تعداد بازدید: 5555

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 25 شهريور 1393-21:9

یک فرصت طلایی برای مازندران

نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار می شود

اولین نشست بین المللی تاریخ مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران، اسفندماه امسال در ساری برگزار می شود/تاکنون چکیده 20 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری، سردبیر: علم تاریخ، گرایش های متعدد و گوناگونی دارد که یکی از مهم ترین گرایش های آن، تاریخ محلی است.

تاریخ محلی اکنون جایگاهی ویژه یافته است و حتی در دانشگاه های ایران نیز این گرایش تدریس می شود.

یکی از نکات مهم در خصوص تاریخ های محلی این است که بیش از تاریخ های عمومی به بررسی شخصیت ها و تشکیلات اداری و اجتماعی می پردازد.

تقریباً همه تاریخ های محلی با توصیف جغرافیای منطقه و تأثیر آن بر تاریخ منطقه ادامه می یابد. در بیشتر این آثار هم به رویدادهای مهمی که به بنیان شهر یا شهرهای منطقه انجامیده، پرداخته شده است.‏

هم چنین بیشتر تاریخ های محلی به شرح حال افراد مشهور و عالمان هم پرداخته اند‏.

به طور کلی و در مقام مقایسه می توان گفت تاریخ های محلی بسیاری درباره فارس، قم، یزد، کرمان و به خصوص نواحی حاشیه دریای خزر وجود دارد. ‏

*چکیده 20 مقاله رسیده است

دکتر مرتضی نورایی - پایه گذار رشته تاریخ محلی در مقطع دکترا و استاد تاریخ دانشگاه اصفهان- است که چند سالی است نشست های علمی تاریخ محلی را به کمک دانشجویانش برگزار می کند.

او چند دوره این نشست را در اصفهان برگزار کرد و سپس در مشهد و اینک قرار است اولین نشست بین المللی تاریخ مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران در استان ما برگزار شود.

عصر سه شنبه تعدادی از اعضای دبیرخانه این نشست و جمعی از پژوهشگران مازندرانی در مرکز ساری شناسی گرد هم آمدند تا چند و چون برگزاری این همایش علمی را بررسی کنند.

حسین اسلامی -رییس مرکز ساری شناسی که دبیرخانه اولین نشست بین المللی تاریخ محلی ایران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران در این مرکز ایجاد شده است- خیرمقدم گفت و سپس دکتر علی رمضانی پاچی -استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ- به عنوان یکی از کاربدستان همایش، مختصری درباره این نشست سخن گفت و بیان داشت که تاکنون چکیده 20 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است.



*تعریف نگرش محلی در راستای نگرش ملی

دکتر مرتضی نورایی تحصیل کرده تاریخ محلی مکتب منچستر از انگلستان است. او از سال 1380 روی مبانی علمی تاریخ محلی کار و از سال 1386 نیز رشته دکترای تاریخ محلی را در دانشگاه اصفهان پایه گذاری کرد که تاکنون 7 دوره دانشجو فارغ التحصیل شده اند.

او در این نشست با بیان سیر تاریخی تاسیس گرایش تاریخ محلی در ایران گفت: از سال 1386 تلاش شد که نگرش های محلی را در راستای نگرش ملی تعریف کنیم و از آن زمان، دوره دکترا تشکیل شد تا فهم علمی از تاریخ محلی ایجاد شود.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان این که در وجه بین المللی تاریخ محلی، تاریخی عمل گراست تا نظر گرا افزود: البته در این تاریخ نظریاتی هم وجود دارد.

نورایی استدلال کرد: تاریخ نگاری در سطح ملی به ابزارها و ساز و کارهای تاریخ محلی نیاز دارد.

وی با اشاره به این که نگرش علمی در تاریخ نگاری محلی این است که گفتمان ایجاد کنیم، تصریح کرد: مازندران خطه ای است که مرزنشین بوده و در طول تاریخ هم آسیب دیده و هم ایران را از آسیب حفظ کرده است.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان افزود: بعد از اصفهان و مشهد، تصمیم گرفتیم امسال پنجمین نشست تاریخ محلی ایران را به صورت تخصصی و علمی تر در مازندران برگزار کنیم.

وی با بیان این که برای نخستین بار این نشست را با محوریت مازندران بین المللی کردیم، از حضور برخی استادان بنام تاریخ نگاری محلی دنیا از جمله خانم دکتر "النا اندریوا" استاد روسی دانشگاه کالیفرنیا در مازندران خبر داد و افزود: سایت دوزبانه تاریخ محلی نیز در همین راستا به نشانی www.localhistory.ir راه اندازی شده است.

پس از سخنرانی دکتر نورایی، حاضران پیشنهادها و نظرات خود را ارائه دادند.

*یک فرصت طلایی برای مازندران

قرار است اولین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران، 7 اسفندماه 1393 در مازندران برگزار شود.

محورهای اصلی نشست این هاست:

روش شناسی تاریخ محلی
- منبع شناسی و اسناد تاریخ محلی
- جغرافیای محلی و محل های تاریخی
- جغرافیای سیاسی و تاریخ محلی
- تاریخ خاندانی و رجال
- موسسه های مدنی، اصناف و طبقات اجتماعی محلی
- اقتصاد محلی، دریا و توسعه مازندران
- تاریخ محلی، فرهنگ و هویت
- تاریخ محلی، امنیت و عدالت
- تاریخ محلی و گردشگری
- اتباع بیگانه، ترکیب قومیت ها و اقلیت های مازندران
- مازندران و روس ها
- نرم افزارهای نوین و تاریخ محلی مازندران

آخرین فرصت برای ارسال چکیده مقالات 15 مهر تعیین شده است که به احتمال تمدید هم خواهد شد.

