تعداد بازدید: 2742

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 9 مهر 1393-14:34

راهبرد تکریم و مذاکره ، جایگزین تحریم و منازعه

 رییس جمهوری ایران درمجمع عمومی سازمان ملل، به نکته ای کلیدی و راهبردی منسجم باعنوان جایگزینی تحریم و منازعه با تکریم و مذاکره اشاره کرد و جهان را به دستاوردهای یک ساله گذشته که در باب این راهبرد تلاش شد، توجه داد.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ابوالفتح فخرمحمدیان، کارشناس ارشد علوم سیاسی: در یکسال گذشته، یعنی پس از به دست گرفتن سکان اجرایی کشور توسطِ دولت یازدهم، همواره تأکید شایان توجه ای بر مسائل منطقه ای، در جهت صلح و برقراری امنیت و درجهت بهبود و تسهیل روابط با همسایگان و کشورهای منطقه شده است.

بارها رئیس دولت یازدهم بر مهم بودن وتأثیر گذار بودن روابط با همسایگان وکشورهای منطقه صحه گذاشته و قویاً تأکید کرده است، اما این روابط منطقه ای که در اولویت دولت قرار دارند بر چندین اصلی بنیادین استوار است که همواره مهم ترین آن احترام متقابل و حفظ حقوق وحرمت کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و اکثر مذاکرات و مناسباتی که دراین باب مطرح است از سوی دولت پافشاری شده است.

آنچه که از لفظ تئوری دومینو مستفاد می شود، به نوعی به حرکت دموکراسی خواهی و گسترش دموکراسی است که البته در اصول روابط بین الملل وعلوم سیاسی معنای دقیق وعلمی دارد، اما ما اینجا قصد داریم از واژه دومینو به عنوان عمل های پی درپی و متقابل که بایکدیگر ارتباط منسجم وسیستماتیک دارند بحث کنیم و از این رو روابط جمهوری اسلامی ایران و یا به نوعی دیپلماسی دولت یازدهم را در جهت حفظ ثبات منطقه ای وهمکاری های منطقه ای با همسایگان وکشورهای منطقه بررسی نیم.

 در سالی که گذشت امیر کویت که ریاست دوره ای شورای همکاری خلیج فارس رابرعهده گرفته است، پس از سالها به تهران آمد تا شاید دومینوی روابط منطقه ای را درتهران تکمیل کند.

  بعد از دیدار و مذاکره با رییس دولت، در جهت مذاکرات دوجانبه و همکاری های منطقه ای و تجاری به مسئله روابط  تهران با ریاض پرداخت و در این باب نقشی تسهیل کننده و مؤثر ایفا کرد.

  در جدیدترین سخنرانی رییس جمهوری ایران درمجمع عمومی سازمان ملل، به نکته ای کلیدی و راهبردی منسجم باعنوان جایگزینی تحریم و منازعه با تکریم و مذاکره اشاره کرد و جهان را به دستاوردهای یک ساله گذشته که در باب این راهبرد تلاش شد، توجه داد.

ایرانیان با توجه به دارا بودن روح صلح در دورن خویشتن وعلی رغم آن، نگاهِ بنیادین دین شان به مقوله صلح وانسان دوستی، سرآمد و ترویج دهنده صلح درجهان خواهند بود، از این روست که راهبرد مذاکره و تکریم را در باب همه مسائلی که قابل به بحث وتفاهم است ارج می شمارند.

البته دراین بین آنچه اولیت اصلی را در این راهبرد، رهنمون می سازد، حفظ و دفاع از حقوق حقه ی ملت بزرگ ایران خواهد بود که با احترام نهادن وحفظ کرامت حقوق ایران،می توان به مذاکره وگفتگو پرداخت.

دولت یازدهم با اتکا به آرای عمومی ملت خویش، توانسته است با اتخاذ استراتژیکی سیاست خارجی مدبرانه، سعی بر ایجاد گفتگو تعامل سازنده ومؤثر بین ملت ها ودولتهای منطقه و جهان دارد تا بتواند جایگاه حقیقی ایران را در منطقه وجهان به همگان نشان دهد و برای اثبات این امر، با اتخاذ دیپلماسی فعال و پویا بین کشورهای منطقه از جنگ جدیدی در خاورمیانه جلوگیری نمود و به دنبال آن خواستار احقاق حقوق ملت ایران در باب انرژی هسته ای است.

در سایه این راهبرد کلان است که نه تنها ایران، بلکه دیگر کشورها جهان هم با توجه به این راهبرد کلیدی می تواندد روابط هوشمندانه ای بر اساس احترام به منافع متاقبل را دنبال کنند.

* این یادداشت در شماره392 روزنامه شهروند، 7 مهرماه منتشر شد که برای بازنشر از سوی نویسنده در اختیار ما قرار گرفت.

 


  • پنجشنبه 10 مهر 1393-6:13

    بزن چكه ره...
    دستاورد نشستها وگفتگوها كاملاواضح ومشخصه !؟
    سخنان نخست وزيرانگليس(استعمارگرپير)بعد ازنشست مدبرانه واستراتزيك دولت تدبير نشانه پيروزي مقتدرانه! دولت است
    چه روابط هوشمندانه اي داشتيم

    • پنجشنبه 24 مهر 1393-13:33

      اینکه کلی کشور درخواست حتی دیدار کوتاه با شخص اول اجرایی کشور دارند خودش یک دستاورد بسیار بزرگی در جهت منافع ملی هست-بعدشم دیگه بهتر از اون محمود هست که توسرش گوجه فرنگی پرتاب می کردند وفقط هیئت ایرانی با فک وفامیل وخونوادش براش کف میزدند وتازه آقا از خودش هاله نور هم دیده بود


    ©2013 APG.ir