تعداد بازدید: 5700

توصیه به دیگران 2

شنبه 29 شهريور 1393-9:14

دلگویه های مدیر سیرک بین المللی آذربایجان

تلخ چون پاییز

مدیر سیرک بین المللی آذربایجان: طرز تفکر و نگاه مسوولان به برپایی سیرک به گونه ای است که تصور می کنم مازندران از ایران جداست/ بسیاری از نهادهای ذی ربط نه تنها حمایتی نداشتند، سنگ اندازی هایی در این راه کردند که اگر هزینه هنگفتم در این شهر نبود با چنگ و دندان وسایلم را جمع می کردم از این شهر می رفتم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، ربابه حسین پور: برای ارائه بلیت با تخفیف ویژه برای کارمندان آمده بود، با لهجه نه چندان غلیظی می گفت: بچه آذربایجانم و مدیر سیرک بین المللی

آذربایجان، برای هماهنگی آمدم تا یک سری بلیت سیرک را با تخفیف ویژه به کارمندان بدهم.

با تعجب گفتم: بالاخره سیرک برپا شد؟!! سری به نشانه تاسف تکان داد و گفت: یک ماهی میشه، حق دارید با وجود مسائل پیش آمده بی خبر باشید. راست می گفت، آن قدر خبر درگیری و کش و قوس بین آنها با برخی از مسوولان شورا و شهرداری و فرمانداری و ... بر سر مکان برپایی سیرک و دادن مجوز زیاد شده بود که حقیقتا از پیگیری خبرش زده شده بودم.

با لبخند ملیحی می گفت: پس فکر کنید ما تو شهر و استان شما چی کشیدیم و همچنان می کشیم ... بنده خدا آن قدر گفت و گله کرد که هر چی خواستم قانعش کنم مردمان این دیار بسیار مهمان نواز و در این صفت شهره اند و حساب مردمش از برخی مسوولان جداست، خیلی افاقه نکرد. گرچه خودش انسانی منطقی می نمود و دوستدار مردم این دیار، اما دلش واقعا پر بود.

«فرهاد ذاکری» -مدیر «سیرک بین المللی آدربایجان»- به گفته خودش 19 سالی است که با عشق و علاقه به هنر به ویژه هنر خنداندن مردم که این روزها کار دشواری است و به سختی بر لبان کسی لبخندی نقش می بندد، کارش را شروع و تقریبا در تمامی شهرهای کشور ایرانگردی و جهانگردی کرده و درکشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان و کشورهای عربی نیز سابقه برپایی سیرک داشته است، اما افق ادامه کارش را نهایتا تا یک سال دیگر می بیند.

وی می گوید:هنر در ایران مرده و کمتر کسی به ویژه در میان مسووولان برای جایگاه کارهای فرهنگی و هنری ارزش واقعی قائل می شود.

مدیر سیرک بین المللی آذربایجان اولین تجربه برپایی سیرک در مرکز استان را بسیار تلخ توصیف می کند و باور دارد: طرز تفکر و نگاه مسوولان به برپایی سیرک به گونه ای است که تصور می کنم مازندران از ایران جداست! بسیاری از نهادهای ذی ربط نه تنها حمایتی نداشتند، سنگ اندازی هایی در این راه کردند که اگر هزینه هنگفتم در این شهر نبود با چنگ و دندان وسایلم را جمع می کردم از این شهر می رفتم.

وی می گوید:علی رغم یک ماه از برپایی سیرک در ساری و مرکز شهر هنوز بسیاری از مردم به دلیل بروز تنش ها و بحث های پیش آمده از فعالیت سیرک بی اطلاع هستند، حتی بنر تبلیغات سیرک توسط برخی از مسوولان پایین کشیده شد.

ذاکری مشکل عمده اش را با شورای شهر و شهرداری بیان می کند و می گوید: برخی از ادارات ذی ربط هم علنا برای اعطای مجوز درخواست پول می کردند که خارج از عرف است و من در هیچ استانی با چنین وضعیتی روبرو نبودم، لذا مقاومت کردم و هزینه بالایی پرداختم تا این شیوه غیر مرسوم در برخی ادارات، فتح بابی برای آینده نشود.

از وی در خصوص استقبال مردم و راضی بودن از فروش بلیت پرسیدیم. با نیشخندی گفت: روز اول توسط نیروی انتظامی دستگیر شدیم و از ساعت 3 بعد از ظهر تا 12 شب در بازداشتگاه بودیم، فقط به این دلیل که معتقد بودند ما مجوز برپایی سیرک نداریم، در حالی که داشتیم، با این حال هنوز استقبال مردم خوب نیست چون خیلی ها به دلیل تنش ها و دوگانگی و تضاد گفتگو بین مسوولان از برپایی سیرک بی اطلاع هستند.

وی ادامه داد: در هر استانی 3 تا 4 سانس با ظرفیت بیش از هزار نفر برنامه اجرا می کردیم اما در ساری فقط یک سانس داریم با جمعیتی بین 30 تا 50 نفر! باورش برای خودم هم مشکل است!!

مدیر سیرک بین المللی آذربایجان از هزینه 337 میلیون تومانی برای برپایی سیرک در ساری خبر داد و گفت: با انتظار درآمدی 700 تا 800 میلیون تومانی آمده بودیم و این همه سرمایه گذاری کردیم اما هنوز یک دهم از هزینه کردم را به دست نیاوردیم و در حال حاضر با ضرر کار می کنیم.

وی می گوید: برای این کار 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم لذا مجبور به ادامه کار هستیم.

