تعداد بازدید: 4833

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 8 آبان 1393-16:11

رقابت ساری و بابل بر سر کسب مقام اول نزاع های خیابانی!

ساری اول، بابل دوم

میانگین روزانه مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان 75 نفر است/بيش از نيمي از افرادي كه به مراكز معاينات پزشكي قانوني مراجعه مي كنند جراحت دارند.


 

مازندنومه، سرویس اجتماعی: صدای مهیب برخورد دو خودرو توجه همه را به خود جلب می کند؛ رانندگان بعد از شوکی که به آنان وارد شده از خودروی خود پیاده می شوند وهریک به سمتی می روند تا از میزان خسارت آگاه شوند.

سپر و گلگیر اتومبیل ها به هم خورده و خسارت قابل توجهی را برای هریک ایجاد کرده است. رانندگان، عصبانی به سوی هم م یروند و هر یک دیگری را مقصر می شمارد. صداها بالا می رود، گلاویز می شوند اما کوتاه نمی آیند، به یکدیگر توهین می کنند و آن کسی که عصبانی تر است دیگر چیزی نمی فهمد؛ وقتی به خود می آید که چاقویی خونین در دست دارد و پیکر نیمه جانی روی زمین افتاده است.

و این سرآغاز ماجرای هولناکی می شود که چاقو برای راننده عصبانی رقم زده است. نظیر این اتفاقات که بعد ازآن هزار ای کاش و اما و اگر در پیش دارد، در نزدیکی ما بسیار رخ می دهد که بعضی را عزادار و برخی را گرفتار می کند.

بعید است روزی را در شهر پرسه بزنیم و با صحنه نزاع و دعوا روبه رو نشویم؛  این را رانندگان تاکسی که روزشان را در خیابانها به شب می رسانند، تأیید می کنند

*روزی 75 پرونده


به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، مدير كل پزشكي قانوني استان ، آمار معاینات انجام شده، شش ماه سالجاری در استان را 14 هزار 42 نفر اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار ثبت شده میانگین روزانه مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان 75 نفر است. از این تعداد ذکر شده 9 هزار 562 نفر مرد و مابقی زن هستند.

بررسی نشان می‌دهد که آمار نزاع های خیابانی عمدی در سال های اخیر افزایش داشته است. قبلا این نسبت 30 به 70 بود اما از دو-سه سال پیش درصد نزاع خیابانی عمد به غیر عمد 70 به 30 شده است.

رسانه ها، تربیت خانوادگی، اتفاقات روزمره و آموزش و پرورش نقش بسزایی در پدید آمدن نزاع های خیابانی دارند. بيش از نيمي از افرادي كه به مراكز معاينات پزشكي قانوني مراجعه مي كنند جراحت دارند و حدود ۲۰ درصد اين جراحات ناشي از بروز درگيري ها و نزاع هاي خياباني است.

تورقي بر صفحه حوادث روزنامه ها و سايت هاي خبري از وقايع تاسف برانگيزي حكايت دارد كه منشا آنها از يك نزاع خياباني بر سر يك مساله معمولي شروع و به حوادث خونيني منجر شده است.

استفاده از قدرت بدني به جاي منطق براي حل مسايل و مجادلات، ويژه جوامعي است كه هنوز شهرنشيني و مدنيت در آنها رشد نكرده است. زور بازو و استفاده از آن براي به كرسي نشاندن و اثبات نظر خود، ويژه جوامع مكانيكي و قبيله محور است.

*ساری، اول است

يادگيري مسايلي مانند خونسردي، متانت، تامل، تفكر و چاره جويي براي حل مشكلات در سرنوشت انسان و نحوه زندگي او در تمام دوران زندگي موثر خواهد بود. البته فقر اقتصادي نيز عاملي براي بروز اين گونه درگيري هاست و گاهي مشكلات مالي بر توان و حوصله افراد غلبه مي كند و باعث مي شود افراد بر سر مسايل كوچك و كم اهميت با يكديگر درگير شوند.

به گفته کارشناس ها افرادي كه داراي برنامه ريزي در زندگي هستند، بسياري از مشكلات را پيش بيني مي كنند و با آمادگي قبلي براي هر موردي اقدام مي كنند به طوري كه كمتر باعث درگيري، ضرب و جرح و منازعه مي شوند.

در مازندران بيشترين نزاع به ترتيب مربوط به شهرهاي ساري با عدد 2هزار705 ، بابل با عدد هزار و 823 و آمل با عدد هزار و 518 نفر و كمترين موارد نزاع به ترتيب در شهرهاي سوادكوه با عدد 254 و جويبار با عدد 336 نفر است.

به گفته عباسی -مدیرکل پزشکی قانونی مازندران- در استان ما بخش قابل توجهي از افراد به دنبال وقوع نزاع و درگيري از طرف مراجع قضايي و انتظامي به مراكز پزشكي قانوني ارجاع مي کنند كه بر اساس نوع و ميزان آسيب ديدگي با توجه به قانون مجازات اسلامي براي آنان گواهي صادر مي شود

ثبت روزانه 75 پرونده نزاع  در استان شاید از استان هایی مثل تهران، اصفهان، آذربایجان غربی و فارس  کم تر باشد، ولی از رشد نزاع و درگیری در استان ما خبر می دهد. نزاع خیابانی محصول عصبانیت آنی است اما جلوه ساز صحنه های تلخی است که کمتر کسی دوست دارد یادآور آن باشد. جامعه شناسان مدت هاست در این باره هشدار می دهند

 



    ©2013 APG.ir