تعداد بازدید: 3951

توصیه به دیگران 3

جمعه 4 مهر 1393-20:5

40 سال پیش در چنین روزی

با هم، اما بی هم/ هم کلاسی های 40 سال پیش گرد هم آمدند

گزارش+عکس از گردهمایی دانش‌آموزان 40 سال پیش دبیرستان طبری ساری


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: دانش‌آموزان دبیرستان طبری دهه چهل شمسی در شهرستان ساری، گروهی به نام "همکلاسی‌ها" را شکل داده‌اند. همکلاسی‌ها در سال 1346 در کلاس اول دبیرستان درس می‌خواندند، بعد از 40 سال دوباره همدیگر را یافته‌اند و در کنار هم، ایام خوشی را می‌گذرانند.

در بیستمین نشست "همکلاسی‌ها" که در مجتمع تفریحی مرضیه در بهنمیر برگزار شد، دانش‌آموزان چهل سال قبل، به یاد ایام تحصیل ابتدا در صف ایستادند و سپس به بازگویی خاطرات پرداختند.

شعر و آوازخوانی هم از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

مهدی قریشی که بنیان‌گذار این گروه است، گفت: در سال 49 از دبیرستان طبری که اکنون در منطقه دخانیات ساری قرار دارد، فارغ‌التحصیل شدیم. بعد از آن عده‌ای به دانشگاه رفتند و عده‌ای هم به سراغ کار. عمده این دانش‌آموزان معلم شدند.

وی با بیان اینکه پس از آن سال‌ها، همدیگر را گم کرده بودیم، تصریح‌کرد: در سال 1386 عکسی از دوران دبیرستان به دست آوردم و آن عکس را مبنا قرا ر دادم تا همکلاسی‌ها را پیدا کنم و این کار، یک سال طول کشید.

قریشی ادامه‌داد: وقتی بعد از نزدیک به 40 سال همدیگر را پیدا کردیم، تصمیم گرفتیم دیگر یکدیگر را رها نکنیم. نشست‌های ما به دوره همیشگی تبدیل شد و در سال، چهار بار جلسه "همکلاسی‌ها" را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: تصمیم گرفتیم در این هم‌نشینی‌ها از همه معلم‌های مان که زنده بودند، سپاسگزاری کنیم. معلمانی که در این نشست‌ها حاضر می‌شدند اذعان داشتند که بهترین لحظه عمر آنها، حضور در این جلسات بوده است.

وی با بیان اینکه این نشست‌ها نتایج فراوانی به همراه داشت، گفت: دانش‌آموزان دیروز، امروز که همدیگر را یافته‌اند نشست‌های خانوادگی برگزار می‌کنند و همسر و فرزندان آنها با یکدیگر رفیق شده‌اند و تعدادی هم سفرهایی را برپا کرده‌اند.

قریشی خاطرنشان‌کرد: برنامه ما این است که بتوانیم پشتیبان خوبی برای دانش‌آموزان و دبیران دبیرستان طبری باشیم و اکنون هم ارتباط خوبی با دانش‌آموزان و معلمان این دبیرستان برقرار کرده‌ایم تا این دانش‌آموزان هم بیاموزند که همدیگر را گم نکنند.

وی تاکید کرد: قصد داریم تا زمانی که توانایی داریم و زنده هستیم، برنامه "همکلاسی‌ها" را ادامه دهیم.

قریشی با بیان اینکه تلاش داریم ساده مثل دانش‌آموزان دیروز در کنار هم باشیم، اظهارداشت: توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان دیروز، امروز و فردا هم چنین برنامه‌هایی را برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند کمک رسانه‌ها در استان هستیم که گزارش این نشست‌ها را منتشر کنند، افزود: شاید گزارش این نشست‌ها برای افراد مفید واقع شود.

قریشی با بیان اینکه ما قبول می‌کنیم که تکنولوژی امروز، ارتباطات را آسان کرده، متذکرشد: اما در دنیا هیچ ارتباطی هنوز جای تاثیر ارتباط چهره به چهره را نگرفته است. در کنار هم بودن و در چشمان هم نگریستن و از درد و شادی هم با خبر شدن، بالاترین نوع ارتباط در جهان است.

وی با اشاره به اینکه احساس می‌کنیم ارتباط موبایلی و اینترنتی، ارتباط یخی است، گفت: از دانش‌آموزان می‌خواهیم ضمن استفاده از این تکنولوژی و امکانات بشری، جای آن را با ارتباط چهره به چهره عوض نکنند و دور هم نشینی را فصل مقدم ارتباطات خود بدانند.

  قریشی با بیان اینکه در دور هم نشینی است که فرهنگ، انتقال می‌یابد، اظهارداشت: هیچ چیز جای فرهنگ ما را نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه جوانان ما در کنار هم اما با یکدیگر حرف نمی‌زنند و هر کسی سر در تلفن همراه خود دارد، یادآورشد: جوانان ما با هم اما بی هم هستند. این احساس خطری است که نسل من از نسل جوان دارد و باید بیاموزیم و بیاموزانیم که با هم باشیم.


  • يکشنبه 6 مهر 1393-14:10

    دهكده مرضيه و همكلاسيهاى طبرى
    جمعه همكلاسيها،شگفتى ساز بود.بعد فصلى گرم وخشك به صف بوديم به ياد ٥٨ سال قبل كه نخستين صف را ازموده بوديم
    اين بار همسران هم در كنار ما وبه صفى ديگر.زنگ مدرسه را روشنك نواخت كه راهنماىِ روز ما بودو بلدِكارو هوشمند.دبيرستان روز ما دهكده سلامت بود بين بهنميرو بابلسر و بانوىُي والا بنام خانم باباىُى بنيان گزار ان.با او به لحظه اى به درود بوديم .دهكده سخت مصفا، كلاس را در سالنِ موزون دهكده اغاز كرديم با خاطره گوىُي-شعر-ترانه و لبخندها اشكار تمام بود.اقاى اعتمادزاده به نظاره و خانم فلاحى براى ديداروخبرامده بودند.عصر،پسران قريشى اوازوموسيقى را چنان ساز كردن كه تمام كودكى در چشمان ما به بازى نشست
    تا شامگاهان كنار هم بوديم. شگفت اينكه باران در اغاز صبحگاهان به استقبال ما امده بود
    درود بر باران مازندران.

    • دكترسيف الرضا شهابيپاسخ به این دیدگاه 3 0
      شنبه 5 مهر 1393-9:6

      حركت خيلي جالبي است .ما هم همدوره هاي دبستانملي پسرانه تربيت بابل كه 50 سال قبل يعني نيم قرن قبل در سال 1343كلاس ششم را تمام كرديم سالي يكبار دورهم جمع مي شويم و نهاري با هم مي خوريم و عكسي يادگاري مي گيريم و حدود 25 تن كه در قيد حيات هستند و يا در داخل كشور زندگي مي كنند شركت مي كنند .

      • شنبه 5 مهر 1393-7:44

        بسيار زيبا

        • شنبه 5 مهر 1393-0:36

          درود بر مهدی قریشی.اما این را هم باید گفت ،که مهدی قریشی ،بینانگذار نشست های دیگری هم هست ،که سال های سال با تلاش فراوان ایشان تعدای از دوستانداران ادب شهر ساری هفته ای یک بار گرد هم می آیند و به خواندن اشعار بزرگان ادب ایران وجهان می پر دازند. هرچند تاکنون از ایشان اثر مکتوبی بدست علاقه مندانش نرسیده است.اما وصف نثر شاعرانه اش را بسیار شنیدیم .و در انتظار آنیم .


          ©2013 APG.ir