ذاکری از علاقه اش به سرمایه گذاری در مرکز استان برای ایجاد مجتمع های رفاهی و تفریحی می گوید و اینکه قبلا در این کار ورود پیدا کرده، اما مسوولان حمایت نکردند بنابراین دلسرد و از ادامه کار منصرف شده است.

انکته جالب این گفتگو با مدیر سیرک در رضایتمندی اش از ساروی هاست که علی رغم گلایه های بی پایانش از مسوولان استان و ساری، مردم این شهر را مردمانی با فرهنگ و آرام می داند و می گوید: تنها شهری است که مردم ایجاد تنش نمی کنند و ماموران نیروی انتظامی جلوی در ورودی سیرک حضور ندارند، دیدگاه مردم ساری متفاوت و فرهنگ شان بالاست، در حالی که در شهرها و استان های دیگر حداقل 3 خودروی نیروی انتطامی با چندین مامور مسوول برقراری امنیت می شوند.

در ادامه این گفتگو در خصوص برنامه های متفاوت سیرک صحبت کردیم، وی گفت: بندبازی، آکروبات، رنجر، ترامپولینگ، شلاق زنی اسپانیولی و... و نیز نمایش هنری با حیواناتی همچون خرس، میمون، سگ، مار، تمساح و اسب از برنامه های اجرایی در سیرک است که با 16 نیرو این برنامه ها اجرا می شود.

وی هزینه خوراک حیوانات را روزانه 400 هزار تومان بیان می کند و می گوید: حداقل روزی 3 میلیون 600 هزار تومان نیز هزینه پرسنلی است که در این سیرک کار می کنند.

گفتنی است سیرک بین المللی آذربایجان تا دوم آبان ماه سالجاری در مرکز استان فعالیت می کند و پس از آن طی استراحت در ایام محرم الحرام و احترام به این ماه مقصد بعدی شان جنوب کشور شهر بوشهر است.

به نظر ما اگر مکان برپایی سیرک به جای دیگری منتقل می شد بسیار بهتر بود، چرا که خیابان قارن گرچه مرکز شهر و از پرترددترین مکان های تجاری است و برای عبور و مرور مردم با توجه به گنجایش محدود این خیابان مشکلات زیادی ایجاد شده و این شاید یکی از دلایل بی رغبتی مردم باشد. مضاف بر اینکه در گفتگو با بسیاری از شهروندان و حتی کارکنان ادارات که مدیر سیرک تخفیف ویژه ای برای آنها قائل شده مبلغ ورودی کمی بالاست.(با تخفیف 40 درصدی برای کارمندان 9 هزارتومان)

هر چند برخی از ما حاضریم چند برابر این هزینه را صرف فست فود ها در فضای بیرون از منزل کنیم، اما برای غذای روح مان و در راستای ارزش گذاری برای هنر کمی خست به خرج می دهیم.

ایمیل خبرنگار: heyran55@yahoo.com


  • يکشنبه 30 شهريور 1393-8:56

    1- دعواي هفتاد دو ملتي كه مديرسیرک را به ستوه در آورد در ياد داشتهاي خوانندگان اين مطلب هم ديده ميشود.
    2 اما اين مدير حرفي زد كه بايد چون نيشتر در روح خود حس كنيم و آن غياب هنر و ذوق هنري و در نتيجه اين ره كه مي رويم به تركستان است.

    • شنبه 29 شهريور 1393-21:2

      خانم حسین پور ... بااون طرفداری شان ازشرکت آب و فاضلاب روستایی که هنوز مردم آب ندارند....................!

      • شنبه 29 شهريور 1393-11:10

        کی گفته پاییز تلخه؟! پاییز پادشاه فصل‌هاست

        • شنبه 29 شهريور 1393-10:20

          دیدن آزار و شکنجه حیوانات از کی تا حالا شده غذای روح؟از نحوه نگهداری اون زبون بسته ها خبر داری؟خجالت هم خوب چیزیه مازندنومه.کاش از مردم تبریز و مشهد یاد میگیرفتیم که به خاطر اعتراض به آزار و اذیت حیوانات در سیرک اجازه برپایی سیرک رو در شهرشون ندادند.کلا فقط ادعای فرهنگ و فرهنگ سازی داری. مازند نونه بیشتر برازندته.وجود د اشته باش و کامنتمو رو بزار

          • شنبه 29 شهريور 1393-12:30

            برادر حسین، سیرک در همه جای دنیا وجود داره. حتا در اروپا وآمریکا. نمی خوای بگی اونا از ما عقب افتاده ترند!!؟؟ اگر در سیرک ما حیوانات خوب نگهداری نمیشوند باید تذکر داد و گوشزد کرد نه اینکه کار کلا تعطیل شود. سیرک یک هنر و هنری بس زیبا و دشوار است. شما اگر عقده و کینه از مازندنومه داری دلیل نمیشود کورکورانه اینجا پیام بگذاری. دست گزارشگر بابت این گزارش خوب درد نکند. تحت تاثیر این جوسازیها قرار نگیرید. اینها یک مشت هوچیگر عقده ای هستند و لاغیر.

            • شنبه 29 شهريور 1393-19:39

              ...به قول یه بزرگی ادب مرد به ز دولت اوست.

              • شنبه 29 شهريور 1393-22:23

                زدی ضربتی ضربتی نوش کن! واقعا که ادب مرد به زدولت اوست! اما خب جواب ابلهان هم خاموشیست

                • شنبه 29 شهريور 1393-23:55

                  عقده ای جان یادت باشه هر کس که بیشتر از صاحب عزا بگرید احمق است.و به فرمایش خودت جواب ابلهان خاموشیست


          ©2013 APG.ir