تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 4 خرداد 1384-0:0

مردم لفورک باستان هرگز از اسلحه استفاده نکردند

یافته‌های باستان‌شناسی در گورستان باستانی لفورک مازندران حاکی از آن است که 2800 سال پیش در این منطقه صلح و آرامش برقرار بوده است.


 به همین دلیل نیازی به تولید ابزار جنگی نبوده است.
گورستان لفورک سواد کوه مازندران یکی از منحصربه‌فردترین گورستان‌های واپسین دوره عصر آهن است. برخی یافته‌های باستان‌شناسی در این گورستان از قبیل شیوه تدفین با پوشش سفالی تا امروز در هیچ محوطه عصر آهن دیگری دیده نشده است.
«مهدی عابدینی عراقی»، باستان‌شناس و سرپرست هیات کاوش درگورستان لفورک با اشاره به نتایج یافته‌های باستان‌شناسی از این گورستان  گفت: «در هیچ کدام از گور‌هایی که باز شده اثری از ابزار جنگی دیده نشده است. عدم وجود تسلیحات در گور‌ها حاکی از آن است که در این منطقه برای مدت نه چندان کوتاهی صلح و آرامش برقرار بوده است.»
وی با اشاره به چنین تشابهی میان گورستان عصر آهن 3 لفورک با دیگر محوطه‌های باستانی عصر آهن 3 گفت: «عدم وجود ابزار جنگی در گورستان‌های دوره سوم عصر آهن در بسیاری از محوطه‌های باستانی دیگر هم دیده شده است که در آنها نیز باستان‌شناسان احتمال داده اند که در این دوره صلح و آرامش برقرار بوده است.»
عابدینی با اشاره به این موضوع که نبودن ابزار جنگی در گورهای عصر آهن همواره نظریه صلح و آرامش را به همراه داشته است گفت: «می توان به این موضوع به شکل دیگری نیز نگاه کرد، و آن این که شاید در دوره عصر آهن 3 گذاشتن ابزار جنگی در گورها به عنوان آداب تدفین از بین رفته است و به همین دلیل ما دیگر در این دوره اثری از شمشیر یا خنجر در گورها نمی بینیم. با وجود این در اطراف گورستان لفورک نیز اثری از ابزار جنگی دیده نشده است که این مسئله ما را برای ارائه نظریه‌ای مبنی بر وجود صلح و آرامش در منطقه بیشتر یاری می‌کند.»
گورستان لفورک در منطقه سواد کوه و اطراف روستای لفورک واقع شده است. این گورستان به همرا روستای لفورک و چندین روستای دیگر و محوطه باستانی با آغاز آبگیری سد البرز به زیر آب خواهند رفت.
مطالعات انسان‌شناسی در این گورستان نشان می‌دهد که اجساد دفن شده در لفورک متعلق به نژاد انسان‌های سردراز و سردراز کامل بوده است که امروزه دیگر از این نژاد در منطقه دیده نمی‌شود. (chn)       


    ©2013 APG.ir