تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 25 خرداد 1384-0:0

افزايش توليد برنج

دبير انجمن برنج گفت : دستورالعمل خريد برنج از کشاورزان بايد هر چه سريع تر و پيش از به پايان رسيدن خرداد، به استانها ابلاغ شود.


جميل عليزاده شايق افزود: امسال پيش بيني مي شود 2ميليون و 250هزار تن برنج در کشور توليد شود و اگر اين روند با حرکتهاي نابجا لطمه نبيند، توليد برنج در آينده افزايش نيز خواهد يافت.
وي در ادامه گفت : در صورت ابلاغ بموقع دستورالعمل خريد برنج به استان ها، استقرار مراکز خريد تا اول تير و تسويه بدهي کشاورزان از سال گذشته مي توان اميدوار بود که خريد برنج از کشاورزان بخوبي صورت گيرد. شايق بدون اشاره به رقم بدهي دولت به کشاورزان اظهار کرد: سال گذشته 2 ميليون و 200 هزار تن انواع برنج توليد شد و رقم خريد وزارت بازرگاني از کشاورزان که ارقام پرمحصول را در بر مي گيرد از 70هزار تن تجاوز نکرد و دليل آن هم برخورد غيرمنطقي وزارت بازرگاني در تامين اعتبار خريد برنج بود. وي افزود: اگر وزارت بازرگاني براي خريد سال جاري ، اعتبار لازم را پيش بيني نکند فاجعه سال گذشته اتفاق خواهد افتاد. دبير انجمن برنج کشور گفت : اگر وزارت بازرگاني ، امسال اعتبار خريد را تامين و وجه آن را بموقع به کشاورزان پرداخت کند، به يقين ميزان برنج تحويلي به دولت از 100هزار تن تجاوز خواهد کرد. وي از اعلام بموقع و منطقي نرخ خريد تضميني ارقام پرمحصول برنج از سوي شوراي اقتصاد ابراز خرسندي کرد و گفت : نرخ خريد ارقام پرمحصول نسبت به سال گذشته ، 10درصد افزايش يافته است که در صورت تامين بموقع اعتبارات مي توان اميدوار بود که کشاورزان به جاي فروش محصول به دلالان و سلف خران برنج خود را به دولت بفروشند. شايق ، سطح زيرکشت برنج در کشور را 620هزار هکتار ذکر کرد و افزود: از اين ميزان ، 500هزار هکتار از اراضي در 3 استان مازندران ، گيلان و گلستان واقع شده است و 120هزار هکتار نيز در 13 استان کشور است که از 620هزار هکتار سطح زيرکشت برنج ، 250هزار هکتار آن را ارقام پرمحصول تشکيل مي دهد.(jamejamdaily)


    ©2013 APG.ir