تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 23 فروردين 1384-0:0

گردهمايي بزرگ تعزيه خوانان کشور در تهران

محقق بهشهري:وجه موسيقي تعزيه آن قدر مهجور مانده است که حتي برخي از فرهيختگان حوزه فرهنگ هم تعزيه را نوعي نمايش سنتي مي دانند.



جهانگير نصري اشرفي ، پژوهشگر مازندراني موسيقي و دبير کنگره مکاتب و سبکهاي آوازي تعزيه با بيان اين مطلب گفت : اين مساله در حالي است که اگر وجه نمايشي تعزيه حذف شود ، تعزيه با وجه موسيقايي مي تواند ادامه دهد ، اما اگر موسيقي را از تعزيه بگيريم ديگر چيزي از تعزيه باقي نمي ماند. وي با اشاره به اين که بسياري از سنن قديمي از جمله نقالي ، ساختار نمايشي ، اذان ، سحرخواني و قوالي در تعزيه نهفته است ، گفت : کنگره مکاتب و سبکهاي آوازي آغازي براي توجه بيشتر به وجه موسيقايي تعزيه است.

اشرفي در ادامه درباره برنامه هاي کنگره گفت : در طول کنگره 20سخنران چون مجيد کياني ، حاتم عسکري ، داوود فتحعلي بيگي و داريوش صفوت که بر روي موضوع تعزيه تحقيق کرده اند ، به بررسي موسيقي تعزيه از زواياي مختلف مي پردازند و 2 کتاب شامل مقالاتي در باب موسيقي تعزيه و بررسي آثار عرضه شده در اين کنگره نيز در حاشيه آن منتشر مي شود.به گزارش ميراث خبر ، نصري اشرفي ادامه داد: اين کنگره از 27 تا 31 شهريور در فرهنگسراي قانون برگزار مي شود و علاوه بر اجراي نمونه هاي موسيقي و نمايشگاهي از سازهاي مختلف تعزيه ، نمايشگاه عکس و نقاشي ، 10 سي دي صوتي از نمونه هاي اين جشنواره ضبط و به همراه کتابها در اختيار علاقمندان قرار مي گيرد. محمدحسين برزين ، مسوول موسيقي سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران نيز که در اين نشست حضور داشت ، به شرکت تعزيه خوان هاي قديمي در اين کنگره اشاره کرد و گفت : در اين جشنواره 148 تعزيه خوان از مناطق و نواحي مختلف ايران شرکت مي کنند که از شاخص ترين و مسن ترين تعزيه خوان هاي ايران هستند که در طول کنگره به اجراي گوشه هايي از تعزيه ناحيه خود مي پردازند.(jamejamdaily)


    ©2013 APG.ir