي اثبات خود چرا هشت سال تلاش ملت را ناديده مي گيريد.واقعا هشت سال همه چيز تعطيل بود؟ مسلماني و اعتقاد كجا رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          • شنبه 22 شهريور 1393-22:3

            آخه بندگان خدا چرا فراوش کارید؟ در 8 سال گذشته بی قانونی داشتیم، اختلاس داشتیم. دزدی داشتیم. تصمیمات خلق الساعه داشتیم. دروغ داشتیم. بنزین آلوده و سرطان داشتیم.این همه رو در 8 سال گذشته داشتیم. نمی بینید؟!!

            • دوشنبه 24 شهريور 1393-2:17

              دوستان : این نیز بگذرد....
              خانم ابتکار احتمالا جملات و نصیحت های رهبر واسشون حجت نبود که همچنان نشسته داره دولت گذشته رو تخریب میکنه!!!!
              خانم ابتکار این دولتم عمرش یه روزی تموم میشه و این حرفا هم برای شما هم هست.
              پس خدا پسندانه کار کنیم و رضای خدا رو سرلوحه کارمون قرار بدیم.

              • دوشنبه 24 شهريور 1393-7:33

                واقعا ه دولت قبلی جای تعریف زیاد داره...کل دولت از بالا تا پایین دارن میرن زندان! چه تعریفی!!

          • شنبه 22 شهريور 1393-12:24

            ما تازه متوجه شدیم مشکل زباله به شوراو شهرداری برمی گرده.شهرداری ساری بجای فرافکنی و دنبال کارهای عامه پسند مشکل زباله را حل کند

            • شنبه 22 شهريور 1393-12:41

              ساروي ندوندي بدون نيروگاه زباله سوز درشهرك صنعتي درحال ساخته زيرساختش آماده دستگاهها ساخته شده درحال انتقاله
              اما سوال اينجاست براي اعتبارات دولتي چه كردن ؟؟؟

            • شنبه 22 شهريور 1393-9:55

              سلام. من خودم در این نشست حضور داشتم. خانم ابتکار اصلا به این شکل و با این جمله بندی و ادبیات درباره شورای شهر صحبت نکرد. درسته که شما براساس سیاست های سایتتون مطالب رو انعکاس میدین ولی دیگه نه تا این حد با تغییر و عوض کردن منظور حرف بیان کننده!! اون هم شمایی که ادعای حرفه ای بودن دارید

              • بخشي سوركيپاسخ به این دیدگاه 4 0
                شنبه 22 شهريور 1393-13:19

                با سلام. دقيقا كلمات به همين شكل بيان شدند. شما بهتره تعصبتون نسبت به شورا و شهردار رو در جاي ديگري لحاظ كنيد چون بنده ذي نفع هيچ كدوم از طرفين نيستم. در ضمن اعتقاد بنده اجازه نميده كلامي كه طرف بيان نكرده رو بهش نسبت بدم. ظاهرا شما در جلسه خواب تشريف داشتين كه متوجه اين جملات نشديد.

              • شنبه 22 شهريور 1393-8:29

                طرح جالب خانم ابتكار مشكل اعتبار پسماند را حل كرد!؟؟؟:
                همانطوريكه مستحضريد شهرداريها وظيفه جمع آوري ، حمل ودفن بهداشتي زباله را عهده دارند ولكين واگذاري محل دفن زباله بعهده پسماند استان است
                درساري نيز زباله شهر ساري بيش از 110كيلومترروزانه حمل ودفن ميگزدد وشهرداري ساري ماهيانه ميلياردها تومان پولي كه بايد خرج شهر ساري بشه درحمل زباله هدر ميره
                هرچند فرمودين وظيفه زابله هاي خاص رادارين خودتان بهترميدانين اينگونه زباله ها چگونه دفع ميگردن!؟
                راجع به جمع آوري زباله توليدي مسافران وچگونگي دريافت عوارض از مهمانپذيران عجب راهكاري ارائه دادين !!؟؟ مگر عوارض دريافتي از واحدهاي كسبي چقدراست ؟؟!! اين عوارض ساليانه طبق ارزشگذاري دارايي محاسبه ميشود وهزينه مخزن دم درب آن واحد رانميدهد؟؟
                عجب راهكاري ....


                ©2013 APG.ir