تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 30 خرداد 1384-0:0

رسانه های محلی درمرحله دوم

گزارش خبری irna


مرحله اول نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را درحالي پشت سرگذاشتيم كه نقش رسانه‌هاي گروهي براي حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي اخذ راي حساس و تاثيرگذار بود.

به اعتقاد فعالان سياسي و رسانه‌اي، عملكرد رسانه‌هاي گروهي بويژه صدا و سيما در اين مرحله از انتخابات بسيار مثبت بوده است.

اكنون كه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري به مرحله دوم كشيده شده به نظر مي‌رسد كه فعاليت رسانه‌ها بايد دراين مرحله بيشتر و تاثيرگذارتر باشد.

جمعي از فعالان عرصه رسانه‌اي در مازندران با تاكيد برنقش موثر اطلاع‌رساني و فضاسازي رسانه‌هاي گروهي براي برگزاري بهتر مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري گفتند: رسانه‌هاي گروهي در مرحله اول انتخابات در خلق آنچه كه "حماسه ملي" نام گرفت، نقش بي‌بديل و انكارناپذيري داشتند.

آنها افزودند: به همين علت رسانه‌هاي گروهي بويژه صدا و سيما بايد براي مرحله دوم سنگ تمام بگذارد تا انتخاباتي باشكوهتر از مرحله اول برگزار شود.

اين عده مي‌گويند: دراين مرحله، رسالت رسانه‌ها در دعوت مردم به شركت در پاي صندوق‌هاي راي مهمتر از معرفي نامزدها و برنامه‌هاي آنها است، زيرا طي بيست روز تبليغات در مرحله اول مردم به اندازه كافي نسبت به نامزدها و برنامه‌هاي آنها شناخت پيدا كرده‌اند.

حسين برزگر فعال سياسي و خبرنگار يكي از نشريات استان مازندران(بشیر) ، فضا سازي رسانه‌ها براي حضور مردم درمرحله دوم انتخابات را بسيار با اهميت و حساس خواند.

وي گفت: مرحله اول انتخابات با شكوه برگزار شد و رسانه‌هاي گروهي نقش مهمي را درآوردن مردم به پاي صندوق‌هاي اخذ راي ايفا كردند و اگر مرحله دوم انتخابات نيز با مشاركت بيشتر مردم توام باشد پشتوانه عظيمي براي رييس جمهوري آينده خواهد بود.

وي افزود: به نظر مي‌رسد بعد از پشت سرگذاشتن مرحله اول انتخابات رسانه‌هاي گروهي به نوعي رخوت و سستي گرفتار شده‌اند و فعاليت مرحله اول را ندارند.

وي اضافه كرد: اين موضوع شايد به دو علت باشد يكي اينكه‌دست اندركاران رسانه‌ها فكر مي‌كنند وظيفه اصلي خود را درمرحله اول انجام دادند و ديگر اينكه نامزد مورد علاقه برخي از آنها در انتخابات مرحله اول پيروز نشده است.

وي افزود: رسالت اصلي رسانه‌ها اطلاع رساني وآگاهي بخشي به مردم است و حضور هوشمندانه و آگاهانه مردم در مرحله دوم انتخابات با فعاليت و اطلاع رساني شفاف ما به عنوان اصحاب اطلاع رساني شكل مي‌گيرد.

برزگر گفت: اگر ما اين وظيفه خود را دراين مقطع حساس به درستي به انجام نرسانيم از نظر حرفه‌اي به مردم خيانت كرده‌ايم.

يكي ديگر از فعالان رسانه‌اي درمازندران براين عقيده است كه رسانه‌ها بايد در مرحله دوم انتخابات فعاليت بيشتري بكنند تا مردم بتوانند رييس جمهوري اصلح را انتخاب كنند.

وي كه خواست نامش درخبر ذكر نشود، افزود: رسانه‌هاي گروهي مي‌توانند با اطلاع رساني شفاف از بروز برخي شيطنت‌ها و كج رفتاريها جلوگيري كرده و اجازه ندهند عده‌اي با اين حربه و تخريب رقيب، آراي مردم را به خودشان جلب كنند.

وي اضافه كرد: اگر رسانه‌هابراي برگزاري انتخاباتي سالم و باشكوه از زير بار مسووليت شانه خالي كنند، دست‌هاي پشت پرده بيكار ننشسته و روند دلخواهشان را پياده مي‌كنند.

وي ادامه داد: براي جلوگيري از اين حركت و اصلاح فرآيند انتخابات و دعوت مجدد مردم به حضور در پاي صندوق‌هاي اخذ راي، رسانه‌هاي گروهي بويژه صدا و سيما بايد پرشورتر و فعالانه‌تر عمل كنند.

مسوول كميته اطلاع رساني ستادانتخابات استان مازندران نيز با تقدير از تلاش‌هاي رسانه‌هاي گروهي درخلق حماسه ملي در روز ‪ ۲۷‬خرداد بر ضرورت تلاش مضاعف رسانه‌ها در مرحله دوم انتخابات تاكيد كرد.

"مرضيه عبوري "افزود: رسانه‌هاي گروهي به‌خصوص ايرنا و صدا و سيما در اين مرحله از انتخابات بسيار خوب و بي‌طرفانه عمل كردند.

وي گفت: با توجه به شرايط حساسي كه درپيش داريم جامعه نياز به هوشياري و آگاهي بيشتر دارد و اين وظيفه رسانه‌هاست كه اين هوشياري و آگاهي را در مردم تقويت كنند.

وي بااشاره به اينكه همه وظيفه دارند تلاش كنند تا مشاركت حداكثري در اين مرحله نيز محقق شود، افزود: وظيفه رسانه‌ها آگاهي بخشيدن به مردم است تا شعارهاي فريبنده آنها را اغوا نكند.

وي اظهارداشت: نتيجه انتخابات براي كشور از منظر بين‌المللي هم بسيار با اهميت است، لذا لازم است رسانه‌ها با فرهنگ‌سازي و اطلاع رساني شفاف براي هدايت جريانهاي فكري به سمت انتخاب اصلح، تلاش كنند.

مسوول كميته اطلاع رساني ستادانتخابات استان مازندران نقش مهم صدا و سيما به عنوان رسانه‌اي فراگير و تاثيرگذار براي تهييج و تشويق مردم به مشاركت در مرحله دوم انتخابات را مورد تاكيد قرار داد.

وي تصريح كرد: انتظار مي‌رود اين رسانه ملي با توجه به محدوديت زماني موجود در برگزاري مرحله دوم انتخابات، بيش از مرحله اول تلاش خود را براي حضور گسترده مردم در پاي صندوقهاي راي متمركز كند.



    ©2013 APG.ir