تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 23 خرداد 1384-0:0

دريا هرگز به انتظار ما نخواهد ماند

گزارش خبري"محمد عظيمي"، مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو از درهم شکستن کشتي قديمي درياي زاغمرز.


 

 

 متاسفانه آن چه را كه از بيم اتفاقش بارها به مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران، خطرش را گوشزد كرده بوديم اتفاق افتاد و كشتي قديمي مكشوفه در ساحل درياي زاغمرز شهرستان بهشهر درهم شكست. اين كشتي كه در مهر ماه سال 1382 پس از سال  ها دفن در زير لايه هاي شن كشف شده بود، توسط واحد باستان شناسي بررسي و بخش بيشتر شن هاي آن تخليه شد. با آن كه سازمان ميراث فرهنگي قول داده بود تا با ايجاد ديواره ي موج شكن، از تخريب آن جلوگيري کند، متاسفانه هيچ اقدامي انجام نشد. اين كشتي چوبي بادباني كه 26 متر طول و 5/7 متر عرض دارد، در ماه قبل در اثر نفوذ آب دريا كاملاً از شن تخليه شده بود و شرايط انتقال را به طور طبيعي فراهم كرده بود.

با آن كه بر اساس نظر سرپرست پروژه ي اين كشتي،  سامان سورتيچي، احتمال قدمت اين كشتي به دوره صفوي باز مي گردد ،  به جرات مي توان گفت كه با توجه به وجود گمرك خانه ي قره تپه در دوره ي قاجاريه و تخليه و بارگيري كشتي ها توسط قايق هاي كوچك در دهانه ي رودخانه ي مرتبط با دريا، مي توانستيم يكي از مظاهر جذب گردشگر را در بخش شرقي درياي مازندران فراهم آوريم.

 انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو ضمن اعتراض نسبت به سهل انگاري و تخريب اين كشتي،  جمع آوري بقايا و در حد امكان مرمت اين كشتي راخواستاراست.



    ©2013 APG.ir