تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

شنبه 10 ارديبهشت 1384-0:0

ملاقات ایران و انگلستان در بهشهر

با همکاري باستان شناسان ایران، دانشگاه لندن و آکسفورد انگلستان، گوهر تپه مازندران حفاری می شود.


 این تیم متشکل از جانور شناس، کارشناس محیط زیست و متالورژیست است.
گوهر تپه مازندران یکی از مهمترین محوطه های باستانی کشور است که شواهد باستان شناسی در این محوطه نشان از استقرار بشر در هزاره پنجم پیش از میلاد دارد. این محوطه باستانی با وسعتی برابر با 50 هکتار یکی از بزرگترین محوطه های باستانی کشور محسوب می شود و تا این لحظه یافته های باستان شناسی حاکی از گسترش اقوام ساکن در این تپه با دیگر محوطه های حاشیه جنوب دریای خزر داشته است.
«علی ماهفروزی»، باستان شناس و سرپرست کاوش های گوهر تپه مازندران درباره ادامه کاوش های باستان شناسی در سال جاری این تپه باستانی  گفت: «در سال 84 قصد داریم تا با همکاری تیمی از انگلستان محوطه باستانی گوهر تپه را برای چهارمین فصل مورد کاوش قرار دهیم. تیم انگلیسی که به تازگی نام آنها به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران داده شده از دانشگاه «UCL» و «آکسفورد» لندن است.»
به گفته وی اعضای این تیم سوابق طولانی در حفاری های باستان شناسی داشته و هر کدام ده ها فصل کاوش را پشت سر گذاشته اند.
علی ماهفروزی با اشاره به در نظر گرفتن مطالعات باستان شناسی در این فصل کاوش گفت: «در چهارمین فصل کاوش قصد داریم تا مطالعات گسترده آزمایشگاهی در مورد داده های باستان شناسی داشته باشیم که حضور باستان شناسی از دانشگاه آکسفورد باعث می شود تا این کار به شکل راحت تری انجام گیرد. زیرا دانشگاه آکسفورد لندن یکی از بهترین آزمایشگاه های باستان شناسی را دارد.
در صورت موافقت پژوهشکده باستان شناسی قرار است هم زمان با چهارمین فصل کاوش در گوهر تپه مازندران، غارهای تاریخی اطراف این محوطه باستانی نیز کاوش شوند تا داده های باستان شناسی از هر دو محوطه برای بدست آوردن چگونگی آغاز زندگی در گوهر تپه مازندران مورد بررسی قرار گیرد.
علی ماهفروزی با اشاره به این موضوع گفت: «شواهد باستان شناسی حاکی از آن است انسان های غار نشین پس از آگاهی یافتن از فوائد زندگی در دشت ها مکان هایی چون چوق تپه و گوهر تپه مازندران را برای زندگی انتخاب کردند و به خصوص در گوهر تپه استقرار های موفقیت آمیزی داشته اند. این اطلا عات تنها از طریق کاوش های بیشتر به نتیجه می رسد و امیدواریم تا امسال این امکان فراهم شود و غارهای تاریخی اطراف گوهر تپه با این محوطه باستانی مورد کاوش قرار گیرد.» (chn)


    ©2013 APG.ir