تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

شنبه 4 تير 1384-0:0

باغ های عباس آباد ميراث خودراحفظ مي کنند

با ارائه و تصویب طرح راهبردی مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر، محوطه ای به وسعت 550 هکتار از ساری تا بهشهر به همراه باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر، مورد ساماندهی و مرمت قرار می گیرد.



مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر مهم ترین مجموعه باغ های تاریخی کشور محسوب می شود. این باغ ها که در دوران صفوی ساخته شده اند، شکوه هنر باغ سازی ایرانی هستند و شاه عباس آنها را در سال های 1020 تا 1021 ه.ق بنا کرده است. با تصویب طرح ساماندهی باغ های عباس آباد بهشهر این باغ ها به شکوه گذشته خود باز می گردند.

«وحید حیدر نتاج»، مسئول طرح سامان دهی باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر در این باره گفت: «در این طرح راهبردی نه تنها مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر دیده شده که فاصله بین ساری تا این مجموعه تاریخی نیز در آن گنجانده شده است. به همین دلیل وسعتی معادل 550 هکتار مورد سامان دهی قرار می گیرد.»

وی با اشاره به بخش های مختلف این مجموعه گفت: «مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر شامل خود مجموعه و باغ های داخل بهشهر است که عبارتند از: همایون تپه، مجموعه باغ های فرح آباد ساری، مجموعه گردشگری ساحلی و گلوگاه است که در طرح راهبردی برای هر کدام تعریف خاصی در نظر گرفته شده است.»

به گفته وی؛ برای تهیه طرح راه بردی مجموعه به 5 قسمت تقسیم شد که برای هر قسمت برنامه ای در نظر گرفته شده است. این قسمت ها عبارتند از: بخش مرکزی باغ شامل دریاچه که در حال حاضر پر بیننده ترین بحش این مجموعه است، بخش جنوبی باغ که مربوط به سر چشمه تامین کننده آب دریاچه می شود، بخش شمالی باغ که محل احتمالی کاخ است، بخش گورستان که در شمال شرقی کاخ واقع شده است و پنجمین بخش که شامل روستاهای خارج از عرصه و حریم باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر می شود.»

حیدر نتاج با توضیح پنجمین بخش تقسیمات انجام گرفته گفت: «در این بخش سه روستای سارو، تازه آباد و التپه قرار گرفته است که همچنان روستاهای بکری هستند و ما سعی می کنیم تا با مرمت و ساماندهی این روستاها؛ آنها را به بخش های گردشگری مجموعه باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر اضافه کنیم.»

در کنار طرح های راهبردی مجموعه باغ های عباس آباد بهشهر؛ 67 طرح موضوعی نيز تدوين شده است. طرح های آینده و طرح های جامع باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر تهیه می شود.

حیدر نتاج با اشاره به طرح های مرمتی مجموعه باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر گفت: «در راستای مرمت باغ های عباس آباد بهشهر کلیه مجموعه های موجود در این باغ ها مورد مرمت قرار می گیرد. بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته دریاچه، مجموعه اطراف کاخ، حمام تاریخی مجموعه و بسیاری از بخش های باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر مورد مرمت قرار می گیرد.»

با توجه به تاکید رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مبنی بر ارائه طرح های مرمتی در خصوص باغ تاریخی صفی آباد که هم اکنون در اختیار نیروهای سپاه است؛ این طرح ها در بخش های باغ های درون شهری بهشهر دیده شده است و در صورت آزاد سازی این باغ ها طرح مرمتی آن ارائه می شود.

پیش از این قرار بود تا عرصه و حريم تاريخي باغ عباس آباد بهشهر با مقياس يك پانصدم توسط يك شركت خصوصي نقشه برداري و پلان توپوگرافي آن تهيه مي شود که رابطه تاريخي پديده هاي تاريخي دوره صفويه در محوطه تاريخي عباس آباد چون آسياب،‌ محل احتمالي كاخ، باغ، چهار باغ (ايستگاه توزيع آب) سد و مخزن سد روي اين توپوگرافي به نمايش در مي آيد.

باغ عباس آباد بهشهر يكي از بهترين نمونه هاي باغ هاي ايراني است كه از آن به عنوان كاملترين شكل باغ سازي ايران نيز ياد مي شود. اين باغ تاريخي و محوطه پيرامون آن كه وسعتي نزديك به 500 هكتار دارد هر روز پذيراي گردشگران زيادي بوده و يكي از قطب هاي گردشگري استان مازندران است.(chn)


    ©2013 APG.ir