ایمیل neshast5.1@localhistory.ir  برای ارتباط با دبیرخانه همایش تعیین شده است.

شماره تلفن ارتباطی هم 09112513808 است.

تمرکز این نشست بر مازندران، فرصت طلاییست که مسئولان و پژوهشگران استان از آن بهره جویی و از این مجال برای بازنمایی، بازسازی و بازخوانی گذشته دور و نزدیک این استان پرافتخار استفاده کنند.

 


  • علی نیکبخش گل خیلیپاسخ به این دیدگاه
    شنبه 1 آذر 1393-18:25

    اقایونی که دید منفی نسبت به این همایش دارند بهتر نیست دست به دست هم بدیم تا بتونیم تاریخ استان با اصالت مون به جهان معرفی کنیم این همایشم میتونه خیلی بهمون کمک کنه.

    • سه شنبه 6 آبان 1393-12:5

      سلام. نتایج بررسی چکیده اعلام شده؟

      مازندنومه: درود. خیر اعلام نشده

      • جمعه 28 شهريور 1393-10:43

        تشکر از مسئولان این همایش

        • شهروند طبریپاسخ به این دیدگاه 1 8
          پنجشنبه 27 شهريور 1393-17:3

          با سلام
          امیدوارم عاقبت مازندران شناسی به خیر ختم شود!یک استاد دانشگاه اصفهان که رفته انگلیس تاریخ محلی یادگرفته آمده تاریخ مازندران مظلوم را شخم بزند!!!
          تاریخ محلی به سبک انگلیس یعنی شناخت نقاط چالش برانگیز قومیت ها وبهره برداری بهینه در ایجاد مسائل امنیتی وهویتی از منظر تاریخ!!!!
          حال منتظر بمانید وببینید چه چیزهایی از تاریخ مازندران خاطر این فرنگ رفته را جلب خواهد کرد!!!!
          بریتانیای کبیر وخدمت به تاریخ محلی!!!!!

          • علی رستم نژاد نشلیپاسخ به این دیدگاه 4 1
            جمعه 28 شهريور 1393-23:14

            « تاریخ گفتگوی بی پایان حال با گذشته است»( ای. اچ. کار)
            یادم هست در مهرماه سال 1390 در اولین جلسه درس استاد نورایی اولین مساله ای که مطرح شد همگرایی و واگرایی در تاریخ محلی بود. در باب اینکه توجه به تاریخ محلی باعث تقویت هم گرایی است یا به تقویت واگرایی می پردازد بحثث های مفصلی طی چند جلسه شده است. در اینجا مجال پرداختن به فلسفه تاریخ محلی و کارکرد آن نیست برای اطلاع بیشتر دوست عزیز من «شهروند طبری» به سایت اختصاصی انجمن تاریخ محلی ایران www.localhistory.ir مراجعه فرمایید. مطمئن هستم با مطالعه و دقت بیشتر در باب فلسفه تاریخ محلی دیدگاه بهتری نسبت به دکتر نورایی و انجمن تاریخ محلی ایران پیدا خواهید کرد.
            در ضمن یکی از نکات کلیدی درس های استاد این بود که الگوی تاریخ محلی متفاوت از الگوی مطالعاتی انگلستان می باشد.

            • جمعه 28 شهريور 1393-8:44

              توهم توطئه از سرتاسر این کامنت می بارد! واقعا برخی مغزها معیوب است .خدا شفا بده. هیچ جوابی نمیتوان داد.

            • تاریخ دانپاسخ به این دیدگاه 4 0
              چهارشنبه 26 شهريور 1393-9:32

              تشکر از شما بابت پوشش این همایش. از مسئولان علمی و فرهنگی استان خواهش میکنیم نگاهی متفاوت به این نشست داشته باشند. ریشه بسیاری از عقب ماندگیهای ما در تاریخ ما است. اگر تاریخ را خوب بخوانیم اشتباهات مان را تکرار نمیکنیم. این همایش چیزی کمتر از جشنواره فیلم و موسیقی و ابن شهراشوب و گردشگری سلامت و ...ندارد.

              • تاریخ را بخوانیم یا تاریخ را بدانیم ؟؟پاسخ به این دیدگاه 4 2
                چهارشنبه 26 شهريور 1393-10:42

                جناب تاریخ دان فرموده اند : تاریخ را اگر خوب بخوانیم ...... .
                بالاغیرتاً پیامتان را اصلاح بفرماییدو بنویسید تاریخ را اگر خوب بدانیم ! تاریخ را اگر خوب بنویسیم .

                فرموده اید از مسئولان علمی و فرهنگی استان خواهش میکنیم نگاهی متفاوت به این نشست داشته باشند. باید عرض کنم شما تاریخ دانان بایستی متفاوت عمل کنید . بایست از تکرار کورکورانه دست بردارید و حرفی تازه و معقول را به مخاطبان منتقل کنید.
                سرانجام مقایسه این نشست با نشست های قبلی به توسط شما ، پیامی ناخوشایند دارد . یعنی این نیز حد اکثر همانگونه است که آن نشست ها بوده اند .
                ...


              ©2013 APG.ir