تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 9 خرداد 1384-0:0

گوشواره طلا!

باستان شناسان موفق شدند یک گوشواره طلا متعلق به مردی 25 ساله را در گورستان لفورک مازندران کشف کنند.


این در حالی است که پیش از این در گورهای لفورک تنها گوشواره های مفرغی و آهنی در گوش مردان پیدا شده بود.
کشف این گوشواره طلا، برخی از یافته های باستان شناسان را در گورستان 2800 ساله لفورک مازندران دستخوش تغییر کرد.
«مهدی عابدینی»، باستان شناس و سرپرست هیات کاوش در گورستان لفورک مازندران درباره این گوشواره گفت: « در گوش راست این جوان گوشواره طلا و در گوش چپ او گوشواره نقره نیز دیده می شود. این موضوع نشان می دهد احتمالا این جوان شخص مورد احترامی بوده است که با چنین تزییناتی دفن شده است.
وی افزود : « پیش از این در گوش همه مردان گورستان لفورک، گوشواره کشف شده بود اما تمامی گوشواره ها مفرغی بودند و کشف گوشواره طلا در این گورستان برای باستان شناسان کاملا غیر منتظره بود.»
عابدینی هم چنین توضیح داد: «در این گورستان از میان گور های باز شده به سه گور برخورد کردیم که با پوششی از سفال تزئین شده بودند و شیوه تدفین آنها با دیگر گورها کاملا متفاوت بود. در این گورها بر خلاف دیگر قبور، هدایای کمتری دیده شد و روی جسد و دور تا دور آن با پوششی از سفال، استحکام بخشی و تزئین شده بود. گوشواره طلا در یکی از همین گورهای سفالی به دست آمد.»
به گفته وی با توجه به این موضوع که در سه گور کشف شده ، هدایای زیادی وجود نداشت، تصور می شد این افراد جزو مردم کم درآمد بوده اند و به همین دلیل برای آنها هدایای زیادی گذاشته نشده است اما کشف گوشواره طلا، تمامی این احتمالات را بر هم زد.
مطالعات انسان شناسی در گورستان لفورک مازندران نشان می دهد که افراد ساکن در این منطقه از نژاد انسانهای سر دراز بوده اند. اما سه گور متفاوت کشف شده در این گورستان که گوشواره طلا نیز در یکی از آنها کشف شده ، متعلق به نژاد دیگری یعنی انسانهای سر دراز کامل بوده است.
عابدینی در همین حال گفت که هنوز اطلاعاتی درباره صاحبان این گورها و این که چه کسانی هستند، به دست نیامده است و پاسخ به این سئوالات نیاز به کاوش های بیشتر در این گورستان دارد.
باستان شناسان قصد دارند تا در فصل های بعدی کاوش این منطقه در جستجوی گورهای بیشتری از انسانهای سر دراز کامل باشند تا هویت این اقوام را در این گورستان شناسایی کنند.
گورستان لفورک در منطقه سواد کوه مازندران واقع شده است. کاوش های باستان شناسی در این گورستان که به منظور نجات بخشی آن بوده است، این گورستان را به یکی از مهم ترین محوطه های عصر آهن در سراسر کشور تبدیل کرده است. (chn)   


    ©2013 APG.ir