تعداد بازدید: 4014

توصیه به دیگران 1

شنبه 10 آبان 1393-19:48

رسانه ی زینب/حاجیان: زینب(س) طرفدار اسلام حقیقی بود

فردوس حاجیان: استادان جامعه شناسی باید حضرت زینب(س) را هم از بعد معناشناسی و هم هستی شناسی بررسی کنند تا دریابند که چگونه ایشان آن چنان با شکوه عمل کرد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینامحسن پور: همایش "زینب کبری (س) بزرگ ترین رسانه تاریخ و معلم دانشگاه عاشقی" بودیم عصر امروز در پردیس صدیقه طاهره دانشگاه فرهنگیان مازندران برگزار شد.

مهمان ویژه این همایش، دکتر فردوس حاجیان-معلم برگزیده سازمان ملل متحد یونسکو- بود. در ابتدای مراسم آرزو ولی پور-رئیس پردیس صدیقه طاهره دانشگاه فرهنگیان مازندران- با اشاره به جمله "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود" به طرح چند پرسش راجع به حضرت زینب پرداخت و این چنین ادامه داد: موضع و حرکت عظیم حضرت زینب به سمت تکامل الهی و موقعیت شناسی ایشان سبب موفقیت و ماندگاری نام و حماسه زینب (س) تا اکنون و همیشه تاریخ شد.

وی افزود: حضرت زینب با تصمیم درستی که گرفت و با آگاهی از حادثه، به خوبی موقعیت سنجی کرد و مجموع این ها به علاوه انتخاب های درست ایشان، زینب را زینب کرد.

*زینب(س) به عنوان رسانه برساخت های نوین تولید می کند

در ادامه مراسم، فردوس حاجیان با اجرای تعزیه وارد همایش شد. پس از اجرای تعزیه او روی سن رفت و گفت: رسانه در تداوم یک حرکت و جریان عظیم فکری نقش دارد.

حاجیان افزود: در روز عاشورا حضرت زینب میدان گفتگو را تحت تاثیر افکار و خوانش خطبه های خود قرار داد و در این میدان هم پیروز شد.

مدیر سابق بخش فرهنگ و هنر گفتگوی تمدن ها، با بیان اینکه در مقابل زینب(س) اسلام جعلی قد علم کرده بود، تصریح کرد: حضرت زینب طرفدار اسلام حقیقی و برخاسته از وحی و مبتنی بر پیامبر بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هدف از تحقیق کشف واقعیت است، گفت: از نظر نشانه شناسی گاهی برخی نشانه ها دروغ است و ما باید با تلاش زیاد و تحقیق مستمر حقیقت را کشف کنیم.

حاجیان با تاکید بر قرآنی بودن زبان زینب(س)، افزود: حضرت زینب در روز عاشورا مکان را میدان فرهنگ و رسانه قرار می دهد وقتی که مکان را تبدیل به فرهنگ می کند و خودش نظریه اسلام ناب محمدی را تبدیل به خطبه می کند، تبدیل به رسانه می شود.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که خبرنگاران در ارائه خبر و گزارش بی طرف هستند، زینب(س) نیز بی طرف بود و حقایق را بیان کرد.

حاجیان تصریح کرد: ما حق نداریم از قبل برای عاشورا برنامه ریزی کنیم، در عاشورا مردم درگیر می شوند و همان جا است که فرهنگ شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه زینب(س) به عنوان رسانه برساخت های نوین تولید می کند، ادامه داد: استادان جامعه شناسی باید حضرت زینب را هم از بعد معناشناسی و هم هستی شناسی بررسی کنند تا دریابند که چگونه زینب(س) آن چنان با شکوه عمل کرد.

این نویسنده و شاعر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاثیرپذیری و در اختیار معبود بودن امام حسین، ابراز داشت: امر به معروف امام حسین(ع)، امر به حکومت ولایی و نهی از منکر ایشان، نهی حکومت یزید بود.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه همیشه کم کاری از مدیران فرهنگی نیست، تصریح کرد: برخی هنرمندان ما هم تعزیه و نمایش اصیل را رها می کنند و به سراغ چیزهای دیگر می روند.

در پایان همایش از شعر فردوس حاجیان با اجرای خودش و همراهی شرکت کنندگان رونمایی شد.


  • پنجشنبه 15 آبان 1393-1:41

    برخی از استادهای جامعه شناسی فقط از جامعه شناسی و فرهنگ اسمشو بلدن . بخصوص وقتی سطح علمی و معلومات پایینی داشته باشن . چند تا استاد با فرهنگ و با سواد که مدرک درست حسابی دارن بیارید توی دانشگاه تا به دانشجوها جامعه شناسی واقعی یاد بدن نه بی سوادایی که ................

    • چهارشنبه 14 آبان 1393-9:41

      دراين مراسم حضورداشتم واقعا تاثير گذاربود

      • دوشنبه 12 آبان 1393-13:41

        کاندیدا اینده مجلس ....با یک عنوان که نمی شود به فرهنگ حمله کرد

        • يکشنبه 11 آبان 1393-20:47

          تعزیه هنری باارزش است اما نمی توان انتظار داشت که همه ی هنرمندان به دنبال تعزیه باشند و به سراغ چیزهای دیگر نروند. این نه منطقی است و نه امکان پذیر.


          ©2013 APG.ir